Zorgverzekering 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 22:55

Aan de chronisch zieken die blijven zitten, waarom doen jullie dat? Oprechte vraag. Ik heb nog nooit vooraf vragen gekregen over mijn medische geschiedenis met overstappen en vraag me af waarom jullie dan niet over durven te stappen, de oude voorwaarden blijven toch niet gelden als je niet overstapt?

Ik wacht nog even verder af, dit jaar bij Zilveren Kruis budget 3*, volgend jaar misschien ergens anders, afhankelijk met welke ziekenhuizen ze contracten afsluiten. Sowieso terug naar 1/2 *, 3 is niet meer nodig.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:00

Ik zit bij ZilverenKruis. Basis, 3* aanvullend en 2*tand met collectiviteit.

2022: €2079,09

2023: €2298,13

€219,04 duurder als ik het zelfde pakket hou.

Aanvullend kan weer terug naar 1*, dus dat scheelt al.

Zit alleen nog even met of overstappen zou kunnen.
Dit jaar geopereerd en nu nog bij de fysio. De eerste 20behandelingen zijn vanuit de aanvullende verzekering gegaan, de rest is uit de basis.
Moet nog na gaan of als ik overstap ik weer die eerste 20 moet betalen, of dat het gelijk vergoed wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:29

Prairy schreef:
Aan de chronisch zieken die blijven zitten, waarom doen jullie dat? Oprechte vraag. Ik heb nog nooit vooraf vragen gekregen over mijn medische geschiedenis met overstappen en vraag me af waarom jullie dan niet over durven te stappen, de oude voorwaarden blijven toch niet gelden als je niet overstapt?

Ik wacht nog even verder af, dit jaar bij Zilveren Kruis budget 3*, volgend jaar misschien ergens anders, afhankelijk met welke ziekenhuizen ze contracten afsluiten. Sowieso terug naar 1/2 *, 3 is niet meer nodig.

Naast dat het niet mag in mijn geval, of nou ja, sterk afgeraden.

Huidige verzekering heeft contracten met al mijn vaste behandelaars, heeft de vergoedingen die ik moet gebruiken. En de laatste keer dat ik overgestapt ben was het een ramp om alles goed te krijgen qua codes, behandelaars die toch ineens geen contract meer hadden. Andere wijze van declareren, gedoe met medicatie, gedoe met vergoedingen. En sowieso de hoeveelheid zorg die ik nodig heb is overal duur en hier heb enkele extra vergoedingen die erg lastig te vinden zijn bij anderen in overzichten.

En ik ben toch een keer geweigerd omdat er bepaalde kosten aan zaten te komen, dus moest ik dat aangeven bij bepaalde vragen. Die vragen heb ik wel vaker moeten beantwoorden. Voor basisverzekering maakt dat niks uit, aanvullend wel.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:58

Flower033 schreef:
Echte restitutiepolissen zijn er volgens mij niet meer. De laatste die dat nog had was ONVZ. Die heeft dat vorig jaar aangepast.

De ONVZ is nog steeds een restitutiepolis alleen niet voor GGZ en wijkverpleging omdat die sector op grote schaal de boel oplichtte. Daarom zijn voor hun maximum tarieven ingesteld.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 23:59

Prairy schreef:

Waarom zou ik overstappen als ik een hele goede verzekering heb. Ik shop niet op kosten maar op vergoedingen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:01

fjordjes schreef:
Hoe kan ik mijn man overtuigen dat het geen zin heeft om uitgebreid verzekerd te zijn? Al jaren heeft hij zich top verzekerd bij CZ, ik basis + jongeren en betaal elke maand 360 euro voor 2 personen... Hij wil zo goed verzekerd zijn vanwege z'n werk (is loonwerker) maar ik heb begrepen dat ook al krijg je een ongeluk en je moet bijv revalideren dat dat gewoon wordt vergoed ook al ben je basis verzekerd. Of is dat niet zo? Hoe dan ook hij is ook nog eens mega eigenwijs en gaat ook bijna nooit naar de huisarts.

