Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nietsmar schreef:Is er iemand die toevallig ervaring heeft met de gynaecoloog in H'veen en of Meppel?
maj0 schreef:Nou hier staan we op de planning voor kijk operatie. Heel spannend want weet niet of het gaat lukken. Ik heb toen ik 2 was een buik operatie gehad dus er zit waarschijnlijk littekenweefsel. Als dat er te veel zit staken ze de boel. Dus echt heel spannend.
Nietsmar schreef:Ik ben vandaag geweest. Op de echo niets geks te zien, wel weer al veel baarmoederslijmvlies.
Volgens de gynaecoloog zeer waarschijnlijk wel endometriose, zo mijn verhaal te horen.
Enige oplossing is een spiraal zei ze. Novasure was geen optie, omdat ik te jong ben en de behandeling dan erg vaak herhaald moet worden.
Ik ben niet meteen erg enthousiast over een spiraal... Maar enige oplossing volgens de gyn.
Nietsmar schreef:Ik kan niet zo goed tegen hormonen. Dus beter een spiraal zodat het plaatselijk is.
Ik zie enorm op tegen het plaatsen om meerdere redenen. Ze was super vriendelijk en nam mij serieus dus daar ligt het inderdaad niet aan!
Verder vind ik het idee dat daar wat zit heel naar. En de spookverhalen die je leest, dat ze niet goed gaan zitten of dat je heel onregelmatig ongesteld wordt. Groot deel zit tussen mn oren denk ik, maar ja.
laughterline schreef:Poeh dat is nog even wachten danHeb je de zoely pil al? Zo ja hoe bevalt ie voor je? Ik zit al 16 jaar op dezelfde en ga nu voor het eerst overstappen.
Mews schreef:Ik wilde toch mijn verhaal even delen, misschien helpt het iemand:
Bij mij is vorig jaar endometriose geconstateerd tijdens een sterilisatie-operatie. Ik heb toen een second opinion aangevraagd bij Dr Coppus in het MMC en ben daar heel goed geholpen. Echt een fijne man die je klachten enorm serieus neemt.Ik vermoedde zelf dat ik ook adenomyose had, wat volgens mij soortgelijk weefsel is maar dan in de baarmoederwand. Uiteindelijk werd er niks gezien op de echo en de MRI. Ik heb de minipil toen geprobeerd en bekkenbodemfysio, maar de fysio hielp niet voldoende (de pijn elke cyclus gaf opnieuw spanning op de spier) en de pil maakte me enorm miserabel (naast zo ongeveer alle bijwerkingen had ik ook bijna continu menstruatie, continu pijn, en mijn lijf en hoofd stonden de hele tijd 'aan' waardoor slapen nauwelijks nog lukte). Uiteindelijk ben ik afgelopen juli toch geopereerd en hebben ze de baarmoeder verwijderd, en nog een endometriose-haard. In het lab is bevestigd dat het inderdaad om adenomyose ging in de bm, ondanks dat er op foto's niks te zien was. Helaas is het op de MRI's niet altijd te zien.
Ik kan mijn arts van harte aanraden. Ik moest er zelf telkens een uur voor rijden enkele reis, maar het was het echt waard! Ik denk dat veel artsen me hadden afgewimpeld omdat er niks op de foto's te zien was. Nu nog maar 3 maanden na de operatie, dus nog volop aan het herstellen, maar het is nu al zo'n verademing om niet meer ongesteld te zijn, en ik kan eigenlijk alles weer gewoon, ik mis alleen nog wat spierkracht en heb nog wat sneller spierpijn aan mijn buik. Ik ben erg blij met mijn keuze voor de operatie te gaan. Als iemand vragen heeft mag je me altijd een pb sturen.
Heel veel sterkte en succes aan iedereen hier! Helaas moet je zelf hard knokken en de juiste artsen vinden om serieus genomen te worden met deze aandoening.