2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:36

secricible schreef:
En wat denk je dat je voor schade krijgt zonder maatregelen? Als al die ouderen en kwetsbaren onze zorg verstoppen?

Ik heb niet gezegd dat ik alle regels slecht vind. 1,5meter is prima. Mondkapjes helpen niet, en doordat mensen "denken" dat ze werken plakt iedereen boven op elkaar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:37

KellyDV schreef:
IMANDRA schreef:
Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

Ach kom op zeg. Er waren al torenhoge wachtlijsten VOOR de corona, en nu zijn ze NOG langer. De meeste mensen krijgen geen hulp. Zulke onzin. Niet iedereen krijgt financiële hulp, kappers, beautysalons hebben geen cent gekregen.

En waarom denk je dat ze langer zijn? Omdat de zorg verstopt raakt door corona... wat denk je dat er gebeurt als we corona gewoon z'n gang laten gaan en de zorg instort? Dat de wachtlijsten spontaan korter worden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:38

KellyDV schreef:
secricible schreef:
En wat denk je dat je voor schade krijgt zonder maatregelen? Als al die ouderen en kwetsbaren onze zorg verstoppen?

Ik heb niet gezegd dat ik alle regels slecht vind. 1,5meter is prima. Mondkapjes helpen niet, en doordat mensen "denken" dat ze werken plakt iedereen boven op elkaar.

Mondkapjes helpen zeker wel. Moet je wel de FFP2 gebruiken natuurlijk en niet die dunne van stof of papier.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:38

secricible schreef:
En waarom denk je dat ze langer zijn? Omdat de zorg verstopt raakt door corona... wat denk je dat er gebeurt als we corona gewoon z'n gang laten gaan en de zorg instort? Dat de wachtlijsten spontaan korter worden?

Hadden ze niet de zorg moeten wegbezuinigen he.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:39

elnienjo schreef:
Mondkapjes helpen zeker wel. Moet je wel de FFP2 gebruiken natuurlijk en niet die dunne van stof of papier.

Klopt, maar niemand gebruikt die. En mochten niet gebruikt worden. Hadden ze die verplicht moeten maken.
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 25-02-21 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:39

DuoPenotti schreef:
Ja dat weet dat kapje ik ben nu buiten het ziekenhuis hier werk ik wel :D

Nee ze doen 1% wat bij goed gebruik. Zoiets waren de cijfers. Dus dat is met schone handen aan de elastiekjes opzetten. Niet in je jaszak enz enz.

Zeg dan maar gerust ze werken niet.

1,5 meter wel. Maar sinds de mondkapjes menen mensen veilig te zijn dus die 1,5 meter ook niet meer nodig....

Dat zeg ik niet. Dus je hoeft het ook niet zo flauw te zeggen.

In ziekenhuizen loopt men meer risico en dus is een mondkapje nodig wat beter beschermd.

In combinatie met alle maatregelen is de mindere bescherming van een stoffen mondkapje in niet-risicovolle situaties ook voldoende (ook met minder goed gebruik, besmetting door aanraking is namelijk maar gering). Wil je beter dan ‘afdoende’ beschermd zijn en nog minder risico lopen dan kan je ervoor kiezen ook buiten ziekenhuizen een kwalitatief masker te dragen.

En ja het is slecht als mensen menen dat 1,5m niet meer nodig is.

KellyDV schreef:
IMANDRA schreef:
Nee? De psychische zorg is opgeschaald, ondernemers krijgen financiële hulp en ik verwacht dat straks na Corona ook nog regelingen komen om er weer bovenop te komen, economisch gezien. En waar het mogelijk en verantwoord is versoepeld de overheid ook in het voordeel van de economie.

Ach kom op zeg. Er waren al torenhoge wachtlijsten VOOR de corona, en nu zijn ze NOG langer. De meeste mensen krijgen geen hulp. Zulke onzin. Niet iedereen krijgt financiële hulp, kappers, beautysalons hebben geen cent gekregen.

Niemand zegt dat de zorg perfect was voor Corona. Maar de hulp etc is wel degelijk opgeschaald. Is het nu dan goed? Vast niet, er zijn vast verbeteringen mogelijk. Maar er wordt wel degelijk geprobeerd hulp te bieden .

