Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:54

Toch vind ik het altijd lastig als menseb zeggen; hoe erg moet het wel niet geweest zijn als ik mij niet had laten enten..

Mijn mans moeder (96) heeft geen enkele enting gehad en in december corona gekregen. Verder helemaal gezond, had een weekje griep en dat was het.
Mijn broer heeft flink astma, niet geënt en die is echt wel drie dagen flink beroerd geweest, maar met een week weer helemaal fit.
Een vriendin kreeg het een goede anderhalve week na de booster, die is enorm ziek geweest en werkt nog steeds halve dagen.

Of het dan wel of niet erger was geweest met of zonder enting is volgens mij echt niets zinnigs over te zeggen.
Het verschilt zo per individu.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:56

Cubone schreef:
Ik ben zo’n wappie en dat mij niet laten vaccineren. Hoewel ik helemaal voor basis prikken ben, zat de hele Covid campagne me niet lekker en heb ik er dus niet aan mee gedaan. Even de kat uit de boom kijken en van daaruit een beslissing maken was mijn insteek. En daarmee heb ik ook zonder moeite alles laten varen. Ik ben a heel bang geweest werkeloos te raken door mijn vaccinatie status, maar stond volledig achter mijn eigen keuze en heb dus alle beperkingen zonder moeite verder geaccepteerd.

Een jaar later vraag ik me dus af hoe de mensen die zich wel hebben laten vaccineren er in staan. Ik hoor om me heen een hoop wisselende verhalen. Ik ben over het algemeen alles behalve recht door zee als het op mijn vaccinatie status aan komt wegens de stigma tegen niet Covid gevaccineerde mensen. Maar met dat ik nu wat gezondheidsproblemen heb (echt niks te maken met Covid gerelateerde klachten), blijkt het wel iets los te maken en krijg heel veel “spijt”verhalen te horen over vaccinatie tegen Covid. Tot in hoeverre het waar of verbeelding is, dat is moeilijk in te schatten.

Daarom ben wel benieuwd naar oprechte verhalen :j Voor de mensen die gevaccineerd zijn, hoe voelen jullie je er bij?

Laat me duidelijk maken dat dit geen anti vaccinatie topic is. Ik ben echter wel oprecht benieuwd. Ik verwacht dat we in het najaar opnieuw belemmeringen opgelegd gaan krijgen en ben aan het inschatten tot in hoeverre de vaccinatie nu ok is.

IK denk dat we geen spijt hoeven te hebben. Dankzij alle vaccinaties is de boel nu weer open. Kijk maar eens naar landen waar de vaccinatiegraad heel laag is, daar ettert het gewoon door.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:58

Needje schreef:
Ik vind ook wel dat er veel mensen dikke klachten hebben ondanks boosters enzo.
En ook ik vraag me af hoe goed de vaccins nou echt werken.
Ik denk nog steeds dat het puur aan je genen ligt of je wel of niet erg ziek wordt.

Hoe goed ze werken hoef je je niet af te vragen, dat is behoorlijk uitgebreid getest inmiddels :j
Mensen worden gemiddeld minder heftig ziek, en krijgen überhaupt minder snel corona. Maar kunnen nog steeds gewoon corona krijgen en daar goed ziek van worden. De kans is alleen kleiner dát ze het krijgen en dat ze in het ziekenhuis belanden. Daar is ook nooit geheimzinnig over gedaan.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-04-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:59

heb je voorbeelden van landen janderegelaa?
Hier ettert het toch ook gewoon door? We hebben echt mega veel besmettingen gehad!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:00

Hier geen vaccins gehaald en ook geen spijt van :D
Tot nu toe voor zover ik weet ook geen covid gehad.

Ik ken zowel mensen met als zonder vaccins en gedeeltelijk gevaccineerden. In alle ' groepen ' zijn er covid gevallen. Sommigen best ziek, anderen haast niks van klachten.
Ook de bijwerkingen van de vaccins zijn wisselend. Sommigen veel en langdurig klachten, anderen helemaal geen klachten.
Maw er is gewoon geen pijl op te trekken :+

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:00

8nnemiek schreef:
Mensen worden gemiddeld minder heftig ziek

Hoe kan je dit nou testen??
Alleen omdat er toen meer mensen ongevaccineerd in het ziekenhuis lagen?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:01

Ik denk dat ik ergens tussenin zit, ik begrijp mensen die zich niet hebben laten vaccineren en vond dat die keuze ook vrij moest zijn. Waarom? Voornaamste reden omdat het een nieuw soort virus is, en een nieuw soort vaccin. Ik vind het ook absurt dat er mensen waren die andere gingen afrekenen vanwege hun keuze. Een deel van mijn familie heeft zich niet laten vaccineren, een deel wel. We hebben hier soms vurige discussies over gehad en ik vond hun argumenten niet altijd correct, maar over het algemeen heb ik ze nooit afgerekend voor hun keuze.

