Tuurlijk is het complex, maar dat maakt de regel dat je meer moet eten nog niet onwaar. Als jij 500kcal meer eet en je lichaam past zich daarop aan waardoor je niet aankomt, dan had je meer dan 500kcal meer moeten eten. En ja, je lichaam zal meer calorieën verbranden als je meer eet, net zoals dat het minder verbrand als je minder eet (onbewust zal je minder bewegen).
Vandaar dat het belangrijk is je dagelijkse inname bij te houden, dit met de resultaten op de weegschaal te vergelijken en vervolgens je inname aan te passen. Als jij je dagelijkse kcal inname blijft verhogen zo lang je niet aan blijft komen dan zal op een gegeven moment wel aan komen (dit kan zijn bij 2500kcal per dag, of bij 8000kcal per dag, afhankelijk van wat je lichaam doet). De vraag is alleen of je dit mentaal en fysiek aan kan.
Zelf heb ik onderstaande regels een jaar lang aangehouden:
Citaat:
During a Bulk:
Lifter lost more than 0.5% body weight; add 200kcal to daily intake range (use this value for “reversing!”)
Lifter lost ~0.5%-~0.1% body weight; add 100kcal to daily intake range
Lifter less than ~0.1% body weight; add 50kcal to daily intake range
Lifter gained ~0.1-0.3% body weight; keep daily intake the same range
Lifter gained ~0.3-~0.5% body weight; subtract 50kcal from daily intake range
Lifter gained more than ~0.5% body weight; subtract 100kcal from daily intake range
Het resultaat was 9kg toename in lichaamsgewicht in een jaar waarbij ik eindigde met 4000-4500 kcal per dag. En nee, dat was niet makkelijk: dat is 's avonds met de hond een blokje om lopen met een bus pringles in mijn hand. En aan het einde ben ik gestopt met de bulk omdat het mentaal te zwaar werd: kcal zouden richting de 5000 per dag gaan en dat zou betekenen dat ik de hele dag bezig was met eten.
Zie ook nogmaals de video die ik eerder plaatste: Brian Shaw eet 12,000 kcal per dag en is daar bijna de hele dag mee bezig inclusief het naar binnen proppen als hij geen trek heeft. Niemand zegt dat het makkelijk is maar de basis blijft wel staan: als je aan wilt komen zal je meer moeten eten.