genja schreef:Mag ik hier als apothekers assistente even op in haken ( en zelf ook chronisch tramadol gebruiker ) . Het is iets anders als jee geschreven wordt en ook wat de zorgverzekeraars zeggen als er gebeld wordt .
Ten 1e als er medische noodzaak op recept staat moet de apotheek dit gewoon leveren ook als dit niet voorkeursmerk is
Maar als er de verzekering zegt de apotheek kan het gewoon leveren vergeten ze er wel bij te zeggen dat als dit niet het preferent middel is . De apotheek het niet vergoed kan krijgen en als je als apotheek te vaak niet aan het beleid houdt je een boete kan krijgen van de verzekeraar. Hoe krom ook de verzekering bepaald het merk wat je levert . En dit kan per verzekering verschillen en 3 maanden later ook weer anders zijn. De apotheek voert uit wat de verzekering eist . Dus de verzekering zegt helaas soms dingen die je apotheek niet kan waar maken. Nou ja alles kan maar wel met gevolgen voor de apotheek .
De assistente aan de balie krijgt dan van alles over zich heen wat logisch is want dat is het de persoon die je ziet maar wel gewoon de regels van de verzekering uitvoert.
Eerlijk, het is niet anders als dat ik het geschreven heb. Ik heb daar juist enorm mee gedoe mee gehad en meerdere partijen laten helpen.
Ik heb zwart op wit bewijs dat mijn merk ook gewoon vergoed wordt aan de apotheek. Zowel van verzekeraar als van een kennis die ook bij een apotheek werkt en dat nagekeken heeft. En zelfs de vergoedingen kan ik inzien bij mijn zorgverzekering.
En een apotheek hoort daarnaast ook niet te liegen en lijkt me toch ook wel belangrijk om nog klantvriendelijk te zijn en niet mensen op hoge kosten te jagen door slechte voorlichting. Mijn grootste probleem waren de leugens waarmee ze mij probeerden om alsnog het andere merk te laten gebruiken. Want sorry, als je als apotheker vol blijft houden dat een allergische reactie niet kan op merk b als merk a wel goed gaat, omdat je alleen allergisch kan reageren op het hoofdbestanddeel? En tegen iemand die zelf geen budget voor medicatie heeft zegt dat ik het echt zelf kan indienen bij verzekering en dat dan vergoed krijg, nee dus want zij zetten geen medische noodzaak op recept/factuur. Ook niet toen ik aangaf dat ik het niet terug kreeg omdat het er niet op stond en het 100 procent zeker wel op het recept van de arts stond.
Dus nee, niet elke apotheek houdt zich er zo netjes aan.