Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjakka123

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:06

Had het kunnen weten, maar misschien is dat handig om even te vermelden in de OP. :')

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 14:09

Sorry maar dat kan toch niet.. Een werkgever kan jou toch niet verplichten. sws loon stopzetten kan niet op deze manier. Van wat ik me nog kan herinneren van mn lessen arbeidsrecht is dat absoluut geen valide reden. Ik kan het voor je checken als dat nog nodig is

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 14:09

tjakka123 schreef:
Had het kunnen weten, maar misschien is dat handig om even te vermelden in de OP. :')

Dat kan ik nu helaas niet meer veranderen, maar het staat wel in mijn profiel, haha. Ook leek het me nogal logisch dat ik dit probleem bij thuiswerk niet zou hebben.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:17

Onali schreef:
Snap er niks meer van.
Vriendin is vorige maand positief getest, geen klachten en zij hoefde maar 5 dagen in quarantaine.
Zaterdag test, zondag positief bevonden, op vrijdag weer naar dr werk.

Je hoeft 8 weken na je besmetting niet te testen of in quarantaine als je in contact bent geweest met een positief iemand.
Tenminste dat vertelde het rivm mij aan de telefoon.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:23

Pumpkinbroes schreef:
Onali schreef:
Snap er niks meer van.
Vriendin is vorige maand positief getest, geen klachten en zij hoefde maar 5 dagen in quarantaine.
Zaterdag test, zondag positief bevonden, op vrijdag weer naar dr werk.

Je hoeft 8 weken na je besmetting niet te testen of in quarantaine als je in contact bent geweest met een positief iemand.
Tenminste dat vertelde het rivm mij aan de telefoon.

Dat heeft hier toch niks mee te maken?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 15:31

Zo te zien heb ik de verkeerde persoon gequote

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:04

Euridicey schreef:
Sorry maar dat kan toch niet.. Een werkgever kan jou toch niet verplichten. sws loon stopzetten kan niet op deze manier. Van wat ik me nog kan herinneren van mn lessen arbeidsrecht is dat absoluut geen valide reden. Ik kan het voor je checken als dat nog nodig is

Je werkgever mag je niet verplichten je te verplaatsen. Maar mag wel van je vragen alles te doen om je quarantaine zo kort mogelijk te houden. En dat gebeurt hier niet. Ze is elke dag in contact met een besmet persoon.
Als je in contact bent geweest moet je x (ik weet niet precies wat nu de regels zijn) na het laatste contact in quarantaine. TS staat dagelijks in contact met een besmet persoon en niet 1 x. Haar eerst dag van de x dagen gaan pas in nadat schoonmoeder niet meer besmettelijk is. Waarom moet een werkgever die tijd doorbetalen?

Je weet vanuit arbeidsrecht dat de basisregel is: niet werken, geen loon, tenzij....
Bijvoorbeeld ziekte. In een eerder post heb ik een link geplaatst naar een website waar het best goed wordt uitgelegd. Daar staat zelfs dat als je bewust in contact komt met een besmet persoon en je moet daardoor in quarantaine de werkgever je niet hoeft uit te betalen. Bewijslast ligt wel bij de werkgever.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:07

Ik snap de frustratie van de werkgever, maar de ggd is toch duidelijk dat ts niet mag verplaatsen naar een ander adres om daar de quarantaine voort te zetten!?

Ik vraag me vooral af hoe het nu echt zit met zo’n laatste contactmoment. Want als jullie elkaar gewoon wat ontlopen en niet binnen 1,5 m van elkaar komen, zit je misschien al goed.

Ik zou de werkgever de keuze stellen. Of je ontloopt schoonmoeder zo goed mogelijk en gaat niet steeds opnieuw tellen en dus weer werken als je op dag 5 negatief bent.
Of je houdt je aan de regels van de ggd wat betreft het opnieuw tellen na ieder contactmoment. Maar wel met behoudt van loon. Alleen mag de ggd dan wel eens even goed specificeren wat nu zo’n contactmoment is.
Terug naar je ouders zou geen optie zijn en mag je weigeren omdat de ggd dit ook niet toestaat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:16

Flower033 schreef:
Je weet vanuit arbeidsrecht dat de basisregel is: niet werken, geen loon, tenzij....
Bijvoorbeeld ziekte. In een eerder post heb ik een link geplaatst naar een website waar het best goed wordt uitgelegd. Daar staat zelfs dat als je bewust in contact komt met een besmet persoon en je moet daardoor in quarantaine de werkgever je niet hoeft uit te betalen. Bewijslast ligt wel bij de werkgever.

Ik vind dat bewust in contact komen met een besmet persoon toch wel vaag hoor. Vaak gebeurd het niet met die intentie, maar komt het doordat de situatie daar naar is.

Ik woon klein met 2 kinderen. Alleen een toilet beneden en je moet bij mij de open trap af, door de huiskamer langs de bank om naar de wc en badkamer te gaan. Ik moet door een slaapkamer van een van de kinderen om in mijn slaapkamer te komen. Om nog maar niet te praten over wat ik er van vind om een ziek kind te isoleren en er geen direct contact mee te hebben (dit zou ik dus gewoon niet doen).

Ik snap frustraties van werkgevers wel, maar het wordt mensen ook wel erg lastig gemaakt. Als dit bij mij zou inhouden dat mijn loon niet betaald wordt, dan ga ik wel gewoon werken hoor als ik op dag 5 negatief test. Ik vraag immers ook niet om zo’n situatie en heb wel mijn salaris nodig.

Hier is het zelfs zo dat als één van de kinderen positief is en ik negatief, ik waarschijnlijk gewoon moet werken. Dat zijn toch geen haalbare situaties als je een echt ziek kind alleen achter moet laten en geen oppas mag regelen en zelf potentieel besmet bent?

Heel eerlijk … als één van de kinderen hier positief is, hoop ik zelf ook snel positief te zijn. Dat zou veel minder stress geven en veel meer rust rond al die vervelende regeltjes en druk die je wordt opgelegd.
Enerzijds moet je het allemaal heel serieus nemen, maar als je je dan aan de regels vanuit de ggd houdt en roeit met de riemen die je hebt, stuit je al snel op onbegrip.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-01-22 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:19

Nee, TS mag zich niet verplaatsen, maar de werkgever mag wel van haar verlangen dat zij inspanning verricht om haar quarantaine zo kort mogelijk te houden. Simpel gezegd doet ze dat door het continue contact met de positief geteste persoon niet.

In het meest ongunstigste geval test een van de andere familieleden de komende week positief en komen er nog eens 14 dagen extra quarantaine bij omdat er dan weer geen afstand gehouden wordt. TS mag daarbij niet van de werkgever verwachten dat die haar blijft doorbetalen.

Maar goed, ze zijn nu overeengekomen dat de uren "onnodige" quarantaine niet uitbetaald worden; dat lijkt me een prima oplossing. TS kan zo toch haar quarantaine uitdienen, hoeft geen ruzie te maken met de schoonmoeder en de werkgever zit niet met de kosten, maar moet alleen vervanging zien te vinden. Niet ideaal, maar naar omstandigheden denk ik wel acceptabel.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:23

Nala schreef:
Ik mag morgen gaan testen en bij negatief wel vrijdag mijn booster gaan halen, maar moet dan toch nog tot minstens volgende week dinsdag in quarantaine blijven totdat ik mag testen om mijn quarantaine te beeindigen. Volgende week dinsdag geldt dan dus alleen als mijn schoonmoeder tot vrijdag geen klachten meer heeft.

Als jij na 5 dagen negatief test zou ik gewoon gaan werken. Weet niet wanneer je eerst volgende werkdag zou zijn maar zo dag ervoor een test doen als die negatief is snap ik het probleem niet.
GGD verteld ook zoveel verschillende verhalen, ik hoefde niet eens in quarantaine :')

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:16

Nala schreef:
Hey bokkers,

Door een positief familielid van mijn vriend zit ik al sinds afgelopen dinsdag bij mijn vriend en zijn moeder thuis om mijn ouders te beschermen. Mijn ouders zijn allebei een risicogroep (vader heeft copd, moeder een afweer-afwijking). Vrijdag werd ook zijn moeder positief getest, en sindsdien zit ik dus bij hem thuis. Helaas gaat/kan zijn moeder niet in isolatie, zodat ik eigenlijk de minimaal 7 dagen + 24 uur klachtenvrij of 14 dagen quarantaine van zijn moeder af zou moeten wachten, voordat ik na nog eens 5 dagen mijzelf vrij kan testen.

Nu heeft mijn werk vandaag laten weten mij eigenlijk te dwingen toch naar huis te gaan, omdat ze me anders niet doorbetalen omdat ik me niet aan de regels zou houden.

Nu ga ik dus vanavond waarschijnlijk maar gewoon naar huis, maar mag mijn werkgever dit eigenlijk wel?

Nee, want op het moment dat je schoonmoeder positief werd getest werd, zat jij daar in huis. Jij moet dus in quarantaine op die plek.
Het gehele huishouden wat daar op dat moment zat, moet in quarantaine. Dus jou werkgever mag jou NOOIT verplichten om tijdens je verplichte quarantaine elders te verblijven.

Qaurantaine periode is 1 week.

