-Namiro- schreef:bulck schreef:Maar de man is nooit kaalgeplukt geweest en is zelf geen slachtoffer (behalve dan van de acties van zijn eigen kinderen dan)
Tot het overschrijven van zijn gelden naar een eigen rekening, zonder zijn medeweten thans met zijn bankgegevens, was er ook niets verkeerd.
Controle /wegnemen van laptop en de man van zijn gelden beroven, dat is wel wat anders. Lijken mij toch echt wel dingen waarbij gewoon geen respect is naar de man toe. Een laptop kan gewoon gecontroleerd worden waar hij bij is en kan en mag hij zelf wel beslissen wat hij wel of niet wenst te delen. En bankgegevens zijn van hem, dus zonder zijn uitdrukkelijke toestemming, is dit wel degelijk gewoon diefstal/bewust ontvreemden om hem nadeel te berokkenen. Want nu is er gewoon een betaling uitgevoerd van zijn rekening naar de rekening van TS haar moeder. Geld dat hij dus niet zomaar kan terugvorderen en hij nu dus afhangt van de goodwill van zijn dochter om er geheel of gedeeltelijk aanspraak op te maken. Van zijn eigen geld?! Dat heeft niets meer met beschermen te maken, maar gewoon zijn rechten ontnemen. So what als zijn geld er de laatste jaren allemaal doorgaan, zijn geld zijn beslissing. De controle die er al was heeft de afpersing al voorkomen, dus de acties staan niet in verhouding tot wat er gebeurd is.
Wat had ts of haar moeder in dit geval moeten doen volgens jou? Ik lees je berichten echt met enige verbazing namelijk..
De beste man is nooit kaalgeplukt geweest omdat daar een stokje voor gestoken is door ervoor te zorgen dat hij geen geld kon opnemen..
ik vraag me echt af wat jij in deze situatie zou doen.. gewoon toezien hoe opa besodemieterd wordt en er iemand met €17.000,00 ervandoor laten gaan?!
Maar daar stopt het ook! Er is al een controle, omdat moeder van TS adhoc helpt bij internetbankieren(is geen volmacht om effectief naar eigen willekeur verrichtingen uit te voeren). Het is voorkomen geweest. Er is niemand met 17KEUR gaan lopen! Dus effectief bespreek dat met die man, leg hem de gevaren van internet wat uit. Maar bon, die dingen kunnen evengoed in real life gebeuren, wat ga je dan doen? Naïef of eenzaam zijn, is nog altijd geen crime of reden om iemand uit zijn rechten te ontzetten. (dan zouden heel wat mensen dat zijn

En stel dat hij al zijn geld aan vrouwen zou opdoen, dan is dat zijn keuze. Anderen geven het effectief uit aan etentjes, reizen of shoppen. Ieder zijn plezier. En de ene vindt dat kunnen, de andere totaal niet. Kijk naar ons, wat doen wij wel niet voor paarden? Ik kocht destijds ook een paard met al mijn spaarcenten, ook iets wat iedereen onverstandig of naïef en weggesmeten geld vond(zeker voor niet paardenmensen of heel burgerlijke types) Dan zouden jullie het maar normaal vinden, dat ma of pa (broer of zus) ff mijn rekening zou hebben overgenomen, omdat zij het niet geoorloofd vinden? Mijn leven, mijn keuzes.
Kunnen en mogen mensen waarschuwen, ja absoluut en dat siert zeker de familie ook. Maar zolang de man gewoon bekwaam is, heeft hij wel het recht om de touwtjes in handen te blijven houden. Moeder van TS mag niet zomaar geld overschrijven naar een eigen rekening en al zeker niet zonder zijn medeweten en met zijn bankgegevens. Dat is gewoon fout en eigenlijk evenzeer misbruik van vertrouwen en bedrog. Officieel is dat nu gewoon een betaling van pa naar die ene dochter (laat dat een paar jaren staan zonder dat hij overlijdt en het is een legitieme schenking en dus wel degelijk zelfverrijking). En dan dat sommige mensen stellen, het is geen diefstal zolang de man geen aangifte doet!
De man weet/wist het zelf niet!

Ik vind het een heel toxisch verhaal met veel misbruik richting die man en dat zowel van de onbekende bedriegster, maar nog erger van en door zijn eigen familie.
Dus nee ik zou nooit zo behandeld willen worden op mijn oude dag en al zeker niet voor een dergelijk voorval dat gewoon voorkomen is geweest, maar ook gewoon aan de pin nooit uitgevoerd had kunnen worden.
Er zijn veel nettere manier om dit op te lossen:
-Gesprek over de gevaren en mogelijke manieren van afzetters (online en in real life), genoeg filmpjes te vinden op internet die hij kan bekijken
-Stel effectief een duidelijk daglimiet in.
-Ga met hem naar de bank en ga daar in overleg. (Beleg/investeer bvb een groot bedrag, zodanig dat het niet zomaar beschikbaar is en ook nog wat opbrengt)
-En als de man echt helemaal van het padje is, dan kan je stappen nemen richting bewindvoering. Maar naief, verdrietig of eenzaam is geen reden om iemand zijn rechten te ontnemen. En dat is allicht het echte probleem en dat kan best aangepakt worden. Hoe meer hij zich sociaal omringt, hoe minder snel hij slachtoffer zal worden van dergelijke praktijken. Gelukkig komen de versoepelingen er meer en meer én dus ook de mogelijkheden.
***edit zie net de post van TS, dat is dus niet iets waar hij gelukkig van wordt.
En verder zit de man in zijn laatste fase dus 'live and let live', zolang die gezond en wel is! Zijn leven zijn keuzes, zijn recht.