Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ogidni

Re: Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:05

Picc-lijn is inderdaad veel prettiger dan wanneer ze iedere week een nieuw infuus moeten zetten voor de chemo's, helaas zelf ervaren. Plus dat er minder schade ontstaat aan de aders (van vooral de armen) omdat de chemo dan meteen in een groot bloedvat terecht komt. Tenminste zo is mij dat vertelt.
Bij mij was die in de linker bovenarm aan de voorkant gezet, prettiger dan aan de binnenkant. Het plaatsen is mij ontzettend meegevallen. Succes vandaag

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:14

xPabloBokt schreef:
Mijn moeder had een Port-A-Cath (PAC), dat is ook een dergelijk permanent systeem alleen moest deze wel elke keer aangeprikt worden (wat niet elke verpleegkundige mag/kan). Maar via daar konden ze ook chemo toedienen bijvoorbeeld. Denk dat de PICC-lijn wel een prettiger alternatief is.

Een infuuspoort/PAC wordt tegenwoordig alleen nog gezet als duidelijk is dat het om een heel lang traject gaat, bijv. bij mensen met uitgezaaide kanker en een vast behandelschema. Ik heb ook een PAC hij zit er nu al meer dan 3 jaar in. Het voordeel is dat hij in principe 'eeuwig' kan blijven zitten en dat je er weinig onderhoud aan hebt (alleen driewekelijks doorspoelen) en dat je er bijv. ook mee kunt baden en zwemmen.

TS, alvast heel veel sterkte. Het is maar een kleine ingreep, maar daar heb je weinig aan als je er tegenaan zit te hikken. Veel sterkte :knuffel:

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:16

Oscar schreef:
xPabloBokt schreef:
Mijn moeder had een Port-A-Cath (PAC), dat is ook een dergelijk permanent systeem alleen moest deze wel elke keer aangeprikt worden (wat niet elke verpleegkundige mag/kan). Maar via daar konden ze ook chemo toedienen bijvoorbeeld. Denk dat de PICC-lijn wel een prettiger alternatief is.

Een infuuspoort/PAC wordt tegenwoordig alleen nog gezet als duidelijk is dat het om een heel lang traject gaat, bijv. bij mensen met uitgezaaide kanker en een vast behandelschema. Ik heb ook een PAC hij zit er nu al meer dan 3 jaar in. Het voordeel is dat hij in principe 'eeuwig' kan blijven zitten en dat je er weinig onderhoud aan hebt (alleen driewekelijks doorspoelen) en dat je er bijv. ook mee kunt baden en zwemmen.

TS, alvast heel veel sterkte. Het is maar een kleine ingreep, maar daar heb je weinig aan als je er tegenaan zit te hikken. Veel sterkte :knuffel:

Ah kijk, die informatie had ik niet. Mijn moeder had inderdaad uitgezaaide kanker. Uiteindelijk heeft het hele traject alles bij elkaar nog geen jaar geduurd door alle complicaties, maar dat was vast anders geweest als de chemo/immuno wel hadden aangeslagen. Nu snap ik ook waarom zijn een PAC had en geen PICC. Dank je wel!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:24

You're welcome :*

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 10:44

Hij zit *\o/* het is heel goed meegevallen! Hopelijk blijft dit zo meevallen de komende tijd! Maar een hele opluchting hier. De verpleging zei wel dat ze stilletjes van de PAC overschakelen naar de PICC omdat dit toch makkelijker is, kleinere ingreep, minder invasief,… voor nu blij met men piccie :o

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 10:50

Wat fijn voor je!!!

Het zetten van een PAC is inderdaad een grotere ingreep, het is eigenlijk een kleine operatie waarbij je ook onder narcose moet, soms moet je ook een nachtje blijven. Een PICC-lijn is dan veel sneller gezet en zolang het een afgebakend traject is, wordt er tegenwoordig bijna altijd voor een PICC-lijn gekozen.

Hartstikke fijn dat het allemaal al gelukt is. Heel veel succes met alles he :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 07:23

Wat fijn dat hij zit! En vooral ook dat dit in ieder geval is meegevallen. :knuffel:

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 08:59

Stef_Alinde schreef:
Oh man wat een traject moet je door zeg.
Wat een verschillen ook tussen baarmoederkanker en baarmoederhalskanker.
Zit zo dicht bij elkaar maar het hele traject is zo anders.
Heel veel sterkte voor komende tijd zeg!

