Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 12:56

Lien_ schreef:
Met een dier lopen lijkt me zo leuk <3

Ik loop ook met compressiesokken, ik heb een spatader op mijn rechterkuit en daar soms pijn aan zonder compressie. Wellicht zit dat in mijn hoofd hoor. Ik hoop alleen dat het in de winter warm genoeg blijft. Of dragen jullie dan een strakke tight ipv de kousen? Dit is het eerste winterseizoen dat ik met lange sokken loop, dus ik weet het niet zo goed.

Ik doe gewoon een lange tight over de compressiekousen

Citaat:
Ik wil ook heel graag meer in het bos gaan lopen nu ik niet meer in de stad woon, zijn trailschoenen daarvoor echt een aanrader of lopen jullie met dezelfde schoenen op weg en trails? Ik heb nog nooit in het bos hardgelopen :=

Als het bos nat / zompig is, veel plassen of wanneer er klimmetjes in zitten, heb ik liever trailschoenen aan. Ten eerste loopt het water daar gemakkelijker uit dan uit je 'asfalt'-schoenen en ze hebben meer grip op gladde ondergrond.

Over in het donker lopen: ik vind dat wel heel fijn als ik niet op het verkeer hoef te letten, bij ons op de dijk bijvoorbeeld.

Supervixen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:08

Ik loop vrijwel altijd met trailschoenen in het bos. Zeker als het modderig is heb je veel meer grip. Ook met stenen lopen ze fijner want de zool is steviger.

Als je niet al te technische paden loopt zou je kunnen gaan voor de hoka challenger atr (all terrain), die zijn op de weg en op de simpele trails fijn. Ik heb ze ook. Voor echte modder en paden met stenen en erg ongelijke paadjes heb ik het liefst mijn trailschoenen van saucony aan, die hebben een beter profiel en zijn steviger.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 13:11

Ik heb voor de paden die ik hier loop nog gewoon mijn hardloopschoenen aan die ik ook op de weg gebruik. Deels omdat ik ook stukken verhard loop op weg naar het bos. :)

Als ik een lange broek aan doe, dan gewoon over mn kousen. Maar loop meestal in korte of 3/4 broek. Die laatste zit dan ook al een stukje over mn kousen

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:15

Even een vraag van een mega en bijna bejaarde :-) beginner in het hardlopen waar ik hoop wat tips over te kunnen krijgen. Lopen jullie allemaal met een sporthorloge (lees iets over Garmin) of ook wel met je mobiel. En welke (draadloze) oortjes zijn dan fijn? Mijn mobiel past wel in het zakje van mijn hardloopbroek. Heb nu paar x gelopen maar wil ook graag muziek luisteren tijdens het lopen of een podcast, heb nog van de ouderwetse oortjes met snoer maar dat werkt voor geen meter.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:16

Leuk dat er een nieuw topic is. :) Lees altijd een beetje mee en zag de afgelopen pagina's het over shin splints gaan. De blessure waar ik helaas ook bekend mee ben en wat al heel vaak roet in mijn lopen heeft gegooid. Ben dan nu ook voor de zoveelste keer weer aan het opbouwen, met Evy dit keer weer omdat ik dat fijn vindt, maar doe het ook veel rustiger aan inderdaad. In tegenstelling tot eerder waarbij ik me echt aan een schema wilde houden en ik alleen maar die 5K kunnen lopen als doel voor ogen had, kan ik nu veel meer genieten van het proces. Bij pijn loop ik even wat langer niet en pak het dan gewoon weer rustig op. Hardlopen vind ik gewoon echt het allerfijnst om te doen als sport, en daarom heb ik het ook nooit opgegeven ondanks dat ik al heel veel aan heb lopen klooien met hele zere benen. 'Vroeger' had ik geen problemen met 21k trailrunnen en daar wil ik zooo graag weer naartoe.
Daarnaast ben ik gaan lopen met zooltjes aangemeten door een podoloog en helpt mij foamrollen voor en na de training. Moet zeggen dat oefeningen bij de fysio nooit veel hebben uitgehaald, het is echt vooral voorkomen, voorkomen, voorkomen. Eenmaal die actief stekende pijn en je bent echt weer ver van huis... Ik loop dus maar 1-2 lessen in de week in tegenstelling tot de 3 die bij Evy gewoon is. Net hoe het gaat met mijn benen. En mijn tempo ligt ook heel laag, dat komt allemaal later wel. Ondergrond wissel ik ook bewust af, en heuveltjes geven ook meer belasting aan mijn schenen dus dat is ook meer voor later.
Vandaag les 16 gelopen, toen ik weer aan deze opbouw begon had ik er niet van durven dromen dat dit me ooit nog ging lukken. *\o/* Niks kan dat heerlijke vrije gevoel vervangen als je over die bospaadjes draaft voor mij. :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:17

Als ik door de natuur ga hardlopen, maar wel gewone wandelpaden neem, dan gewone hardloopschoenen. Maar als het wat avontuurlijker wordt, met klimmetjes, mul/modder/glad, dan m'n trailschoenen. Ik doe dan ook gaiters erbij dragen, want ik schop altijd alles in mijn schoen. Al ligt er één klein steentje, dan verdwijnt die in mijn schoen. Die gaiters zijn een uitkomst wat dat betreft.

Ik draag mijn trailschoenen ook als ik gewoon ga wandelen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:20

joke165 schreef:
Even een vraag van een mega en bijna bejaarde :-) beginner in het hardlopen waar ik hoop wat tips over te kunnen krijgen. Lopen jullie allemaal met een sporthorloge (lees iets over Garmin) of ook wel met je mobiel. En welke (draadloze) oortjes zijn dan fijn? Mijn mobiel past wel in het zakje van mijn hardloopbroek. Heb nu paar x gelopen maar wil ook graag muziek luisteren tijdens het lopen of een podcast, heb nog van de ouderwetse oortjes met snoer maar dat werkt voor geen meter.

Voor beginners is met een app op de telefoon lopen, prima, maar ik merk dat ik heel blij ben met mijn Garmin.

Ik draag Aftershokz als oortjes. Die gaan via je gehoorbeentjes ipv via je oorgat. Dat zit heel comfortabel én is veel veiliger omdat je omgevingsgeluiden goed blijft horen, zoals het verkeer.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:22

Ik loop ook met een Garmin horloge waar ik dan nu nog de lessen van Evy op heb staan en gebruik ook Aftershockz als oortjes, telefoon laat ik dan ook thuis tenzij ik diep het bos in duik.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 13:26

Supervixen schreef:
Goed zo Lienepien95, zo ben ik ook ooit begonnen. Hardlopen naast mijn paard die toen een peesblessure had en lange stukken over het verharde moest lopen van de dierenarts.
Omdat ze niet betrouwbaar was als ik erop zat, ging ik er maar naast lopen. Uiteindelijk paard verkocht en nu verslingerd aan het hardlopen.

Wat leuk om te lezen! Ben benieuwd of ik het hardlopen over een jaar nog steeds leuk vind! Mijn fjord wil ik volgend jaar pas gaan inrijden en ze is vrij stevig. Dit lijkt me een mooie manier om allebei wat af te vallen/ spieren op te bouwen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 13:28

En bijkomend voordeel als jullie nu al veel naar buiten gaan; zo veel makkelijker als ze straks onder het zadel mee naar buiten kan :D

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:26

Hardlopen met paard gaat goed samen is hier de ervaring. Dochter van een vriendin gaat dan rijden op mijn paard en wij rennen met de honden mee. Best goed te doen, wij maken er dan meestal een interval training van. Ook nog eens goed voor mijn paard. Qua schoenen loop ik nu voor het eerst op Brooks ghost. Deze zijn een stuk steviger en daardoor geschikt voor in het bos en op het asfalt. Heb wel enorme blaren gekregen met het inlopen, terug naar de zaak en andere zooltjes gekregen en nu nergens last meer van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 14:32

Aftershokz vind ik qua kwaliteit echt horror.
Ik heb nu oortjes van jbl, zonder snoer, echt heel fijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 15:14

Hier ook fan van JBL! Ik had de oortjes met snoer, helaas niet waterdicht dus na een flinke regenbui deden ze het helaas niet meer. Qua pasvorm en kwaliteit heel fijn! Nu heb ik een heel goedkoop draadloos setje uit China. Niet geweldig, maar vond het zonde om heel veel geld uit te geven aan oortjes die ik echt en enkel bij het hardlopen draag. Hier ook het plan om met het paard het bos in te gaan wandelen! Maar ze moet eerst nog even wat liever worden :+ Wel heel veel gedaan met mijn vorige pony's, ook incl hardlopen. :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 16:26

Supervixen schreef:
Aftershokz vind ik qua kwaliteit echt horror.
Ik heb nu oortjes van jbl, zonder snoer, echt heel fijn.

Ik heb verder alles van JBL, maar vond de oortjes van JBL dus echt niet fijn. En vind de kwaliteit van Aftershokz juist heel goed. Zeker in weer en wind, fijn materiaal en geluid is prima.
Zo zie je maar hoe smaak kan verschillen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 17:26

Met wind waait de muziek weg en weinig bas erin. Als je een jasje met capuchon hebt zit dat ding aan de achterkant in de weg. Maar ieder zijn ding.

Mijn jbl zaten ook niet meteen goed, links viel er met alle opzetstukjes uit. Heb er uiteindelijk mijn rubbertjes van mijn jaybird op gezet. Nu zitten ze pas goed. Ik heb de jbl reflext mini nc.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:03

Ik heb gekozen voor een sporthorloge, omdat je dan onderweg kan zien hoe hard je loopt, met een telefoon krijg je dan niet de feedback tijdens het lopen. Muziek tijdens het lopen wil ik niet, dus daar heb ik geen mobiel voor nodig. Ik was in mijn zoektocht ook wel horloges tegen gekomen waar je muziek op kon zetten, maar het fijne weet ik daar niet van.

Voordeel vindt ik ook dat ik zelf trainingen kan bedenken en die in mijn horloge kan zetten, zodat ik op tijd een seintje krijg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:12

Die heb ik, de garmin forerunner 645 music. In de praktijk.. luister ik alleen muziek via mijn telefoon, want die heb ik toch bij me voor de veiligheid.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:32

Ik heb Evy in het begin op de telefoon gehad. Waardeloos.
Sporthorloge (ik heb een Polar V800) vind ik wel fijn. En uhmmm, ik heb mijn eigen oren, de vogeltjes in de natuur en ik zing zelf een liedje wanneer ik een lang stuk moet doden (500 miles van de Proclaimers is dan favoriet en daarna niet meer uit mijn kop te stámpen :D )

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 18:55

Ik doe het mezelf en mijn omgeving niet aan om te gaan zingen.
Al helemaal niet als ik hardloop, dan klinkt het vals en buiten adem :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 18:58

Dilan93 schreef:
Ik doe het mezelf en mijn omgeving niet aan om te gaan zingen.
Al helemaal niet als ik hardloop, dan klinkt het vals en buiten adem :+

Op de dijk hebben alleen mijn hond en de eenden / ganzen last van :') . Lopen ze iig niet voor mijn voeten :P

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 19:04

Ik heb vorig jaar bij mijn telefoon gratis een paar draadloze oortjes gekregen (actie van Samsung) en die zijn echt ideaal voor zowel fietsen als hardlopen.

Wat betreft motivatie herken ik het wel dat je niet zomaar gaat. De afgelopen 12 maanden heb ik van doel naar doel gewerkt en toen ik na de zomer geen doel meer had heb ik ook bijna niet meer gelopen. Nu heb ik doelen voor het komende jaar en ben ik dus ook weer actief aan het kijken hoe ik daar voor moet/ga trainen. Ik moet daar wel bij zeggen dat ik iemand ben die heel goed functioneert op cijfertjes en trainingsplannen. Ben veel beter in het afvinken van een vakje in een planning dan dat ik ben in het gaan om het gaan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:15

Zo, wat gaat dit topic hard! Leuk ook om de diversiteit aan mensen te lezen. Waar iedereen vandaan komt, heen wilt en nu is en alle gradaties daarin!

Bedankt iedereen voor alle tips die gegeven zijn, die ga ik zeker meenemen. En fijn dat er herkenning is in lichamen die niet altijd meewerken, de drempels waar je dan tegen aanloopt en de overtuigingen die je eraan over kan houden.

Ik had nog nooit gehoord van compressiekousen om in te sporten. Ik linkte dit altijd aan medische sokken bij kwaaltjes :o maar klinkt eigenlijk als iets waar ik wat aan kan hebben. Mijn linkerkuitspier is een stuk korter door mijn beenlengteverschil, waardoor die wel eens wilt zeuren tijdens het hardlopen of ik heb daar meer spierpijn. Goed stretchen na het lopen doe ik altijd al, maar compressiekousen klinken ook wel als iets om uit te proberen!

Volgende week ga ik verhuizen, woon nu in Utrecht zuid en ga naar Utrecht noord, dan ga ik weer het opbouwen naar 5 km herpakken en kan ik mooi de buurt ontdekken! Ik zag al dat ik vlakbij de Vecht en en niet ver van de Maarscheveense plassen zit, daar kan ik vast mooie rondjes maken. :D

@Supervixen, wat een stoere afstanden! Respect zeg. En wat heerlijk lijkt het me om zulke trails te kunnen lopen! Mag ik vragen hoe je begonnen bent om zonder schema's te lopen maar meer op gevoel? Hoe ervaar je de grens wanneer het tijd is om te stoppen of dat je er nog wat uit kan trekken?

@ontherun, ik ben altijd wel een sportief iemand geweest en vooral afstanden trekken me altijd heel erg (te voet, te fiets en te paard). Maar het scheelt ook dat ik van zitten letterlijk overbelast raak. :') Dus na heel veel revalidaties, therapieën, noem maar op, is mijn grootste conclusie dat als ik ergens last van heb ik vooral moet blijven bewegen. Dan niet explosief natuurlijk. Maar van een tentamenweek bijvoorbeeld krijg ik heel snel overbelaste knieën en kan ik op zijn ergst niet langer dan een kwartier zitten door zeurende pijn in mijn bekken/heup/rug gebied. Dus ja, dan ga je meer bewegen :+
Een hakverhoging, ik weet niet of ik dat wel durf. Mijn lichaam heeft zich inmiddels al zo aangepast op het lengteverschil dat ik niet weer van alles overhoop wil gooien. De podotherapeut die ik van kinds af aan heb, vond mij ook echt een twijfelgeval voor wel of geen verhoogd zooltje. 1 jaar terug heb ik het er nog uitbundig over gehad toen mijn klachten toenamen (was weer gaan studeren = te veel zitten), zij heeft me toen doorverwezen naar een hele fijne topsportfysio, sindsdien doe ik veel aan krachttraining en gaat het super.

@Duke, zeker waar! Wat dat betreft mag mijn houding naar mezelf ook wel wat positiever :D Balen van de 7H, maar fijn om te lezen dat je later zo lekker geknald hebt nog!

@Lieke, ook welkom! Zo te lezen hebben wij hetzelfde doel. In 2022 wil ik ook de 10 km aan gaan tikken. En net als jij loop ik het liefst alleen (dan wel met muziek), dus een loopmaatje is voor mij denk ik geen uitkomst wat betreft motivatie, dan heb ik te veel het gevoel dat ik me moet aanpassen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 20:58

Lekker druk hier :)

Foxy: helpt een shortje over je tight niet? Net een extra laagje?
Ik heb het nog flink warm met lopen. Ik loop wel in de stad dat scheelt ook echt 2-6 graden en je loopt beschutter.
Ik heb wel 1 keer echt koude billen gehad toen bleek mijn Camelbak lek :D

Ik ben ook veel gaan wandelen met het paard maar niet gaan lopen. We tikten op zondag meestal 10 km weg.
Wel echt gezellig altijd!

Net 10km in de stad gelopen. Wel lekker zo in de avond drukte eigenlijk.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:04

Ik loop overigens niet op onverlichte paden. Voel me dan niet veilig. Ik heb wel zo’n tuigje met lamp.

Over oortjes: ik zweer bij mijn jabra sport elite. Top kwaliteit en zitten lekker. Apple zit bij mij ruk.

Gsm of horloge: ik heb met runkeeper op gsm gelopen maar bij de langere lopen van twee uur trok de batterij dat niet meer in combinatie met muziek. Heb toen een Garmin gekocht en kan niet meer zonder. Maar om te beginnen is een app op je telefoon prima.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 21:07

Sulimo: Ehm ja ik heb het gewoon rustig opgebouwd. Kan het niet zo uitleggen. Vier keer per week lopen en als ik moe was van mijn werk liep ik wat korter, op mijn vrije dagen langer en zo breidde ik het steeds uit. Op een gegeven moment ken je zoveel routes in het bos, als het lopen dan lekker ging, pakte ik er steeds een lus bij.
Voor corona deed ik ook veel wegwedstrijden, dat waren dan mijn tempolopen.
Ik heb pas sinds mei vorig jaar een sporthorloge, daarvoor deed ik dus ook nooit intervallen ofzo.
Een grens om te stoppen heb ik niet heel snel, dat is ook mijn valkuil.

Ik voel me nog steeds goed en het weer is zaterdag goed, dus ik hoop nog steeds dat het zaterdag een trailmarathon wordt. Mijn vriend loopt ook mee, ik hoop dat hij het ook volhoudt. Hij heeft pas een keer 44km gelopen.