Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:IMANDRA schreef:
Sorry maar je eerste zin slaat nergens op. Je realiseert je dat vetten juist gezond zijn (met mate}? En dat er behoorlijk wat vetten in avocado's, olijfolie, noten etc etc zitten? Als je "suiker en andere troep" vermijdt, loop je alsnog tegen die producten aan.
Overigens zijn suikers niet per se slecht. Suikers zijn de voedingsstof voor je hersenen. En in fruit zitten ook suikers... Als je 'toegevoegde suikers' bedoelt, ja, daarvan is het wel handig te vermijden omdat je anders toch als snel 'teveel 'eet. Maar op zichzelf? Nah, niet per definitie 'ongezond'.
"Gezond" is relatief.
Het is niet giftig. Het is -met mate- niet slecht. Je wordt er niet ziek van. Je krijgt er bij een gevarieerd dieet geen aandoeningen/ziektes van. Dus waarom totaal vermijden?
E-nummers zijn een benaming, niets meer, niets minder. Dat jij die nummers als leek eng vindt zegt niet zo veel (zie het mooie plaatje van de banaan hierboven). E-nummers zijn onderzocht en veilig bevonden. Niks mis mee.
Door zo rigoureus voedingsgroepen te demoniseren maak je het alleen maar lastiger gezonder te eten.
Producten zijn niet 'gezond' of 'ongezond'. Dat worden ze pas in relatie tot de balans met de rest van je eetpatroon. Bovendien is compleet wegstrepen van voedingsmiddelen (of dat nu koolhydraten of suikers of vetten zijn, of bepaalde producten) maak je het alleen maar lastiger een gezond voedingspatroon vol te houden. Balans is véél beter. Een gezond, gevarieerd en gebalanceerd voedingspatroon waarbij je jezelf soms een lasagne uit een pakje gunt. Of sushi. Of pizza.
Als ik een drukke dag heb, kom ik inclusief die vetten op zo'n 1800 kcal over de gehele dag en heb ik 0,0 trek, omdat ik al op vetverbranding draai. Veel praktische kcal dus...
In tegenstelling tot een drukke dag beginnen met een boterham met jam, tussen de middag nog een paar boterhammen en 's avonds een stamppot. Let the binging begin![]()
Het mooie van vet is dat het veel beter vult en je suikerspiegel (voor een deel verantwoordelijk voor je hongergevoel als ik het zo goed beschrijf) niet gaat pieken.
PoelieWoelie schreef:Ik volg sinds kort dit instagram account: https://www.instagram.com/defoodexpert.nl/
Deze jongen zet verschillende producten tegenover elkaar wat dan de gezondere keuze zou zijn. Echt een eye-opener!
PoelieWoelie schreef:Ik volg sinds kort dit instagram account: https://www.instagram.com/defoodexpert.nl/
Deze jongen zet verschillende producten tegenover elkaar wat dan de gezondere keuze zou zijn. Echt een eye-opener!
gaucho schreef:Zelfs als iemand die totaal niet bezig is met die verhoudingen, zou ik dit ook wat teveel van het goede vinden aan 'deegwaar.'Noodles en een wrap lijken mij in verhouding relatief veel koolhydraten, past dat in jouw dag?
Sheran schreef:Ik zou zeggen: het is allemaal op zich gezond spul, geniet er lekker van (tenzij je moet afvallen).
(Afgezien van het feit dat ik noodles in een wrap ook best dubbelop vind klinken)
Nature93 schreef:Boras schreef:Gezond eten is helaas duur. Ik schrik me soms ook kapot. En de vooruitzichten zijn niet hoopgevend.
Ik ga zelf een pestosaus maken en er moeten eigenlijk pijnboompitten in. Nou 1 klein zakje 2 euro! Ik heb het maar laten liggen..
Nature93 schreef:Boras schreef:Gezond eten is helaas duur. Ik schrik me soms ook kapot. En de vooruitzichten zijn niet hoopgevend.
Ik ga zelf een pestosaus maken en er moeten eigenlijk pijnboompitten in. Nou 1 klein zakje 2 euro! Ik heb het maar laten liggen..
Nature93 schreef:Och jeetje. Net boodschappen gedaan voor bij de Boni. Gezonde producten gekocht voor voor eigen gemaakte sausjes en verse groenten etc. Kom ik bij de kassa en ben ik gewoon 69 euro kwijt! Normaal zit ik rond de 40 - 45 euro voor mij alleen. Ik heb even opgesomd wat ik gekocht heb en als ik dat zo lees moet ik er minsten 1,5 - 2 weken mee kunnen doen voordat ik weer een supermarkt in loop.