Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 00:52

genja schreef:
Mag ik hier als apothekers assistente even op in haken ( en zelf ook chronisch tramadol gebruiker ) . Het is iets anders als jee geschreven wordt en ook wat de zorgverzekeraars zeggen als er gebeld wordt .

Ten 1e als er medische noodzaak op recept staat moet de apotheek dit gewoon leveren ook als dit niet voorkeursmerk is

Maar als er de verzekering zegt de apotheek kan het gewoon leveren vergeten ze er wel bij te zeggen dat als dit niet het preferent middel is . De apotheek het niet vergoed kan krijgen en als je als apotheek te vaak niet aan het beleid houdt je een boete kan krijgen van de verzekeraar. Hoe krom ook de verzekering bepaald het merk wat je levert . En dit kan per verzekering verschillen en 3 maanden later ook weer anders zijn. De apotheek voert uit wat de verzekering eist . Dus de verzekering zegt helaas soms dingen die je apotheek niet kan waar maken. Nou ja alles kan maar wel met gevolgen voor de apotheek .
De assistente aan de balie krijgt dan van alles over zich heen wat logisch is want dat is het de persoon die je ziet maar wel gewoon de regels van de verzekering uitvoert.

Eerlijk, het is niet anders als dat ik het geschreven heb. Ik heb daar juist enorm mee gedoe mee gehad en meerdere partijen laten helpen.
Ik heb zwart op wit bewijs dat mijn merk ook gewoon vergoed wordt aan de apotheek. Zowel van verzekeraar als van een kennis die ook bij een apotheek werkt en dat nagekeken heeft. En zelfs de vergoedingen kan ik inzien bij mijn zorgverzekering.
En een apotheek hoort daarnaast ook niet te liegen en lijkt me toch ook wel belangrijk om nog klantvriendelijk te zijn en niet mensen op hoge kosten te jagen door slechte voorlichting. Mijn grootste probleem waren de leugens waarmee ze mij probeerden om alsnog het andere merk te laten gebruiken. Want sorry, als je als apotheker vol blijft houden dat een allergische reactie niet kan op merk b als merk a wel goed gaat, omdat je alleen allergisch kan reageren op het hoofdbestanddeel? En tegen iemand die zelf geen budget voor medicatie heeft zegt dat ik het echt zelf kan indienen bij verzekering en dat dan vergoed krijg, nee dus want zij zetten geen medische noodzaak op recept/factuur. Ook niet toen ik aangaf dat ik het niet terug kreeg omdat het er niet op stond en het 100 procent zeker wel op het recept van de arts stond.

Dus nee, niet elke apotheek houdt zich er zo netjes aan.

Ayasha
Blogger

Re: Zijn er nog Bokkers met zware pijnstiling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 01:42

Ik stel nu misschien een domme vraag maar ik ben van België dus ik heb geen ide hoe het werkt met jullie systeem. Ik weet dat jullie bv niet zomaar vrije keuze hebben kwa huisarts enzo. Hebben jullie die ook niet met apothekers eigenlijk? Hoe werkt dat bij jullie?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 03:39

Ayasha schreef:
Ik stel nu misschien een domme vraag maar ik ben van België dus ik heb geen ide hoe het werkt met jullie systeem. Ik weet dat jullie bv niet zomaar vrije keuze hebben kwa huisarts enzo. Hebben jullie die ook niet met apothekers eigenlijk? Hoe werkt dat bij jullie?

Een apotheek hier kan zich altijd beroepen op een bepaald recht. Als zij vinden dat je opiatengebruik nu wel lang genoeg heeft geduurd, kunnen ze weigeren het recept te verzilveren. Het ligt iets genuanceerder dan dat ik het schrijf, hoor.
Ook is de apotheek vrij om dingen aan te passen, omdat dat voordeliger is voor de zorgverzekeraar. Daarom werd mijn fentanyl neusspray van 20 doses 50mgu ineens geleverd als 40 doses 100mgu. “Want je gebruikt soms twee pufs bij een verzorging. Ja, dat klopt, vaak, maar niet altijd. Nu dus wel. Dus omdat het voordeliger is, krijg ik meer en een hogere dosering. Ik heb de grens getrokken toen het sprays met Pools opdruk werden. Daar ontbrak een beveiliging die je moet verbreken bij eerste keer gebruik.
En de keuzevrijheid? Ik woon in een gebied met 2 apotheken. Ze staan met elkaar in verbinding. Dus als apotheek A iets vindt van je, staat dat in het centrale systeem.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 04:03

genja schreef:
Mag ik hier als apothekers assistente even op in haken ( en zelf ook chronisch tramadol gebruiker ) . Het is iets anders als jee geschreven wordt en ook wat de zorgverzekeraars zeggen als er gebeld wordt .

Ten 1e als er medische noodzaak op recept staat moet de apotheek dit gewoon leveren ook als dit niet voorkeursmerk is

Maar als er de verzekering zegt de apotheek kan het gewoon leveren vergeten ze er wel bij te zeggen dat als dit niet het preferent middel is . De apotheek het niet vergoed kan krijgen en als je als apotheek te vaak niet aan het beleid houdt je een boete kan krijgen van de verzekeraar. Hoe krom ook de verzekering bepaald het merk wat je levert . En dit kan per verzekering verschillen en 3 maanden later ook weer anders zijn. De apotheek voert uit wat de verzekering eist . Dus de verzekering zegt helaas soms dingen die je apotheek niet kan waar maken. Nou ja alles kan maar wel met gevolgen voor de apotheek .
De assistente aan de balie krijgt dan van alles over zich heen wat logisch is want dat is het de persoon die je ziet maar wel gewoon de regels van de verzekering uitvoert.

Zoals je het schrijft, zo zou het inderdaad moeten zijn.
De verzekering heeft mij letterlijk voorgelezen wat er op het scherm stond en de apotheek mocht het merk dus inderdaad leveren en zou het vergoed krijgen. De arts had het als medisch noodzaak op het recept geschreven.
De apotheek weigerde en bleef volhouden het niet vergoed te krijgen.
Ik heb beide partijen 6 keer aan de telefoon gehad.

Maar wat ik ook niet snap. Waarom kan het bij mijn eigen apotheek niet en vervolgens levert de volgende apotheek het wel moeiteloos?

Ik krijg nu al ongeveer 10 jaar het ene merk (zo lang ik fentanyl gebruik) Ze hebben al meerdere keren tussendoor een ander merk voorgeschreven, maar ik kon altijd moeiteloos terug naar het goede merk als de arts belde of het op het recept schreef. En nu ben ik al maanden aan het "vechten".

Het probleem is ook nog eens dat niet alle merken pleisters dezelfde afgifte hebben waardoor bij een ander merk mijn bloedspiegel niet stabiel blijft. Daar word ik zeer beroerd van en/of ik krijg wegvallers.
Een soort in slaap vallen met mijn ogen open. Ik ben dan lijfelijk aanwezig, maar ga een soort dromen met mijn ogen open. Ik merk dat zelf pas wanneer er dan iemand tegen me gaat praten en ik antwoord geef of ik zelf gewoon uit het niets heel raar ga brabbelen tegen een ander. Dan schrik ik een soort van "wakker" omdat ik zelf merk dat wat ik zei nergens op sloeg.
Ik word dan ook heel raar aan gekeken. En ben zelf in de war.
Ik word er heel onzeker van.

Ik heb zelfs op mijn werk weleens in zo'n moment een heel verhaal over mijn paard opgeschreven in een verslag terwijl ik tegenover mijn collega zat. Zij had niets aan mij gemerkt! Dat was heel eng!
Ik schaam me ook verschrikkelijk als zoiets gebeurd omdat ik het niet uit kan leggen.

Herkent iemand dit soort dingen?

Even terug te komen op de apotheek : ik weet dat de medewerkers er vaak niks aan kunnen doen, dus is niet persoonlijk baar heb, maar het is echt vervelend als je zo moet vechten voor iets waar je de rest van je leven nog aan vast zit.

En nu ga ik weer proberen te slapen, want mijn wekker gaat om 05.40u. Fentanyl +slapen is ook geen hele goede combi helaas :n

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 04:42

Pijnstillers en slapen wilt hier ook slecht. Duf? Suf? Ja. Naar bed willen? Ja. Slapen, ho maar..... meestal soezel ik dan wel fijn, maar ik ben altijd blij dat ik dan de volgende dag niet op tijd eruit hoef en aan het werk moet.