Hier zou ik eigenlijk maandag uitslagen krijgen maar werd gebeld dat de uitslagen er nog niet waren van het weefsel dus dat ik wel mocht komen maar dat hij me dan maar een half verhaal kon vertellen.
Dus is het verplaatst naar vrijdag, het ziekenhuis waar ik heen moet zit namelijk totaal niet naast de deur, dus beetje onzin om dan 2x te gaan in een week voor de uitslagen.
Schrok me wel gek toen hij belde ik dacht er is heel wat aan de hand, maar gelukkig begon die al met niet schrikken er is niks engs dat ik ga vertellen.

Viel jou nieuws wat mee? Mag ook pb of als je er liever niet over praat is dat ook oké!

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:58

Bedankt voor de uitleg over PICC-lijn ik had er nog nooit van gehoord.

@kay_kim heb je een beetje kunnen slapen er mee of zit het je erg in de weg?

Mijn nieuws was heel goed eigenlijk.
Het is nu op zeg maar wat normaal het begin stadium is van kanker, en dus eigenlijk geen kanker meer te noemen.
Hij verwacht eigenlijk dat het over 3 maanden als ik weer terug kom weg is.
Als dat zo is dan moet ik daarna nog 3 maanden met de hormonen door gaan als nabehandeling en dan is het in november ''klaar''.
Daarna komen we in een hele andere reeks van afspraken namelijk met de hulp om zwanger te worden vanwege mijn PCOS.

Ik mocht gister mijn spiraal er laten uithalen maar hij gaf wel aan dat het wel heel erg helpt doordat het hormonen afgeeft op de plek zelf.
Dus ik heb er voor gekozen om er dan nog maar even voor 3 maanden vol te houden met de pijn en bloedingen van dat rot ding, zodat er nu niet te veel gerommeld word daar binnen.
En mocht het over 3 maanden inderdaad echt weg is dan laat ik hem er dan uit halen.

De aders waar ik mij druk om maakte waren inderdaad van het dunner worden van de wand /slijmvlies.
Het was alleen niet handig van die gene die het onderzoek deed om te zeggen dat het bijzonder was zonder uitleg.
Maar dit komt dus omdat er ongeveer 30 mensen zijn in heel nederland die deze behandeling doen.
Omdat dit meestal pas na de 50 voorkomt en dan is er geen kinderwens meer dus halen ze alles er gewoon uit.
Dus die met de camera gingen kijken daar komt dit niet zo veel voor dus voor hun was het bijzonder.
Mijn gynaecoloog vond het totaal niet bijzonder dus.

Ik was gister zo moe dat ik niet veel achter de pc gezeten heb.
Had de afspraak pas om 2 uur dus er voor zit je dan in de spanning en na de afspraak moet die spanning ergens heen.

Dus voor mij was het erg goed nieuws, vind het dan wel dubbel om te vertellen in dit topic omdat jij er nog zo vol in zit.
Maar denk dat positieve verhalen ook wel erg fijn zijn.
Wel super lief dat je er naar vraagt!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 14:38

Stef_Alinde schreef:
Bedankt voor de uitleg over PICC-lijn ik had er nog nooit van gehoord.

@kay_kim heb je een beetje kunnen slapen er mee of zit het je erg in de weg?

Mijn nieuws was heel goed eigenlijk.
Het is nu op zeg maar wat normaal het begin stadium is van kanker, en dus eigenlijk geen kanker meer te noemen.
Hij verwacht eigenlijk dat het over 3 maanden als ik weer terug kom weg is.
Als dat zo is dan moet ik daarna nog 3 maanden met de hormonen door gaan als nabehandeling en dan is het in november ''klaar''.
Daarna komen we in een hele andere reeks van afspraken namelijk met de hulp om zwanger te worden vanwege mijn PCOS.

Ik mocht gister mijn spiraal er laten uithalen maar hij gaf wel aan dat het wel heel erg helpt doordat het hormonen afgeeft op de plek zelf.
Dus ik heb er voor gekozen om er dan nog maar even voor 3 maanden vol te houden met de pijn en bloedingen van dat rot ding, zodat er nu niet te veel gerommeld word daar binnen.
En mocht het over 3 maanden inderdaad echt weg is dan laat ik hem er dan uit halen.

