Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:49

MamAppelsap schreef:
Of de ondernemer dit wel/niet kan betalen staat wat mij betreft buiten kijf. Een coulante reactie en begrip voor TS is vrijwel gratis als haar e-mail toch al beantwoord wordt. En dan was er echt wel een passende oplossing te vinden geweest die ze niet failliet had doen gaan of disproportioneel veel geld had gekost.

Nou lijkt me niet, als de ondernemer failliet gaat kan je je geld ook wel gedag zeggen.
En zo als ik het lees hebben ze wel gereageerd, maar niet zoals de TS wenste...
En dat ging over het stukje compensatie en dus geld.... En als deze ondernemer
nog 50 van deze mailtjes heeft ontvangen zou dat betekenen dat ze 10000.00 euro moeten ophoesten...
Zijn dagen dat ik dat ook niet heb.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 10:52

MamAppelsap schreef:
Of de ondernemer dit wel/niet kan betalen staat wat mij betreft buiten kijf. Een coulante reactie en begrip voor TS is vrijwel gratis als haar e-mail toch al beantwoord wordt. En dan was er echt wel een passende oplossing te vinden geweest die ze niet failliet had doen gaan of disproportioneel veel geld had gekost.

Precies dit. De onderneming kan ook zeggen dat ze vanwege de corona geen geld terug kunnen geven, maar dat ze haar wel bijvoorbeeld privélessen aan kunnen bieden, die zij voor de verhuizing nog zou kunnen voltooien. Er zijn meer manieren om je klanten tevreden te houden dan geld alleen :)

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:05

Marjo schreef:
Precies dit. De onderneming kan ook zeggen dat ze vanwege de corona geen geld terug kunnen geven, maar dat ze haar wel bijvoorbeeld privélessen aan kunnen bieden, die zij voor de verhuizing nog zou kunnen voltooien. Er zijn meer manieren om je klanten tevreden te houden dan geld alleen :)

Maar ze vraagt om financiele compensatie, staat toch echt in titel?
En hoe ga je al die mensen prive les geven?
Ik begrijp het wel hoor, maar moet ook wel uit te voeren zijn dan....

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 11:14

Volgens mij begrijp je mij verkeerd olijf.

Ik heb primair doorbetaald omdat ik mijn plek in de lessen wil behouden met het idee dat ik daarna weer kan gaan. Steun ik ze daarmee? Ja. Maar het idee is daar niet mee dat ik ze als goed doel zie.

De verhuizing was ik van op de hoogte. Echter is de verhuizing naar een totaal andere gemeente pas veel later gekomen. Ze zouden eerst binnen dezelfde gemeente blijven.

En ook dat je ervan uitgaat dat ik er niet uit heb willen komen zonder informatie te vragen op het internet vind ik wel een mooie. Is een aanname namelijk.

Ik vraag of er gedacht is aan een oplossing en als die vraag dan genegeerd wordt, dan kan ik dat niet goed begrijpen. Als het er financieel niet in zit, prima maar zeg dat dan gewoon.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:17

olijf schreef:
MamAppelsap schreef:

Nou lijkt me niet, als de ondernemer failliet gaat kan je je geld ook wel gedag zeggen.
nog 50 van deze mailtjes heeft ontvangen zou dat betekenen dat ze 10000.00 euro moeten ophoesten...

Wie zegt dat een passende oplossing er alleen kan komen in de vorm van geld? Compensatie kan wel degelijk op andere manieren, dus jouw gelijkstelling is veel te kort door de bocht.........

Nee in hun reactie hebben ze bepaalde aspecten selectief genegeerd.... dat is iets heel anders dan niet de gewenste reactie geven...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:04

olijf schreef:
Marjo schreef:

Maar ze vraagt om financiele compensatie, staat toch echt in titel?
En hoe ga je al die mensen prive les geven?
Ik begrijp het wel hoor, maar moet ook wel uit te voeren zijn dan....

