[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:27

Sclimpre schreef:
Er bestaan databases waar je moederloze veulens kan aanmelden en merries waarvan het veulen gestorven is. https://paarden.vlaanderen/databank-moe ... ulens/home
En verder lijkt me het meest logische dat dierenklinieken hiervoor samengewerken met paardenmelkerijen.
Het blijft een paardenforum hé ;)

Er zijn klinieken die merries zonder veulens behandelen zodat ze melk gaan geven om ze te koppelen aan moederloze veulens, daar ben ik benieuwd naar hoe dat precies werkt: https://www.dierenkliniekdennenoord.nl/ ... -procedure

Dus niet het koppelen van merries waarbij het veulen is overleden en de paarden van paardenmelkerijen hebben zelf veulens, dus die worden ook niet gebruikt voor moederloze veulens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:31

De pleegmerries krijgen zover ik weet hormonen, of dit anders is dan bij TS weet ik niet.
Dan worden ze dagelijks enkele keren per dag gemolken om genoeg melk te krijgen.
Dan zijn ze klaar om een veulen te ontvangen.
Op het moment dat het veulen er is krijgen ze een spuit dat de baarmoeder samen knijpt en het gevoel geeft van bevallen.
Het veulen word dan met de geur van de merrie ingesmeerd en zo doende denkt de merrie dan dat het haar veulen is en zal het daarom accepteren.

Maar welke hormonen er vooraf gaan? Geen idee.
Maar goed dat is noodzaak, of ja iig meer dan voor een baby die een moeder heeft.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:33

Ibbel schreef:
Sclimpre schreef:
Er bestaan databases waar je moederloze veulens kan aanmelden en merries waarvan het veulen gestorven is. https://paarden.vlaanderen/databank-moe ... ulens/home
En verder lijkt me het meest logische dat dierenklinieken hiervoor samengewerken met paardenmelkerijen.
Het blijft een paardenforum hé ;)

Er zijn klinieken die merries zonder veulens behandelen zodat ze melk gaan geven om ze te koppelen aan moederloze veulens, daar ben ik benieuwd naar hoe dat precies werkt: https://www.dierenkliniekdennenoord.nl/ ... -procedure

Dus niet het koppelen van merries waarbij het veulen is overleden en de paarden van paardenmelkerijen hebben zelf veulens, dus die worden ook niet gebruikt voor moederloze veulens.

Maar is het niet handig om daar een apart topic over te openen?

Daar het hier gaat over het proces wat TS gaat volgen. En het niet over een paard gaat. :)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:38

Het vb van veulen ging in mijn geval om de medicatie die dan aan de toekomstige pleegmoeder gegeven wordt om de melkproductie op gang te brengen. Omdat er hier een aantal reacties waren dat medicatie in de moedermelk zal gaan zitten.

@Ibbel, gekopieerd van internet voor je. ;)
Prostaglandines zijn hormonen waardoor waardoor o.a. neveneffecten optreden zoals baarmoedercontracties (weeën) en zweten. Het lichaam van de merrie reageert alsof ze aan het bevallen is. De merrie krijgt daarbij ook echt de symptomen van een bevalling: zweten, buikpijn, soms ook echt koliekverschijnselen. Deze symptomen duren ongeveer een half uur (20-30 minuten) en zijn van voorbijgaande aard. Belangrijk bij dit proces is het inschatten van het juiste moment waarop het veulentje aangeboden kan worden. Het beste moment voor de merrie is als de meeste pijn voorbij is. Toezicht van een dierenarts en een goede timing zijn hierbij cruciaal. De merrie kan veel (buik)pijn hebben van de weeën en het kan nodig zijn om haar pijnstillers toe te dienen.

Zo heb ik het toen bij die merrie waar ik het over had ook ervaren, maar blijken dus Prostaglandines te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:41

neetoch, maar dat word pas gegeven als het veulen er is, niet als melk opwekker

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:42

Gamova schreef:
Zonder hierbij TS te veroordelen of lelijk te willen doen; bij veulens doen ze dit omdat de merrie geen melk maakt of om een andere reden het veulen niet kan zogen. Dan is een pleegmerrie de betere van de mindere opties omdat het veulen dan wel natuurlijk gezoogd wordt.

In dit geval is er geen indicatie dat de geboortemoeder geen borstvoeding kan geven. Nogmaals, ik vind het dapper en nobel maar zou er zelf nooit aan begonnen zijn.

Natuurlijk is mijn "bril" wel een hele andere want ik ben vrouw in een hetero relatie en sta dus aan een hele andere kant :j

Maar de partner van TS heeft ook geen garantie dat zij kam voeden. Voor hetzelfde geld lukt het haar niet. Dan nog lacteren door TS is geen optie want voor zij melk heeft is de kans groot dat de baby niet meer aan de borst kan drinken. Dan is een reservetiet toch juist mooi?

Verder qua voordelen: sowieso de reserveborst, dubbele kans van slagen. En ook als de partner van TS er niet is kan de baby profiteren van de voordelen van borstvoeding, boven kv of moedermelk via een fles. Ook het feit dat je de voeding via de borst geeft heeft voordelen rondom emotie-regulatie. Ik kan me ook voorstellen dat het juist voor de biologische moeder een voordelig dat zij kunnen aflossen.

Hoe het zit met verdelen van voedingen ben ik ook benieuwd naar. Veel vrouwen die geïnduceerde lactatie doen kunnen geen volledige bv geven, maar mn voor de biologische moeder ben ik benieuwd hoe die de voeding op gang houdt als ze niet alle voedingen hoeft aan te bieden. Alsik in de eerste weken maar 6 vd 12 voedingen had gedaan was mijn bv snel gestopt vrees ik. Weet jij daar meer over TS?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:51

secricible schreef:
Gamova schreef:
Zonder hierbij TS te veroordelen of lelijk te willen doen; bij veulens doen ze dit omdat de merrie geen melk maakt of om een andere reden het veulen niet kan zogen. Dan is een pleegmerrie de betere van de mindere opties omdat het veulen dan wel natuurlijk gezoogd wordt.

In dit geval is er geen indicatie dat de geboortemoeder geen borstvoeding kan geven. Nogmaals, ik vind het dapper en nobel maar zou er zelf nooit aan begonnen zijn.

Natuurlijk is mijn "bril" wel een hele andere want ik ben vrouw in een hetero relatie en sta dus aan een hele andere kant :j

Maar de partner van TS heeft ook geen garantie dat zij kam voeden. Voor hetzelfde geld lukt het haar niet. Dan nog lacteren door TS is geen optie want voor zij melk heeft is de kans groot dat de baby niet meer aan de borst kan drinken. Dan is een reservetiet toch juist mooi?

Verder qua voordelen: sowieso de reserveborst, dubbele kans van slagen. En ook als de partner van TS er niet is kan de baby profiteren van de voordelen van borstvoeding, boven kv of moedermelk via een fles. Ook het feit dat je de voeding via de borst geeft heeft voordelen rondom emotie-regulatie. Ik kan me ook voorstellen dat het juist voor de biologische moeder een voordelig dat zij kunnen aflossen.

Hoe het zit met verdelen van voedingen ben ik ook benieuwd naar. Veel vrouwen die geïnduceerde lactatie doen kunnen geen volledige bv geven, maar mn voor de biologische moeder ben ik benieuwd hoe die de voeding op gang houdt als ze niet alle voedingen hoeft aan te bieden. Alsik in de eerste weken maar 6 vd 12 voedingen had gedaan was mijn bv snel gestopt vrees ik. Weet jij daar meer over TS?

Maar bij een hetero stel, doe je dit toch ook niet met de vader, want handig dat hij BV kan geven als het de moeder niet lukt?
Ik weet meerdere vrouwen die echt geen BV konden geven en er fysiek en mentaal echt wel ziek van waren. Het doet vreselijk veel pijn en ze hadden het zo graag gewild.

Als er medische redenen zijn, vind ik het prima dat mensen geholpen worden. Ik ben voor BV. Maar dat 2 moeders beiden melk willen geven, vind ik meer een luxe probleem. Zeker omdat TS de volgende dragende moeder hoopt te worden en ook alles puur natuur kan meemaken.

Als stel heb je echt vaak wel de rolverdeling ook nodig. De natuur heeft het ook zo geregeld dat de 1 wel melk geeft en de ander niet. Ik vind dat daar echt iets te makkelijk over wordt gedacht.

