Sup ( stand up paddling)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:04

Een zwemvest is altijd veiliger. Ik ben 2 jaar geleden in elkaar gezakt op de sup. Mijn hond heeft mij uit het water gehaald maar zonder zwemvest was ik verdronken. Daarbij kan je soms moe en verzuurd zijn en niet meer goed op je board kunnen komen. Of raar eraf vallen en een paddle in je gezicht krijgen :+ . Vraag niet hoe maar bloedneus en tand door de lip.
Verder is het super leuk om te suppen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 07:09

Hier ook team zwemvest (ik zit wel meestal in een kano IPV sup, maar daarmee ga je minder snel om)

Terug op je sup klimmen klinkt heel makkelijk, maar als je in stromend water van je sup valt kan het zijn dat dat ding er vandoor is zonder jou.
In geval van een gekke beweging met als gevolg kramp, zul je ook veel moeite moeten doen om op je sup te komen (hoewel eraan hangen dan mss nog wel lukt).
Daarnaast kunnen mensen je veel makkelijker helpen als je een zwemvest aan hebt, door je vast te pakken bij de schouderbanden daarvan.

Ik heb wel een fijn zwemvest aangeschaft dat geschikt is voor veel bewegen. Dus niet zo'n oranje vest met dikke kraag, maar eentje uit de kanowinkel. Zwemvesten die bij zeilen worden gebruikt kunnen ook heel geschikt zijn. Alleen die air-bag dingen niet, want die gaan af bij de eerste spetter water die van je peddel af komt.
Overigens word je bij deze vesten nog wel geacht om zelf mee te zwemmen, maar het maakt het zwemmen zoveel makkelijker dan zonder.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 08:52

Citaat:
maar als je in stromend water van je sup valt kan het zijn dat dat ding er vandoor is zonder jou.

Maar daar heb je toch je leash voor?
Die gebruik ik wel, zwemvest niet..

(maar deze beginnen supper steekt ook geen grote meren over.. Lekker peddelen over riviertjes met de oever dichtbij is het hier vooralsnog :) )

Bellex

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:11

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:26

Ik heb ook een Jobe.

Tip oefen het op klimmen met een zwemvest aan.
Vanwege de stijfheid en dikte is het veel handiger zonder op de sup te klimmen.

En de riempjes aan je zwemvest zijn ook handig om koord van je waterdichte buidel aan vast te maken.
Buidel om je nek is geen garantie dat die na een val nog steeds om je nek zit :D

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 09:36

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:11

mirriezz schreef:
Hier ook team zwemvest (ik zit wel meestal in een kano IPV sup, maar daarmee ga je minder snel om)

Terug op je sup klimmen klinkt heel makkelijk, maar als je in stromend water van je sup valt kan het zijn dat dat ding er vandoor is zonder jou.
In geval van een gekke beweging met als gevolg kramp, zul je ook veel moeite moeten doen om op je sup te komen (hoewel eraan hangen dan mss nog wel lukt).
Daarnaast kunnen mensen je veel makkelijker helpen als je een zwemvest aan hebt, door je vast te pakken bij de schouderbanden daarvan.

Ik heb wel een fijn zwemvest aangeschaft dat geschikt is voor veel bewegen. Dus niet zo'n oranje vest met dikke kraag, maar eentje uit de kanowinkel. Zwemvesten die bij zeilen worden gebruikt kunnen ook heel geschikt zijn. Alleen die air-bag dingen niet, want die gaan af bij de eerste spetter water die van je peddel af komt.
Overigens word je bij deze vesten nog wel geacht om zelf mee te zwemmen, maar het maakt het zwemmen zoveel makkelijker dan zonder.

Precies!

Overigens kano ik ook altijd met zwemvest, met uitzondering van het ven waar ik met de oude club (we zijn verhuisd) op trainde. Dat is maximaal twee minuten zwemmen in relatief warm, stilstaand water naar de kant, je kunt er al snel staan en we waren daar altijd met minimaal een man of 6.

