Hoe ga je verder na verlies ouder

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:42

oh jee...herkenbaar moet ik zeggen... :knuffel:

Geen vriendin om nu lekker heen te gaan?
Morgen naar de huisarts en eventueel de praktijkondersteuner is ook een goed plan :j

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 17:48

Jouw moeder heeft ook verdriet en jij ook, wel vervelend dat er door je moeder een oordeel aan gegeven word wie het meeste verdriet mag hebben, zo werkt het niet, nooit.
Neem even afstand van je moeder voor de bom barst en duik onder je dekbed en geef toe aan je verdriet. Dat mag er zijn en ondanks dat er mensen zijn die je kunnen helpen rouwen zal je toch door de pijn en verdriet heen moeten. Met hulp van medicatie en/of begeleiding maar ook dan is het moeilijk.
Ik sta er redelijk nuchter in, dacht ik . Ik heb na het overlijden van mijn moeder het in bed geen avond droog gehouden. En dat duurde bijna twee jaar. Zodra ik lag kwamen de herinneringen en traantjes. Maar er komt een tijd, vroeger of later dat verdriet overgaat in fijne herinneringen, hou je daar aan vast.

Cynthia82

Berichten: 9353
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 22:29

Hoe is het nu meid? :*

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-21 23:30

Cynthia82 schreef:
Hoe is het nu meid? :*

Beter … goed gesprek gehad met mijn moeder ook gewoon toegegeven dat we beide op onze breekpunten zitten … ik heb mijn schoonzusje nog gebeld om even advies van buitenaf te hebben die zegt ook even laten … vandaag is ze voor het eerst op de scootmobiel naar mij geweest ik ben wel meegefietst maar het ging goed en ze voelde zich trots dat ze het gedaan had … ik heb het gevoel dat ze wel geluisterd heeft en ik ook wel weer meer mijn moeder terug heb … ik zei al ons verlies is voor beide een hele andere betekenis maar wij missen beide onze steun pilaar want dat was hij … gister kwam er een brief binnen wat we met zijn as wilde doen z’n moment kruip ik weer helemaal in de ontkenningsfase ik wil het niet lezen ik kan het niet en dit is iets waar ik echt hulp bij moet krijgen want ik weet dat ik het niet moet doen maar het is een soort auto piloot wat aangaat om mezelf te beschermen… lichamelijk heeft het een klap gegeven want vrijdag stond ik op het punt om de hap te bellen ik had z’n hoofdpijn dat ik ook echt niet meer overeind kon staan ik voel het nu nog maar minder heftig dus ik gok dat het verband heeft met donderdag en de aanloop van …
Ik probeer dagen echt in delen te nemen waar ik altijd chaotisch de hele week moest plannen zie ik sochtends wel hoe de middag eruit ziet … vanaf volgende week heb ik vakantie ivm de pups dus ik ga dan proberen rust te vinden aangezien ik nu alleen maar bezig blijf om maar niet eraan te hoeven denken… probeer wel leuke dingen te doen met vrienden want het alleen zijn gaat soms even niet …
Ik zit nu veel met dingen die ik nooit meer met hem kan doen dat houd mij nu bezig en geeft mijn z’n leeg gevoel … maar ik hoop dat ik een leuk vooruitzicht heb in de komende week en even het verdriet een plekje kan geven …
Sorry als ik wat warrig schrijf maar ik het dat op momenten dat ik moe ben na veel gepraat te hebben …

Hoe gaat het met jou?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 23:36

Het is heel herkenbaar en ik heb ook na bijna 5jr nog weleens deze momenten.

Je hoeft nog niks te beslissen over de as he, je kan het daar nog laten of ophalen en thuis moet je er ook nog niks mee.
Mijn mam heeft bijna een jaar thuis gestaan en toen hebben we een deel verstrooid op een voor ons en voor haar dierbare plek en een deel heb ik mee naar huis genomen en dat staat hier nog, gewoon omdat ik mij daar goed bij voel

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:14

Djeeee, is jouw mam alweer 5 jaar geleden Polly? Wat vliegt de tijd (en tijd voor een bril, want staat gewoon in je onderschrift...)