Als je de beginpost leest dan wordt het vooral duidelijk dat ze op zoek is naar wat haar rechten zijn. Als je de mensen geen geld terug kan geven, zul je toch met een alternatief moeten komen om je klanten tevreden te stellen. Simpelweg zeggen "kan allemaal niet" vind ik veel te makkelijk gedacht.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:17

olijf schreef:
Goh normaal is bokt altijd van het verhaal heeft twee kanten en nu ineens is de ondernemer een lompe hork en een schavuit en wat al niet meer...
.

Nou... Het begon er mee dat TS een krent is....

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:23

Niniane schreef:
De verhuizing was ik van op de hoogte. Echter is de verhuizing naar een totaal andere gemeente pas veel later gekomen. Ze zouden eerst binnen dezelfde gemeente blijven..

Wellicht hebben ze wel geprobeerd om wat te vinden maar vanwege de enorme prijzen is het daarom niet gelukt? Dat ze daarom uitwijken naar een andere plaats waar wel wat gevonden is tegen een voor hun betaalbare huur?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:38

olijf schreef:
MamAppelsap schreef:

Maar dan kun je toch wel spreken van een enorme blunder? Als jij als ondernemer je sportonderneming verhuist op een manier dat je klantenbestand zodanig uitgedund wordt dat je failliet gaat, ja sorry, maar dan heb je als ondernemer gewoon een zakelijk foutieve beslissing genomen. Dat is menselijk, dat kan gebeuren, maar dat is niet de fout van de klant.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:41

meggiemeg schreef:
Silly1972 schreef:
Vergeet niet dat die bedrijven vanuit de overheid wel een financiële compensatie hebben gekregen, ondanks dat de klant doorbetaald.
Dus ik zou het niet meer dan logisch vinden dat er ook iets richting de klant zou worden gedaan, bij mijn sportschool werd vanuit hunzelf bij de 1e lockdowm de gemiste maanden gecompenseerd dmv een korting op je abonnement in de maanden daarna.

Alleen die steun vanuit de overhand is echt niet kostendekkend, dat is een leuk gebaar geweest maar daar gaan de bedrijven de rekeningen echt niet mee betalen.
Dan nog is het niet netjes hoe ze zich dan opgesteld hebben naar TS over een eventuele compensatie omdat ze door heeft betaald.
Ken de verhalen van dichtbij mij, vrienden met eigen bedrijven die de steun aan hebben moeten vragen, 1 heeft 4000.- gekregen, dat is nog niet eens genoeg voor 1 maand huur, laat staan alle vaste lasten, lonen van het personeel enzovoorts

Dat hoor je mij ook niet zeggen, ik weet heel goed dat dat nauwelijks kostendekkend is, maar moet de klant dan alles betalen?
iets van tegemoetkoming, gebaar of iets dergelijk zou toch passend zijn.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 12:43

meggiemeg schreef:
Niniane schreef:
De verhuizing was ik van op de hoogte. Echter is de verhuizing naar een totaal andere gemeente pas veel later gekomen. Ze zouden eerst binnen dezelfde gemeente blijven..

Wellicht hebben ze wel geprobeerd om wat te vinden maar vanwege de enorme prijzen is het daarom niet gelukt? Dat ze daarom uitwijken naar een andere plaats waar wel wat gevonden is tegen een voor hun betaalbare huur?

Zo zal het ook zijn gegaan hoor. Ze hadden een zaal binnen dezelfde gemeente aangekondigd (met intro filmpje erbij), maar een maand of twee later kwam dus het nieuws dat ze toch iets anders hadden gevonden elders.

meggiemeg

Re: Yoga gaat verhuizen, financiële compensatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:45

Ik kan me dan hun keuze wel voorstellen hoor, als het zo is gegaan, ze hebben net als veel andere ondernemers een zware tijd achter de rug dus dan is elke cent er wel 1, de huur komt tenslotte wel elke maand terug, een verhuizing brengt altijd risico's mee dat mensen dus afhaken omdat ze het te ver binden zoals bij jou.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:46

