Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:30

Mri schreef:
KellyDV schreef:
Als ik het goed begrijp slaapt je kindje nogsteeds bij jou op de kamer? Ik zou een eigen kamer voor haar maken.
Ze is nu gewend dat elke keer als ze begint te huilen er iemand wel weer komt, op eigen slaapkamer leggen en NIET heen gaan.
Er is namelijk niets. Behalve dat ze weet dat er iemand komt.
Dit kan wel enkele weken duren voordat ze doorheeft dat er niemand komt, maar is wel de oplossing.

Heb je een melatonine test gehad?

Ik vind dit vrij heftig om zomaar te doen en te adviseren.
Als ik 1 van mijn dames maar "laat huilen" dan heb ik een vreselijk overstuur kind. Die denkt dat ze in de steek wordt gelaten.

Ik ga bij onze 11 maanden oude dame na 2-3 minuten terug, knuffel haar en leg haar terug als ze weer rustig is. Zo weet ze dat mama er is als ze mij echt nodig heeft. Langer laten huilen werkt bij ons niet. Maar, ieder kind is anders. En bij ieder kind werken andere dingen.

Jij wil toch ook niet het gevoel hebben/krijgen dat je in de steek bent gelaten? Dat gevoel geeft mij stress en ik wordt daar absoluut niet rustig van. Ik zou in slaap vallen van oververmoeidheid, maar niet goed slapen van de stress.

Beter een week een overstuur kind, dan nog een jaar geen slaap.
Als medisch alles uitgesloten is is het gewoon gewenning dat er iemand komt zodra ze begint te huilen.

Mri schreef:
Jij wil toch ook niet het gevoel hebben/krijgen dat je in de steek bent gelaten? Dat gevoel geeft mij stress en ik wordt daar absoluut niet rustig van. Ik zou in slaap vallen van oververmoeidheid, maar niet goed slapen van de stress.

Zo ver kan een kind van 1 jaar echt niet nadenken hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:39

KellyDV schreef:
Als ik het goed begrijp slaapt je kindje nogsteeds bij jou op de kamer? Ik zou een eigen kamer voor haar maken.
Ze is nu gewend dat elke keer als ze begint te huilen er iemand wel weer komt, op eigen slaapkamer leggen en NIET heen gaan.
Dit kan wel enkele weken duren voordat ze doorheeft dat er niemand komt, maar is wel de oplossing.

Serieus? En er een hechtingsprobleem bij maken?
Natuurlijk stopt ze dan wel met huilen uiteindelijk, maar niet omdat ze zo lekker relaxed is, maar omdat ze niet anders kan.
Wordt erg verdrietig altijd van zulke ‘adviezen’ ;(
Het is juist, en zeker in de eerste jaren, heel belangrijk dat er gereageerd wordt op kinderen als ze huilen. De effecten op langere termijn van het laten huilen van baby’s en jonge kinderen zijn zeer veel onderzocht, en ze zijn niet best voor de rest van de ontwikkeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:44

KellyDV schreef:
KellyDV schreef:

*knip knip*

Beter een week een overstuur kind, dan nog een jaar geen slaap.
Als medisch alles uitgesloten is is het gewoon gewenning dat er iemand komt zodra ze begint te huilen.

Oef, ik ben geen psycholoog noch moeder, maar dit advies zou ik niet ter harte nemen. Ik snap je punt, maar ik heb altijd geleerd dat het echt traumatisch kan zijn voor een kind als er niemand komt om te troosten; dat kan nog op veel latere leeftijd zijn weerslag hebben.

En "alles medisch uitgesloten" is helaas niet mogelijk. Zelf ben ik ook door de hele medische molen geweest en heb ik nog steeds onverklaarde pijnklachten, ook al is "alles" onderzocht.

TS, ik heb geen goed advies voor jullie, behalve dat ik hoop dat het slaaponderzoek jullie een goed aanknopingspunt geeft en dat jullie gauw zoveel mogelijk rust kunnen pakken. Veel sterkte!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:53

verootjoo schreef:
KellyDV schreef:

Serieus? En er een hechtingsprobleem bij maken?
Natuurlijk stopt ze dan wel met huilen uiteindelijk, maar niet omdat ze zo lekker relaxed is, maar omdat ze niet anders kan.
Wordt erg verdrietig altijd van zulke ‘adviezen’ ;(
Het is juist, en zeker in de eerste jaren, heel belangrijk dat er gereageerd wordt op kinderen als ze huilen. De effecten op langere termijn van het laten huilen van baby’s en jonge kinderen zijn zeer veel onderzocht, en ze zijn niet best voor de rest van de ontwikkeling.

Nou idd, ik heb me hier ook nooit in kunnen vinden. Volgens mij leer je je kind alleen maar dat er niemand komt als hij/ zij verdrietig is. En uiteindelijk stopt je kind heus met huilen, maar volgens mij is dat dan meer omdat je kindje doorheeft dat er toch niemand komt.
Maargoed ik ben misschien ook te soft. Heb ook wel eens gelezen dat een onderzoek uitwees dat de ouders meer stress ervaren van het laten huilen van hun kindje, dan het kindje zelf. Maar ik zou absoluut niet rustig slapen als ik weet dat m'n kindje aan het huilen is |(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:55

Dat is maar een onderzoek. Uit uitgebreide systematic reviews van alle onderzoeken die ernaar gedaan zijn blijkt expliciet dat niet reageren op huilen bij jonge kinderen ernstig negatieve gevolgen heeft op de ontwikkeling in de hechtingsfase waardoor je dus hechtingsproblemen kan krijgen.
Laten huilen en niet meer reageren is dus echt geen goed idee. Als je het zelf niet meer trekt is het dus noodzaak dat je het uit handen geeft in het belang van het kind.
Bovendien denk ik niet dat het TS gaat helpen om door te laten huilen, want gekrijs gaat door merg en been, dat levert voor jezelf ook alleen maar meer stress op.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 19:58

KellyDV schreef:
Mri schreef:

Een kind van 1 denkt niet zo ver na, maar het heeft wel instinct en gevoel.
Wat hierboven aangehaald wordt, hechtingen problematiek, is wel degelijk iets wat op de loer ligt als je je kind gewoon maar een paar weken zou laten huilen snachts.

Echt een no-go voor mij. En als ik de berichten van de TS zo lees, ook een no-go voor haar.

Babies doen dit niet om te pesten of om je uit te proberen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:00

Hechtingsprobleem ervan maken lijkt me niet zo van toepassing, het kind ligt al praktisch 1,5 jaar tegen een ouder aan.
Ik zou denken dat het een keer toe is aan wat rust voor zichzelf.

Als ze huilt hoef je echt niet weg te blijven natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Niobe op 16-05-21 20:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:00

Citaat:

Zozo, hoe weet jij zo zeker dat het kind geen pijn heeft ivm terugval KISS?
Citaat:
Citaat:

Het gaat niet over nadenken.
Het gaat over bijna instinctmatig 'baby gedrag' : een mensenkind kan bijna niets, en als je pijn hebt, bang bent - dan MOET je gezelschap hebben.
(Ik hoopte dat de baby thuiszorg dat zou kunnen leveren, maar het heet nanny.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-05-21 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:14

verootjoo schreef:
Dat is maar een onderzoek. Uit uitgebreide systematic reviews van alle onderzoeken die ernaar gedaan zijn blijkt expliciet dat niet reageren op huilen bij jonge kinderen ernstig negatieve gevolgen heeft op de ontwikkeling in de hechtingsfase waardoor je dus hechtingsproblemen kan krijgen.
Laten huilen en niet meer reageren is dus echt geen goed idee. Als je het zelf niet meer trekt is het dus noodzaak dat je het uit handen geeft in het belang van het kind.
Bovendien denk ik niet dat het TS gaat helpen om door te laten huilen, want gekrijs gaat door merg en been, dat levert voor jezelf ook alleen maar meer stress op.

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar had ooit een discussie hierover met iemand en toen vond ik een onderzoek waarin werd gekeken naar stressniveau van baby en stressniveau van de ouder, bleek dat de ouder het als meer stressvol ervoer als de baby.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 20:35

Ts ik weet niet of hier al naar is gekeken door de kinderartsen maar een kindjes op mijn groep ( kinderdag verblijf had dit ook) gillen van de pijn.
Ook alles geprobeerd en na 2 jaar bij dokters en ouders ook zwaar oververmoeid kwamen ze via een echo erachter dat zijn nieren groter als gewoonlijk waren waardoor als hij ging slapen urine terug liep de nieren in. Dit doet vreselijke pijn. Hij is hieraan geopereerd.

heel veel sterkte meis

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:47

KellyDV schreef:

Oh nee dit is echt geen goed advies. Er is wetenschappelijke consensus over dat het in dit soort gevallen uiterst schadelijk is voor het brein om te laten huilen. Dan heb ik het niet over een keertje of net niet snel genoeg erbij zijn, maar over je baby systematisch leren "er komt niemand als ik huil". En kind kan zijn eigen stresslevels nog niet reguleren. Dit ondermijnt de basisbehoefte aan veiligheid en verbondenheid, waardoor het brein onder stress komt te staan met allerlei gevolgen (mentaal en fysiek) van dien. Dat is geen zweverij maar wetenschap.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:52

KellyDV schreef:

Dus echt wel. Het hele wezen "baby" is ingesteld op veiligheid en verbondenheid met zijn hechtingsfiguren. En in deze periode wordt de basis gelegd voor de verdere ontwikkeling van het brein, wat impact heeft in het hele volwassen leven. Als je niets weet van de wetenschappelijke ontwikkelingen op dit gebied, houd je er dan alsjeblieft buiten, want de dingen die je zegt zijn schadelijk.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 21:54

VogeltjeM schreef:
KellyDV schreef:

Oh nee dit is echt geen goed advies. Er is wetenschappelijke consensus over dat het in dit soort gevallen uiterst schadelijk is voor het brein om te laten huilen. Dan heb ik het niet over een keertje of net niet snel genoeg erbij zijn, maar over je baby systematisch leren "er komt niemand als ik huil". En kind kan zijn eigen stresslevels nog niet reguleren. Dit ondermijnt de basisbehoefte aan veiligheid en verbondenheid, waardoor het brein onder stress komt te staan met allerlei gevolgen (mentaal en fysiek) van dien. Dat is geen zweverij maar wetenschap.

Eens dat kan nog niet op deze leeftijd.

Het kindje doet dit niet moedwillig. Al is het wel mega vervelend.

Ik kees night nanny, dat lijkt mr voor nu het beste ts. Niet 1x maar een periode structureel (afhankelijk van de kosten en de mogelijkheden).

poes

Re: Als je alleen nog maar droomt van slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 00:31

Er zijn maar enkele geluiden in de hele wereld waar we niet aan wennen (wetenschappelijk onderzocht). Huilen van een baby is daar 1 van. Ik ben er van overtuigd dat dat een hele goede reden heeft.
Zoogdieren zijn er op gebouwd om zorg te krijgen. Om gezoogd te worden en verzorgd. Niet 24/7 maar wel met regelmaat. Menselijke baby’s zijn extreem afhankelijke zoogdieren. Zowel het lichaam als de hersenen zijn onderontwikkeld bij geboorte. De bevalling bij mensen is helaas ook niet eenvoudig. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat menselijke baby’s nu eenmaal veel contact nodig hebben.

Ts: hoe zijn de nachten na een dag thuis ivm een dag op de opvang? Is daar verschil in?

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 01:12

Wat vreselijk heftig TS. Ik hoop voor jullie dat er iets uit het slaaponderzoek komt en je ergens mee bezig kan.. ik weet hoe vermoeiend het is en hoeveel onbegrip je kan krijgen vanuit je omgeving want:’tsja, niet alle kindjes slapen gelijk door’

Mijn dochter heeft tot 1,5 jaar elke nacht min wakker gehouden. En maar gillen en ontroostbaar zijn. 2 tot 6 keer per nacht moest ik naar haar toe. Mijn man had zijn slaap nodig, die stond elke nacht om 4 u op om vervolgens uren achter het stuur te zitten. Dus de nachten deed ik alleen...

Artsen, onderzoek, niemand wist wat er aan de hand was.
Uiteindelijk met mijn huisarts bedacht dat ze waarschijnlijk overgevoelig is voor prikkels en het in de nacht allemaal niet kan verwerken.

We waren op vakantie en ik zag een mooie dromenvanger, gekocht en thuis opgehangen in haar kamer want hij was zo leuk. Ik geloofde er niet in dat zoiets kon helpen.
Mijn dochter kreeg diezelfde dag ook haar peuter bed. Ik wilde proberen of ze misschien daarin wel wat beter sliep?
Dochter naar bed gebracht en zelf ook gaan slapen rond 20:00 u.