TS, Wat fijn dat je toch een goed gesprek hebt kunnen hebben en dat jullie beiden wat hebben kunnen inleven in de ander. Knap ook dat je je schoonzus om advies / raad hebt gevraagd. Hulp vragen mag he!?

Mbt de as van je vader, doe vooral waar je je goed bij voelt. Alles is goed.

marleen_usar

Berichten: 24710
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 10:25

Soms zijn er momenten dat je gewoon even in de paniek schiet of het even niet meer ziet zitten dat is heel normaal maar echt niet fijn. Ik moet 16 augustus haar huis leeg hebben, ik ben geopereerd en heb daar door veel te veel tijd om na te denken. Je gevoelens hier neer zetten kan echt helpen.

Cynthia82

Berichten: 9353
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:17

Ik kan me goed voorstellen dat zo’n brief er even flink inhakt. Je wil het as van je vader niet halen, je wil je vader halen!

Gisteren en vanmorgen ging het met mij niet zo. Ineens weer erg verdrietig, maar ik wilde niet huilen gisterenavond om 22 uur, want ik moest slapen, omdat ik moest werken vandaag… nou dat.. nu gaat het wel weer, maar ik merk dat ik het even een beetje verdring nu. Ik kan ook niet naar zijn foto’s kijken. Ik mis hem ineens heel erg.

Fijn te lezen dat het beter gaat tussen jou en je moeder, hopelijk blijft dat zo. En je vriend, hoe gaat dat nu?

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 23:09

Cynthia82 schreef:
Ik kan me goed voorstellen dat zo’n brief er even flink inhakt. Je wil het as van je vader niet halen, je wil je vader halen!

Gisteren en vanmorgen ging het met mij niet zo. Ineens weer erg verdrietig, maar ik wilde niet huilen gisterenavond om 22 uur, want ik moest slapen, omdat ik moest werken vandaag… nou dat.. nu gaat het wel weer, maar ik merk dat ik het even een beetje verdring nu. Ik kan ook niet naar zijn foto’s kijken. Ik mis hem ineens heel erg.

Fijn te lezen dat het beter gaat tussen jou en je moeder, hopelijk blijft dat zo. En je vriend, hoe gaat dat nu?
ik kan me zo goed voorstellen wat je voelt … het verdringen het gewoon niet willen voelen… toegeven doet zo intens zeer .. terwijl je weet dat het gemis weer aankomt wil je op dat moment even niet voelen… ik wou dat ik je advies kon geven of je verdriet kon wegnemen maar dat kan niemand … ik merk wel dat ik verlang naar iemand die me stevig vast pakt en gewoon zegt dat het goed komt …
Ik ben vandaag naar de huisarts gegaan en specifiek gevraagd naar eerstelijns hulp wachttijd 3-6 maanden maar de verwijzing is er … wat voelde ik me onbegrepen mijn oude arts is weg en ik wordt van de kastje naar de muur gestuurd steeds weer een ander en nu ook het idee of er een kookwekker af zou gaan want ik kon amper mijn verhaal doen … ik merk dat ik zoveel probeer te onderdrukken omdat ik niet weet hoe ik ermee om moet gaan maar het stapelt zich nu zo snel op dat ik geen rust meer kan vinden.
Vanavond wel weer een fijne avond met mijn moeder doorgebracht ze heeft me geholpen om dingetjes uit te zoeken voor de puppy pakketten maar toen ik haar thuis bracht kwam het gemis ik verlang er zo naar dat hij in de tuin staat me uitzwaait even mopperd op iets wat ik niet gedaan heb … en dan komt weer dat eenzame gevoel naar boven …
Mijn vriend denkt er heel anders over leven gaat door je doet er niks aan niet in blijven hangen punt… ik denk dan soms jij hebt makkelijk praten jij maakt het niet mee … maar dat maakt het soms alleen maar lastiger …

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23617
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 08:50

Wat ontzettend verdrietig om te lezen dat zowel de huisarts als de assistente de boot gemist heeft door kennelijk niet wat meer tijd in te plannen, ik hoop dat je snel een plekje krijgt..

