Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Gezonde maaltijden toch achteraf niet gezond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:59

Graag gedaan. Smileys lijken vandaag niet door te komen geloof ik.......

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:01

Maar haat, er is hier toch geen haat tegen aardappels?

Een beetje overdreven wordt er wel, vind ik.

Sommige mensen laten aardappels bewust buiten hun dieet. Maar geen haat en ook geen ongezond-label.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:10

Ik eet bewust wat minder koolhydraten en vind het dus fijn om alternatieven te hebben voor de aardappel, op dagen dat ik ook al brood gegeten heb.

Maar kies bijvoorbeeld ook bewust voor een lunch zonder brood (een verse rauwkostsalade met een gekookt ei bijvoorbeeld), om dan 's avonds wel lekker iets met aardappel te eten.

Ik beweeg niet genoeg om hele bergen koplhydraten te verbranden, kan ik er maar beter voor zorgen dat ik er wat minder van binnen krijg.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:28

Janine1990 schreef:
IMANDRA schreef:

Sorry maar je eerste zin slaat nergens op. Je realiseert je dat vetten juist gezond zijn (met mate}? En dat er behoorlijk wat vetten in avocado's, olijfolie, noten etc etc zitten? Als je "suiker en andere troep" vermijdt, loop je alsnog tegen die producten aan.

Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet. Maar op zichzelf? Nah, niet per definitie 'ongezond'.

"Gezond" is relatief.
Het is niet giftig. Het is -met mate- niet slecht. Je wordt er niet ziek van. Je krijgt er bij een gevarieerd dieet geen aandoeningen/ziektes van. Dus waarom totaal vermijden?

E-nummers zijn een benaming, niets meer, niets minder. Dat jij die nummers als leek eng vindt zegt niet zo veel (zie het mooie plaatje van de banaan hierboven). E-nummers zijn onderzocht en veilig bevonden. Niks mis mee.

Door zo rigoureus voedingsgroepen te demoniseren maak je het alleen maar lastiger gezonder te eten.
Producten zijn niet 'gezond' of 'ongezond'. Dat worden ze pas in relatie tot de balans met de rest van je eetpatroon. Bovendien is compleet wegstrepen van voedingsmiddelen (of dat nu koolhydraten of suikers of vetten zijn, of bepaalde producten) maak je het alleen maar lastiger een gezond voedingspatroon vol te houden. Balans is véél beter. Een gezond, gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon waarbij je jezelf soms een lasagne uit een pakje gunt. Of sushi. Of pizza.

Als ik een drukke dag heb, kom ik inclusief die vetten op zo'n 1800 kcal over de gehele dag en heb ik 0,0 trek, omdat ik al op vetverbranding draai. Veel praktische kcal dus...

In tegenstelling tot een drukke dag beginnen met een boterham met jam, tussen de middag nog een paar boterhammen en 's avonds een stamppot. Let the binging begin :')

Het mooie van vet is dat het veel beter vult en je suikerspiegel (voor een deel verantwoordelijk voor je hongergevoel als ik het zo goed beschrijf) niet gaat pieken.

Precies. Imandra ik ben het gewoon niet met je eens. En ik neem aan dat je zelf ook wel begrijpt dat ik het niet over fruit heb als ik “suikers” zeg, en dat ik het niet over vitamine C heb als ik zeg “E nummers”. Kom op zeg :O
Ohja en met vet bedoel ik dus ook niet frituurvet, voor het geval je dat niet had begrepen. Ik heb het dan dus over vis, noten, roomboter, kwark, enz. Daar eet je echt niet gauw teveel van, je zit dan gewoon echt vol, TENZIJ je dus troep ernaast gaat eten. Dan krijg je namelijk een hongergevoel. En dat kan je onzin vinden, maar ik blijf hierbij.

Wb de discussie over aardappels, ik denk dat mensen er soms teveel in doorslaan, net als brood. Af en toe een broodje is wat anders dan een half brood per dag. En een half bord aardappels is niet nodig, beter een half bord groente en 2 aardappels erbij, en niet elke dag, want dan krijg je teveel van hetzelfde

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:33

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:21

PoelieWoelie schreef:
Ik volg sinds kort dit instagram account: https://www.instagram.com/defoodexpert.nl/

Deze jongen zet verschillende producten tegenover elkaar wat dan de gezondere keuze zou zijn. Echt een eye-opener!

Je moet je wel het ongans eten met die gezondere keuzes, haha. Maar goed, ik denk dat de meesten daar blij mee zijn. Voor mij is het het niet altijd waard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 18:40

PoelieWoelie schreef:
Ik volg sinds kort dit instagram account: https://www.instagram.com/defoodexpert.nl/

Deze jongen zet verschillende producten tegenover elkaar wat dan de gezondere keuze zou zijn. Echt een eye-opener!

Bedankt voor het delen! Erg leuk account. Staan al wat dingetjes op het boodschappenlijstje!

Zo had ik bijvoorbeeld nog geen magere kwark gevonden waar alleen maar lactose in zit, IPV andere additieven.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 19:06

Misschien de aardappel discusses even aan de kant haha?

Mijn eigen gemaakte saus smaakt prima icm de groenten en woknoodles. Ik wil het morgen graag mee nemen als lunch, maar dan in een volkoren wrap. Of is dat te veel van het goede weer? Groente, woknoodles en een volkorenwrap.

Ik eet nu gewoon normale woknoodles, z'n grote roze verpakking bij de jumbo. Is dat een verstandige keuze?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:18

Noodles en een wrap lijken mij in verhouding relatief veel koolhydraten, past dat in jouw dag?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 19:22

gaucho schreef:
Noodles en een wrap lijken mij in verhouding relatief veel koolhydraten, past dat in jouw dag?

Ik heb niet barre veel sportactiviteiten dus daarom ook de vraag over de wraps of dat verstandig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:23

gaucho schreef:
Zelfs als iemand die totaal niet bezig is met die verhoudingen, zou ik dit ook wat teveel van het goede vinden aan 'deegwaar.' :j Ik zou het bij de noodles en de groenten houden en als ik bang zou zijn dat het te weinig is, wat meer groente erbij doen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:27

Ik zou zeggen: het is allemaal op zich gezond spul, geniet er lekker van (tenzij je moet afvallen).

(Afgezien van het feit dat ik noodles in een wrap ook best dubbelop vind klinken :)) )

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:46

Interessant topic.

Sowieso is elk lichaam anders en zijn ieders noden ook anders.

Ik moet binnenkort starten met eerst een darmherstellend dieet, vervolgens met fodmap, om (een) mogelijke intolerantie(s) te ontdekken. Ondertussen zit ik bijna 2.5 jaar met maag- en slokdarmontsteking en heb er stilaan genoeg van...

Ooit een tijdje zo goed als koolhydraatarm gegeten, met begeleiding. Deze diëtist had echter te weinig ervaring in bepaalde aandoeningen waar ik mee kamp, en zo zat ik plots met een pijnlijke nierontsteking.
Binnenkort poging twee, andere diëtist en eentje die verbonden is aan het UZ Leuven, we gaan het zien...

Maar om maar te zeggen: het ene dieet kan de oplossing zijn voor iemand en voor een ander dan weer complicaties geven. Dus wat is gezonde voeding eigenlijk echt? Op rauwkost leven gaat een mens ook tekorten bezorgen. Het gaat sowieso om variatie.

Het totaalplaatje van voeding + beweging + levensstijl + lichaam en geest is gewoon superbelangrijk. Alles hangt aan elkaar vast. Ik denk dat er in die zin nog veel winst te behalen valt in hoe dokters, diëtisten maar ook de gewone mens denkt over voeding, over de plaats van voeding binnen de totale gezondheid.

Ik zag ergens iets voorbij komen over magere producten. Imo kan je beter een 'vol' product nemen met meer vetten wat een meer verzadigd gevoel geeft, dan een magere variant met 9 van de 10 keren veel meer suikers.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 20:55

Sheran schreef:
Ik zou zeggen: het is allemaal op zich gezond spul, geniet er lekker van (tenzij je moet afvallen).

(Afgezien van het feit dat ik noodles in een wrap ook best dubbelop vind klinken :)) )

Nouja, dat is wel de bedoeling om wat kilo's kwijt te raken idd. Dus ik hou het bij de noodles met groente en een andere keer wraps. Ik had beter een deel van de groente moeten scheiden voor de wrap. Te laat bij na gedacht.

Dat is wel heftig Tieneke! Moet je je dan ergens heel streng aan houden? Wel vervelend van de ontstekingen! Heb je dan veel pijn?

Mijn diëtiste van een paar jaar terug adviseerde idd ook volle producten ipv light ivm de verzadiging. Bij mijn ouders aten we elke door de weekse dag aardappels, groente en vlees. Zij adviseerde een kwart aardappelen, een kwart vlees en de helft van je bord groente.

Of op zaterdag patat dag. Dat kan best. Maar je kunt een bord patat met mayo, een snack en een glas cola nemen. Maar je kunt ook een half bordje patat met appelmoes, een kipfilet met een salade eten. Toch die patat erin, maar niet dubbel op.

En wat zij mij destijds ook geleerd heeft is dat het helemaal niet erg is op optie A van de patat dag te doen een keer, maar meestal wil je op zaterdagavond vaak ook nog wat lekkers. Zoals een chippie oid. En dan heb je echt dubbel op. Ik kies dan liever voor het snaaien dan in 1x z'n vette hap. Dat is zo snel weg. :')

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 14:34

Och jeetje. Net boodschappen gedaan voor bij de Boni. Gezonde producten gekocht voor voor eigen gemaakte sausjes en verse groenten etc. Kom ik bij de kassa en ben ik gewoon 69 euro kwijt! Normaal zit ik rond de 40 - 45 euro voor mij alleen. Ik heb even opgesomd wat ik gekocht heb en als ik dat zo lees moet ik er minsten 1,5 - 2 weken mee kunnen doen voordat ik weer een supermarkt in loop. :o

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:37

Gezond eten is helaas duur. Ik schrik me soms ook kapot. En de vooruitzichten zijn niet hoopgevend.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 14:40

Boras schreef:
Gezond eten is helaas duur. Ik schrik me soms ook kapot. En de vooruitzichten zijn niet hoopgevend.

Ik ga zelf een pestosaus maken en er moeten eigenlijk pijnboompitten in. Nou 1 klein zakje 2 euro! Ik heb het maar laten liggen..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:45

Nature93 schreef:
Boras schreef:

Ik ga zelf een pestosaus maken en er moeten eigenlijk pijnboompitten in. Nou 1 klein zakje 2 euro! Ik heb het maar laten liggen..

Ik ben gek op pijnboompitjes, maar die zijn inderdaad schrikbarend duur.

"Waarom is dat eigenlijk?", denk ik dan. Nou dat weet ik nu :)

Het is heel arbeidsintensief om ze te oogsten en dennenbomen groeien traag. Jammer.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:48

Nature93 schreef:
Boras schreef:

Je kan er ook cashewnoten doordoen in plaats daarvan.

En aan het begin is het aanschaffen van verschillende kruiden etc duur, maar als je het eenmal hebt valt het mee.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:52

Ze zijn zo lekker... wel heel calorie-rijk. Maar wel de goede vetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:52

Nature93 schreef:
Och jeetje. Net boodschappen gedaan voor bij de Boni. Gezonde producten gekocht voor voor eigen gemaakte sausjes en verse groenten etc. Kom ik bij de kassa en ben ik gewoon 69 euro kwijt! Normaal zit ik rond de 40 - 45 euro voor mij alleen. Ik heb even opgesomd wat ik gekocht heb en als ik dat zo lees moet ik er minsten 1,5 - 2 weken mee kunnen doen voordat ik weer een supermarkt in loop. :o

Dat komt deels ook door de inflatie en de sancties tegen rusland...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:00

Kruiden zijn een eenmalige uitgave. Verder is het maken van rode saus, bechamelsaus etc erg goedkoop. Pesto weer anders, want daar moeten verse kruiden in . Maar als je die zelf kunt laten groeien is dat ook weer niet duur natuurlijk :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:08

Zorg dat de basis bestaat uit (onbewerkt) vis, vlees en groente, schuw roomboter niet maar wees matig met de sauzen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:34

Ik vind gezond eten niet perse duur om eerlijk te zijn. In het begin moet je misschien iets meer investeren in bijvoorbeeld kruiden, maar verder?

Oké, misschien moet je eens kijken naar hoeveel het je gaat kosten per maaltijd.
Ik weet bijvoorbeeld als ik Kip Madras maak, dat ik ongeveer 2,50 per maaltijd kwijt ben. Daar zit pp meer dan 250 gram groenten (na bereiding en volgens mij zelfs meer), voldoende koolhydraten (rijst) en proteïnen (beperkt kip) en de rest van de avond heb ik echt geen trek meer omdat ik nog vol zit en vreselijk lekker gegeten heb. En dat voor 2,50.

Dus dan bespaar ik ook weer op koekjes en lekkers in de avond.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:45

Ik meid dan weer vlees omdat ik denk dat het niet gezond is elke dag te eten, (expres)veel vet eten zou echt compleet tegen mijn gevoel in gaan ook :o
Ik probeer afwisselend te eten met een flinke hoeveelheid groente en fruit, verder eigenlijk alleen water en kruidenthee drinken en proberen weinig of gezond te snacken.

Echt gezond eten is gewoon recht uit de groentetuin denk ik. Maar dat is voor mij in ieder geval niet haalbaar elke dag. Brood, aardappelen en "suikers" doet mijn lichaam het super op terwijl het ei en melkproducten duidelijk snel af wijst.
Probeer maar gewoon met mijn verstand te eten en mijn gevoel te volgen O:)