moederschap-ik ben op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:46

Idiote redenering dat je alleen wat „waard“ bent in huis als je een betaalde baan hebt 8)7
Een mens is gelukkig heel wat meer dan een loonstrookje. Vooral ook bijzondere reactie van iemand die zelf niet werkt.

Ik denk dat je al een mooi lijstje hebt TS, ik hoop dat je met wat hulp en ondersteuning je leven weer wat fijer kunt maken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:58

Laten we eerlijk zijn…TS heeft wel een luxe positie.

Ze geeft duidelijk aan niet te willen werken ivm een opleiding.
Bovendien vind ik de TS niet een typische thuisblijf moeder is zij heeft 2.5 dag de kinderen NIET… dat wordt hier ff vergeten.
Zou ook wel meer tijd voor mezelf willen hebben.

Ik werk en vind dat wel pittig met paard en kinderen (4-6 jaar) ik ben NOOIT een dag zonder kinderen.
Overigens vind ik mijn werk ook niet zo relax, dat ik er tot rust komt.
Heb een hectische baan met veel beslissingen die we (als team) bij elk sample moet nemen. Hier staan we constant aan en scherp dus ik kom er niet tot rust.
De op er king ga maar werken dan heb je tijd voor jezelf en heb je wat anders gaat ook niet altijd op.

Een man mag wel mee helpen met de opvoeding maar ik lees hier wel bijzondere dingen hoor zoals man in ochtend de kids doen of laat papa de kinderen naar bed brengen.
Mama kan gewoon vroeg opstaan en de kids in alle rust voorbereiden.
Ik heb een schoolgaand kind, de ander zit aan mijn been geplakt. Zij moet om 8:20 op school gaan en ik ga er dan 6:15 uit….zodat alles in rust verloopt en genoeg tijd hebben voor de treuzel gedrag van de kleuters
Mijn tip is….neem de tijd en echt de tijd
Dat vind ik niet fair tov man…hij is elke dag minimaal 9 uur van huis, we weten niks over de zwaarte van zijn baan.
Kan ook niet zo zijn dat hij voor de kinderen moet zijn zodat zij haar rust kan pakken….. zij kiest voor de kinderen dus zal ze ook iets meer moeten doen.

Tuurlijk kun je afspraken maken in weekend dat je paar uur alleen bent…maar hè dat ben je doordeweeks ook
Laatst bijgewerkt door tita op 07-07-22 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Re: moederschap-ik ben op

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:01

Zeg je tegen iemand die een burnout heeft en thuis zit ook dat die niet moe kan zijn, 'want je werkt toch niet?'

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:02

tita schreef:

Bovendien vind ik de TS niet een typische thuisblijf moeder zij heeft 2.5 dag de kinderen NIET… dat wordt hier ff vergeten

Ik werk en vind dat wel pittig met paard en kinderen (4-6 jaar) ik ben NOOIT een dag zonder kinderen.

Een man mag wel mee helpen met de opvoeding maar ik lees hier wel bijzondere dingen hoor zoals man in ochtend de kids doen of laat papa de kinderen naar bed brengen.
Dat vind ik niet fair tov man…hij is elke dag minimaal 9 uur van huis, we weten niks over de zwaarte van zijn baan.
Kan ook niet zo zijn dat hij voor de kinderen moet zijn zodat zij haar rust kan pakken….. zij kiest voor de kinderen dus zal ze ook iets meer moeten doen.

Tuurlijk kun je afspraken maken in weekend dat je paar uur alleen bent…maar hè dat ben je doordeweeks ook

Makkelijk oordelen over de situatie van iemand die een paar zinnen op het internet zet en die je niet kent.
Niet alle keuzes worden 'voor de leuk' gemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:02

Sorry wat?

Het zijn hun kinderen niet haar kinderen.
Hij werkt 40u zo gek is dat niet. Ik doe er los 60 per week en heb meer dan genoeg energie voor andere dingen.
Ken genoeg koppels met mannen die keihard en veel werken en het kind in de ochtend of avond doen omdat ze dat wíllen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:04

Het probleem is ook duidelijk niet de kinderen, dat leek me wel helder.
Ze heeft net medicatie gestopt voor PPD en zit duidelijk op andere manieren met zichzelf en/of partner in de knoop.
Dat is geen luxe positie maar een ruk situatie.

Misschien dat het dadelijk met de studie weer wat meer in balans komt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:06

poes schreef:
Sorry wat?

Het zijn hun kinderen niet haar kinderen.
Hij werkt 40u zo gek is dat niet. Ik doe er los 60 per week en heb meer dan genoeg energie voor andere dingen.
Ken genoeg koppels met mannen die keihard en veel werken en het kind in de ochtend of avond doen omdat ze dat wíllen.

