Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Alleenstaand, krap budget maar toch gezond eten; hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:11

Het grote voordeel is dat je gewoon alles erin gooit en daarna er niet naar hoeft om te kijken tot het klaar is. Het verwarmt en pureert (als je gladde soep wil), maar je kan ook kiezen om er grotere stukken in te laten. Je hoeft niet bang te zijn dat het aanbrandt, je het vergeet terwijl je iets anders aan het doen bent, etc. Je zult nog wel enigszins moeten snijden want je kan er niet een aardappel in z'n geheel in gooien bijv.
Je kan zo verse soep maken (zonder pakje) zonder al teveel moeite.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:21

Voor wie van gemak houdt, kan het een uitkomst zijn.
Ik maak regelmatig zelf soep en bijvoorbeeld mijn courgettesoep zondsr soupmaker is alsnog in minder dan 30 minuten klaar, inculsief de courgette snijden aan het begin en het pureren achteraf.

Mogelijk voor TS een uitkomst, ik zie vooral weer een extra apparaat op het aanrecht.
Valt voor mij dus in dezelfde overbodige hoek als de airfryer.
Dus in diezin kan ik het wel met Janneke eens zijn, wanneer je budget beperkt is, is geld uitgeven aan een apparaat wat feitelijk niet nodig is om gezond en goedkoop te kunnen kopen niet onder budgetvriendelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:49

Century schreef:
Het grote voordeel is dat je gewoon alles erin gooit en daarna er niet naar hoeft om te kijken tot het klaar is. Het verwarmt en pureert (als je gladde soep wil), maar je kan ook kiezen om er grotere stukken in te laten. Je hoeft niet bang te zijn dat het aanbrandt, je het vergeet terwijl je iets anders aan het doen bent, etc. Je zult nog wel enigszins moeten snijden want je kan er niet een aardappel in z'n geheel in gooien bijv.

Ah zo
Je kan dus instellen hoe hij snijd.
Maar als je dan nog moet snijden vooraf zie ik voor mijzelf geen toegevoegde waarde.
Die 3 keer roeren lukt mij wel :)

Of het dan zonder basis zakje of potje kan ligt denk ik aan je smaak. Een berg groente met water, enentueeel bouillonblokje en verder niets aan smaak vind ik persoonlijk niet lekker.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:05

Janneke2 schreef:
Bespaar 90,00 euro: koop géén "soepmaker".
TS vroeg om budget tips, niet om overbodige rotzooi.

Soep in 1 minuut maken is kolder.

Water snel koken kan met de fluitketel, een pan op het fornuis of de waterkoker.

Alles bij elkaar gooien en tijd geven kan in de pan, al dan niet in de hooikist (in bed of met wat voor isolatie dan ook) of in de thermosfles.

En smoothies zijn hele smakelijke, creatieve recepten, maar laat het ijs achterwege en kauw bij voorkeur zelf.
Eventueel kun je sommige zaken met de hand raspen.
Soms maken dingen in het leven een ontwikkeling door ;)

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:15

TS, ik heb net een gerecht klaar gemaakt die vast ook wel in je straatje past. Naar aanleiding van dit filmpje:

https://vm.tiktok.com/ZMFgDxjWR/

Ik heb gekozen voor pakjes tomatenblokjes van Heinz, verse gnocchi van de AH, pizzakruiden en een bol mozzarella omdat dat nog in huis was. Volgende keer ga ik het proberen met een bakje basissaus van de Lidl, dat is gemaakt van groente, en verse tortellini

Afbeelding

Oven voorverwarmen op 220 graden, ondertussen alles in een ovenschaal mikken en daarna ongeveer 20 minuten in de oven

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:34

Dieuwke_ schreef:
TS, ik heb net een gerecht klaar gemaakt die vast ook wel in je straatje past. Naar aanleiding van dit filmpje:

https://vm.tiktok.com/ZMFgDxjWR/

Ik heb gekozen voor pakjes tomatenblokjes van Heinz, verse gnocchi van de AH, pizzakruiden en een bol mozzarella omdat dat nog in huis was. Volgende keer ga ik het proberen met een bakje basissaus van de Lidl, dat is gemaakt van groente, en verse tortellini

[ [url=m/NE9Jid.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oven voorverwarmen op 220 graden, ondertussen alles in een ovenschaal mikken en daarna ongeveer 20 minuten in de oven

Allemaal kant & klaar dingen bijelkaar gooien is niet gezond. Tenminste ik ben dat nog niet tegengekomen.
Ik maak mijn eigen kant & klaar dingen. Berg zelfgemaakte soepen en pastasausen in verklikpotten. En dozen soepen en sauzen in dozen in de vriezer.
Soep en saus gaan in vriezer als er zuivel en/of vlees inzit, anders gaat het een verklikpot in. En ja, als ik het bereid is het best een snijwerkje want in maak meteen 3 tot 5 liter. Zo handig als je het nodig hebt. Onverwachtte eters kan ik tegenwoordig altijd een lekker maaltijd aanbieden.

Edit; nog een tip. Zet een lekker muziekje op en beweeg lekker mee terwijl je staat te snijden.
Oh! Nog een tip; doe dat snijden met goede scherpe messen (koop ook een eenvoudige messenslijper (met een 'wieltje')) zodat je je messen scherp kunt houden, dat maakt het echt leuker.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:49

Joh, doe niet zo zuur. Je kunt hier alle kanten mee op. Je kunt de pastasaus ook gewoon maken van verse groente. En pasta, kruiden en mozzarella is echt niet per definitie ongezond hoor

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 18:56

DuoPenotti schreef:
Century schreef:

Ah zo
Je kan dus instellen hoe hij snijd.
Maar als je dan nog moet snijden vooraf zie ik voor mijzelf geen toegevoegde waarde.
Die 3 keer roeren lukt mij wel :)

Of het dan zonder basis zakje of potje kan ligt denk ik aan je smaak. Een berg groente met water, enentueeel bouillonblokje en verder niets aan smaak vind ik persoonlijk niet lekker.

Dat is ook even zoeken hoor, hoe je dat lekker kan krijgen! Maar met kruiden is een hoop te doen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:05

Ja dat klopt
Bij de rest van het eten lukt me dat ook prima.
Bij soep nog niet. Ook eens naar opzoek gaan ja :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:09

@ Ailill: gelukkig wel. Anders wordt het maar saai.

Sommige ontwikkelingen zijn goed.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 19:20

Ik maak meestal in het weekend 1 a 2 gerechten voor 4 personen waarvan ik dan 2 a 3 porties invries. Ik werk 3 van de 5 dagen op kantoor en dan heb ik dus een bordje klaarstaan in de koelkast of een bakje uit de vriezer.

Ik ben fan van:
Soeppakket van de AH
Bloemkoolnasi met saté saus
Alle stamppotten
Roerbakgroente met kip of gehakt en woknoedels
Pasta met veel groente (en geraspte kaas erover)
Chili con Carne
Fajita mix (kip paprika ui) en dan in een wrap
Lasagna

Allemaal gerechten die je gemakkelijk in grote porties kan maken, in kan vriezen en die lekker zijn om op te bakken of op te warmen

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 17:51

hier is de soepmaker ook bestel.
Hij was nu afgeprijsd op Philips en met de kortingsbon van Eurosparen dus nog goedkoper :D

Ik ben heel erg benieuwd

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:09

Marjo schreef:
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar tips, en wellicht dat dit een leuk topic kan worden om met elkaar wat tips en tricks uit te wisselen.
Sinds april dit jaar woon ik op mezelf en ik merk dat ik het érg lastig vind om boodschappen te doen, te budgetteren en daarnaast nog gezond te eten. Zelf ben ik best wel snel verleid tot impulsaankopen en kies ik snel de gemakkelijke weg.

Ik heb een hekel aan koken en ik eet graag pasta. Het gemakkelijkste voor mij is een bakje pastasaus met een zakje roerbakgroente en kipfilet, en daarnaast een half pak verse pasta (wat ik uiteraard enkel haal als het in de bonus is). Ik heb ook volkoren spaghetti gekocht om te proberen maar merk dat ik toch naar de gewone spaghetti grijp omdat dit simpelweg wat lekkerder is :P .

Maargoed, ik ben dus eigenlijk op zoek naar recepten die gemakkelijk, gezond en goedkoop zijn. Ik volg wel zo'n "koken op budget" groep op Facebook maar daar komen veelal ongezonde maaltijden voorbij.

Ik heb een goede vriezer en krijg gelukkig ook vaak een maaltijd van mijn ouders mee om in te vriezen. Daarnaast koop ik de Iglo Roerbaksensatie pakken regelmatig, die zijn ook erg lekker en gemakkelijk.

Hetgeen wat ik niet eet is stamppot :') .