De aders waar ik mij druk om maakte waren inderdaad van het dunner worden van de wand /slijmvlies.
Het was alleen niet handig van die gene die het onderzoek deed om te zeggen dat het bijzonder was zonder uitleg.
Maar dit komt dus omdat er ongeveer 30 mensen zijn in heel nederland die deze behandeling doen.
Omdat dit meestal pas na de 50 voorkomt en dan is er geen kinderwens meer dus halen ze alles er gewoon uit.
Dus die met de camera gingen kijken daar komt dit niet zo veel voor dus voor hun was het bijzonder.
Mijn gynaecoloog vond het totaal niet bijzonder dus.

Ik was gister zo moe dat ik niet veel achter de pc gezeten heb.
Had de afspraak pas om 2 uur dus er voor zit je dan in de spanning en na de afspraak moet die spanning ergens heen.

Dus voor mij was het erg goed nieuws, vind het dan wel dubbel om te vertellen in dit topic omdat jij er nog zo vol in zit.
Maar denk dat positieve verhalen ook wel erg fijn zijn.
Wel super lief dat je er naar vraagt!

Ik heb wel redelijk goed geslapen maar ik moet wel mijn ‘houding’ zoeken want ik sliep altijd op men rechtse arm onder mijn kussen…

Gisteren avond had ik wel wat pijn maar vandaag al een heel pakje minder!

Ik heb wel 2 mouwen besteld speciaal voor de picc lijn dat ik het kan wegstoppen. Zo ‘bloot’ vind ik het maar niks… nu heb ik er een windel aan.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:20

Dat ziet er niet fijn uit, ik zou denk ik steeds bang zijn om overal aan te blijven hangen ofzo.
Wel fijn dat je na het vinden van een houding wel redelijk heb geslapen.

Wat is nu de volgende stap die ze gaan doen?
Ben je daar erg gespannen van of ben jij een type die het redelijk over zich heen kan laten komen?

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 21:17

Stef_Alinde schreef:
Dat ziet er niet fijn uit, ik zou denk ik steeds bang zijn om overal aan te blijven hangen ofzo.
Wel fijn dat je na het vinden van een houding wel redelijk heb geslapen.

Wat is nu de volgende stap die ze gaan doen?
Ben je daar erg gespannen van of ben jij een type die het redelijk over zich heen kan laten komen?

Di oncoloog voor chemo te bespreken, woe wordt de scan genomen om bestraling op af te stellen.

Ik laat het maar op me af komen en probeer vooral te genieten nu… soms slaat mijn hoofd ook op hol maar ik probeer mijn gedachte veel te verzetten met leuke dingen…

Maar de behandeling is nog niet bezig dus het is allemaal nog een beetje onwerkelijk…

En men picc, ik probeer er maar wat mee te lachen en grapjes over te maken, dat houdt het allemaal wat luchtiger…

Heb net op een vol terras op restaurant tegen men ouders gezegd dat ik men picc heb laten zien aan mijn vriend als ik uit de douche kwam :+ en hij zei, ja hij vond me leuk wat hij stond recht :x

tja het slangetje steekt ook recht vooruit… niks van gelogen _O-

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 21:50

_O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:10

Hahaha goede humor hebben jullie _O-

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 12:16

Met humor kom je een heel eind!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 13:04

Humor doet een hele hoop!
Hier moest een moedervlek weg, we hebben gevraagd om een Harry Potter litteken maar dat mocht niet. :+
Nu hebben we de optie bij de vraag wat er gedaan is: blinde darm moest eruit.
Alleen zat de moedervlek aan de andere kant dus we zijn benieuwd naar de reacties. :D
Of ze door hebben dat ze in de maling genomen worden ja of nee. :D

Ik moet zeggen die picc, ik moet er levenslang niet aan denken maar ik kan me indenken dat dit voorkeur heeft voor een PAC.
Zelf wil ik heel graag de laatste als dat mag maar inderdaad het is gedoe met plaatsen.
Dat houdt mij ook wel tegen, maar hoe fijn dat je gelijk een picc kreeg zeg.
Ik ken mensen die de eerste chemo’s per infuus kregen of chronische aandoeningen, en geen infuus meer te prikken.
En een van die mensen heeft een auto immuun ziekte in nare mate, en ook abcesvorming op het lichaam aan zweetklieren.
Maar elke keer geklooi met dat infuus terwijl ze al 70x geopereerd is om zo’n rotding open te maken, en geen vat is meer fatsoenlijk.
Dan is het wel top dat jou die ellende en het geprik waar kan bespaard blijft.
Het is al vervelend genoeg en de oplossing bestaat, dus echt superfijn voor je dit.