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 11:43

Vandaag is mijn vader jarig … de laatste weken heb ik het meerendeels verstopt ivm de komst van mijn puppies echter kruipt het gemis snachts wel steeds omhoog … vandaag voelt het alsof er een bom ontploft is … ik mis hem zo erg … ik merk dat het naar buiten gaan ook weer lastig wordt voor mij omdat ik thuis zit met de pups wordt de drempel weer hoger … vorige week is bokker cynthia geweest en hebben we even samen gepraat over onze vaders en gewoon even gekletst ik vond het heel fijn ook dat de dingen waarmee ik zit niet raar zijn… verder ben ik door vermoeidheid vooral leeg …

Nicje87

Berichten: 9870
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:03

Heel veel sterkte vandaag meis, dikke knuffel!!

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 12:11

Sterkte,

Dat zijn echt de extra rot dagen :knuffel:

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:25

Wat een kakdag TS...nog een paar uurtjes, en dan is ie weer voorbij :(:)

Rocamor

Berichten: 11048
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:27

Dit zijn inderdaad van die rotdagen.

Veel sterkte

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 20:44

Hallo TS,
Hoe is het nu met je?

Ik kom net dit topic tegen...

Ik ben april vorig jaar ook mijn vader plotseling verloren. Hij kreeg een hartinfarct op mijn verjaardag...

Bij mij heeft het 3 maanden geduurd voordat ik echt brak.. Op de verjaardag van mijn zoon, zijn kleinzoon waar hij onwijs gek op was. Iedereen was naar huis en ik kon niet anders dan heel hard huilen. Ik heb toen mijn moeder gebeld omdat ik de behoefte had het met haar te delen, een soort van bewijs dat het mij ook echt wel pijn deed en ik hem ook echt miste.. Gek genoeg leek ik de pijn toen pas echt te voelen..

Het blijft lastig, het gemis, vind ik...

Mijn moeder is al sinds een paar maanden aan het daten met een oude buurman die ook sinds kort weduwnaar is. En ik gun het haar van harte hoor, maar ik ben bang dat het meer is om niet alleen te hoeven zijn.. en ik ben bang dat als het niet gaat werken de klap nog groter is..Daarnaast vind ik het te snel maar ja wat is te snel..

Hebben jullie ook dat het verdriet je soms op een moment nog overvalt?
Ik heb een paar weken geleden BHV cursus gehad, ik was de pop aan het reanimeren en barste na een aantal seconden in tranen uit. Kon ik meer zeggen of doen en ben weggelopen.. Gelukkig mocht ik het later nog een keer overdoen zonder mensen erbij die me aanstaarden...

Cynthia82

Berichten: 9353
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:09

Wat heftig Joyce :(:)
Om te antwoorden op je vraag of het verdriet mij soms nog overvalt (omdat er ‘jullie’ in je vraag staat, neem ik even aan dat die vraag ook voor anderen geldt en niet alleen voor TS, anders sorry!) Maar mij overvalt het zeker nog.
Ik ben mijn vader 7 maanden geleden verloren en heb het nog geregeld.
Er viel een kerstkaart op mijn deurmat voor mijn vader. Janken!
Ik las een stukje tekst dat een verzorgende van het verpleeghuis in het condoleance boekje had geschreven. Dikke tranen!