Ik krijg morgen mijn neurolyse. Vermoedelijk een week of twee daarna hoge doseringen nodig (het kon wel eens extra pijn gaan doen, zeg maar), maar met wat geluk kan ik daarna ook weer een hele tijd zonder/ met incidenteel gebruik toe. Fingers crossed.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 06:42

Wat is dat als ik vragen mag?

Nou ik heb dus helemaal niet meer geslapen sinds half 3 :roll: Dat wordt een hele lange dag vrees ik :O

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:55

https://www.lumc.nl/patientenzorg/prakt ... s-blokkade (hoewel ik bij het UMCG loop. Enige verschil is dat ik gewoon helemaal wakker blijf.)
Vorige twee keer is een ablatie gedaan (de versie met stroom). Dat hielp de eerste keer, van de tweede keer ben ik in elk geval niet beter geworden. Dus nu gaan we het met alcohol proberen..... Hopen dat het werkt!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:00

Ik zal voor je duimen! Hopelijk heb je er baat bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:13

Uk zal ook duimen!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:36

Kwam bij toeval in de topic. Ik zag:
TheWelsh schreef:
Ik zeg altijd ; als ze me af willen laten bouwen van de fentanylpleisters , dan doen ze dat maar nadat ze me in slaap hebben gebracht voor een paar weken. Echt niet dat ik het doe terwijl ik bij ben.
er was vroeger een kliniek, stichting Miroya, die dat idd op die manier met succes deed.

Er is een docu: Oxycodon, eenzame strijd tegen pijn van Jessica Villerius . Geen vrolijke docu maar geeft inzicht hoe ongelofelijk moeilijk het is om af te bouwen. Misschien geeft het wat duidelijkheid voor degene die er wat makkelijk over denken. Online te bekijken via Linda.nl .

Respect voor jullie; leven met chronische pijn is 24/7/365 een battle. En de medicatie die het mogelijk wat draagbaarder maakt heeft ook z’n mitsen en maren.
Daarom van mij :(:) en sterkte wie het nodig heeft!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:43

Ja, probleem is soms wel voorlichting vind ik. Ik ben dolblij dat ik deze pijnstilling krijg hoor, want ik kan nu in ieder geval iets en zonder deze pijnstilling lag ik letterlijk plat van de pijn zonder slaap. Maar ik wist niet dat ze zo verslavend waren, dat is nooit verteld. Eigenlijk sowieso geen nadelen, behalve dat je wat bijwerkingen kon hebben de 1e dagen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 22:55

chevax schreef:
Ayasha schreef:

Een apotheek hier kan zich altijd beroepen op een bepaald recht. Als zij vinden dat je opiatengebruik nu wel lang genoeg heeft geduurd, kunnen ze weigeren het recept te verzilveren. Het ligt iets genuanceerder dan dat ik het schrijf, hoor.
Ook is de apotheek vrij om dingen aan te passen, omdat dat voordeliger is voor de zorgverzekeraar. Daarom werd mijn fentanyl neusspray van 20 doses 50mgu ineens geleverd als 40 doses 100mgu. “Want je gebruikt soms twee pufs bij een verzorging. Ja, dat klopt, vaak, maar niet altijd. Nu dus wel. Dus omdat het voordeliger is, krijg ik meer en een hogere dosering. Ik heb de grens getrokken toen het sprays met Pools opdruk werden. Daar ontbrak een beveiliging die je moet verbreken bij eerste keer gebruik.
En de keuzevrijheid? Ik woon in een gebied met 2 apotheken. Ze staan met elkaar in verbinding. Dus als apotheek A iets vindt van je, staat dat in het centrale systeem.

Hoe kom je bij het 1e ? Een apotheek is verplicht te controleren of een recept niet te snel herhaald wordt . Dus of het klopt dat er nu al weer een herhaling aangevraagd is . Dit om gebruik meer als de voorgeschreven doses te voorkomen . (Of verkoop ) maar als dit gewoon klopt mag een apotheek niet zomaar weigeren een recept niet af te leveren omdat een middel nu lang genoeg gebruikt wordt .
Het 2e klopt ook niet helemaal in principe schrijft een arts op stofnaam voor en bepaald waar je verzekerd bent welk merk er afgeleverd wordt . Dit is dus niet de apotheek die bepaald maar de verzekeraar . Tenminste als het onder preferentie beleid valt .
Buiten dat je op dit moment met enorme leverings problemen zit met veel middelen dus blij bent als je iets kan inkopen en geen keus in merk hebt .
Zijn er apotheken die er gewoon er
Zooitje van maken en zich bv niet aan medische noodzaak etc houden .