Ik ben zelf dubbel gevaccineerd en heb 2x covid gehad. 1x heel erg, 1x niks gevoeld. Ik heb mijn booster niet meer genomen, omdat ik nog jong ben en omdat ik mijn omgeving continu mensen had van mijn leeftijd die heel ziek waren van de booster + niet veel later ook covid kregen, ik wou dat niet en twijfelde ook of ik dan zieker ging zijn van die booster als van corona zelf. Een paar weken later kreeg ik covid en heb ik nauwelijks iets gevoeld. Nu toch blij dat ik de booster dus ook niet genomen heb. Ik wou gerust twee vaccins nemen voor het algemeen goed, maar blijven vaccineren was voor mij uit de boze.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:07

Needje schreef:
Hier ettert het toch ook gewoon door? We hebben echt mega veel besmettingen gehad!

Neem bijvoorbeeld Roemenie. Ongeveer evenveel inwoners als NL. Wij hebben 22.000 sterfgevallen op 8 miljoen besmettingen door Covid en zij hebben er 65.000 op 3 miljoen besmettingen. Nu zie je dat door onze hoge vaccinatiegraad heel veel mensen het overleefd hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:08

Ja dat speelt voor mij ook mee. Ik heb absoluut geen moeite met vaccineren. Ik neem ook elke prik die ze adviseren voor m'n reizen.
Maar ik had wel zoiets, ik blijf niet prikken.
Mocht het in het najaar weer oplaaien dan kijk ik wel weer.

@Janderegelaa
Denk je niet dat dat voornamelijk ook te maken heeft met de kwaliteit van de zorg in zulke landen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:09

Ik voel er niet echt iets bij eigenlijk?
Ik sta nog steeds achter de vaccinaties die ik heb genomen en als het nodig is neem ik er zo weer een.

Heb eigenlijk nog van niemand gehoord die spijt heeft.

Needje

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:10

Nee ik ook niet.
Maar ook geen spijt bij de mensen die 'm niet genomen hebben.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:10

Volledig gevaccineerd en geboosterd. Alleen van de vaccinaties wat rottig gevoeld. Corona is hier iig niet binnengekomen ook bij mijn zoon niet terwijl in zijn klas en bso het rond ging.

Dat ik mij elke 9 maanden zou moeten vaccineren vind ik wel een dingetje

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:15

Needje schreef:
Ja dat speelt voor mij ook mee. Ik heb absoluut geen moeite met vaccineren. Ik neem ook elke prik die ze adviseren voor m'n reizen.
Maar ik had wel zoiets, ik blijf niet prikken.
Mocht het in het najaar weer oplaaien dan kijk ik wel weer.

@Janderegelaa
Denk je niet dat dat voornamelijk ook te maken heeft met de kwaliteit van de zorg in zulke landen?

Zal zeker van invloed zijn maar kijk naar hongkong, maar de helft van 60+ gevaccineerd en nu houden ze corona niet buiten de deur ondanks die zero covid richtlijnen. En stapelen doden op en ziekenhuisbedden stampvol.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:20

janderegelaa schreef:
Needje schreef:

Neem bijvoorbeeld Roemenie. Ongeveer evenveel inwoners als NL. Wij hebben 22.000 sterfgevallen op 8 miljoen besmettingen door Covid en zij hebben er 65.000 op 3 miljoen besmettingen. Nu zie je dat door onze hoge vaccinatiegraad heel veel mensen het overleefd hebben.

Ik denk eerlijk gezegd dat je een land als Roemenië, ondanks gelijkwaardig inwoners aantal, niet gelijk kunt trekken aan (een relatief rijk ) Nederland.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:21

janderegelaa schreef:
Needje schreef:

Dat kan je toch niet vergelijken denk ik…. De zorg zit veel lager en heeeeeel veel mensen leven in armoede en kunnen geen dokter betalen, laat staan een ziekenhuis, dus die zijn dan bijna dood tegen dat er iets of wat van hulp ingeschakeld wordt, terwijl ze hier al lang ondersteund worden en beter worden.