Jouw man is gewoon verstandig. Hij calculeert in dat er wel iets kan gebeuren. Net zoals je een goede autoverzekering afsluit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:14

janderegelaa schreef:
fjordjes schreef:
Hoe kan ik mijn man overtuigen dat het geen zin heeft om uitgebreid verzekerd te zijn? Al jaren heeft hij zich top verzekerd bij CZ, ik basis + jongeren en betaal elke maand 360 euro voor 2 personen... Hij wil zo goed verzekerd zijn vanwege z'n werk (is loonwerker) maar ik heb begrepen dat ook al krijg je een ongeluk en je moet bijv revalideren dat dat gewoon wordt vergoed ook al ben je basis verzekerd. Of is dat niet zo? Hoe dan ook hij is ook nog eens mega eigenwijs en gaat ook bijna nooit naar de huisarts.

Jouw man is gewoon verstandig. Hij calculeert in dat er wel iets kan gebeuren. Net zoals je een goede autoverzekering afsluit.

Nouja niet per se.

Juist in loondienst heb je al best veel vangnetten, en als je niet vaak van je aanvullende verzekeringen gebruik maakt kun je beter dat geld zélf apart zetten maandelijks zodat je een potje hebt als er wel iets gebeurd.
Moet je wel discipline hebben.

Maar aanvullende verzekeringen zijn meestal pas echt interessant als je weet dat je consequent gebruik gaat maken van de aangeboden zorg. Anders zouden verzekeringen er ook niet zoveel aan verdienen.

Daar zitten wel mitsen en maren aan natuurlijk (als je echt geen klap kunt vangen qua spaargeld, en er een reeële kans is dat er wel iets gebeurt kun je je beter wel verzekeren natuurlijk, naast de mentale rust die het geeft....)

Maar vanuit financieel statistisch oogpunt gezien geloof ik niet dat het de meest verstandige keuze is om alles aanvullend te nemen als je gezond en zonder klachten bent. Vooral ook omdat je - en dit is mij wel eens overkomen - klachten krijgt en je kunt de zorg nog even uitstellen, je die aanvullende verzekering het jaar erop ook nog kunt nemen.

Flower033

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 00:26

zoveel wordt er niet verdiend aan de aanvullende en tandartsverzekeringen. Anders gingen de premies niet elk jaar omhoog of de vergoedingen omlaag. Juist doordat het zo uitgerekend wordt, is het zo duur geworden. Google maar eens op anti-selectie + verzekering

Overstappen voor de basisverzekering kan altijd. Het kan wel zo zijn dat jouw behandelaar geen contract heeft met de verzekeraar van je keuze. Of dat er een ander merk medicatie wordt betaald.

Aanvullend voor 99% van de aanvullende verzekeringen. Ik ken eigenlijk geen aanvullende verzekeringen met medische selectie. Voor orthodontie geldt vaak inmiddels een jaar wachttijd.
Voor tandartsverzekeringen met hogere vergoedingen worden vragen gesteld waarop je aanvraag kan worden afgewezen. Meestal is het zo als je een gelijkwaardige polis hebt, je wel geaccepteerd wordt.

@janderegelaar: dan is het dus geen zuivere restitutiepolis meer. En ook ONVZ hanteert inmiddels de regel dat een tarief dat veel hoger is dan het marktgemiddelde niet volledig wordt vergoed. Als dat namelijk het criterium is, dan zijn er nog veel meer zuivere restitutiepolissen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 01:13

Themba schreef:
Wie weet hoe het zit net overstappen als je chronisch ziek bent en hoge kosten hebt die vanuit basisverzekering vergoed worden. Lees 25k per jaar. (Medicatie alleen is al 2000 per maand) Mogen ze je weigeren?

En bij aanvullende verzekering? Moet aanvullende verzekering hebben vanwege orthodontie oudste zoon.

