littekencreme, werkt het echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:54

Alleen smeren werkte bij mij niet.

Ik denk eigenlijk ook al dat je moet gaan smeren als je de wond nog hebt om de huid soepel te houden. Dus dat je eigenlijk al te laat bent.

Bij wondjes smeer ik direct calandula omdat het ook bevoordelijk is voor het herstel .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 14:59

Hier ook een doof gevoel in mijn knie. Gevolge van vliegles van een trap.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:12

germie schreef:
TElpeva, constante pijn? is dat niet irritant? Bij mij is het jeuken gelukkig niet continu. En dat steken ook niet.

Ja het is heel irritant, ik kan die arm bijna niet meer belasten want dan gaat het van een constante pijn naar helse pijn. Ik merk ook dat het wat doet met mijn concentratie, mijn energie, en soms ben flink chagrijnig, droevig en boos op alles en iedereen :+ dat gevoel zakt dan ook vanzelf weer gelukkig :)
Maar met de hulp van een ergotherapeut en fysiotherapeut is het wel een stuk beter geworden hoor! Van hun heb ik o.a. houding advies (niet alleen zit of loophouding, maar ook je houding tijdens het koken, schoonmaken etc.) en allerlei oefeningen als huiswerk mee gekregen, dit helpt voor mij erg goed. Ik kan steeds weer een beetje meer, de intensiteit van de zenuw pijn is in de loop van de maanden ook afgezwakt. Ik denk zelf door een combinatie van dat mijn zenuw langzaam aan het herstellen is, plus dat ik door de hulp van de fysio ook mijn spieren zo heb kunnen trainen dat dat een positieve werking heeft op het voorkomen van irritatie van de zenuw.
Wat ik er denk ik vooral mee wil zeggen, mijn ervaring is ook dat het gewoon heel stom en frustrerend is allemaal en dat het lang duurt, maar ook bij mij is verbetering opgetreden, ik hoop dat dat voor jou ook zal zijn.

Het gevoel dat het dieper zit dat begrijp ik ook, dat is bij mij ook zo. Ze zeggen ook wel eens, jeuk is erger dan pijn, het lijkt mij waardeloos om niet te kunnen krabben. Beterschap :knuffel:

chevax

Re: littekencreme, werkt het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:16

Jeuk en pijn, het is allebei knap waardeloos. En je kunt er maar zo weinig tegen doen.

Ik ben nu aan het afbouwen met opiaten. Bijna acht jaar lang heb ik hoge doses oxycodon en fentanyl gebruikt, niks anders hielp. Nu is alles wat rustiger en daarom bouw ik nu af.
Een tijd geleden stelde een arts voor om een grote zenuwbanen in m’n buik door te snijden, zodat ik de pijn niet zou voelen. Maar dan heb je hetzelfde effect als een verdoving bij de tandarts, een dof, akelig gevoel (zoals jullie hier ook omschrijven). Plus dat die zenuwen ook weer aangroeien en het dus regelmatig opnieuw moest. Dat zag ik niet echt zitten.

Germie, je kunt niet tegen pleisters, maar bijv een strookje tape, kan dat wel? Ik weet niet of anderen met siliconen hetzelfde bedoelen: er is een soort siliconen”matje” van een paar mm dik (voelt een beetje als gelei) dat je op je littekens kunt leggen en dat helpt bij een betere genezing/verkleuring/hardheid. Dat kun je een paar dagen laten zitten, je spoelt het af met water en gewone zeep en je legt het er weer op. Je kunt dat op de maar van je litteken knippen, gaasje erover en je bent klaar. Dat gaasje kun je vastplakken met tape. Als je niet tegen pleisters kunt, is elastische tape van Brava een goede optie. Dat is anti-allergeen, dus erg huidvriendelijk, en dat pak je er na een paar dagen ahw zo af, zonder trekken en zonder je huid te irriteren. Ik heb wel wat Brava-tape voor je, als je dat wilt proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 20:57

Nee, ook tape is een drama. Ik had van die absorberende verbanden van 10bij20 en 10 bij 10 die je dan met een soort tape vast moest zetten. Ik had het minimale van het minimale aan lijmlagen op mijn huid en soms trok ik gewoon een stuk huid mee met losmaken. En als tape had ik al speciaal voor de gevoelige huid. En het ging ook van kwaad naar erger. In het begin was gewoon leukoplast geen probleem, maar hoe langer er pleisters en verbanden op de huid moesten, hoe vervelender het werd.
In Egypte had ik van die waterdichte, maar wel ademende folie (Tegaderm en een ander merk), je kon ook alitjd zelfs daarvan aan het einde van de dag precies zien waar het gezeten had. Om die absorberende verbanden vast te zetten heb ik toen ook van alles gehad van leukosilt tot speciaal spul voor de gevoelige huid, maar werkelijk alles ging irriteren. Dus nu zijn mijn huid en ik blij dat er eindelijk niets meer opgeplakt wordt :D

Als ik op brava tape google, dan kom ik op stoma's uit, haha.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-11-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 20:58

Chevax je hoeft het niet vast te plakken met een gaasje, mepiform plakt al van zichzelf. Echt super zacht en fijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:01

Hannanas schreef:
Chevax je hoeft het niet vast te plakken met een gaasje, mepiform plakt al van zichzelf. Echt super zacht en fijn.

Ik ken alleen de “losse” matjes, dus je zult vast gelijk hebben, dat heeft zich ook ontwikkeld in de jaren. Maar omdat germie niet tegen tape kan, leek Brava me een idee.

Germie, het heet tape, maar het is een soort geleiachtig iets dat door de warmte van je huid plakt. Na een paar dagen laat het los. Dit is voor mensen die niet tegen gewone tape of pleisters kunnen, er is nog niemand (toevallig pas bij lezing wondteam geweest) die daar niet tegen kan. Je kunt het allicht eens proberen, je merkt al als je het vastpakt dat het iets anders is.

*edit* de omschrijving van de fabrikant:
Brava tape volgt de contouren van uw lichaam en zorgt dat u zich vrij kunt bewegen.
De tape is bijzonder huidvriendelijk, mede doordat hij vocht absorbeert.
Laatst bijgewerkt door chevax op 11-11-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-22 21:04

Als de gewone creme niet gaat werken en ik de kans krijg om wat anders te proberen kan ik het voorstellen. Maar bij mij plakt veel niet op de huid hoor, ook dat is nog een dingetje. Ik heb wel eens een fysio gehad bijvoorbeeld die dan bedacht had dat kinesiotape kon werken. Ik weet niet wat ik in m'n schoenen doe, maar daar is het altijd direct los en op de kuit na 1 nacht slapen. ;)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 21:08

germie schreef:
Als de gewone creme niet gaat werken en ik de kans krijg om wat anders te proberen kan ik het voorstellen. Maar bij mij plakt veel niet op de huid hoor, ook dat is nog een dingetje. Ik heb wel eens een fysio gehad bijvoorbeeld die dan bedacht had dat kinesiotape kon werken. Ik weet niet wat ik in m'n schoenen doe, maar daar is het altijd direct los en op de kuit na 1 nacht slapen. ;)

Als je wilt proberen, stuur ik je wat Brava-tape toe. Het wordt ook gebruikt om moeilijke verbanden op z’n plek te houden, bij brandwonden en bij stoma’s. Ik kan je bijna garanderen dat het plakt (omdat het juist voor de moeilijkste huid/ toepassingen is ontwikkeld).
Denk er eens rustig over, misschien helpt het en kun je zo toch siliconen op je litteken gebruiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-22 08:38

Bedankt hoor, maar ik ga eerst de creme proberen. Ik ben echt even klaar met iets op de huid.

Vanmorgen viel me met smeren pas op dat het nog steeds dik is. Dat zien anderen natuurlijk ook. Ik kijk niet dagelijks in de spiegel natuurlijk.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-22 11:15

Ik heb aan een sleutelbeen operatie een flink litteken over gehouden. De eerst 2 jaar zag het er niet uit. De jeuk is herkenbaar, zij vertelde mij dat dat kwam door de zenuwen die aan het herstellen waren. Nu ben ik 16 jaar verder en is het litteken nog wel zichtbaar maar niet meer zo opvallend. Ik heb eigenlijk nooit wat gesmeerd.

Afgelopen jaar ooglidcorrectie laten doen en die littekentjes heb ik wel bioOil gebruikt. Vond het erg fijn maar of het geholpen heeft weet ik niet. Ik heb ruim 3 maanden 2x per dag gesmeerd onder het mom van baad het niet schaadt het niet.

Ik denk dat je het herstel en het wegtrekken echt de tijd moet geven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 12:52

Ik heb de siliconengel van bapscarcare ontvangen en geprobeerd. Dit is dus niets voor mij. Het voelt en ziet er ook uit als gewoon siliconenvet. Te dik, niet fijn en plakkerig. Dus dit ga ik niet gebruiken. En ik ga gewoon verder met Biodermal.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:15

Geen ervaring :D . Wil alleen even zeggen dat ik op jou foto heb gestemd *\o/*

Via de link in je onderschrift

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 13:56

anca schreef:
Geen ervaring :D . Wil alleen even zeggen dat ik op jou foto heb gestemd *\o/*

Via de link in je onderschrift

BEDANKT :D Die is gemaakt toen ik alleen met een droogpak aan kon zwemmen of duiken. En dat terwijl de foto gemaakt is in water wat warm genoeg was om gewoon te zwemmen wegens vlak onder de oppervlakte. En dat droogpak was nadelig wegens drijfvermogen, maar ja, je moet wat he als je toch de foto wilt maken. :P