En nu knallen, die humor in dat restaurant had onze familie ook kunnen hebben.
Heerlijk dat geeft lucht!

Hier kreeg ik de beruchte brief met uitslag van de week en ik moest direct aan jou denken.
En eerste wat ik las was geen hpv gevonden en tot over 5 jaar.
Toen dacht ik: het had ook anders kunnen zijn en tel je zegeningen.
Ik weet wel dat ik bij twijfel en rariteiten absoluut eerder aan de bel trek voor een uitstrijkje dan voor ik je topic las.
Misschien kies ik er indien mogelijk ook voor om bij de gyn waar ik heen moet volgende maand, toch te informeren naar elke 2 jaar.
Of dat mag, mijn ogen zijn wel open gegaan in elk geval dat je beter té voorzichtig kunt zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:09

_O- Leuk dat je er ook zo mee kan omgaan. Dikke knuffel!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 18:48

Vandaag naar de chemo-arts geweest, elke week chemo, 6 weken lang… 2u voorspoelen, 1u chemo en 2u naspoelen en dan ook nog de bestraling, dat worden lange dagen…

Ze moeten ook telkens bloed nemen want als het bloed niet goed is wordt er niet gestart met chemo en sluit deze achteraan bij aan.

De nevenwerkingen zouden wel goed meevallen, er zijn er wel een aantal maar ze verwachten niet te veel problemen… misselijk, diarree maar hier kunnen ze wel goede medicatie voor geven. Het bloed moet wel goed in het oog gehouden worden ook omwille van infectie (lage witte bloedcellen)

En piccie mag eruit op 27/7 *\o/* bij de laatste chemo.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:32

Kay_Kim schreef:
Vandaag naar de chemo-arts geweest, elke week chemo, 6 weken lang… 2u voorspoelen, 1u chemo en 2u naspoelen en dan ook nog de bestraling, dat worden lange dagen…

Ze moeten ook telkens bloed nemen want als het bloed niet goed is wordt er niet gestart met chemo en sluit deze achteraan bij aan.

De nevenwerkingen zouden wel goed meevallen, er zijn er wel een aantal maar ze verwachten niet te veel problemen… misselijk, diarree maar hier kunnen ze wel goede medicatie voor geven. Het bloed moet wel goed in het oog gehouden worden ook omwille van infectie (lage witte bloedcellen)

Das een hele mooie einddatum....
Mijn verjaardag, dus ik duim gewoon dat het allemaal voorspoedig verloopt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:09

hagelslag schreef:
Kay_Kim schreef:

Das een hele mooie einddatum....
Mijn verjaardag, dus ik duim gewoon dat het allemaal voorspoedig verloopt

Ja maar dan beginnen de inwendige nog, ik hoop tegen mijn eigen verjaardag, gedaan te hebben en misschien al een beetje terug beter te zijn maar dat laatste zal moeilijk zijn, ik verjaar 29/8

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:22

Oh getsie, die heb ik dus onbewust al genegeerd omdat ik het al erg genoeg voor je vind -O-

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:25

hagelslag schreef:
Oh getsie, die heb ik dus onbewust al genegeerd omdat ik het al erg genoeg voor je vind -O-

Niet erg hoor! Op jou verjaardag gaat piccie eruit *\o/* dat zal ook al leuk zijn!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:03

Vandaag de simulatie gehad, de punt tattoos gezet, was alleen een probleempje met mijn eigen tattoo 8-) maar ze heeft er een foto van genomen.

Bestraling is weer aangepast, nu moet ik een paar keer naar een ander ziekenhuis en ook sommige dagen 2 keer op 1 dag, wat wel wil zeggen dat ik 2 dagen eerder klaar ben met de bestraling en ik moet ook 1 chemo minder als ze gisteren hebben gezegd. En piccie gaat er normaal dus nog vroeger uit **\O/**

De inwendige bestraling staat ook gepland, 9 en 10/8 en 16 en 17/8.

Het hele behandelingsplan is nu opgesteld, de voorbereidingen waren ook goed gelukt, waar ik ook heel blij om ben want dat was toch een beetje spannend

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:26

Jeetje wat een heftige tijd ga je in zeg!! Ik wil jou, je partner en je familie heel veel succes en sterkte wensen :knuffel:

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:56

You go girl! _/-\o_