Volgende ochtend 06:00 u schrok ik wakker. Ik had haar niet gehoord. Ik stormde nog net niet haar kamer binnen, bang dat ze was gestikt ofzo.

Ze sliep nog heerlijk. En vanaf die tijd heeft ze 1x een terugval van 2 maand gehad maar verder niet.

En ze is nu bijna 4 en heel erg gevoelig voor alles. Ik ben nogal van niet zeuren en gewoon doen maar dat werkt absoluut niet bij haar. Ze moet echt de tijd krijgen in de avond om de hele dag door te spreken en alvast de volgende ochtend dag. Ze heeft echt een vast ritme en als ik ervan afwijk omdat ik weer eens denk: niet zo moeilijk doen, kan ik er in de nacht weer meerdere keren uit..

Heel veel succes TS. Ik hoop dat er snel een oplossing komt...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 09:02

Ik heb geen nuttige tips. Maar ik wil je wel een dikke virtuele knuffel geven. Wat moeten jullie moe zijn :(:)

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:45

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 17-05-21 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Voldoet niet aan regels

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:54

Subtiel hoor Topsylover :roll: daar heeft TS echt wat aan..

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 16:55

Saintelette schreef:
Subtiel hoor Topsylover :roll: daar heeft TS echt wat aan..

Was beter geweest om ff in pb te doen (topsy lover)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:02

Lieve TS,
Ik heb hier geen ervaring mee en kan je helaas ook geen advies of tips geven. Wel wil ik je een virtuele knuffel geven aan jullie :knuffel:
Slaaptekort is enorm slopend.

@topsylover Ben je uit op rellen? Daar heeft TS dus helemaal niets aan. Als je het topic zou hebben doorgelezen, dan zie je dat de waarden goed zijn voor nu bij de kleine.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:03

Citaat:
Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.

Wauw :7 Lekker tactvol ook.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 17-05-21 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote leeggehaald

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:13

Pfoeh wat ontzettend pittig zo zeg. Wat een frustratie zal het geven.

Ik zou zelf wel gaan zoeken naar een modus waar je af en toe ergens anders een nachtje bij kunt slapen. Je zult dan wel moeten leren loslaten anders heeft dat natuurlijk geen zin. Hopelijk zijn de kwetsbare personen in je omgeving snel gevaccineerd en kunnen ze wellicht wat meehelpen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-21 17:53

Ik ga even niet op iedereen reageren, maar heb wel een opmerkelijke nacht gehad.

Sinds gisteren is de dochter voor de eerste keer in haar leven aan de antibiotica in combinatie met perdolan wegens een oorontsteking. En wonderbaarlijk is ze vannacht maar 1 x wakker geworden, niet eens gillend, maar gewoon zeurend om een flesje. Na het flesje direct terug ingeslapen. Is het toeval? Is het een bijwerking van de medicatie? Heeft ze al die tijd ergens pijn/ontsteking? Geen idee. We volgen het op en bespreken het vrijdag met de artsen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 17:59

Toeval bestaat niet. Zeker niet als dit aankomende nachten ook verlichting blijft geven. Hopelijk zet deze verandering zich voort en vinden jullie vervolgens de oorzaak van de pijn.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-21 18:17

Seltje schreef:
Ik ga even niet op iedereen reageren, maar heb wel een opmerkelijke nacht gehad.

Sinds gisteren is de dochter voor de eerste keer in haar leven aan de antibiotica in combinatie met perdolan wegens een oorontsteking. En wonderbaarlijk is ze vannacht maar 1 x wakker geworden, niet eens gillend, maar gewoon zeurend om een flesje. Na het flesje direct terug ingeslapen. Is het toeval? Is het een bijwerking van de medicatie? Heeft ze al die tijd ergens pijn/ontsteking? Geen idee. We volgen het op en bespreken het vrijdag met de artsen.

Wat heerlijk dat jullie een rustige nacht hadden! Lagen jullie nu steeds wakker omdat ze niet kwam? Of geslapen als een blok?
Ik hoop voor jullie dat dit blijvend is en jullie eindelijk de oorzaak hebben gevonden.