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:05

Ik kom me hier ook eens melden. Wil al tijden eens gaan suppen en nu voor zondag afspraak staan om het te gaan proberen. :D

Wat is handig qua schoenen? Ik lees waterschoenen zonder harde zool of anders op blote voeten?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:00

Mandarijn schreef:
Ik kom me hier ook eens melden. Wil al tijden eens gaan suppen en nu voor zondag afspraak staan om het te gaan proberen. :D

Wat is handig qua schoenen? Ik lees waterschoenen zonder harde zool of anders op blote voeten?

Ik ga bijna altijd op blote voeten, of dunne waterschoenen, of dunne duikschoenen met flexibele zool :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 06:44

Ik heb duiksokken van neopreen met een dunne zool. Gekocht voor in de kano, maar doen het prima.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 06:50

Afhankelijk van waar je gaat suppen Mandarijn. Hier in Zeeland zijn veel plekken waar scherpe oesterschelpen op de bodem liggen, dan dus altijd schoenen met een zool. Als je ergens bent met gewoon een zand/modderbodem kan zonder ook, of lekker warm maar wel flexibel met neopreen sokken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:12

Ik heb deze schoenen gekocht en ben er erg blij mee:
https://www.sups.nl/sup-kleding-dames/j ... ight-blauw
Ik sup inderdaad ook vaak in water waar scherpe schelpen en stenen enzo liggen.
Draagt als sneakers, redelijk goede grip op de stenen en op je board. Water loopt er prima uit en ze zijn snel weer droog. Enkel in de modder worden ze wat zwaarder maar dat is denk ik met alles wat je aantrekt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:51

mystery1980 schreef:
Draagt als sneakers, redelijk goede grip op de stenen en op je board. Water loopt er prima uit en ze zijn snel weer droog. Enkel in de modder worden ze wat zwaarder maar dat is denk ik met alles wat je aantrekt.

Hoe snel drogen deze?

Ik heb nu zoiets als deze, maar doordat het neopreen is, zijn ze vaak pas na een dag of twee aan de lijn (een dag goedom, een dag binnenstebuiten) echt droog: https://www.decathlon.nl/p/surfschoenen ... 63&c=ZWART

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:54

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 09:45

Je schoenen worden bij de volgende keer suppen toch weer nat.

Ik heb hele dunne neopreen surfschoenen met dunne zool en gescheiden dikke teen.
Ze sluiten veel beter aan daardoor minder zand in de schoenen.
Vanwege vasculitus voel ik iedere oneffenheid in mijn schoen/voeten.
Doorbloeding blijft nu ook wat beter in mijn voeten waardoor ik ze minder snel koud en verkramp krijg.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:28

tienus63 schreef:
Je schoenen worden bij de volgende keer suppen toch weer nat.

Ik heb hele dunne neopreen surfschoenen met dunne zool en gescheiden dikke teen.
Ze sluiten veel beter aan daardoor minder zand in de schoenen.
Vanwege vasculitus voel ik iedere oneffenheid in mijn schoen/voeten.
Doorbloeding blijft nu ook wat beter in mijn voeten waardoor ik ze minder snel koud en verkramp krijg.

True, maar ze nat in de kast gooien voor de tijd ertussen vind ik irritant. En ze nat weer aantrekken is met neopreen sokken echt een gruwel. In de kano blijven ze overigens vaak gewoon droog, mijn voeten, dus dan wil ik juist graag droge neopreen sokken aan.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:39

Tink89 schreef:
mystery1980 schreef:

Hoe snel drogen deze?

Ik heb nu zoiets als deze, maar doordat het neopreen is, zijn ze vaak pas na een dag of twee aan de lijn (een dag goedom, een dag binnenstebuiten) echt droog: https://www.decathlon.nl/p/surfschoenen ... 63&c=ZWART

Ik weet niet precies de tijd, zal ook van de warmte afhangen. Neopreen droogt vast ook redelijk snel. Misschien 2 paar aanschaffen als je regelmatig gaat? Dan kun je afwisselen, want ik vind het ook niks weer de natte schoenen in te gaan. Doe ik ook niet :)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:42

Iemand ervaring met op de maas te suppen? :))
Ik heb het nog nooit gedaan, maar aangezien we wrs gaan verhuizen met de maas bijna in de tuin lijkt het me toch interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:35

Sure_lee schreef:
Ik heb het zelf nog niet gedaan. Maar je kunt ze huren in Harderwijk. Kun je volgens mij wel een leuk rondje doen. Denk wel afhankelijk van hoe lang je wilt. Tis in ieder geval erg populair daar.