Overigens, hoe denk je dat die wachtlijsten eruit zien als de zorg instort?

elnienjo schreef:
IMANDRA schreef:

Er gaan momenteel al ondernemers failliet, ze moeten hun huis verkopen, raken hun zaak kwijt en hebben hun pensioen moeten opeten.
Dát wordt niet gecompenseerd hoor.

En voor psychische zorg zijn nog steeds enorme wachtlijsten.

Als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden kunnen ze financiële hulp krijgen. Als ze failliet raken is dat jammer maar een vervelend gevolg van de pandemie. Maar grootste gros blijft dankzij maatregelen gezond en kan weer herstarten als ze het willen, of ander werk zoeken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:40

secricible schreef:
Schei uit joh, we bezuinigen niet op de zorg. We geven ieder jaar méér geld uit aan de zorg. We krijgen alleen steeds meer ouderen die steeds meer geld kosten aan zorg en dat is ingeperkt door dit kabinet.

Er is sprake van een pandemie, in geen enkel land kan de gezondheidszorg dat aan. De eerste golf had ons 25.000 IC bedden gekost zonder maatregelen, in deze golf hebben we ongeveer 4000 IC bedden uitgespaard. 25.000 IC bedden, dat had ons 16 miljard per jaar gekost. Bedden die voor corona nooit gevuld werden, want buiten de griepgolf is 25% van de IC leeg. In de griepgolf liepen we tegen de grenzen aan met 350 bezette bedden, we hebben er nu 500 gevuld en vinden het nog soort van goed gaan.

Ik quote mezelf van een klein stukje terug maar :+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:40

KellyDV schreef:
elnienjo schreef:

Klopt, maar niemand gebruikt die. En mochten niet gebruikt worden. Hadden ze die verplicht moeten maken.

Ik gebruik die al vanaf het begin. Ze waren gewoon online te bestellen (via hulptroepen.nl)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:41

Ik ben van mening dat het afgelopen week op het terras veiliger was geweest dan picknicken in overvolle parken.

Daarbij lees ik over horecazaken, overheidssteun, omzet haal/breng etc. maar de werkelijkheid is echt een stuk minder rooskleurig dan hier geschetst wordt. Ik heb 2 vriendinnen die voor hun werk dagelijks bellen met horeca ondernemers en van de leukste baan naar de verschrikkelijke baan zijn gegaan omdat ondernemers het niet meer zien zitten, zelfmoordneigingen hebben, volledig aan de grond zitten en dan heb ik het over ondernemers die financieel gezond waren.

Ik gun het de horecazaken dat ze op een veilige manier hun terrassen mogen openen en ik gun het onszelf ook. Ik kan niet wachten tot het moment dat wij salaris ontvangen wat niet uit het gespaarde pensioen van de werkgever komt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:42

KellyDV schreef:
IMANDRA schreef:

Er zat voor Corona al een economische crisis aan te komen. En de geestelijke gezondheid is ook al langer problematisch. Nu is het Corona die de boel doet instorten, maar de ellende zelf zat er aan te komen, Corona heeft de boel versneld en inderdaad vergroot, maar niet veroorzaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:43

Ik denk dat ook onderschat wordt hoe groot de groep kwetsbaren is in Nederland. Namelijk zo'n 6 miljoen mensen, 1 op de 3. En dan reken ik het van het mannelijk geslacht zijn niet mee als kwetsbaarheid. Van de meeste mensen zal je niet weten dat ze bij de kwetsbaren behoren. Ja, uiteraard, de 60+'ers wel, en de bmi boven de 40 ook, maar bmi boven de 30 wordt al lastig (15% van de bevolking). Maar de mensen met diabetes of prediabetes (15% van de bevolking), hartpatienten (10% van de bevolking), longpatienten (o.a. astma en copd), leverpatienten, nierpatienten, mensen met een auto-immuunziekte, etc., etc. zijn grotendeels onzichtbaar. Ze hebben hun leven aangepast op wat ze kunnen, hebben in veel gevallen nog gewoon een baan, al dan niet full-time, en laten maar een heel beperkt groepje van hun kennissen/vrienden weten dat ze iets hebben.

secricible

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:46

1/3 van Nederland.
En dan denken mensen echt nog dat we economisch beter af zijn als we die groep gewoon corona laten krijgen.
En dan tel ik de groep die dan nog restklachten houdt uit de overige 2/3 niet eens mee.

