verootjoo schreef:Nja, persoonlijk vind ik het wel fijn dat als ik met spoed aan mijn hart geopereerd wordt dat niet iemand dat doet die al 20 uur aan het werk is.
En sinds de jaren '80 zijn er meer dan 3 miljoen inwoners bijgekomen, waarin de mensen ook nog steeds ouder worden en er steeds meer behandeling mogelijk is en er procentueel minder mensen kunnen meebetalen aan het zorgsysteem, dus het systeem van 'vroeger' was sowieso al niet meer houdbaar.
Je weet niet wat een arts doet voor je operatie. Een iemand die opereert heeft doorgaans een ander programma dan een huisarts.
Ik moest geopereerd worden en mijn operatie stond voor 13:30. Rond 17:00 kwamen ze melden dat het uitliep en er een spoed tussendoor was gekomen.
Mijn arts kwam vertellen dat hij naar zijn chalet in de buurt zou gaan, wat eten en terug zou komen voor mijn operatie. Op weg daarheen werd hij aangehouden, dat we konden gaan opereren rond 18:00.
Hij wilde me niet naar huis sturen, omdat ik met mijn medicijnen was gestopt om geopereerd te kunnen worden.
Rond 19:00 deed ik mn oogjes dicht en heeft hij netjes geopereerd. Althans, ik leef nog.....
Een andere keer was ik op maandag ochtend de eerste voor een lange, zware operatie. Mijn hele bekende en goede chirurg maakte met de andere chirurg grapjes op vrijdag over het weekend. Tja, geen idee wat ze gedaan hebben, maar de operatie is goed gelukt.
De oude artsen die ik heb gehad zijn allemaal echt harde werkers en erg betrokken. Mijn ene arts werd zelf ziek, maar kwam vol overtuiging weer terug. Die man was zo ontzettend betrokken en geliefd. Ik ben bij zijn afscheid geweest en hij had echt niet anders gewild. Hij had ook niet anders gekund, want dit was zijn manier van werken, zijn lust en zijn leven.
Al die regels zijn echt van nu. Misschien is het beter, maar daardoor klagen mensen sneller. Mensen vroeger hoorde je echt niet.
Ik kan de uren wel opschrijven die mijn moeder maakte qua werk en gezin en daar kon altijd nog wat bij. Die is "pas" 77 en nog redelijk goed.
Mijn broer was zwaar gehandicapt, woonde thuis, maar ging naar dagbesteding. Als je daar de jonge dames aan 1 stuk door hoorde klagen en op hun klokje kijken of ze naar huis konden, is dat echt iets van deze tijd.
Je werk kan tegenvallen en dan zie je mensen ook afhaken. Maar mensen die met liefde werken, hoor je vaak toch minder snel.
Mijn man doet al van jongs af aan hetzelfde. Die werkt van 8 tmt 17. Mooie tijden. Maar elke 6-8 weken komt daar 7 dagen 24uurs dienst bij en moet je dus naast die baan overdag naar elke oproep, ook laat of 's nachts ( wat wel echt weinig gebeurt hier )
Dat is vermoeiend, maar hoort erbij en wordt met liefde gedaan.
Zelfde als mensen met een pensionstal of manege. Je weet dat je nooit echt klaar bent. Niet elke avond of nacht gebeurt er iets. En de mooie dingen geven veel voldoening. Daarom houden de mensen die het echt willen en mooi vinden het vol.
Ik heb vanwege mijn broer en mn eigen gezondheid al praktisch mn hele leven met de zorg te maken en het is echt achteruit gegaan. Zelfs de groei van de bevolking wisten we van tevoren. Maar ipv daarop inspelen, zijn hele ziekenhuizen en afdelingen (deels ) gesloten.
Zo kreeg ik na een mislukte operatie een dubbele dosis pijnstillers mee en moest op vrijdag naar huis, omdat de afd dicht ging. En ik was die week al een keer verplaatst.
Een andere keer 's nachts na een operatie had 1 nacht zuster 2 afdelingen onder haar hoede en kon het echt niet aan.
Waar ik toen ik 16 was, 2 nachtzusters op mn kamer had om wat te snoepen, kletsen en me moed in te praten. Ook niet oke, maar even voor het verschil!
Mensen missen echt de betrokkenheid van artsen en meerdere geven ook aan dat zelf te missen.
Ik was laatst hij de huisarts en hij had iemand die werd weggehaald met een ambulance. Daarna rende hij weg en had een spoed aan huis. Ik zat er meer dan een uur en wilde me afmelden, toen hij net terug kwam en zei; kom maar. Geen moment kortaf, chagerijnig, niks. Ietsje ouder ook al en staat ook bekend als betrokken en zeer vriendelijk.