En de merrie centrale is wel vergelijkbaar, maar ook daar vinden mensen iets van. Voor veulens noodzakelijk, maar voor de merrie best pittig even.
Gelukkig heeft koppelen van moederloze veulens en veulenloze merries vaak wel de voorkeur. Maar het moet passen en soms is een match vinden echt op dat moment heel lastig.

Maar iedereen begrijpt het verschil en dat dit totaal uit een wens/behoefte komt, maar echt geen prioriteit heeft. Niet voor de andere moeder en niet voor de baby. Iets leuk vinden of graag willen, is geen noodzaak.

Maar denk ook dat als het je eerste kind wordt, je nog niet echt een idee hebt hoe het gaat, wat je overkomt, hoe je je voelt etc.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:54

DuoPenotti schreef:
neetoch, maar dat word pas gegeven als het veulen er is, niet als melk opwekker

Heb je een pb gestuurd, anders vervuil ik het topic zo en dat is niet mijn bedoeling. :o

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 11:58

secricible schreef:
Verder qua voordelen: sowieso de reserveborst, dubbele kans van slagen.

Het leek mij juist een nadeel en een verminderende kans op slagen, maar zo kun je het ook bekijken natuurlijk :D

Ik ben wel heel benieuwd hoe zoiets praktisch ingevuld kan worden, zonder de productie van 1 van beide in de knel te laten komen. Vooral de eerste periode is toch wel even ingewikkeld om de productie op een juist peil te krijgen, lijkt me met 4 stuks nog moeilijker.
Volgens mij ontkom je dan niet aan veel kolven voor beide, en een vriezer vol melk. Zou je wellicht nog een donorbaby voor kunnen vinden via de moedermelkbank.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:02

Dat stukje ben ik ook benieuwd naar dakplaat, hopelijk kan TS daar meer over vertellen :D

@superpony: nee bij een heterostel doe je het niet, maar wat maakt dat uit? Ik doe wel meer niet met mijn man wat een lesbisch stel misschien wel doet. Moeder is op de hoogte van het risico dat ze neemt, voor baby is er geen risico. Wat is er dan op tegen?

Aangeven dat de natuur het niet zo bedoeld heeft vind ik een beetje een dooddoener. De natuur heeft bedoeld dat wij vrouwen aan de lopende band baren en dus tot de menopauze sowieso zwanger zijn of melk hebben. Zoals gezegd, in veel culturen is het doodnormaal om gezamenlijk de kinderen te voeden. In de westerse cultuur staan we sowieso ver van de natuur af.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:07

Je bent dus blijkbaar nooit te oud om te leren. Had dit echt nog nooit gehoord. Aan één kant prachtig als het lukt, aan de andere kant veel haken en ogen, maar die hebben jullie uiteraard zelf ook wel de revue laten passeren. Verbaas me wel over het traject wat eraan vooraf gaat. Heb hier vorig jaar een topic gelezen over een veulen dat door zijn moeder niet werd geaccepteerd. Er werd een pleegmoeder opgehaald die ergens bij een eigenaar stond met meerdere merries die daar voor hetzelfde doel stonden. Deze merrie kreeg een spuit ( of meerdere ) om de melkgift op gang te brengen. Vraag me nu dus af: wat voor spuit was dat en kan dat bij mensen dan ook niet?
Wens jullie in elk geval veel succes en hoop dat alles voorspoedig verloopt en er een mooi en gezond kindje geboren wordt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:17

Ik snap heel goed dat je ook wil gaan voeden. Ik vond het fantastisch voelen om je kindje tegen je aan te hebben liggen, zo ontspannen, zo samen.
Ik had enorme productie, zelfs de colostrum kwam eruit golven in grote hoeveelheden. Maar helaas wilde mijn baby echt niet uit de borst drinken.
Ik hoop dat het je lukt en ik vind het leuk het proces te volgen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:21

secricible schreef:
Dat stukje ben ik ook benieuwd naar dakplaat, hopelijk kan TS daar meer over vertellen :D

@superpony: nee bij een heterostel doe je het niet, maar wat maakt dat uit? Ik doe wel meer niet met mijn man wat een lesbisch stel misschien wel doet. Moeder is op de hoogte van het risico dat ze neemt, voor baby is er geen risico. Wat is er dan op tegen?

Aangeven dat de natuur het niet zo bedoeld heeft vind ik een beetje een dooddoener. De natuur heeft bedoeld dat wij vrouwen aan de lopende band baren en dus tot de menopauze sowieso zwanger zijn of melk hebben. Zoals gezegd, in veel culturen is het doodnormaal om gezamenlijk de kinderen te voeden. In de westerse cultuur staan we sowieso ver van de natuur af.