KellyDV

Re: 2 maart de terrassen open, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:48

1/3 is de minderheid dus. Het is heel banketstaaf, maar je kan ook niet iedereen op de kop laten gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:48

KellyDV schreef:
1/3 is de minderheid dus. Het is heel banketstaaf, maar je kan ook niet iedereen op de kop laten gaan.

-O-

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:49

Het is niet zo dat 100% van de 1/3 per definitie Corona krijgt. Daarnaast krijgen ze als ze wel Corona krijgen ook niet per definitie zware klachten en belanden in het ziekenhuis, houden restklachten of overlijden.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:49

996981 schreef:
Het is niet zo dat 100% van de 1/3 per definitie Corona krijgt. Daarnaast krijgen ze als ze wel Corona krijgen ook niet per definitie zware klachten en belanden in het ziekenhuis, houden restklachten of overlijden.

Ook dat inderdaad nog..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:50

KellyDV schreef:

Wauw...

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:53

Ja, het is verschrikkelijk. Dat vind ik ook.. Maar wat moet je dan? Dit zo door laten gaan? Crisis erbij? Meer depressie, meer zelfmoord.
Wat vinden jullie een goed vooruitzicht?

IMANDRA

Kelly wat is jouw gedachtegoed walgelijk. Bah.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Imandra ik doe niet flauw.
Precies om die reden wilde ons kabinet niet aan die stoffen dingen... Ze zeiden het zelfs toen. Ze werken niet. Niet in een ziekenhuis niet erbuiten. Maar in het buitenland had men ze ook en onder die druk zijn ze uiteindelijk ingevoerd.
In het buitenland zijn daarom ook de betere nu verplicht want ja ze kwamen er ook achter die stoffen werken niet.

Stop met die schijnveiligheid. Ik ben niet tegen het dragen van een mondkapje. Maar dan wel op zijn minst gekeurde chirurgische. Anders niet. Juist door de schijnveiligheid. Daarom word ik hier fel op. Het werkt zo averechts.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:54

IMANDRA schreef:
Kelly wat is jouw gedachtegoed walgelijk. Bah.

Het is niet mijn gedachte, het is realistisch.
Inmiddels is dit nogsteeds niet onder controle en gaat dat ook nog niet gebeuren.
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 25-02-21 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:54

IMANDRA schreef:
Als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden kunnen ze financiële hulp krijgen. Als ze failliet raken is dat jammer maar een vervelend gevolg van de pandemie. Maar grootste gros blijft dankzij maatregelen gezond en kan weer herstarten als ze het willen, of ander werk zoeken.

Zo zou je ook over corona kunnen denken: vervelend gevolg van een pandemie. Survival of the fittest op deze overbevolkte wereld.

Even heel cru gezegd ;)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:55

MTinker schreef:
IMANDRA schreef:

Zo zou je ook over corona kunnen denken: vervelend gevolg van een pandemie. Survival of the fittest op deze overbevolkte wereld.

Even heel cru gezegd ;)

Iets beter verwoord dan wat ik heb gedaan, dankjewel.

Shaggy09

Nog een coronatopic.. :7

Ik geloof wel dat de terrassen op een verantwoorde manier open kunnen, ik hoop dan ook wel dat ze het op een verantwoorde manier doen. Ik sta er niet echt achter omdat het uit protest gebeurd. Maar mocht ik een terras passeren dat open is dan is de kans groot dat ik even plaats neem, snak er zo naar.

Mizora

KellyDV schreef:

In de horeca zijn 500.000 mensen werkzaam. Dat is toch beduidend minder dan de 6 miljoen mensen die kwetsbaar zijn.
Het is ook beduidend minder dan de 1.4 miljoen mensen die werkzaam zijn in de categorie zorg en welzijn.

We hebben een werkende populatie van 9 miljoen mensen. Het grootste deel van deze mensen kan nog steeds werken. Een flink deel zelfs zonder het verslechteren van hun sector. Voor een deel verbetert de werkgelegenheid in hun sector zelfs door covid19.

Je laat dus niet iedereen over de kop gaan om 1/3e te beschermen, nog los van het feit dat de rest nog steeds een serieus risico op restschade oploopt (en daarna hoort bij de kwetsbaren). Je laat een klein deel van de mensen mogelijk over de kop gaan om het hele land te beschermen.