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:16

MyWishMax schreef:
Uk zal ook duimen!

TheWelsh schreef:
Ik zal voor je duimen! Hopelijk heb je er baat bij.

Dank jullie wel! Procedure is prima verlopen, nou wel behoorlijk wat pijn maar dat hoort erbij. Vooral mijn rugspier protesteert behoorlijk. En mijn lichaam vond dit een uitstekend moment om verkouden te worden (covidtest is gelukkig negatief voor nu), wat ook niet helpt. Nu dus afwachten wat ik er van ga merken.....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 11:08

Lalidan schreef:
Dank jullie wel! Procedure is prima verlopen, nou wel behoorlijk wat pijn maar dat hoort erbij. Vooral mijn rugspier protesteert behoorlijk. En mijn lichaam vond dit een uitstekend moment om verkouden te worden (covidtest is gelukkig negatief voor nu), wat ook niet helpt. Nu dus afwachten wat ik er van ga merken.....

Nog even afwachten dus. Hopelijk voel je je snel weer wat beter.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 11:14

genja schreef:
Hoe kom je bij het 1e ? Een apotheek is verplicht te controleren of een recept niet te snel herhaald wordt . Dus of het klopt dat er nu al weer een herhaling aangevraagd is . Dit om gebruik meer als de voorgeschreven doses te voorkomen . (Of verkoop ) maar als dit gewoon klopt mag een apotheek niet zomaar weigeren een recept niet af te leveren omdat een middel nu lang genoeg gebruikt wordt .
Het 2e klopt ook niet helemaal in principe schrijft een arts op stofnaam voor en bepaald waar je verzekerd bent welk merk er afgeleverd wordt . Dit is dus niet de apotheek die bepaald maar de verzekeraar . Tenminste als het onder preferentie beleid valt .
Buiten dat je op dit moment met enorme leverings problemen zit met veel middelen dus blij bent als je iets kan inkopen en geen keus in merk hebt .

Een apotheek mag wel degelijk de huisarts overrulen. Als mijn huisarts nu mijn oxycodon verhoogt tot een niveau waarbij de apotheek vraagtekens heeft, zijn ze niet verplicht om ook te leveren. Dan kan de apotheek zich beroepen op de controlerende functie. Zoals ik schreef, ligt het iets genuanceerder dan ik typte. Maar ik heb dit zelf aan de hand gehad en de tuchtraad is hierbij betrokken geraakt.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 23:09

chevax schreef:
genja schreef:

Een apotheek mag wel degelijk de huisarts overrulen. Als mijn huisarts nu mijn oxycodon verhoogt tot een niveau waarbij de apotheek vraagtekens heeft, zijn ze niet verplicht om ook te leveren. Dan kan de apotheek zich beroepen op de controlerende functie. Zoals ik schreef, ligt het iets genuanceerder dan ik typte. Maar ik heb dit zelf aan de hand gehad en de tuchtraad is hierbij betrokken geraakt.

Dat lijkt mij logisch als een arts een dosering heeft voorgeschreven die niet kan wordt het recept niet afgeleverd. Dan wordt eerst de voorschrijven gebeld dit komt regelmatig voor. Maar ging mij hoe jij het omschreef

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:48

Ik heb de docu gekeken die hier aangeraden werd op linda.nl
Maar heb ergens het gevoel dat hier toch niet helemaal het beeld wordt geschetst van de zware opiaat gebruikers.
Nu iemand die een relatief "lage" dosering oxycodon gebruikt en waarbij gezegd werd dat artsen onwetend zijn over het afkicken hiervan.
Terwijl er speciale afkick spreekuren en klinieken zijn in diverse ziekenhuizen, en zelfs mijn arts een afbouwschema heeft meegegeven toen ik op totaal 100mg oxy zat voor een kortere periode (en man wat ben in beroerd geweest van het afkicken)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-22 16:58

Mag ik even om wat virtuele steun vragen? Ik heb mn Fentanyl aan de kant gezet. Ben het zo verschrikkelijk beu met die troep. Ik vang het nu op met oxycodon (dus heb over een goede week wrs discussie met de apotheek omdat de oxy sneller gaat dan gepland). Heb zo'n shijtweekend gehad met de pijnstilling en ben het zo beu om zo misselijk te zijn van de Fentanyl. Dus nu voel ik me even een uitgewrongen vogeltje.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:03

Ik kan er echt niet tegen,had laatst oxy na mn operatie en dan elke keer als ik stond/liep viel ik flauw…wat een ellende en ik voelde me er echt niet fijn door….ik kreeg eerder depressieve gedachtes.
Ik merkte wel (lag in het zh) dat je sterk in je schoenen moet staan als je het echt niet wilt en de artsen vinden dat het verstandig is om wel te nemen.

Ik moet wel zeggen dat ik sws niet echt tegen sterkere pijnstillers kan want ga overal van spacen.
Dat is dus ook een reden waarom ik niet aan de thc olie durf,CBD kan geen kwaad maar wil echt alleen de teelt waar geen thc percentage in zit.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 18:44

chevax schreef:
Mag ik even om wat virtuele steun vragen? Ik heb mn Fentanyl aan de kant gezet. Ben het zo verschrikkelijk beu met die troep. Ik vang het nu op met oxycodon (dus heb over een goede week wrs discussie met de apotheek omdat de oxy sneller gaat dan gepland). Heb zo'n shijtweekend gehad met de pijnstilling en ben het zo beu om zo misselijk te zijn van de Fentanyl. Dus nu voel ik me even een uitgewrongen vogeltje.

Ben je zo opeens ermee gestopt dan? Misschien toch even met ze bellen voor advies?

Erg balen dat je zo'n slechte week hebt..

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:26

chevax schreef:

Ah wat naar zeg! Hoe kom je zo misselijk van de fentanyl? Heb je pleisters of pillen?

Een virtuele knuffel in ieder geval, ontzettend poedersuiker zeg! :knuffel:

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:32

Dank jullie wel voor al dit open delen. Mijn partner leeft met chronische pijnstilling, en door ook jullie ervaringen te lezen krijg ik een breder inzicht in haar wereld.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:41

Eigenlijk schrik ik er wel van hoeveel -best wel veel jonge- mensen zulke zware pijnstillers, medicatie moeten nemen om het toch een beetje dragelijk te krijgen. |(

Zulke positieve berichten die er dan toch nog geplaatst kunnen worden, ontzettend knap. Je hebt ook geen andere keuze btw maar wat is het zwaar.

En ik vond het al oliebol terwijl ik relatief lichte pijnstillers-vergeleken bij de meeste van jullie- nodig had met een "korte" afkickperiode en ik voelde mij al ontzettend verrot,hoe zwaar is het dan wel niet voor jullie.

Iedereen een stevige virtuele knuffel.

Blijf berichten plaatsen als het helpt. Y;(

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 21:49

chevax schreef:

Heb je dit met de arts overlegd ? Wee weer l verstandig. En je krijgt geen gezeur met de apotheek als de arts je recept oxycodon aanpast aan de nieuwe dosering . Best beetje jammer hoe je het werk van de apotheek gezeur noemt . Logisch toch als je op eens een stuk eerder komt dat er iets gezegd wordt . Als ds juiste dosering op recept staaf snakt de apotheek het ook en hoeven ze niet te zeuren .

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-22 12:02

genja schreef:
chevax schreef:

Heb je dit met de arts overlegd ? Wee weer l verstandig. En je krijgt geen gezeur met de apotheek als de arts je recept oxycodon aanpast aan de nieuwe dosering . Best beetje jammer hoe je het werk van de apotheek gezeur noemt . Logisch toch als je op eens een stuk eerder komt dat er iets gezegd wordt . Als ds juiste dosering op recept staaf snakt de apotheek het ook en hoeven ze niet te zeuren .

Ik heb een gigantische geschiedenis met de vorige apotheek en dat is zelfs voor de tuchtraad geweest. Dus als je niet weet wat er is gebeurd, moet je zulke opmerkingen voor je houden.