Ook ik moet altijd fronsen als mensen zeggen van ‘wat had je dan gehad zonder vaccin’, want er zit geen rode draad in en geloof niet dat iedereen zonder vaccin zoveel zieker zou geweest zijn, slechts een heel klein deeltje mss, maar ik geloof dat het gros van de mensen ook zonder vaccin met milde klachten door covid heen gegaan was…

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:26

Maar dat heel kleine deel dat echt doodziek wordt en in het ziekenhuis belandt is wel de reden dat de zorg overbelast is/was en we in lockdown moesten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:28

NL: minimaal 1 dosis: 77,2, volledig gevaccineerd: 71,1, booster: 52,8
Hongkong: minimaal 1 dosis 87,5, volledig gevaccineerd 79,4, booster 39,6

Verder hebben ze daar zoveel restricties gehad dat niemand daar volgens mij nog een werkend afweersysteem heeft. Als het dan gaat gaat het.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:33

janderegelaa schreef:
Needje schreef:

Vergeet je niet dat dit hele arme landen zijn? Amper fatsoenlijk te eten, veel (geld) zorgen en geen goede toegang tot gezondheidszorg. Ik ken iemand die tijdelijk hier werkt maar uit Roemenië komt, en ook iemand die regelmatig daar is om vrijwilligerswerk te doen en die zeggen beide hetzelfde. Zelfs als werkende kom je daar niet fatsoenlijk rond. Het is echt armoedig..

Voor mij zegt dit dus niks over wel of niet werken van vaccins

BigOne

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:38

Needje , kijk ook even naar de ouderen die daar nu met busladingen vol het ziekenhuis in gaan:
Only 30% of over-80s and 60% of over-70s have chosen to have a first dose, compared with 86% of residents aged 12-69. (The same is true in some provinces of mainland China, where less than 30% of over-80s and less than 50% of over-70s are jabbed.)

En wat betreft mensen kennen die iets krijgen en daarom vraagtekens bij vaccineren zetten:
40 trombose doden
25 beroerte doden
20 hartfalen doden
13 hartinfarcten doden
Per dag in Nederland, aangezien 85 % van de Nederlandse bevolking gevaccineerd is zal de kans om dood te gaan met vaccinatie ( niet door) dus vele malen groter zijn dan zonder.
Wel handig om dit in perspectief te zien.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:38

Ik ben volledig gevaccineerd en geboosterd. De eerste vaccinatie met 5 weken zwanger gehaald en bij de booster was ik bijna 38 weken zwanger. Geen Corona gehad (mijn man wel, en we hebben geen afstand gehouden toen hij ziekjes was), inmiddels een kerngezonde dochter rijker. Absoluut geen spijt gehad dus. Mocht in het najaar nog weer een booster nodig zijn, dan haal ik die ook gewoon.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:39

senna21 schreef:
Ik ben gevaccineerd, inclusief booster.
Geen corona gehad en geen klachten door de vaccinatie.

Maar dat je het niet hebt gehad wil niet zeggen wegens prik

Ik ben niet gevaccineerd nog nooit corona gehad. Mijn man wel geprikt en corona gehad. Heeft na de prik onderhuidse ontstekingen gehad.

mijn man en ik zijn beide risicogroep.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:40

Van de vaccinatie zelf heb ik 0.0 spijt. Het enige waar ik last van had was dat mijn menstruatue onregelmatig was voor een maand of drie (en zelfs dat was minimaal. Normaal ben ik op de dag ongesteld, en nu had ik ong. Een week onzekerheid). Dat zou ik zo weer doen.

Van de booster..ik weet het niet. Geen spijt, maar ik zou hem niet weer nemen. Ik ben er goed ziek van geworden, en het heeft mijn hartaandoening zodanig getriggerd dat ik op de eerste hulp ben beland. Ik lag in bed met een hartslag van 140+ en als ik recht op ging zitten was ik al zo buiten adem dag ik nauwelijks kon praten. Dat was heel erg zwaar. Dat is iets wat ik niet nog een keer wil laten gebeuren, omdat er voor mijn aandoening ook geen gepaste behandeling is (er is een medicijn wat ik nog niet uit heb geprobeerd maar dat wordt niet vergoed en kost een paar honderd euro per maand), dus bij elke stap die ik achteruit ga kan het blijvend zijn en kan ik er niet veel aan doen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:40

Ik dacht nochtans dat België redelijk goed scoorde op vlak van o.a. gezondheidszorg...
Niet dus blijkbaar.
Je kan ook moeilijk zeggen dat we een lage vaccinatiegraad hebben...
En toch hebben we meer coronagevallen en coronadoden dan andere westerse landen.
Linkje naar een studie waarom we harder getroffen zijn door corona dan de meeste europese landen.

https://www.hln.be/binnenland/belgie-zw ... ~a48dc080/

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:42

Ik heb 1 prik gehad vorig jaar april (Janssen) en daarna niet meer gevaccineerd. Zeker geen spijt, maar wel bewust niet geboosterd omdat ik tegen de indirecte dwang ben en ik het voor mezelf niet nodig vindt.
Toevallig afgelopen week voor het eerste corona gekregen. 2 daagjes goed ziek geweest. Zeker ook niet ernstig ziek, maar wel ziek genoeg om niet met m'n studie/ onderzoek bezig te kunnen. Daarna ook al heel snel weer opgeknapt.
Ben in ieder geval wel eens zieker geweest bij een gewone griep/ verkoudheid :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:42