Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
xPabloBokt schreef:Mijn moeder had een Port-A-Cath (PAC), dat is ook een dergelijk permanent systeem alleen moest deze wel elke keer aangeprikt worden (wat niet elke verpleegkundige mag/kan). Maar via daar konden ze ook chemo toedienen bijvoorbeeld. Denk dat de PICC-lijn wel een prettiger alternatief is.
Oscar schreef:xPabloBokt schreef:Mijn moeder had een Port-A-Cath (PAC), dat is ook een dergelijk permanent systeem alleen moest deze wel elke keer aangeprikt worden (wat niet elke verpleegkundige mag/kan). Maar via daar konden ze ook chemo toedienen bijvoorbeeld. Denk dat de PICC-lijn wel een prettiger alternatief is.
Een infuuspoort/PAC wordt tegenwoordig alleen nog gezet als duidelijk is dat het om een heel lang traject gaat, bijv. bij mensen met uitgezaaide kanker en een vast behandelschema. Ik heb ook een PAC hij zit er nu al meer dan 3 jaar in. Het voordeel is dat hij in principe 'eeuwig' kan blijven zitten en dat je er weinig onderhoud aan hebt (alleen driewekelijks doorspoelen) en dat je er bijv. ook mee kunt baden en zwemmen.
TS, alvast heel veel sterkte. Het is maar een kleine ingreep, maar daar heb je weinig aan als je er tegenaan zit te hikken. Veel sterkte
Stef_Alinde schreef:Oh man wat een traject moet je door zeg.
Wat een verschillen ook tussen baarmoederkanker en baarmoederhalskanker.
Zit zo dicht bij elkaar maar het hele traject is zo anders.
Heel veel sterkte voor komende tijd zeg!
Hier zou ik eigenlijk maandag uitslagen krijgen maar werd gebeld dat de uitslagen er nog niet waren van het weefsel dus dat ik wel mocht komen maar dat hij me dan maar een half verhaal kon vertellen.
Dus is het verplaatst naar vrijdag, het ziekenhuis waar ik heen moet zit namelijk totaal niet naast de deur, dus beetje onzin om dan 2x te gaan in een week voor de uitslagen.
Schrok me wel gek toen hij belde ik dacht er is heel wat aan de hand, maar gelukkig begon die al met niet schrikken er is niks engs dat ik ga vertellen.
Stef_Alinde schreef:Bedankt voor de uitleg over PICC-lijn ik had er nog nooit van gehoord.
@kay_kim heb je een beetje kunnen slapen er mee of zit het je erg in de weg?
Mijn nieuws was heel goed eigenlijk.
Het is nu op zeg maar wat normaal het begin stadium is van kanker, en dus eigenlijk geen kanker meer te noemen.
Hij verwacht eigenlijk dat het over 3 maanden als ik weer terug kom weg is.
Als dat zo is dan moet ik daarna nog 3 maanden met de hormonen door gaan als nabehandeling en dan is het in november ''klaar''.
Daarna komen we in een hele andere reeks van afspraken namelijk met de hulp om zwanger te worden vanwege mijn PCOS.
Ik mocht gister mijn spiraal er laten uithalen maar hij gaf wel aan dat het wel heel erg helpt doordat het hormonen afgeeft op de plek zelf.
Dus ik heb er voor gekozen om er dan nog maar even voor 3 maanden vol te houden met de pijn en bloedingen van dat rot ding, zodat er nu niet te veel gerommeld word daar binnen.
En mocht het over 3 maanden inderdaad echt weg is dan laat ik hem er dan uit halen.
De aders waar ik mij druk om maakte waren inderdaad van het dunner worden van de wand /slijmvlies.
Het was alleen niet handig van die gene die het onderzoek deed om te zeggen dat het bijzonder was zonder uitleg.
Maar dit komt dus omdat er ongeveer 30 mensen zijn in heel nederland die deze behandeling doen.
Omdat dit meestal pas na de 50 voorkomt en dan is er geen kinderwens meer dus halen ze alles er gewoon uit.
Dus die met de camera gingen kijken daar komt dit niet zo veel voor dus voor hun was het bijzonder.
Mijn gynaecoloog vond het totaal niet bijzonder dus.
Ik was gister zo moe dat ik niet veel achter de pc gezeten heb.
Had de afspraak pas om 2 uur dus er voor zit je dan in de spanning en na de afspraak moet die spanning ergens heen.
Dus voor mij was het erg goed nieuws, vind het dan wel dubbel om te vertellen in dit topic omdat jij er nog zo vol in zit.
Maar denk dat positieve verhalen ook wel erg fijn zijn.
Wel super lief dat je er naar vraagt!
Stef_Alinde schreef:Dat ziet er niet fijn uit, ik zou denk ik steeds bang zijn om overal aan te blijven hangen ofzo.
Wel fijn dat je na het vinden van een houding wel redelijk heb geslapen.
Wat is nu de volgende stap die ze gaan doen?
Ben je daar erg gespannen van of ben jij een type die het redelijk over zich heen kan laten komen?
Kay_Kim schreef:Vandaag naar de chemo-arts geweest, elke week chemo, 6 weken lang… 2u voorspoelen, 1u chemo en 2u naspoelen en dan ook nog de bestraling, dat worden lange dagen…
Ze moeten ook telkens bloed nemen want als het bloed niet goed is wordt er niet gestart met chemo en sluit deze achteraan bij aan.
De nevenwerkingen zouden wel goed meevallen, er zijn er wel een aantal maar ze verwachten niet te veel problemen… misselijk, diarree maar hier kunnen ze wel goede medicatie voor geven. Het bloed moet wel goed in het oog gehouden worden ook omwille van infectie (lage witte bloedcellen)
En piccie mag eruit op 27/7bij de laatste chemo.
hagelslag schreef:Kay_Kim schreef:Vandaag naar de chemo-arts geweest, elke week chemo, 6 weken lang… 2u voorspoelen, 1u chemo en 2u naspoelen en dan ook nog de bestraling, dat worden lange dagen…
Ze moeten ook telkens bloed nemen want als het bloed niet goed is wordt er niet gestart met chemo en sluit deze achteraan bij aan.
De nevenwerkingen zouden wel goed meevallen, er zijn er wel een aantal maar ze verwachten niet te veel problemen… misselijk, diarree maar hier kunnen ze wel goede medicatie voor geven. Het bloed moet wel goed in het oog gehouden worden ook omwille van infectie (lage witte bloedcellen)
En piccie mag eruit op 27/7bij de laatste chemo.
Das een hele mooie einddatum....
Mijn verjaardag, dus ik duim gewoon dat het allemaal voorspoedig verloopt