Gisterenavond nog was ik bij mijn moeder (mijn ouders zijn al 25 jaar gescheiden). De zus van mijn moeder ligt met kanker in het ziekenhuis en mijn moeder werd gisterenavond gebeld dat mijn tante met spoed naar de operatiekamer werd gebracht en het was nog maar de vraag of ze de operatie zou overleven.
Toen ik later wegging, zei ik tegen mijn moeder dat ze me altijd kan bellen als er wat is.
Mijn moeder zei: Ja, maar je verdriet om je vader zit nog zo hoog. Zo, ik brak!
Huilen, huilen! Ik zakte gewoon door mijn benen..
Dus ja, ik heb het zeker nog.

Popstra
Berichten: 13988
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:17

Verdriet overvalt mij na 6 jaar ook nog wel eens. Bij simpele herinneringen of iets herkenbaars op tv...

moyra

Berichten: 9661
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:18

Ik ben over 3,5 uur mijn moeder precies een jaar kwijt na een lang en heftig ziekbed.
En heb vandaag een trap van tranen kunnen bouwen naar de hemel.
Dat soort momenten heb zelfs na een jaar vaker.
Het ene moment kan ik ronduit over haar en het overlijden praten, het andere moment is denken aan haar al te veel.

Ik denk dat een ieder die z'n ouder verliest zich daar wel in herkent :j

JoyceLa

Berichten: 2125
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:26

De vraag was inderdaad voor iedereen bedoelt ;-)

Hoe is het nu met je tante Cynthia?

Zou het inderdaad altijd blijven dat je er vaak gewoon over kan praten en soms ineens gaat huilen?

Muronia

Berichten: 19704
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:30

13 december was het 4 jaar geleden dat ik mijn moeder heb verloren aan kanker. Ik kan nog steeds heel moeilijk reageren in dit soort topics eigenlijk. Het is nog steeds onwerkelijk, 3 maanden zat er tussen een gezonde, fitte vrouw van 63 en haar dood. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan haar denk. Ik doe mijn best om er wat van te maken met mijn leven en er voor mijn vader te zijn, dat lukt aardig, maar er is echt wel een heel stuk glans vanaf.

BigOne
Berichten: 38698
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:40

Mijn ouders zijn al even weg. Ik kijk naar hun fotos zo af en toe en glimlach naar hem en mijn moeder. Mam was dement en dat zag je aankomen maar zeven jaar daarvoor, op onze trouwdag ging mijn pa pats boem weg.
We hadden een week ervoor buiten in de tuin lang zitten praten en hij eindigde met , wanneer ik dood ga wil ik dat aan.
We lachten wat maar dacht naderhand, hij heeft het aan voelen komen. Verdriet was er niet minder om maar nog steeds dankbaar voor die laatste fijne uren samen. Trouwdag vieren we niet echt meer sindsdien.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe ga je verder na verlies ouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-22 00:49

Hier overvalt het mij geregeld ik heb heb nog niet kunnen verweken door alle opeenstapeling van verdriet is het allemaal op pauze . Wat gaat betekenen dat ik het binnenkort samen met een traject begeleider ga proberen te verwerken. De constante beeld dat ik hem reanimeer en smeek hem nij niet alleen te laten herhaalt zich elke avond op bed. Ik vecht er echt enorm tegen maar je moet het juist laten gaan en dat is nog erg pittig.

justdiesel
Berichten: 4961
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:41

Ik denk dat dat verdriet ook nooit helemaal verdwijnt, het word minder maar gaat nooit over....
Mijn moeder is 11 jaar geleden overleden en ik heb nog steeds momenten van verdriet.

Galja

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 01:05

Mijn moeder is bijna 11 jaar geleden overleden, mijn vader ruim 3 jaar geleden.
Bijna dagelijks heb ik nog wel een verdrietig momentje maar ook denk ik elke dag met een glimlach aan ze terug :+:
Ik ben een echte Acda en de Munnik fan en ik vind dit liedje van hun echt heel treffend: