Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toffeltje

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 23:03

Wat een fijn topic dit! Ik geef mijn dochter nu ruim twee jaar borstvoeding. Over het algemeen ben ik best een relaxte en zelfverzekerde moeder, maar wat er eerder in het topic genoemd werd over het stress aanpraten herken ik wel. Mijn dochter zit erg onderaan de groeicurve en mocht daarvoor ter controle naar een kinderarts. Die was tevreden over wat ze at op een dag maar vond dat ik maar moest stoppen met bv omdat ze daardoor te weinig honger naar 'echt eten' zou hebben?! Dat vind ik toch wel heel erg raar advies. Ik denk juist dat bv erg bijdraagt aan een goed spijsverteringsstelsel.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 00:31

Wat een fijn topic, ik voed helaas al een tijd niet meer, maar onze dochter heeft 3,5 jaar BV gekregen. Het streven was 9 maanden, maar het ging zo makkelijk en zag geen reden om te stoppen. Geleidelijk steeds iets minder gaan voeden en op het laatst alleen nog voor het slapen en 's nachts. Toen moeten stoppen vanwege medicatie die gevaarlijk was i.c.m. BV. Stoppen ging ook zonder problemen gelukkig.

Het is jammer dat de begeleiding nog steeds zo slecht is. Zelfs in het ziekenhuis (wat een bvcertificaat had) was het echt knudde. Gelukkig daarna thuis een goede kraamhulp gehad en een lactatiekundige ingeschakeld. Consultatiebureau ook geen BV vriendelijke adviezen gehad, maar toch altijd mijn eigen plan getrokken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 00:38

Wat een toeval dat ik dit topic tegenkom! :D

Precies 2 weken geleden bevallen van onze zoon. Mijn streven was altijd al om BV te geven. Helaas is hij in het ZH verkeerd aangelegd, met als gevolg instant kloven. In combinatie met een snel verhoogde billi en de voeding die maar langzaam op gang kwam waren we genoodzaakt flesvoeding bij te geven en te gaan kolven. Een week later zaten we op anderhalf uur per voeding. Eerst BV, toen de kolf en om aan te vullen kunst. Niet te doen.

Afgelopen maandag besloten we in overleg met de kraamhulp te stoppen met kolven en flesvoeding. En sindsdien gaat het BV erg goed! Mijn productie is op gang en hij produceerd voldoende plas/poepluiers. Zondag gaan we hem weer wegen, maar afgelopen qoensdag bleek al dat hij ruim 30 gr. Per dag aankomt. *\o/*

Vanmorgen is ook de lactatiekundige geweest om het te hebben over verschillende houdingen. Dus ook daar weer het nodige van opgetsoken.

Het enige wat nu nog beter kan zijn de gevoelige tepels. Ze zijn niet stuk, maar ik voel ze behoorlijk tijdens het aanleggen. De LK vertelde me dat dit best even kan duren, dus we zullen zien.

Voor nu ben ik niet ontevreden over hoe het gaat. En ik ben blij dat ik doorgezet heb, ondanks de negatieve geluiden over BV in mijn omgeving :(
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 03-07-21 00:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 00:43

@Sec, je punt dat het oudere kind niet altijd hoeft als het gaat om voedsel ben ik met je eens. Maar als het de nabijheid, vertrouwen en moment van rust en ontladen biedt vind ik wel weer anders. Kan me bijvoorbeeld goed voorstellen dat de casus van Pien voor het kind ook een stuk veiligheid en vertrouwen gaf in de hectiek en spanning van een aankomende vliegreis. Misschien wel het verschil tussen een huilend angstig kind of een rustige die de spanning kan laten afvloeien door de fysieke nabijheid van mama's borst. :)

Sizzle schreef:
Ik heb nursing agitation even opgezocht, kende het niet. Dat lijkt me inderdaad heel naar als je daar last van hebt. Een soort gespleten emotie tussen houden van en toch willen afstoten. Knap dat je je daar overheen hebt kunnen zetten.

Klopt, ik heb nog nooit zo'n intens heftige emotionele strijd ervaren. Je kind van wie je houdt en die alles voor je is voeden terwijl dat zó verschrikkelijk voelt en je het juist haat vanuit je tenen. Hoe langer in zwanger was hoe erger het werd. Toen ik half grommend in een kussen bijtend, tranen stromend over mijn wangen, m'n nagels in mijn borst knijpend en een soort borrelende agressie van binnen die je kind het liefst door de kamer smijt zat te voeden s nachts ging het echt niet meer.

Het klinkt heel bizar nu ik het zo opschrijf en lees, maar door de opbouw had ik het niet door dat het zo heftig was, tot op dat punt. Ben ook heel bang geweest dat het na de bevalling niet weg zou zijn en ik mijn baby niet zou kunnen voeden. Gelukkig ging het inderdaad weg zodra ik bevallen was!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 03:35

Woh bizar joh! Wat fijn dat het weg getrokken is! Ik had er ook nog nooit van gehoord.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 06:32

Toffeltje dat advies snap ik ook niet zo goed. Of drinkt ze zo enorm veel bv nog en eet ze echt heel weinig? En waarom meteen stoppen als hij in dat geval ook kan adviseren om te minderen?

Gimme-joy wat fijn dat het nu zo goed
gaat! En hier, ook bij de tweede, best een tijd gevoelige tepels gehad. Dat werd steeds minder tot ik geen last meer had.

En "ons" cb heeft echt hele hele domme adviezen mbt bv.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 06:43

Toffeltje schreef:
Wat een fijn topic dit! Ik geef mijn dochter nu ruim twee jaar borstvoeding. Over het algemeen ben ik best een relaxte en zelfverzekerde moeder, maar wat er eerder in het topic genoemd werd over het stress aanpraten herken ik wel. Mijn dochter zit erg onderaan de groeicurve en mocht daarvoor ter controle naar een kinderarts. Die was tevreden over wat ze at op een dag maar vond dat ik maar moest stoppen met bv omdat ze daardoor te weinig honger naar 'echt eten' zou hebben?! Dat vind ik toch wel heel erg raar advies. Ik denk juist dat bv erg bijdraagt aan een goed spijsverteringsstelsel.

Het is helaas wel heel herkenbaar. In het ziekenhuis wordt helaas een enorm BV ontmoedigend beleid gevoerd en er heersen heel veel onware aannames die moeders worden aangepraat -O-
Oa dat vaste voeding beter zou zijn dan melk, terwijl vaste voeding heel weinig voedingsstoffen levert op die jonge leeftijd. Het lichaampje kan er gewoon nog niet zo veel mee. Meer vaste voeding zou in dat geval dus eerder afvallen dan aankomen betekenen.

Nursing agitation is verschrikkelijk. Hier ook de reden dat de BV bij de tweede stopte tijdens de zwangerschap, helaas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 06:58

Britt dat flesvoeding slechter zou zijn en een kindje eerder op af zou vallen klopt ook niet. Dat het beter zou zijn ook niet. Wel is het zo omdat in flesvoeding precies bekend is wat er in zit, het beter KAN zijn omdat er vrouwen zijn die bv hebben waar te weinig in KAN zitten. Het colostrum is absoluut belangrijk en kan flesvoeding nooit geven. Vandaar dat ook bij flessenkinderen altijd geprobeerd wordt om ze daar iets van binnen te krijgen (althans indertijd in de praktijk waar ik werkte).

Nursing agitation klink heel naar. Ik had er nog nooit van gehoord.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:00

Oh en voor de starters nog als tip. Persoonlijk moet ik echt heel veel (water) drinken als ik bv geef. Ik drink denk ik wel 2,5 tot 3 liter per dag. Als ik te weinig drink merk ik dat heel goed aan de productie van de bv, dat is dan gewoon echt minder.
En ik heb echt reuze honger :D soms ook koekjes honger, maar dat is natuurlijk weer niet echt nodig :')

En pien ik denk dat britt heeft bedoeld dat in bv meer zit dan in vaste voeding, niet in kv.
Edit, ik denk dat er ook meer zit in kv dan in vaste voeding als ze zo klein zijn.
Laatst bijgewerkt door Duc_je op 03-07-21 07:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:02

Zeg ik dat ergens dan Pien?

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:03

Duc_je ik had precies hetzelfde. Veeel drinken! En ik heb ook de hele bv periode gegeten als een bootwerker. Kind groeide dan ook als kool haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:08

Pien volgens mij ging het om oa fruit en groente hapjes, vaste voeding.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:21

Sowieso blijft het traditie in het ziekenhuis om melk te zien als iets voor newborns en iets wat zsm moet worden afgebouwd. Alles voor het gemak van de ouders. Zo snel mogelijk zo min mogelijk flessen er in stoppen, want om de 4-5 uur voeden is nou eenmaal makkelijker dan om de 2-3 uur. En lukt het niet om die enorm grote hoeveelheid er in één keer in te proppen? Gewoon een grotere speen, dan moeten ze wel slikken. Lukt het dan nog niet? Na 5 min nog eens en na 5 min nog eens, tot het op is. Gewoon even oefenen joh, ‘het maagje moet even wennen’. Dat daarbij vergeten wordt dat de gemiddelde volwassene óók 6-7 eetmomenten heeft op een dag, doet er niet toe 8)7
Op deze manier worden baby’s vanaf dag één geleerd dat ze hun hongergevoel en verzadigingsgevoel moeten negeren. En maar klagen dat de maatschappij steeds dikker wordt en dat obesitas de nieuwe trend is. Gek he? 8)7

Gauw gauw die nachtvoeding er af, doorslapen is de norm! Dat het juist heel normaal is om ‘s nachts wakker te worden (óók voor volwassenen), doet er wederom niet toe. Het is zelfs heel gezond en voor baby’s zitten er tal van voordelen aan, oa een verkleind risico op wiegendood en het is bewezen dat nachtvoedingen (toch echt enkel met bv in dit geval) bijdragen aan een goede hersenontwikkeling en mogelijk zelfs een hoger

Kunstvoedingrichtlijnen zijn er voor de ouders, niet voor het kind. Het is een idiote norm om na te streven.
Dát is mijn grote frustratie met de kunstvoedingsindustrie en de daaromheen ingerichte gezondheidszorg.

En ja, ik weet dat je ook met KV op verzoek kunt voeden en ik weet dat niet iedereen de ‘regels’ volgt. Maar er wordt wel continu op aangestuurd van alle kanten -O-

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:45

Wauw, wat een (voor)oordelen.... En dan verschieten als mensen commentaar hebben op borstvoeding.
Maar dan is het hek van de dam want wie zijn die om er iets van te vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:49

SusanH schreef:
Pien volgens mij ging het om oa fruit en groente hapjes, vaste voeding.

Klopt, ik heb dyslexie en ik lees nu vaste voeding. Door de discussie kv tov bv las ik dus kv dus flesvoeding.
Sorry Britt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 07:53

dromertje2 schreef:
Wauw, wat een (voor)oordelen.... En dan verschieten als mensen commentaar hebben op borstvoeding.

Dit zijn helaas geen vooroordelen, maar protocollen. In Nederland iig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:00

Ieder zijn mening.
Ieder ouder doet wat het beste is voor hun kind, wat hun kind nodig heeft. En dan doe je het juiste, ongeacht wat de richtlijnen zijn van welke kant ook.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 03-07-21 08:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:00

Alsof iedereen in ziekehuizen een soort productiemedewerkers zijn die babies een last vinden 8)7

Als je een keer iemand treft die geen goed advies geeft betekend dat niet dat dus algemeen alles waardeloos is. Waar staat dat 4-5 uur de norm is? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Zelfs medische boeken geven 3 uur als gemiddelde.

Zoals je doorslapen beschrijft klinkt het haast als kindermishandeling. Misschien ook gewoon even er bij stil staan dat ook gewoon niet iedere baby perse veel wakker wordt :)*

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:13

Inderdaad sizzle, Mijn beide kinderen waren als baby goede slapers, zowel mzt bv als kv. Mijn jongste sliep van geboorte door, en nee niet omdat ik grote flessen gaf of ik lui was, in het begin maakte ik hem wakker want ja, je wilt toch het beste, zeker als je dan zoiets leest wat britt juist schreef, je voelt je instant een slechte moeder.
Hij wou niet drinken, een heel gedoe tot ik uiteindelijk hem maar liet slapen.
Ik ga ook niet dwangvoeren zoals een gans omdat nachtvoeding zogezegd de norm moet zijn en ze niet mogen doorslapen.