Jou werkgever mag tijdens een verplichte quarantaine ook geen salaris inhouden lijkt me.
Eventueel is het verstandig om informatie hierover in te winnen door gewoon even heen te bellen. Vraag of ze in een email de betreffende regels rondom quarantaine naar je toe kunnen sturen, dan heb je zwart op wit staan dat jij niet tijdens je verplichte quarantaine elders heen mag dan daar waar je was op moment dat iemand in je huishouden positief getest werd.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 20:19

Nouja hij ziet dit niet als verplichte quarantaine, omdat ik volgens hem gewoon naar huis kan...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:58

xxCYNNxx schreef:
ook ik snap de reactie van de werkgever wel; onder ideale omstandigheden was het theoretisch gezien maar 5 dagen dat hij niet op je kan rekenen vanwege je quarantaine. Nu is dat theoretisch 14 dagen + 5 geworden. Van nog geen week naar bijna 3 weken dat hij zou moeten doorbetalen vanwege een keuze die gemaakt word door je schoonmoeder en je vriend.
Daar zou ik ook voor passen als ik werkgever was om heel eerlijk te zijn.

Wel vreemd dat de GGD zegt dat je je nu absoluut niet mag verplaatsen, maar wel over een paar dagen met misschien weet ik hoeveel mensen hutje mutje in de rij mag staan voor je booster.

Hutjemutje bij de booster gebeurt niet. Daar word je er vriendelijk aan herinnerd dat je afstand moet bewaren.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:54

De regel is, de positieve gaat in isolatie en de op dat moment huisgenoten gaan in quarantaine. Na 5 dagen mogen ze met negatieve test uit quarantaine. Nu gaat schoonmoeder niet in isolatie maar in quarantaine, dus zit ze minimaal 7 dagen in contact als huisgenote, en de 5 dagen gaan pas in na die 7 dagen inclusief 24 uur klachtenvrij van schoonmoeder. Dus 12 dagen in quarantaine minimaal. Jij mag daarom ook niet je booster halen in die 12 dagen, ook al test je negatief, omdat te tenslotte in quarantaine zit.
Dit is allemaal te lezen op de site van de rijksoverheid. Paar artikelen moet je wel combineren, artikel over wat contacten zijn en het artikel over isolatie en quarantaine.

Wij hebben ook besloten om niet in isolatie te gaan als we besmet zijn maar in quarantaine, maar wij kunnen wel vanuit thuis werken.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:13

Nadeel is alleen dat als er weer een huisgenoot positief test het riedeltje opnieuw begint. En als de nieuwe positieve ook niet in quarantaine wil....

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 22:31

raket schreef:
Nadeel is alleen dat als er weer een huisgenoot positief test het riedeltje opnieuw begint. En als de nieuwe positieve ook niet in quarantaine wil....

Dat klopt inderdaad, helaas

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:34

Oei TS, wat ben je in een ingewikkelde situatie beland.
Ik snap best dat het lastig keuzes maken is voor je, helaas is het lang niet altijd zo simpel als anderen hier doen blijken.
Jij kon vooraf ook niet voorzien dat je schoonmoeder positief zou testen en ik vind het heel nobel van je dat je, je ouders in bescherming wilt nemen.
Je werkgever is op zijn beurt ook weer in een lastige situatie terechtgekomen maar dat is voor nu in ieder geval opgelost. Helaas wel ten koste van je inkomen maar ik kan me voorstellen dat gezonde ouders meer waard is dan dat. En zolang je hierdoor niet in de problemen komt qua vaste lasten dan is het maar beter om hier je verlies in te nemen.

Het rekensommetje is best lastig en zo te lezen wordt er niet altijd hetzelfde advies gegeven. Ik ben 19 december positief getest en toen was de regelgeving zo dat je sowieso de eerste 7 dagen nog besmettelijk bent, tot je na de 7e dag minimaal 24 uur klachtenvrij bent, met een maximum van 14 dagen.
Omdat ik hier thuis niet in zelfisolatie kon (badkamer en toilet beneden en geen logeerkamer), mocht mijn vriend zich pas na 14+5 dagen laten testen omdat ik de volle 2 weken klachten had.
Ondanks dat je nu negatief test, kan dat morgen weer heel anders zijn. En zolang je kans loopt om door je schoonfamilie besmet te worden, moet je rekening houden met de incubatietijd.
Lastig hoor, want jij hebt hier ook niet om gevraagd en bij je schoonfamilie is het ook maar lastig om zelfisolatie te eisen. De andere optie is inderdaad weer naar huis maar zoals je zelf ook terecht aangeeft is dat een groot risico voor je ouders. Dan dus maar eieren voor je geld kiezen.
Feitelijk kan je dus geen kant op en dat is een vervelende situatie.