Wij gaan as donderdag naar Lelystad om een middagje te Suppen bij gebrek aan een eigen SUP. Schijnt ook een mooie plek te zijn en een rondje!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:52

Kmbrly schreef:
Iemand ervaring met op de maas te suppen? :))
Ik heb het nog nooit gedaan, maar aangezien we wrs gaan verhuizen met de maas bijna in de tuin lijkt het me toch interessant.

Houd rekening met scheepvaart... wij wonen aan de maasplassen en de maas zelf sla ik liever over.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:06

Tink89 schreef:
Houd rekening met scheepvaart... wij wonen aan de maasplassen en de maas zelf sla ik liever over.

Hoe bedoel je met scheepvaart?
Dat ze er een boot of iets voorbij komt?

Bij ons heb ik nog nooit iets anders zien passeren dan kajakkers :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:22

Kmbrly schreef:
Tink89 schreef:

Hoe bedoel je met scheepvaart?
Dat ze er een boot of iets voorbij komt?

Bij ons heb ik nog nooit iets anders zien passeren dan kajakkers :D

Zit je redelijk onderin Limburg? Dan zit je mogelijk aan het deel van de Maas dat best wat sneller kan stromen. er varen daar gee binnenvaarders, die varen door een kanaal vlak naast de Maas.

In dat geval houd de waterstanden in de gaten, na veel regen stroomt het sneller.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 21:51

pimaude schreef:
Sure_lee schreef:
Ik heb het zelf nog niet gedaan. Maar je kunt ze huren in Harderwijk. Kun je volgens mij wel een leuk rondje doen. Denk wel afhankelijk van hoe lang je wilt. Tis in ieder geval erg populair daar.

Wij gaan as donderdag naar Lelystad om een middagje te Suppen bij gebrek aan een eigen SUP. Schijnt ook een mooie plek te zijn en een rondje!

Oh das bij mij! Jammer dat ik moet werken. Ik weet dan waar jullie gaan, is inderdaad een leuke plek gaan wij ook vaak heen. Nu nog blauwalgvrij gelukkig maar houd het even in de gaten via zwemmen in Flevoland, dit is een gevoelige plek nl

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:07

Oeh leuk, een sup topic!

Ik ben een tijdje terug overstag gegaan en heb het board gekocht dat AH in de aanbieding had. Paar x gebruikt nu en ben er niet ontevreden over - niet dat ik veel verstand heb ofzo haha.

Bedoeling is met hond lief te gaan oefenen een dezer dagen. Voor haar een zwemvest gekocht, zelf (nog) geen zwemvest. Qua schoentjes heb ik deze surf schoenen van decathlon, waar ik erg tevreden over ben:

https://www.decathlon.nl/p/surfschoenen ... BFEALw_wcB

Wij zitten ih Zuiden des lands dus qua mogelijkheden is het soms nog even zoeken Waar we overal een beetje leuk kunnen suppen. So far gaan we telkens naar Grindgat oost maarland in Maastricht wat ook al gewoon erg tof is, maar wil ook nog wel eens wat nieuwe plekjes gaan opzoeken. Volgende maand zitten we een midweek in Zeewolde en de week erna in Ouddorp en dan hoop ik ook een rondje te suppen daar - als iemand tips voor leuke plekjes weet in die omgeving, hoor ik ze graag!

De eerste keer gingen we per ongeluk het water op met iets teveel wind. Was best pittig, lol. Laatste keer heb ik zonder omkiepen best wat stukken gestaan dus er zat al vooruitgang in.

Voor ik met m’n eigen hond het diepere water op ga zoeken, wil ik wel nog eerst wat meer in ondieper water oefenen aangezien zij bijna 37kg aan hond is en ik nog mega instabiel ben en zij denk ik ook even moet wennen. Ik heb nu een paar keer met de lieve doggos van een vriendin mogen oefenen welke zich echt mega goed aanpassen aan het suppen dus dat was voor mij wel fijn (voor hen wat minder met een kluns als ik haha) *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 14:26

Whoa suppen met 3 honden! Raak je dan niet sneller uit balans?