Volgens mij is het met ortho lastig om van verzekering te wisselen. Vaak willen ze dat je dan al minimaal een jaar bij hen verzekerd bent, alvorens ze iets uitkeren.

Hier vandaag ook de nieuwe premie binnen gekregen. Ik ben uitgebreid aanvullend verzekerd en ga van €203,92 naar €225,95.
Ik heb hiermee 52 keer fysio op jaarbasis (en die gebruik ik ook), tandarts vrijwel volledig goed en ruime bijdrage voor een bril.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 02:19

Ik ga van 115 naar 132 per maand. Zit bij AnderZorg en heb een jong pakket erbij. Pakket bestaat inmiddels niet meer. Er zitten fysio behandeling bij tandartskosten en steunzolen. Hier maak ik ook wel gebruik van.
Ik heb nooit wat en heb ook volledig eigen risico. Dit jaar 1x een bioptje laten nemen wat even 400 euro kostte, maar dat kon makkelijk uit. Aangezien ik ook jaren heb dat ik m'n eigen risico amper gebruik. Ik denk niet dat goedkoper dan dit kan krijgen icm wat ik erbij in heb zitten.
Zit overigens al jaren bij AZ.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 05:18

Prairy schreef:

Omdat ik nu precies weet waar ik aan toe ben en als ik overstap, moet ik opnieuw worden beoordeeld. Ik ben in België onder behandeling en van CZ weet ik dat ze overeenkomsten hebben met UZ Gent en UZ Leuven.
Ik gebruik bijv meer stomamateriaal dan gemiddeld. Dat is best gedoe geweest voor de verzekering dat accepteerde. Bij een overstap wordt ook dat weer beoordeeld. En ik heb geen zin in weer stress (“mag ik dit blijven gebruiken”) en ook niet om weer het hele verhaal te doen aan nieuwe mensen en weer m’n wond/buik te laten zien.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 07:47

Zekur basis wordt €122,95

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:47

Prairy schreef:

Ik ben idd bang dat ik bij een ander alleen de basis verzekering krijg en geen aanvullend zoals ik nu wel heb.

Daarbij vind ik Zilverenkruis een fijne verzekering waar ik nooit een probleem mee heb gehad kwa vergoedingen/behandelingen of mijn eigen risico in gedeeltes mag terug betalen.

Daarbij ga ik nu maar een paar euro meer betalen en vind ik de stress van het uitzoeken etc niet waard.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:01

Cz basis is maar liefst 11,50 per maand omhoog. Aanvullende wel gelijk gebleven.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:11

Ik zit heel erg in twijfel, heb nu zilveren kruis met 12 fysio behandelingen maar 4 extra vanwege collectiviteit. Nu gaat deze in mijn geval wegvallen wegens wisselen van werkgever.
De fysio behandelingen heb ik bijna allemaal opgemaakt en maak de planning nu zo dat ik aan einde van het jaar niets meer over heb. Ik heb eigenlijk meer behandelingen nodig maar die zitten dus niet in het pakket.

Alleen vanwege de fysio zou ik dus een pakket duurder moeten maar dat scheelt 18 of 20 euro.

Ik zou mijn tandverzorging 1* eraf kunnen gooien, maar ik heb een slecht gebit.
Als ik dus aanvullende pakket 1tree omhoog ga plus tandverzekering ga ik naar 190/195 in de maand....
Dit vind ik een behoorlijk bedrag en twijfel dus in mijn huidige pakket gewoon zo te houden. Of tand eraf en dan duurdere aanbullend.

Aan de andere kant, ik heb geen buffer om wat op te vangen als er iets is wat buiten mijn pakket valt...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:19

Ik zit bij FBTO en betaal nu €110,95. Ik ga naar €126,95 als ik bij ze blijf. Dus maar even kijken of ik ergens goedkoper uit ben, wil alleen basis. Tandarts betaal ik altijd zelf.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:24

Overstappen geen optie? Ik heb bij DSW AV top en dan betaal ik 180 euro voor 27x fysio en een goede tandartsvergoeding. Alleen de mondhygiënist maar deels, maar qua gaatjes en foto's enz. tot nu toe alles vergoed.

Misschien zijn er nog andere verzekeraars die geen aparte aanvullende en tandpakketten hebben, maar een combinatiepakket.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:27

Ik heb 20 fysio behandelingen in mijn aanvullende pakket. Maar mijn fysiotherapie valt onder de basis verzekering :+ dus ik wilde ze gebruiken voor manuele therapie, maar van die 20 mag je er maar 9 daarvoor gebruiken. Zonde van de andere 11, ik kan alle extra behandelingen gebruiken :')

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:46

Flower033 schreef:
Echte restitutiepolissen zijn er volgens mij niet meer. De laatste die dat nog had was ONVZ. Die heeft dat vorig jaar aangepast.

Ben ik het niet mee eens ;)
Ik heb dit jaar bij menzis gezeten omdat ik juist een zuivere restitutiepolis nodig had en geen natura of combinatiepolis.

Van m'n behandelaar had ik een lijst gekregen waar je een restitutiepolis ad kon sluiten vorig jaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 09:58

Valerie93 schreef:
Alleen vanwege de fysio zou ik dus een pakket duurder moeten maar dat scheelt 18 of 20 euro.

Hoeveel extra fysio heb je nodig?
Want 18-20 euro per maand is 216,- per jaar.
Kun je daar niet gewoon de extra fysio behandelingen van betalen? In plaats van meer te verzekeren?
Als dat het enige is wat je extra nodig hebt van een hoger aanvullend pakket?

Ik blijf waarschijnlijk gewoon weer bij Menzis.
Wordt voor 2 personen iets van 36 euro per maand duurder, waarbij ik een iets hogere tandarts verzekering heb en dit jaar en ook komend jaar nog nodig heb.
Daarna gaat die weer terug naar basis of er helemaal af.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 10:00

Zeedraakje schreef:
Cz basis is maar liefst 11,50 per maand omhoog. Aanvullende wel gelijk gebleven.

Hoe kan dat nou. Cz is degene die het minst omhoog is gegaan. 3,75

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:29

Nav dit topic toch eens gaan kijken.
Ik zit al 12/13 jaar bij Zilverenkruis 3* toen gedaan ivm zwangerschappen.
Daarna laten staan ivm versleten heup maar achteraf gezien nergens voor nodig geweest.
Mn heupprothese + een jaar fysio zat allemaal in het basis pakket.

Ik ga waarschijnlijk met het hele gezin de overstap maken naar DSW.
Hoor er goede verhalen over en scheelt ons toch best veel.
Fysio behandelingen verwacht ik niet tot nauwelijks nodig te hebben dus ipv 27 ga ik naar 12.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:36

zonnebloem18 schreef:
Overstappen geen optie? Ik heb bij DSW AV top en dan betaal ik 180 euro voor 27x fysio en een goede tandartsvergoeding. Alleen de mondhygiënist maar deels, maar qua gaatjes en foto's enz. tot nu toe alles vergoed.

Misschien zijn er nog andere verzekeraars die geen aparte aanvullende en tandpakketten hebben, maar een combinatiepakket.

bedankt voor de tip! dit gaat mij inderdaad 10 euro per maand schelen en ik krijg er een betere tandverzekering voor terug. denk dus dat ik inderdaad de keuze ga maken om naar dsw te gaan!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:49

Bellatrix schreef:
Ik zit bij FBTO en betaal nu €110,95. Ik ga naar €126,95 als ik bij ze blijf. Dus maar even kijken of ik ergens goedkoper uit ben, wil alleen basis. Tandarts betaal ik altijd zelf.

Hier hetzelfde, ik ga dus toch ook maar weer rondkijken.
Dat vind ik gewoon een te forse verhoging per maand.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:51

Jij betaald precies hetzelfde? Ik zie ook dat ik geen vrije ziekenhuiskeuze meer heb...die had ik wel dus ik wil sowieso overstappen.