Silly1972 schreef:
Dat hoor je mij ook niet zeggen, ik weet heel goed dat dat nauwelijks kostendekkend is, maar moet de klant dan alles betalen?iets van tegemoetkoming, gebaar of iets dergelijk zou toch passend zijn.
Klopt het zou netjes zijn en ze zeker sieren, wie weet gaat het nog gebeuren na de laatste mail van TS naar de Yoga toe.
Niet elk bedrijf is even goed in fijn communiceren en verder vooruit kijken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 12:52

en mocht er geen reactie komen op de laatste mail, dan kan de TS altijd nog overwegen om de laatste betaling(en) te storneren (blijkbaar wordt het automatisch geïncasseerd). Moet binnen 8 weken na de incasso.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:02

Gini schreef:
Maar dan kun je toch wel spreken van een enorme blunder? Als jij als ondernemer je sportonderneming verhuist op een manier dat je klantenbestand zodanig uitgedund wordt dat je failliet gaat, ja sorry, maar dan heb je als ondernemer gewoon een zakelijk foutieve beslissing genomen. Dat is menselijk, dat kan gebeuren, maar dat is niet de fout van de klant.

Zie je mij ergens zeggen dat het de fout van de klant is dan?
En ik denk zomaar dat ze heel graag in de buurt gebleven waren als die mogelijkheid er was geweest....
Ik kan me zo voorstellen als er idd meer zijn die hun centjes al dan niet terecht terug willen, het je behoorlijk naar je strot kan vliegen.
En je dan misschien niet anders kan dan bankroet gaan.

@Mamappelsap je hebt de titel wel gelezen?
Er staat geen compensatie er staat Financiele compensatie.....

@Niniane misschien begrijp ik je idd verkeerd, maar ik lees dat jij zegt dat je een mail hebt gestuurd.
Dat is 1 mail die misschien wel tussen de 50 andere zat. En geen idee of je wel eens het gevoel hebt gehad dat alles onder je handen vandaan glipt, maar dan ben je misschien niet in staat om
conform bokt of wie dan ook antwoord te geven.

En idd ik doe allemaal aannames, aangezien we het verhaal dus maar van 1 kant horen en dan ook ws niet volledig, wat je ook helemaal niet verplicht bent hoor.
Nogmaals ik hoop echt dat jullie eruit komen.

Dit is idd gewoon een mening die ik heb, en je hoeft er helemaal niets mee, gelukkig maar!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:10

olijf schreef:
Gini schreef:

Zie je mij ergens zeggen dat het de fout van de klant is dan?
En ik denk zomaar dat ze heel graag in de buurt gebleven waren als die mogelijkheid er was geweest....
Ik kan me zo voorstellen als er idd meer zijn die hun centjes al dan niet terecht terug willen, het je behoorlijk naar je strot kan vliegen.
En je dan misschien niet anders kan dan bankroet gaan.

@Mamappelsap je hebt de titel wel gelezen?
Er staat geen compensatie er staat Financiele compensatie.....

@Niniane misschien begrijp ik je idd verkeerd, maar ik lees dat jij zegt dat je een mail hebt gestuurd.
Dat is 1 mail die misschien wel tussen de 50 andere zat. En geen idee of je wel eens het gevoel hebt gehad dat alles onder je handen vandaan glipt, maar dan ben je misschien niet in staat om
conform bokt of wie dan ook antwoord te geven.

En idd ik doe allemaal aannames, aangezien we het verhaal dus maar van 1 kant horen en dan ook ws niet volledig, wat je ook helemaal niet verplicht bent hoor.
Nogmaals ik hoop echt dat jullie eruit komen.

Dit is idd gewoon een mening die ik heb, en je hoeft er helemaal niets mee, gelukkig maar!!

Als je nou verder leest dan alleen de kop...

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:16

Als er geen mogelijkheden zijn tot financiële compensatie hadden ze allerminst inderdaad de mogelijkheid tot privé les o.i.d. aan te kunnen bieden.

Loyaliteit werkt m.i. twee kanten op. Jij was loyaal naar die club zodat ze overeind konden blijven, terwijl je ook had kunnen kiezen om niet door te betalen. Die club had nu ook kunnen zeggen goh wat vervelend, laten we kijken, nadat je voor ons je best gedaan hebt in de vorm van ons van de financiële ondergang redden, wat we voor jou kunnen betekenen. En je hoeft niet altijd naar je recht te grijpen, maar als het maar één kant op werkt en er ook niet gezegd wordt van ja sorry we hebben de middelen simpelweg niet maar misschien kunnen we dit voor je doen, dan zou ik persoonlijk mijn recht ook gebruiken.

En hoe vervelend ook voor alle ondernemers, aan loyaliteit van je klanten kan op een gegeven moment gewoon een einde komen. Dat deze pandemie een niet-ingecalculeerd bedrijfsrisico is, is voor iedereen te begrijpen, maar een klein beetje begrip vanuit de ondernemer was hier op zijn plaats geweest. Grote kans dat als de ondernemer uitgelegd had dat de steunmaatregelen onvoldoende waren, men daarom moet verhuizen en de pot leeg is, de TS zoiets had gehad van nou vervelend maar succes dan in de toekomst. Nu wordt de deur gewoon dichtgehouden.

@TS: Je kan in ieder geval geloof ik tot 90 dagen terug storneren, dat is in ieder geval iets. Je kan het later altijd nog terug overmaken als de eigenaar toch over de brug komt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:16

Silly1972 schreef:
Vergeet niet dat die bedrijven vanuit de overheid wel een financiële compensatie hebben gekregen, ondanks dat de klant doorbetaald.
Dus ik zou het niet meer dan logisch vinden dat er ook iets richting de klant zou worden gedaan, bij mijn sportschool werd vanuit hunzelf bij de 1e lockdowm de gemiste maanden gecompenseerd dmv een korting op je abonnement in de maanden daarna.

ja die heb ik zelf vaak gehoord maar wij missen met zelfs steun ook 70.000.- euro en nee wij zijn geen rijke stinkerds die een heel luxieus leven leiden. Deze kosten gaan op in onderhoud en vervanging van materiaal, pand en andere kosten waaronder dus belasting en loon ....
Wij hebben dus zeker zolang deze crisis duurt en nog jaren daarna als onze onderneming dat kan trekken, een minder belegde boterham dan de meeste werknemers....
Mijn zoontje loopt nu dus op roze regenlaarzen in een spijkerbroek van zijn zus en een 2e hands jas en trui!. Misschien krijgen mensen er nu een beeld bij hoe die ondernemer het toch doet.....
O ja wij zijn gecompenseerd en andere totaal niet daar staat dus de camper , zeilboot, optimist, paarden, de zaak en het huis te koop....Die kinderen eten nu bij hun oma's en lopen in kleding, schoenen van onze kinderen en een onvoorziene kostenpost is een nog zwaardere strop.....
Ik hoop dat iedereen die geld mist door de corona een beetje, iets meer of heel veel ,niet kaal geplukt word door de mensen die hun financiële compensatie willen.

Jullie moesten eens weten hoe hoog de nood was en wat dat emotioneel met je doet als mens als je iedereen terug moet geven en zelf nergens maar niets terugkrijgt!. Behalve heel veel boze klanten waar je het nooit meer goed kunt maken en van die brieven van de rechts bijstand etc ...iedereen kreeg hier geld terug maar met dat geld konden ze ook niet veel want de loc down was een feit en ja we hebben hele lieve berichten gehad....en de negatieve recensies....ik haal mijn schouders er om op idd een pandemie overkomt iedereen als ik hem als persoon overleef komt de rest ook wel weer!. Zo is het leven! :o
Laatst bijgewerkt door kwita op 20-05-21 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:21

Inderdaad Kwita. Wij gaan hier ook nog heel erg lang de gevolgen van voelen, de overheidssteun was in ons geval een lachtertje.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:26

kwita schreef:
Silly1972 schreef:

ja die heb ik zelf vaak gehoord maar wij missen met zelfs steun ook 70.000.- euro en nee wij zijn geen rijke stinkerds die een heel luxieus leven leiden. Deze kosten gaan op in onderhoud en vervanging van materiaal, pand en andere kosten waaronder dus belasting en loon ....
Wij hebben dus zeker zolang deze crisis duurt en nog jaren daarna als onze onderneming dat kan trekken, een minder belegde boterham dan de meeste werknemers....
Mijn zoontje loopt nu dus op roze regenlaarzen in een spijkerbroek van zijn zus en een 2e hands jas en trui!. Misschien krijgen mensen er nu een beeld bij hoe die ondernemer het toch doet.....
O ja wij zijn gecompenseerd en andere totaal niet daar staat dus de camper , zeilboot, optimist, paarden, de zaak en het huis te koop....Die kinderen eten nu bij hun oma's en lopen in kleding, schoenen van onze kinderen en een onvoorziene kostenpost is een nog zwaardere strop.....
Ik hoop dat iedereen die geld mist door de corona een beetje, iets meer of heel veel ,niet kaal geplukt word door de mensen die hun financiële compensatie willen.

Jullie moesten eens weten hoe hoog de nood was en wat dat emotioneel met je doet als mens als je iedereen terug moet geven en zelf nergens maar niets terugkrijgt!.

Ach hou toch eens op met de ondernemer zo zielig maken.

Ja ze hebben het moeilijk. Nee de steunmaatregelen zijn niet genoeg. Ja, begrip naar de ondernemer mag er zijn. Maar, aan de andere kant, het is het risico van het vak. Je kan tot op zekere hoogte je eigen regels bepalen, je eigen inkomen bepalen, etc. Maar daar staat tegenover dat als het slecht loopt je daar óók voor verantwoordelijk bent, welke oorzaak dat ook heeft.

Maar dat maakt toch helemaal niet dat een ondernemer zich niet netjes richting een klant mag gedragen (welke reden daar ook achter zit) en dan óók nog eens verwachten dat de klant niet gebruik gaat maken van zijn of haar recht? Kom op nou.

Ik heb totaal niet het idee dat TS een gierigaard is die dat bedrijf lekker een hak wil zetten. Totaal niet, anders had ze al die maanden ook niet doorbetaald. Maar, de situatie is nu eenmaal zo gelopen dat ondanks die goed-bedoelde investering ze niet meer daar kan sporten, omdat de sportschool nu te ver zit. Dan is het toch helemaal niet gek dat ze vraagt om een oplossing? Dat een ondernemer die vraag totaal negeert vind ik erg asociaal als ik eerlijk ben. Je had als ondernemer ook beroep kunnen doen op de klant door uit te leggen wat de situatie is, aangeven dat je het jammer vindt dat de klant noodgedwongen weg gaat en samen kijken naar een oplossing. Als de yoga had aangegeven financieel niet breed te zitten en gewoon eerlijk zijn over de situatie en de mogelijkheden, dan was dit topic er niet geweest. Maar, de ondernemer denkt er makkelijk mee weg te komen en negeert TS haar vraag. Maar nee, we moeten nog steeds alle medelijden hebben met die oh zo zielige ondernemer die het nu toch zooooo moeilijk heeft :')

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:35

IMANDRA schreef:

Ja ze hebben het moeilijk. Nee de steunmaatregelen zijn niet genoeg. Ja, begrip naar de ondernemer mag er zijn. Maar, aan de andere kant, het is het risico van het vak. Je kan tot op zekere hoogte je eigen regels bepalen, je eigen inkomen bepalen, etc. Maar daar staat tegenover dat als het slecht loopt je daar óók voor verantwoordelijk bent, welke oorzaak dat ook heeft.

Maar dat maakt toch helemaal niet dat een ondernemer zich niet netjes richting een klant mag gedragen (welke reden daar ook achter zit) en dan óók nog eens verwachten dat de klant niet gebruik gaat maken van zijn of haar recht? Kom op nou.

Ik heb totaal niet het idee dat TS een gierigaard is die dat bedrijf lekker een hak wil zetten. Totaal niet, anders had ze al die maanden ook niet doorbetaald. Maar, de situatie is nu eenmaal zo gelopen dat ondanks die goed-bedoelde investering ze niet meer daar kan sporten, omdat de sportschool nu te ver zit. Dan is het toch helemaal niet gek dat ze vraagt om een oplossing? Dat een ondernemer die vraag totaal negeert vind ik erg asociaal als ik eerlijk ben. Je had als ondernemer ook beroep kunnen doen op de klant door uit te leggen wat de situatie is, aangeven dat je het jammer vindt dat de klant noodgedwongen weg gaat en samen kijken naar een oplossing. Als de yoga had aangegeven financieel niet breed te zitten en gewoon eerlijk zijn over de situatie en de mogelijkheden, dan was dit topic er niet geweest. Maar, de ondernemer denkt er makkelijk mee weg te komen en negeert TS haar vraag. Maar nee, we moeten nog steeds alle medelijden hebben met die oh zo zielige ondernemer die het nu toch zooooo moeilijk heeft :')

Over aannames gesproken?
Ben echt zo benieuwd of je zelf ondernemer bent of gewoon veilig in loondienst.
Voorlopig komen de ondernemers uit de getroffen branches nergens makkelijk mee weg.
En eerlijk zijn over financiele problemen zou je na jou uitspraak ook nog wel durven denk ik...
Ga gewoon het gesprek aan met de desbestreffende ipv ergens anders je gelijk willen halen.
Daar heeft dus niemand iets aan.
Ook al is hier iedereen het met je eens en sta je compleet in je recht, nog gaat niemand hier je 200 euro terug betalen.
En dat is geen aanname :Y)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:36

Iedereen gaat hier lang de gevolgen van voelen. Het geld wordt straks gewoon weer bij alle burgers opgehaald werknemer of ondernemer. De overheidskas moet gewoon weer gevuld worden. Hoe vervelend voor iedereen ook. Maakt de ondernemers echt niet specifieker de dupe op de lange termijn. Als ondernemer kies je dan ook bewust voor de voordelen en nadelen van het ondernemerschap, als werknemer kies je ook bewust voor de voordelen en nadelen van het werken in loondienst.

Om bij TS haar verhaal te blijven. Vindt ik het top dat ze nog een mail heeft gestuurd. Een meer gedegen en uitgebreider antwoord met eventuele vorm van compensatie zou wel op zijn plaats zijn. Ik geloof dat TS vooral een fatsoenlijk antwoord van de ondernemer wil, mocht het niet mogelijk zijn om er samen tot een passende compensatie te komen. Dat het ook goed is, het is in ieder geval geprobeerd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:43

olijf schreef:
Over aannames gesproken?
Voorlopig komen de ondernemers uit de getroffen branches nergens makkelijk mee weg.
En eerlijk zijn over financiele problemen zou je na jou uitspraak ook nog wel durven denk ik...
Ga gewoon het gesprek aan met de desbestreffende ipv ergens anders je gelijk willen halen.
Daar heeft dus niemand iets aan.

Nu in loondienst maar wel ondernemer geweest. Niet dat dat je iets aangaat trouwens, want dat heeft totaal geen toepassing op deze situatie.

Het moge duidelijk zijn dat ik ook niet meteen als eerste reactie zo'n stuk tekst naar een ondernemer ga sturen mocht ik in zo'n situatie zitten. Maar als puntje bij paaltje komt, zal die gunfactor en respect van beide kanten moeten komen, en dat is nu niet het geval. Als ik het goed begrijp ging TS gewoon het gesprek aan, maar werd daarbij gewoon genegeerd. Dan kan ik me goed voorstellen dat je de ondernemer niks gunt en je je recht wil halen.

olijf schreef:
Ook al is hier iedereen het met je eens en sta je compleet in je recht, nog gaat niemand hier je 200 euro terug betalen.
En dat is geen aanname :Y)[

TS staat juridisch gezien volledig in haar recht en gaat daar bovendien nog eens uitermate netjes en respectvol mee om, dus zowel jij als het yoga bedrijf hebt niet zo veel keuze hierin als er juridisch achteraan gegaan wordt. Dus dan kan je wel lekker zo'n stellige en lekker banketstaaf reactie plaatsen, maar het laat alleen zien dat jij als ondernemer volledig schijt hebt aan de rechten van je klanten. En dat is geen goede houding om te hebben. Als jij je zo zou gedragen naar mij als klant, is meteen de hele gunfactor van 'oh wat zielig ze hebben het moeilijk' compleet weg en zou ik er inderdaad gewoon op staan om te krijgen waar ik recht voor heb, en niets minder. Terwijl als je mij als klant netjes zou behandelen, met me in gesprek zou gaan, ik echt wel begrip heb voor de situatie en akkoord zou gaan met iets wat wellicht jou als ondernemer ook beter uitkomt (bijv. tegoedbon voor een dienst, ik roep maar wat).

En voor de duidelijkheid: ik zie echt wel in dat ondernemingen het nu moeilijk hebben. Maar dat is nog geen reden om de klant een hak te zetten en er niet mee in gesprek te gaan. Dát is mijn punt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:46

Ik begrijp de TS wel. Veel mensen in mijn omgeving hebben de sportschool opgezegd en dus niet doorbetaald omdat er niet geleverd werd en er geen zicht was op wanneer er weer geleverd kan worden.

Ook ik ben ergens geld kwijt geraakt en ook dat bedrijf wil niet tegemoet komen aan het feit dat ze een abonnement voor 1 jaar verkocht hebben en corona aangegrepen hebben om eenzijdig voorwaarden te veranderen (niet meer 's avonds terecht kunnen, niet meer zonder reservering wat wel mocht volgens de regels, en 5 euro betalen per keer en maar 1 auto per 2tal het terrein nog op). Dus nee, dat bedrijf is niet netjes geweest naar de klant.
Ik heb gelukkig nergens meer vouchers of tegoedbonnen uitstaan. Ik wil nog lid worden van een bepaalde club ergens, maar wacht tot het weer volledig normaal is, dus zoals het was voor maart 2020. Eerder krijgen ze ook geen geld van mij.

Een half uur rijden kan voor sommigen inderdaad een probleem zijn. Stel je kunt lopend naar yoga, en ineens moet je 5km verderop zijn. Voor velen zal dat geen issue zijn, maar als je niet kunt fietsen door een evenwichtsprobleem en geen rijbewijs hebt, dan is dat ineens wel een issue.

Ook is 200 euro voor sommige personen veel geld.

Als ondernemer had je ook een soort knipkaart aan kunnen bieden voor 10 lessen als de TS wel in de buurt zou zijn. Dan kost het je als bedrijf geen geld en dan heeft de TS toch nog iets teruggezien.
Bij een bot antwoord ga je ook eerder krijgen dat iemand alsnog het volledige bedrag terugwil.

De ondernemer zal het vast niet gemakkelijk hebben. Ik zie dat ook om me heen en in de technische duiksport moet je als we ooit weer normaal kunnen reizen gewoon een nieuwe klantenkring gaan opbouwen. Ook de mond op mond reclame is verdwenen doordat het al te lang duurt. Maar als je mensen weg wilt jagen, dan kan dat vrij gemakkelijk door helemaal geen compensatie te bieden. Een knipkaart van een aantal lessen als de TS wel langs kan komen is bijvoorbeeld iets wat wel te doen is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 13:47

olijf schreef:
IMANDRA schreef:

Over aannames gesproken?

Je kiest er nog altijd zelf voor om ondernemer te worden, het is niet alsof je dat wordt opgedragen. Dus stop met zielig doen en ga anders zelf lekker 'veilig' in loondienst werken als je daar meer voordelen in ziet.