Zij zegt toch niet dat hij NIET niks doet.
Maar je moet wel realistisch blijven en is niet alleen de man zijn schuld.

Zij kiest ervoor om niet te werken, en als hij zijn baan kwijt raakt omdat ie bv elke ochtend te laat op werk verschijnt is het gezin verder van huis

Ik heb genoeg “tips” gegeven ,aar zij zal ook aan moeten werken.

Bedoel mijn man doet ook niet op mijn manier…geeft niet dan is het toch voor de helft gedaan denk ik dan
En wat maakt het uit las je iemand moet leiden als je meer rust krijgt.
Je kan wel klagen dat iemand passief is, maar karakter verander je niet ff. Een gesloten persoon wordt niet zomaar spontaan mens
Laatst bijgewerkt door tita op 07-07-22 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:08

Sizzle ik kan je één ding vertellen

Als je nu ruk positie zit ongeacht de reden….gaat een studie alleen maar blok aan been zijn
Je zal eerst de oorzaak moeten vinden en vervolgens samen een oplossing en dan kun je gaan denken aan iets extra’s erbij in je leven.

Studie met kleine kinderen is niet niks

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:10

Eigenlijk zijn alle adviezen al gegeven. Toch wel ik er 1 nog wel uithalen: onderzoek waar jouw mate van alertheid (als in alles in de hand willen hebben/supervisie over voeren) vandaan komt. Uit ervaring weet ik dat daar vaak een beerput aan onverwerkte emoties zit. Die maken je moe. Niet de situatie waarin jij zit. Niet je man en niet je kinderen. Op het moment dat je daar acceptatie in vindt (wat een beetje schuurt en pijn doet) zal het stapje voor stapje beter worden. En dat werkt toch echt het beste door je tijd, geld en energie te investeren in een goede professional.
Je komt er wel doorheen :(:)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:14

Tita, Misschien is het thuis zijn gewoon de reden?
Mij kun je in een dwangbuis afvoeren als ik thuis zou blijven als huismoeder.
Man wat was ik niet te genieten in de kraamtijd, stik jaloers dat mijn man wel „lekker“ naar zijn werk kon. Totaal van de pot gerukte hormoon gestuurde gedachten hoor, dat was ik me gelukkig bewust, want hij zou niets liever gedaan hebben dan thuis blijven. Hij deed ook de nachtvoedingen en zo.

Misschien heeft TS het thuisblijven gewoon verkeerd ingeschat en dat in combinatie met langdurige PPD.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:20

Jojoju schreef:
Binnenkort moet ik bloed laten prikken ja, dan kan ik kijken of daar ook iets uit komt

Veel is al gezegd, op mij komt het over dat je momenteel weinig belastbaar bent, de grote vraag is: waardoor wordt dat veroorzaakt?

Ik denk werkelijk dat een leuke baan je energie gaat geven. Kost wel lichamelijke energie maar voedt je mentaal.
Even geen mama zijn, andere mensen ontmoeten, andere verhalen enz. Daar kan je ook van opladen en misschien thuis loslaten.

Mochten je bloedwaarden goed zijn: zelf heb ik toen mijn zoontje 2 was ook een periode gehad dat ik gewoon niet meer kon. Zei weleens dat de uit knop stuk was… dat vrat bergen energie. Toen gelukkig bij een goede natuurarts terecht gekomen en bleek dat mijn hormonen overhoop lagen. Toen dat weer op de rit was vond ik mezelf weer terug. Het is alleen lastig om een goed beeld van de hormonen uit je bloed te halen bij de HA. ( daar was niks verontrustends) maar de natuurarts kijkt op een andere manier en heeft mij redelijk snel weer op de rit gekregen.

Heel veel sterkte, hoop dat je dat ook gauw verlichting vindt!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:39

elnienjo schreef:
Huisvrouw zijn is ook ouderwets natuurlijk. Als je voor dat ouderwetse rollenpatroon kiest moet je ook de consequenties dragen.

Gelukkig niet zeg :')

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:41

tita schreef:

Bovendien vind ik de TS niet een typische thuisblijf moeder is zij heeft 2.5 dag de kinderen NIET… dat wordt hier ff vergeten.
Zou ook wel meer tijd voor mezelf willen hebben.

Overigens vind ik mijn werk ook niet zo relax, dat ik er tot rust komt.
Heb een hectische baan met veel beslissingen die we (als team) bij elk sample moet nemen. Hier staan we constant aan en scherp dus ik kom er niet tot rust.
De op er king ga maar werken dan heb je tijd voor jezelf en heb je wat anders gaat ook niet altijd op.