Maar daar gaat het niet om.

Ja, wij leven hier en in Nederland zijn we dus ook ingesteld op onze cultuur. Niks mis mee verder. Waarom vergelijken met andere culturen? Ik mag een hetero stel niet met een lesbisch koppel vergelijken??

Mensen onderschatten hoe het is om samen een kind te krijgen. Zoals veel vrouwen al aangeven, ben je ook blij dat 1 iemand geen last heeft van hormonen, niet met lekkende borsten loopt, of welke problemen je zou kunnen krijgen.

En nee, ik heb geen maling aan hoe de natuur het heeft geregeld. Straks is het einde helemaal zoek wat we moeten kunnen en doen. Dat is geen dooddoener, maar realiteit.

Er is hier ook geen enkele noodzaak dat TS BV kan geven. Het is een wens, maar een wens waarvan ze eigenlijk niet eens weet wat die wens is, bij een eerste kind. Ze denkt dat ze daarmee een betere band kan bouwen, maar dat is dus niet zo.

Voor nood zou ik er echt achter staan, maar dit is echt een luxe probleem.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:24

truus1957 schreef:
Je bent dus blijkbaar nooit te oud om te leren. Had dit echt nog nooit gehoord. Aan één kant prachtig als het lukt, aan de andere kant veel haken en ogen, maar die hebben jullie uiteraard zelf ook wel de revue laten passeren. Verbaas me wel over het traject wat eraan vooraf gaat. Heb hier vorig jaar een topic gelezen over een veulen dat door zijn moeder niet werd geaccepteerd. Er werd een pleegmoeder opgehaald die ergens bij een eigenaar stond met meerdere merries die daar voor hetzelfde doel stonden. Deze merrie kreeg een spuit ( of meerdere ) om de melkgift op gang te brengen. Vraag me nu dus af: wat voor spuit was dat en kan dat bij mensen dan ook niet?
Wens jullie in elk geval veel succes en hoop dat alles voorspoedig verloopt en er een mooi en gezond kindje geboren wordt.

Dat kan vast. Weet je ook meteen hoe de wee krampen voelen enzo, maakt het geheel nog echter

Echt hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik dit een werkelijk volkomen onnodige actie vind. Vind het juist wel vergelijkbaar met dat een man dit traject in zou gaan, een man zou ik zelfs nog meer begrip voor hebben omdat die het echt nooit zelf kan ervaren.

Veel te veel melk, de melk van de partner die niet bevalt kun je niet andere mensen mee helpen ofzo want er zit, hoewel misschien weinig van dat domperdipom of hoe dat mag heten in maar het zit er toch in en waarom zou je daar een kind onnodig aan blootstellen, dat nemen ze echt niet aan bij zo'n moedermelkbank of hoe dat heet. Bij een adoptie vind ik dit een prachtige oplossing, wanneer er om wat voor reden dan ook problemen zijn ook, maar dit is gewoon echt problemen zoeken in mijn ogen. Dan zeg je ook dat bij samen zwanger zijn zie je allerlei praktische bezwaren oa er niet voor je partner kunnen zijn. Wanneer er hierdoor wat voor probleem dan ook ontstaat kan dat ook gebeuren ik denk dat dat een beetje onderschat wordt

Bij merries doen ze het ook alleen uit nood, niet om een merrie te laten ervaren hoe het is om te zogen. Vraag me ook af, wanneer het zou gaan via een gelijkaardige behandeling als bij paarden dus dat je lichaam denkt dat je een kind gekregen heeft met alle bijbehorende weeën en pijn of je het dan ook zou doen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:26

superpony schreef:
secricible schreef:

Ja, wij leven hier en in Nederland zijn we dus ook ingesteld op onze cultuur. Niks mis mee verder. Waarom vergelijken met andere culturen? Ik mag een hetero stel niet met een lesbisch koppel vergelijken??

Mensen onderschatten hoe het is om samen een kind te krijgen. Zoals veel vrouwen al aangeven, ben je ook blij dat 1 iemand geen last heeft van hormonen, niet met lekkende borsten loopt, of welke problemen je zou kunnen krijgen.

En nee, ik heb geen maling aan hoe de natuur het heeft geregeld. Straks is het einde helemaal zoek wat we moeten kunnen en doen. Dat is geen dooddoener, maar realiteit.

Er is hier ook geen enkele noodzaak dat TS BV kan geven. Het is een wens, maar een wens waarvan ze eigenlijk niet eens weet wat die wens is, bij een eerste kind. Ze denkt dat ze daarmee een betere band kan bouwen, maar dat is dus niet zo.

Het is geen probleem, het is een keuze. Een weloverwogen keuze waarbij de voor- en nadelen zorgvuldig door TS afgewogen zijn. Een keuze waarvan TS en haar partner alle recht hebben die te maken (iets met beschikking over eigen lijf), een keuze waarin ze door professionals wordt begeleidt, die er geen bezwaren in zien. Waarom als complete buitenstaander dan zo hard oordelen?

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:27

Nou ja wat stom eigenlijk, ik wist van paarden natuurlijk dat dit kan (van dichtbij succesvol traject meegemaakt), en ik heb er nooit aan gedacht dat dit bij mensen ook gewoon zou kunnen. Wat een mooi idee!
Ik hoop dat het jullie lukt, en dat jullie er enorm van kunnen genieten met z'n drietjes! <3

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:31

996981 schreef:
superpony schreef:

Het is geen probleem, het is een keuze. Een weloverwogen keuze waarbij de voor- en nadelen zorgvuldig door TS afgewogen zijn. Een keuze waarvan TS en haar partner alle recht hebben die te maken (iets met beschikking over eigen lijf), een keuze waarin ze door professionals wordt begeleidt, die er geen bezwaren in zien. Waarom als complete buitenstaander dan zo hard oordelen?

Nou +1 hoor. Snap niet dat dit zulke heftige reacties oproept. En luxeprobleem, excuse me? Daarbij, ook al heb je er een hele duidelijke mening over: volgens mij vraagt TS daar niet om.

@TS: Ik hoop dat je blijft delen in dit topic hoe het gaat, ben heel benieuwd of het lukt en gun het jullie van harte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:35

Matheno schreef:
AMCM schreef:
Natuurlijk is dat een persoonlijk gevoel (geef ik ook aan in mijn reactie) dat ik geen andere baby zou aanleggen, of mijn baby bij een andere moeder zou laten drinken :j het idee alleen al vind ik onprettig. Maar ik heb geen idee hoe andere borstvoedende vrouwen dit ervaren.

In mijn omgeving bewaren veel moeders een beetje colostrum. Als een kind erg ziek is kun je dan wat colostrum van een andere moeder in een doseerspuitje halen.
Ik vind dat persoonlijk een erg mooi gebaar.

Waarom quote je dit? Iets verderop zeg ik toch gewoon dat ik geen problemen heb moedermelk geven in een fles? Het gaat mij gewoon om het drinken zelf aan de borst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:36

Ik vind het trouwens ook te ver gaan dat baby's nu met veulens vergeleken worden en moeders met merries ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-06-21 12:37, in het totaal 2 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:37

Superpony, niet jouw mening verwoorden als ' iedereen' en vergelijken met de natuur mag wel maar je moet wel vergelijken binnen je eigen cultuur?

Luxeprobleem?

Jouw mening is geen feit, presenteer hem niet zo.

Ik vind het echt zonde hoe dit topic loopt, zoveel pagina's met negativiteit.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:43

Mee eens ruitje.

Zelfs ik als in;" ik heb nooit kinderen gewild, ben er niet goed mee, geef mijn portie maar aan fikkie wat kinderen betreft."

Kan hier alleen maar veel liefde voor elkaar en de toekomstige baby in zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:46

superpony schreef:
secricible schreef:

Jij hebt het over dat het blijkbaar natuurlijk is dat er maar 1 vrouw voedt. Ik zeg dat dat niet waar is, natuurlijk is dat vrouwen veel meer kinderen krijgen dan 1 of 2 en daardoor constant melk hebben en dus ook elkaars baby kunnen voeden.

En ik onderschat helemaal niet hoe het is om een kind te krijgen.in tegendeel. Ik denk dat het heel fijn kan zijn dat een andere moeder de voeding over kan nemen zonder dat je zelf aan de melkmachine hoeft te gaan hangen waardoor zelf voeden veel minder energie kost. Als dat dus een optie zou zijn zou ik daar heel blij van worden. Misschien maar een oaar domperidon door de koffie van mijn man kieperen :+

luxx schreef:
Veel te veel melk, de melk van de partner die niet bevalt kun je niet andere mensen mee helpen ofzo want er zit, hoewel misschien weinig van dat domperdipom of hoe dat mag heten in maar het zit er toch in en waarom zou je daar een kind onnodig aan blootstellen, dat nemen ze echt niet aan bij zo'n moedermelkbank of hoe dat heet. Bij een adoptie vind ik dit een prachtige oplossing, wanneer er om wat voor reden dan ook problemen zijn ook, maar dit is gewoon echt problemen zoeken in mijn ogen. Dan zeg je ook dat bij samen zwanger zijn zie je allerlei praktische bezwaren oa er niet voor je partner kunnen zijn. Wanneer er hierdoor wat voor probleem dan ook ontstaat kan dat ook gebeuren ik denk dat dat een beetje onderschat wordt

Zoveel aannames, duidelijk zonder enige kennis van zowel de medicatie als de eisen voor de moedermelkbank als überhaupt bv. Kun je echt beter laten.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:46

verrassend en bijzonder, echt nog nooit van gehoord....straks heeft jullie kindje voorkeur omdat bij x de melk lekkerder is zitje daar met de stuwende borsten :+ .
ik wil het zeker volgen dus plaats updates!

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 12:47

@TS interessant. Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat 'bevallen' ( :Y) )!

Ik zit in dezelfde gezinssituatie. Mijn vrouw was zwanger en inmiddels hebben we een zoontje van bijna 1 jaar. Vooraf hadden wij er ook allerlei plannen en ideeën over. Initieel hadden we het plan borstvoeding te proberen, maar dan gewoon bij mij vrouw die zwanger was. Ikzelf kampte al met te hoge prolactine gehaltes en een hormoonhuishouding waar je niet altijd even blij van wordt. Sommigen vroegen wel eens of ik ook borstvoeding wilde geven, maar omdat ik deze hormoonhuishouding als super vervelend heb ervaren (en soms nog steeds ervaar) moest geen haar op mijn hoofd daar aan denken :') Verder was het idee ook, net als bij jullie, dat zij eerst zwanger zou worden, en ik voor de tweede zou gaan.

Nu, bijna een jaar verder zijn die vooraf-plannen toch wel wat gewijzigd. De hechting en band die ik met mijn kind ervaar voelt zo intens dat ik daarin ook écht niets meer nodig gehad zou hebben. Gewoon lekker met hem douchen, fles geven, er voor hem zijn en voor hem zorgen. Ik wist al niet zeker of ik zelf ook zwanger wilde worden, maar nu weet ik vrijwel zeker dat dat van mij niet hoeft. Ik voel me 100% moeder, mijn vrouw wil graag nog een keer zwanger worden en het gezin voelt al zo kloppend, al klinkt dat misschien vaag. Het voelt opeens helemaal niet meer logisch dat ik dan de tweede zou 'doen' :Y).

En dan de borstvoeding... Dat ging echt ellendig bij mijn vrouw om verschillende redenen die ik hier niet allemaal ga opnoemen, maar het overgaan naar fles was bij ons dan ook echt een verademing.

Nou weet ik dat de wensen en behoeften héél erg per persoon verschillen en dat de meningen over wel of niet borstvoeding super verdeeld zijn. Daarom ben ik ook heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren, maar uiteindelijk gaat de gezondheid (inclusief de geestelijke gezondheid) van jezelf, je vrouw en die van je kind voor. Zo zul jij er ook in staan lijkt me, maar in ons geval kwamen we juist daarom in the heat of the moment (heftige kraamweek) en achteraf op andere conclusies en dat is óók oké :). Ik hoop denk ik gewoon dat je je niet teveel blind staart op wat je vooraf nodig DENKT te hebben als niet-barende-moeder. Als het eenmaal zover is, is alles nog weer zoveel bijzonderder en anders dan je je had kunnen voorstellen. Dat laatste herkent vrijwel iedere ouder wel denk ik :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:14

superpony schreef:
secricible schreef:

Laat Maartje en Jinte lekker zelf uitvogelen hoe ze het moederschap gaan ervaren, met of zonder dubbele tiet. Heb jij er last van? Nee toch? Nou dan.