Hopelijk geeft het je wel meer rust nu je met je werkgever tot een overeenkomst bent gekomen.
Is de verstandhouding tussen jou en je schoonfamilie verder wel goed, ondanks de onenigheid over het stukje quarantaine en zelfisolatie?
En je noemt dat je schoonmoeder niet in quarantaine wilt, bedoel je hiermee dat ze ook gewoon naar buiten toe gaat? Of bedoel je zelfisolatie, waarbij ze helemaal apart in huis zit?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 22:37

De verstandhouding is tussen ons gewoon goed

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:53

xxCYNNxx schreef:
ook ik snap de reactie van de werkgever wel; onder ideale omstandigheden was het theoretisch gezien maar 5 dagen dat hij niet op je kan rekenen vanwege je quarantaine. Nu is dat theoretisch 14 dagen + 5 geworden. Van nog geen week naar bijna 3 weken dat hij zou moeten doorbetalen vanwege een keuze die gemaakt word door je schoonmoeder en je vriend.
Daar zou ik ook voor passen als ik werkgever was om heel eerlijk te zijn.

Wel vreemd dat de GGD zegt dat je je nu absoluut niet mag verplaatsen, maar wel over een paar dagen met misschien weet ik hoeveel mensen hutje mutje in de rij mag staan voor je booster.

Maar wat als thuis deze situatie zich had afgespeeld? Het is gewoon niet in ieder huis mogelijk apart van elkaar te leven.
Wij hebben bv ook geen extra kamer zodat we apart kunnen leven/slapen etc mocht mijn man of ik bv corona hebben.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:02

Dat heb ik inderdaad ook. Hier moet je dus naar beneden, door de woonkamer om bij de wc en badkamer te komen. Geen tweede wc boven. En ik moet door een slaapkamer om in de mijne te komen.

Toen het nog zo was dat je als gevaccineerde korter in quarantaine of zelfs niet in quarantaine hoefde, mochten niet gevaccineerden daar niet op afgerekend worden. Waarom dit wel doen met mensen waarbij de woon/verblijfsituatie of gezinssamenstelling (positief getest kind of zelf positief getest en alleenstaand met kinderen) niet geschikt is voor strikte isolatie!? Ik snap dat de werkgever er allemaal niet op zit te wachten, maar zelf zit je ook niet op het gedoe van quarantaine of isolatie te wachten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:07

Nala schreef:
Ik snap het ook niet meer :')

In de mail staat "Als u in thuisquarantaine zit en/of corona-gerelateerde klachten heeft zoals verkoudheid, benauwdheid of koorts, kunt u niet komen. Het is dan belangrijk dat u zich eerst laat testen." dus dat zal dan wel kloppen?

Nog even hierover: in de vragenlijst die je moet invullen staat dat als je in quarantaine zit dat je een nieuwe afspraak moet maken.
https://vragen.coronatest.nl/vraag-en-a ... nde-talen/

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:11

Vayo schreef:
Dat heb ik inderdaad ook. Hier moet je dus naar beneden, door de woonkamer om bij de wc en badkamer te komen. Geen tweede wc boven. En ik moet door een slaapkamer om in de mijne te komen.

Toen het nog zo was dat je als gevaccineerde korter in quarantaine of zelfs niet in quarantaine hoefde, mochten niet gevaccineerden daar niet op afgerekend worden. Waarom dit wel doen met mensen waarbij de woon/verblijfsituatie of gezinssamenstelling (positief getest kind of zelf positief getest en alleenstaand met kinderen) niet geschikt is voor strikte isolatie!? Ik snap dat de werkgever er allemaal niet op zit te wachten, maar zelf zit je ook niet op het gedoe van quarantaine of isolatie te wachten.

Door de woonkamer is niet ideaal, maar een vriend van mij kreeg corona en heeft zichzelf in de enige slaapkamer in huis opgesloten. Zijn eten werd in de gang gezet en als hij naar het toilet ging ging hij gewapend met ontsmettingsdoekjes.

Je word flink creatief als je je zwangere vriendin wil beschermen blijkt maar weer, vind het heel knap van hem.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-22 23:14

Ik begrijp dat er altijd wel mogelijkheden zijn, maar meer als zelf zo goed mogelijk de regels volgen kan ik niet. Ik kan nou eenmaal niks eisen, en dit soort gedachtes maken het er niet makkelijker op om het vol te houden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:34

Wat ik in deze situatie lastig zou vinden is dat je schoonmoeder geen rekening houdt met de situatie van jou als schoondochter. Je kunt niet naar huis ivm heel veel risico voor je ouders en ook niet werken. En dat voor ( veel langer) dan nodig.

Lastig en ik vind daar wat van, want je moet het toch samen doen in deze situatie.