Mama kan gewoon vroeg opstaan en de kids in alle rust voorbereiden.
Ik heb een schoolgaand kind, de ander zit aan mijn been geplakt. Zij moet om 8:20 op school gaan en ik ga er dan 6:15 uit….zodat alles in rust verloopt en genoeg tijd hebben voor de treuzel gedrag van de kleuters
Mijn tip is….neem de tijd en echt de tijd

Bah. Wat een reactie hoor. Het is geen wedstrijdje “wie heeft het ‘t moeilijkst”. 8)7

Daarnaast maak je ook wel aannames. Goed voor jou dat je om 6.15 opstaat om alles in rust voor te bereiden. Gelukkig, of helaas, hoe je het maar ziet, zijn wij allemaal individuen die anders in elkaar zitten. Dat vroeg opstaan voor jou zo goed werkt maakt niet dat het ook wat zal doen voor TS. Maar dan nog — weet jij het schema van TS uit je hoofd? Wie zegt dat TS niet al vroeg opstaat?

Enne, we weten inderdaad niets over de zwaarte van de man’s baan. Maar dat gaat beide kanten op. De baan van mijn vriend is bijvoorbeeld echt heel relaxed en hij kan makkelijk zo een pauze van 10 minuten nemen omdat hij daar behoefte aan heeft. Ja, ik zou inderdaad niet verwachten dat hij de helft van de zorg tot zich neemt, maar ieder beetje is toch iets. Ook in relaties waarbij beide ouders (bijna) een volle week werken worden de taken gedeeld. Manlief gaat echt niet kapot van een paar avonden in de week de kinderen naar bed brengen ofzo. Er wordt ook niet gesuggereerd dat manlief dan maar én kostwinner én fulltime ouder zal worden, maar gewoon wat meer tot zich neemt.

Als de ander er compleet doorheen zit zie ik dat trouwens als een prima reden voor de andere ouder om iets meer tot zich te nemen, of die nu werkt of niet. Wat heeft de man eraan als TS dalijk helemaal in de knoop zit omdat ze te lang door dit gevoel heen is gegaan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 05:24

Soms vraag ik me af of iedereen hier wel goed leest, princequillo

Het is niet de bedoeling dat we hier de TS haar man gaan afzeiken of dat we roepen is een fase…of zeggen ohhhhh meid wat errrggg en rot.
TS vraagt om tips…jawel tips

En als je alle posten van de TS leest kun je daar een boel uit afleiden
Jaar ochtenden zijn een STRijd….. ja hoe dan…. En welke moeder heeft dat niet en vooral hoe lost jij dat op.

Als ik laat opsta en alles snel snel wil doen en constant tegen mijn kinderen ga snauwen dar ze op moeten schieten werkt dat niet.

Als jij vroeg opsta en veel tijd hebt om in alle rust de kids even laten eten of niet willen laten eten… “discussies” over kleding wil aangaan, strijd tandenpoetsen
Je zal zelf ook rustiger blijven als je meer tijd hebt

In dit geval kun je niet meer spreken of niet willen, of niet vroeg kunnen opstaan.
Is niet zo dat je niks meer hoeft te doen als thuisblijf moeder.

Tips zijn misschien niet hoe je het wil horen…. Maar er is er maar een die voor jezelf kan zorgen en dat ben je zelf

En nee ik lig ook liever op mijn “vrije” dag tot 7:30 op bed…. Want ik ben ook moe maar als ik zo laat opsta hebben we ruzie in huis en dat is geen fijn begin voor de dag.
Dus voor de kleuters heb ik in de ochtend gewoon tijd om “discussies” aan te gaan over eten of kleding.
Hoeft niet snel snel dus wordt er automatisch geluisterd naar elkaar was enkel een tip

Dan hoef je niet aan te vallen…..
Bovendien maakt iedereen hier aannames, want TS der man helpt wel… en TS heeft wel degelijk me-time
Ze heeft een paar mooie tips gekregen….. daar kan ze iets mee zoals splitten van een weekend ochtend en dat ze haar man even in de ochtend aan moet wennen….dat is dan maar zo

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 06:20

Mom shaming is het laatste waar TS op zit te wachten lijkt me.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:16

Tita jouw posts zijn wel erg streng en veroordelend en er klinkt meer "lijden" in mbt jouw eigen situatie dan dat ze iets toevoegen voor TS. Zij zit niet goed in haar vel, en de strekking van jouw berichten is: "niet zeiken, ik heb het pas zwaar". Terwijl de last van TS waarschijnlijk niet zit in het overbelaste qua uren (inderdaad voldoende me-time) maar waarschijnlijk in andere factoren zoals de lat te hoog leggen en/of niet voldoende mentale uitdaging of afwisseling.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:49

TS, ik kom hier later op terug.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:50

Tita verwoordt het misschien wat ongelukkig maar ze bedoelt: TS, zou het helpen als je ‘s morgens meer tijd nam voor het ontbijt en het aankleden zodat dit niet gehaast hoeft te gaan maar er meer rust is?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 07:52

SophievdV schreef:
Mom shaming is het laatste waar TS op zit te wachten lijkt me.

Maar dadshaming mag wel?
Want dat gebeurd namelijk ook.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:02

Hoewel ik tita haar eerdere posts wat over de grens vond ben ik het wel eens met haar laatste.
Wellicht doet ts dit al, maar kinderen zijn nou eenmaal zo dus dit moet je wel incalculeren in je tijd 's ochtends.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 08:04

Zo, het is maar goed dat ik selectief kan lezen :oo wat een aannames allemaal..

Ik heb al aardig wat fijne tips gekregen, die ik gisteren heb besproken met man. In eerste instantie kreeg ik een 'ik ben moe' maar toch wel kunnen praten. Hij wil de weekenden niet splitten want hij hoeft niet uit te slapen. Eh ja, maar ik wel := . Ik ga een paar dagen op vakantie als hij ook vakantie heeft, al vond hij dat ook niet echt nodig want 'als je terug komt is toch alles hetzelfde' . Wist niet goed wat ik daar nu mee moet.

Enne, mijn man heeft niet een heel zware baan. Het breekt hem alleen op dat hij iedere dag om 5 uur op moet staan, maar dat vangt hij redelijk op door op tijd te gaan slapen

Ik sta iedere ochtend om 6:30 op en start de kinderen tussen 6:45 en 7:00 op, tijd genoeg, het is alleen mijn gemoedstoestand denk ik. Hoe ik ermee omga en hoe druk ik me om dingen maak.

Deze ochtend ging al een stuk beter, oudste heeft zichzelf aangekleed, zelf broodje gesmeerd, ze wilde zelfs.voor broertje zijn broodje smeren

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:27

Ik snap Tita's opmerkingen wel, al is het met iets meer nuance tussen de regels door.

Je hebt volgens mij een ongelooflijk lieve en behulpzame man die open staat voor veranderingen. :j En heel lief dat hij (financieel) bij wil dragen aan jouw opleiding/cursus zodat je daarna weer lekker kunt gaan werken en ook extra inkomen genereert om jullie leven wat aangenamer en vooral makkelijker te maken. {:} Wellicht ben je net als wat velen al noemde in dit topic, te lang thuis gebleven en maakt dat je ongelukkig. Een mooi voornemen maar het past niet iedereen. Er zijn nu zóveel banen beschikbaar, ga alvast solliciteren voor een part-time baan zodat je kunt zien wat het met je doet! :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:29

Lijken mij goede punten. Het probleem is denk ik vooral dat je het gevoel hebt er alleen voor te staan, alles zelf te moeten oplossen.

En met kinderen is het net als met dieren meestal zo dat jouw eigen stemming veel invloed heeft op die van hen, wat het allemaal niet makkelijker maakt.

Sterkte!

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 08:39

Dat klopt Hevonen, het gevoel alles alleen te moeten doen overheerst. En dat is jammer, want ik heb inderdaad een lieve man die helpt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 08:41

Suzanne F. schreef:
Tita verwoordt het misschien wat ongelukkig maar ze bedoelt: TS, zou het helpen als je ‘s morgens meer tijd nam voor het ontbijt en het aankleden zodat dit niet gehaast hoeft te gaan maar er meer rust is?

Correct

Het heeft toch geen zin om te zeggen ga bloed prikken, ga naar de huisarts, laat je man meer doen…. Dit lost NU niks op voor je gevoel

Als de eerste post leest, klaagt ze niet op haar man

Ook lees ik niet dat ze ongelukkig is maar wel doodmoe omdat de kinderen eigen wil hebben
En bij kleuters is die heel sterk om zelf meer tot rust te komen want ging om de ochtend moet je rust creeeren

En ja ik gebruik mijn eigen voorbeeld ik zit in zelfde situatie kwa kleine kinderen en koppigheid en ja loslaten is eerste wat je moet doen
Wel aansturen maar niet boos en gefrustreerd worden omdat je oa in tijdnood komt.
Kleuters zijn dwars beetje mee dealen maar dat moet je wel leren ….lukt mij ook niet altijd

Omdat ik niet inga op haar depressie als dat het wel de oorzaak is ben ik streng en weet ik het beter
Ik geef alleen ideeën voor rust