Als je iets koopt wat in de bonus is dan loop je met jouw budget wel in de verkeerde winkel ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:31

leeslampje schreef:
De verspakketten van Albert Heijn zijn ook heel handig! Zo'n pakket kost 6 of 7 euro. Vaak moet je er nog wel wat ingredienten bij kopen (zoals gehakt), maar soms kun je dat prima achterwege laten (zoals vlees). En dan zit je dus ruim onder een 10-tje voor bijvoorbeeld een gezonde ovenschotel bomvol groente. Eén keer klaar maken en je kunt er een paar dagen van eten :j

Gisteren nog de ovenschotel met rode kool en appeltjes gekocht (als je daar gehakt weg laat wordt het wel heel kaal trouwens...). En vorige week nog 3 dagen van de prei-kerrie ovenschotel gegeten :9

OMG is ie terug? _/-\o_
In plaats van gehakt kun je goed linzen gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:49

janderegelaa schreef:
Marjo schreef:
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar tips, en wellicht dat dit een leuk topic kan worden om met elkaar wat tips en tricks uit te wisselen.
Sinds april dit jaar woon ik op mezelf en ik merk dat ik het érg lastig vind om boodschappen te doen, te budgetteren en daarnaast nog gezond te eten. Zelf ben ik best wel snel verleid tot impulsaankopen en kies ik snel de gemakkelijke weg.

Ik heb een hekel aan koken en ik eet graag pasta. Het gemakkelijkste voor mij is een bakje pastasaus met een zakje roerbakgroente en kipfilet, en daarnaast een half pak verse pasta (wat ik uiteraard enkel haal als het in de bonus is). Ik heb ook volkoren spaghetti gekocht om te proberen maar merk dat ik toch naar de gewone spaghetti grijp omdat dit simpelweg wat lekkerder is :P .

Maargoed, ik ben dus eigenlijk op zoek naar recepten die gemakkelijk, gezond en goedkoop zijn. Ik volg wel zo'n "koken op budget" groep op Facebook maar daar komen veelal ongezonde maaltijden voorbij.

Ik heb een goede vriezer en krijg gelukkig ook vaak een maaltijd van mijn ouders mee om in te vriezen. Daarnaast koop ik de Iglo Roerbaksensatie pakken regelmatig, die zijn ook erg lekker en gemakkelijk.

Hetgeen wat ik niet eet is stamppot :') .

Als je iets koopt wat in de bonus is dan loop je met jouw budget wel in de verkeerde winkel ;)

niet per se waar hoor. De allergoedkoopste producten en productlijnen van de appie zijn vaak ongeveer even duur als bij de duitse concurrenten, en de bonus-aanbiedingen zijn vaak goed, zo niet de beste aanbiedingen (samen met Dirk mss).

probleem is alleen alsnog dat 80% wel heel erg overpriced is, en dat als je niet van te voren een beetje kijkt en vergelijk je inderdaad met duurdere boodschappen bij de kassa straat.

Wij hebben een appie en aldi letterlijk naast elkaar. Dat scheelt helemaal als je een beetje weet wat de prijzen zijn van wat je vaak koopt

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 19:23

Wat ik ook sinds een tijdje doe.
Ik dingen die ik veel gebruik googlen om te kijken of het ergens online Bijv goedkoper is.
Ik heb momenteel een grote pot met pijnboompitten en walnoten staan.
Dit scheelde mij online erg veel met de verpakking (tot dat gewicht opgeteld) in de winkel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:03

waar koop je die walnoten dan?

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:12

ellepel schreef:
waar koop je die walnoten dan?

gewoon via een notenshop, net waar ze dan het goedkoopste zijn.
dat kan verschillen, ik google daarom altijd gewoon.
Kom wel vaker bij dezelfde websites uit. maar met google zet ik ze dan gewoon naast elkaar
En als ik er 1 vind die goedkoper is dan andere. dan klik de duurdere weer weg.

Ook kijk ik vaak of ik het met andere dingen kan combineren zodat er geen verzendkosten zijn
dus dan betaal ik soms bij de ene webshop wat meer voor de walnoten dan de pijnboompitten bijv.
Maar kom ik in totaal dan wel goedkoper uit omdat ik niet ook nog verzending moet betalen

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 18:50

Ik heb net de soepmaker geprobeerd.
Ik ben fan *\o/*
Tomatensoep uit het boekje is ook lekker.
Heb voor meerdere soorten soep producten gehaald dus we gaan even lekker proberen +:)+

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-22 19:53

Ik heb van me overgebleven tomaten en wortelen vanmiddag nog een heerlijke soep gemaakt.
Ben echt super blij met de soepmaker. Ik heb nu 8 porties in de vriezer liggen.
Allemaal met verse producten. Helemaal top :D

Dus dat is zeker wel iets om te combineren met eventueel een Turkse supermarkt.
Als ik dan alles in 1 keer maak dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over dat het misschien met een paar dagen niet zo goed meer is.
Ik vind dat bij de Turkse supermarkt namelijk nog wel eens verschillen.

Ook zat ik er aan te denken om een kratje wortelen te halen bij een boer hier.
Die rekenen €1,5 voor een kratje van 30kilo geloof ik.
Dan kan ik aardig wat wortelsoep (en andere soep) maken.
+ ik kan er ook meteen andere recepten mee maken.

Dus daar zie ik ook wel een stukje in wat veel kan besparen.