Net zoals men geen commentaar moet hebven bij bv, zou men dat ook niet moeten hebben over fv.
Hier gaf ik ook om de 3u fv en vroeger als het nodig was maar als het 4u was, was dat ook goed voor mij, zolang kind tevreden was.
Ik keek naar het kind, dat deed ik ook bij de bv in het begin bij mijn oudste. Maar ik ben niet zo n persoon die altijd de richtlijnen volgt.

En slechte adviezen zijn er overal, is niet enkel voor een bepaalde kant.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 03-07-21 08:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:16

Gimme_Joy schreef:
Wat een toeval dat ik dit topic tegenkom! :D

Precies 2 weken geleden bevallen van onze zoon. Mijn streven was altijd al om BV te geven. Helaas is hij in het ZH verkeerd aangelegd, met als gevolg instant kloven. In combinatie met een snel verhoogde billi en de voeding die maar langzaam op gang kwam waren we genoodzaakt flesvoeding bij te geven en te gaan kolven. Een week later zaten we op anderhalf uur per voeding. Eerst BV, toen de kolf en om aan te vullen kunst. Niet te doen.

Afgelopen maandag besloten we in overleg met de kraamhulp te stoppen met kolven en flesvoeding. En sindsdien gaat het BV erg goed! Mijn productie is op gang en hij produceerd voldoende plas/poepluiers. Zondag gaan we hem weer wegen, maar afgelopen qoensdag bleek al dat hij ruim 30 gr. Per dag aankomt. *\o/*

Vanmorgen is ook de lactatiekundige geweest om het te hebben over verschillende houdingen. Dus ook daar weer het nodige van opgetsoken.

Het enige wat nu nog beter kan zijn de gevoelige tepels. Ze zijn niet stuk, maar ik voel ze behoorlijk tijdens het aanleggen. De LK vertelde me dat dit best even kan duren, dus we zullen zien.

Voor nu ben ik niet ontevreden over hoe het gaat. En ik ben blij dat ik doorgezet heb, ondanks de negatieve geluiden over BV in mijn omgeving :(

Ik had ook al kloven toen ik uit het ziekenhuis kwam door verkeerd aanleggen. Wat bij mij het verschil maakte is dat de kraamhulp/lactatiekundige me leerde hoe de baby moest aanhappen. Ze moest niet de tepel pakken maar echt een hap borst nemen. Ze moest echt de hele mond over de tepelhof/stuk tepelhof doen. Ik moest het hoofdje in het begin echt ondersteunen en tegen de borst aandrukken zodat ze echt een groter stuk borst pakte. En daarna is het veel beter gegaan, samen met Purelan smeren. Ik heb een jaar kunnen voeden dus ik hoop dat het voor jou ook beter gaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:19

Goed, mijn post was iets te kort door de bocht. Iets met een pis chagrijnige peuter die continu mij en de kleuter op z’n huid zat :=

Ik doel op geforceerd doorslapen vanaf 6 maanden, ‘want dan hebben ze geen nachtvoeding meer nodig’, gebeurd echt vaker dan je denkt, helaas.

En zodra je in het ziekenhuis komt met een huilbaby of kma- of refluxklachten, wordt als eerste gezegd dat je als moeder vanaf nu geen live voeding meer ‘mag’ geven, maar enkel mag kolven of KV mag geven en worden direct de (extreem achterhaalde) RRR maatregelen van Ria Blom uit de kast getrokken. Er wordt direct aangestuurd op voeden op schema, nachtvoeding afbouwen en of je als moeder het liefst ook wil vertrekken, zodat zij dat schema kunnen verwezenlijken. Nogmaals, geen vooroordelen, helaas al te vaak gezien in de praktijk. Sterker nog, ik heb het helaas nog nooit anders gezien.
Het is een extreem moedergevoel ondermijnend protocol, wat daarmee ook erg BV ondermijnend is. Maar dat eerste is nog het ergste. Maar dat heeft meer met ziekenhuizen te maken, dan met melk, dat besef ik me.

CB’s zijn langzaamaan iets aan het bijdraaien, maar de principes van Ria Blom blijven hoogtij vieren, helaas. En nogmaals, die zijn erg BV ondermijnend.

Kdv’s? Voeden op schema ipv verzoek, want het is niet te doen met zoveel kinderen om continu te kijken naar de specifieke hongersignalen van iedere baby.

Dus er zullen absoluut goede gezondheidszorgmedewerkers zijn en ze zullen het absoluut allemaal goed bedoelen, maar er is véél onwetendheid, helaas.

En nogmaals, mijn post was niet op de ouders gericht, want ik weet dat veel van hen echt niet de richtlijnen aanhouden, maar op de industrie en de zorg die daar wél op aansturen. En die vind ik schadelijk. Ongeacht welke voeding te geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:24

Ik woon natuurlijk niet in NL dus daar kan ik niet over oordelen maar ik heb alleen maar lof voor mijn kdv destijds. Voeden deden ze zeker wel zeer individueel en met zeer veel liefde en rust.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:25

Britt schreef:
dromertje2 schreef:

Dit zijn helaas geen vooroordelen, maar protocollen. In Nederland iig.

Ik herken dit niet zozeer van uit het ziekenhuis maar zeker wel van de adviezen van het consultatiebureau. En dat is natuurlijk ontzettend spijtig. Daar krijg je echt commentaar als je kind met flesvoeding nog op meer flessen zit dan hun schema. Ik blijf dat bizar vinden. Ik ben niet tegen flesvoeding maar ik ben wel heel erg voor de natuur volgen. En dat betekent dat ik die grote flessen niet kan volgen als je je goed verdiept in babys.

Hier heb ik twee kids 1,5 jaar gevoed. Ik heb altijd gezegd: borstvoeding probeer ik, als het niet lukt heb ik altijd flesvoeding. Maar ik had mijn hormonen zwaar onderschat. Toen ik eindelijk bevallen was wilde ik die borstvoeding echt doorzetten. Boven alles. Lang leve de hormonen.

De eerste tijd was dan ook een ramp. Ik had bijna geen voeding, baby viel te veel af. Randje ziekenhuis opname. Bijvoeden met spuitje. Kloven, vaatvernauwing waardoor ik gruwelijke steken kreeg met voeden. Kindje die slecht aanhapte.
Maar uiteindelijk met behulp van 2 lactatiekundigen doorgezet en daar ben ik zo trots op. Al die pijn (echt veel pijn) en moeite is het voor mij zo waard geweest. Ik heb ook hem 1,5 jaar kunnen voeden en wat werd het makkelijk na die eerste 6 maanden.

Mijn tweede was een heel ander verhaal. Ik was zo zelfverzekerd over wat mijn lijf kon, dat de borstvoeding ontzettend makkelijk ging. En omdat je lijf het al herkent, was de productie ook veel hoger.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:26

Zullen we het gewoon even bij onszelf houden in deze? Ik krijg namelijk de neiging om ziekenhuizen waar ik ervaring mee heb te verdedigen en dat is zo'n kansloze discussie. En het staat haaks op onze ziekenhuiservaringen.

Het is jammer dat er altijd een groep fanatiekelingen zo negatief staat tegenover mensen die hun levenswerk hebben gemaakt van het helpen van baby's en kinderen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:28

Ach ja, weet je. Ik was samen met mijn vriendin zwanger en gaven tegelijk borstvoeding. Ik voedde op verzoek en zij op gezette tijden en liet de baby ook huilen, zowel voor het slapen gaan als voor het voeden als het nog geen tijd was. Maar ze zijn beiden gezond en groot geworden. Iedereen doet het op zijn manier en ze worden allemaal groot. Net als later met eten. Stukjes of prakken, wel of geen gedwongen groenten eten, voeren of zelf laten pakken/prikken/pletten. Ze leren ooit allemaal eten en worden allemaal groot.

En hier met het ziekenhuis ook niet echt goede ervaringen maar heb er gelukkig maar 1 nacht doorgebracht. Consultatiebureau heet hier consternatiebureau. Ik heb toch altijd mijn eigen gevoel gevoel hierin, heb alleen wel achter tegen mijn zin de vaccinaties te jong laten zetten maar goed, dat is een hele andere discussie en achteraf zou ik het anders hebben gedaan maar daar hebben we nu niks meer aan.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 03-07-21 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt