Corrigerende tik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:11

Wat zie je als een corrigende tik? Een tik als in bijv je kind wilt de hete oven aanraken en je tikt letterlijk de handen weg? Even het eerste wat in me opkwam :+

Of echt een klap/pets op de kont bijvoorbeeld?

In het eerste geval prima en het 2de als het je eigen kind is ook en daarmee bedoel ik niet bont en blauw slaan!

In de professionele sector vind ik het absoluut not done tenzij je niet anders kan en je jezelf moet beschermen..

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:22

Ik wil geen kinderen, maar tikken uitdelen zou ik niet doen... Heb ze vroeger ook gekregen, maar ik was nog steeds een rotkind en deed alles wat ik wilde. :+ Heb ook al jaren geen contact meer met mijn vader en mijn moeder spreek ik misschien 2 keer per jaar via whatsapp. := Dus heeft goed geholpen :D

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:26

Allebei eigenlijk :o. Ik pak gewoon mijn kind wat bij de hete oven komt op en zet hem weg en geef haar een speeltje om af te leiden. Daarbij kent ze het woord au heel goed, dus als ik zeg dat het au is, dan stopt ze meestal vanzelf al. Als uit onderzoek blijkt dat kinderen die af en toe een tik krijgen, meer kans hebben op verslaving, depressie en het juist eerder leidt tot agressief gedrag dan dat het helpt, dan kan ik niet anders zeggen dan dat het gewoon nooit helpt. En ik begrijp heus dat ouders ook mensen zijn. Dat ze moe zijn en het soms even allemaal teveel is. Dat je dan eens handelt uit onmacht. Dus ik wil echt niet zeggen dat ouders die slaan/een tik geven per definitie geen goede ouders zijn. Maar ik denk wel dat je je beter kunt afvragen welke alternatieven er zijn, als je merkt dat dit iets is wat regelmatig voorkomt.

Magrathea

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:29

Je haalt steeds dat onderzoek aan maar wordt daar serieus een tik (dus echt een tik, geen klap, geen pets, geen blauwe plek) geassocieerd met verslavingen en depressies? Ik wil dat onderzoek wel eens zien dan want ik geloof er echt niks van :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:49

Mijn oom en tante hebben een houtkachel in de keuken staan en toen mijn neefje en nichtje klein waren vonden ze die dansende vlammen altijd heel erg interessant. Keer op keer kon je ze er weg halen, tik op de vingers geven, ze bleven er naar terug komen.

Op een gegeven moment was mijn tante net te laat en brandde mijn nichtje heel licht de topjes van haar vingers aan het glas. Ze is nooit weer bij de houtkachel in de buurt geweest. Toen mijn neefje een jaar of 3 was hebben ze hem het glas ook heel lichtjes aan laten raken, weer pijn, maar ook hij heeft er nooit weer bij gezeten.

Het hangt natuurlijk af van de mate van gevaar, maar alleen dan zou ik een tik over de vingers nog kunnen begrijpen. Een corrigerende tik om te straffen ben ik tegen en heb ik zelf ook nooit gebruikt. Voor mij is elke vorm van fysieke correctie of stem verheffen een teken van onmacht, hierbij ook de kanttekening dat ik stem verheffen in een situatie met acuut gevaar daar een uitzondering van vind.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 00:50

Ja, sterker nog het blijkt uit een studie van meer dan 75 onderzoeken. Dat is ook de reden dat ook een corrigerende tik verboden is in Nederland. Omdat het bewezen schadelijk is.
Ik ben niet goed genoeg met onderzoeken zoeken, de echte onderzoeken die erachter zitten. Sorry alvast! Ik heb ooit van mijn gastouder een boek gekregen over hoe jonge kinderen leren. Daarin stond dat als een kind 2x of meer een tik krijgt in de maand, dat dit schade brengt op lange termijn. Eigenlijk schrok ik hiervan. Hoewel ik toen al geen voorstander was van een tik, had ik me ook niet gerealiseerd dat zelfs een corrigerende of opvoedende tik zoveel teweeg kon brengen.
Hier zijn enkele links, met verwijzingen naar onderzoeken:

https://www.jmouders.nl/corrigerende-ti ... 20Michigan.
https://www.nji.nl/nl/Over-het-Nederlan ... gische-tik
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... -nooit.htm

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 05:37

Ik heb op jongere leeftijd echt wel een corrigerende tik of trap onder mijn hol gekregen. Ben ik er slechter van geworden? Nee.

Of ik zelf zoiets ooit zou doen, geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 06:05

Diddykong schreef:
En toch blijkt dat als een corrigerende tik 2 à 3x per maand uitgevoerd wordt, of vaker, dit echt schade te geven. Ik denk echt dat een tik niet goed te praten is. Nooit. Natuurlijk loopt ook bij mama of papa het emmertje een keer over. En fouten maken we allemaal. Mijn dochter is net 2, echt geen makkelijke leeftijd. Ze belandt af en toe op de gang, maar slaan vind ik echt te ver gaan. Dit is de leeftijd om nu alvast consequent te zijn. En een 14 jarige slaan, vind ik eigenlijk grenzen aan mishandeling. Op de leeftijd van 2 en in de puberteit hoort het opzoeken van grenzen bij een gezonde en normale ontwikkeling. Moet je dat zo afstraffen dan? Eigenlijk is het normaal gedrag. Ik ben er ook niet altijd blij mee :=. Maar ik snap waarom het gebeurt en kan het grotere plaatje zien. Bij jongere kinderen helpt oppakken en even wegzetten vaak al enorm. Of afleiden. Ze zijn vaak nog zo slecht in staat om hun impulsen te beheersen. Ze weten dat iets niet mag, maar hun gedrag bijsturen, dat deel in de hersenen is gewoon nog niet af.
Ik zie het van dichtbij trouwens ook gebeuren. Een van de ouders past af en toe een corrigerende tik toe, de ander nooit. En toch is het kind bij de ouder zonder tikken vele malen makkelijker te hanteren. Een tik helpt gewoon niet. Je krijgt er geen respect mee en je krijgt zeker geen kind wat beter luistert.

Maar het verschilt zo enorm van kind tot kind. Als ik mijn dochter een tik geeft, dan weet ze: En nu is het klaar! En ja, dat heeft effect op lange termijn hoor. Zo is ze al een hele hoop zaken afgeleerd.

Zet ik haar op de gang, dan is het direct brullen en is ze overstuur voor de rest van de dag. En dit meen ik serieus en dik zeker niet aan. Hoe kort zij er ook staat, zij vindt die enkele seconden op de gang veel erger. Zij komt voor de rest van de dag ook constant bevestiging vragen in vorm van knuffels, huilt dan om het minste of erger, als ik naar buiten wil gaan door de gang schiet zij in paniek en krijg je haar niet mee. Zij leert juist niets van in de gang staan omdat het gevoel van verlaten zijn zo overheerst. Geef mij dan maar een tik waarna zij het niet meer doet en lekker verder gaat spelen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 06:42

Vealosz schreef:
Ik heb op jongere leeftijd echt wel een corrigerende tik of trap onder mijn hol gekregen. Ben ik er slechter van geworden? Nee.

Of ik zelf zoiets ooit zou doen, geen idee.

Dit heb ik ook, onder het mom van "wie niet luisteren wil moet maar voelen." Ik zal vast niet altijd een lieverdje zijn geweest, net als elk kind.

Hier geen kinderwens, dus mij zul je nooit een kind zien corrigeren met een tik. Wel verbale correcties in mijn huis als er kindervisite is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:43

Ik ben opgevoed met de regel: Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet. Behandel anderen zoals je door hen behandeld wilt worden.

Ik wil niet dat iemand mij slaat of schopt. Onacceptabel.

Ik zal dus een ander ook nooit slaan of schoppen.

Ik snap dan ook niet hoe je je kind, waar je zo van houdt, kan slaan of schoppen.

Mijn zoon <3 is inmiddels 25 jaar en ik heb hem nog nooit geslagen of geschopt in zijn leven, ook geen corrigerende tik. En hij doet het heel goed in deze wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 07:44

Voorbeeld: als broer en zus naar doen tegen elkaar ze verplicht elkaars handje vast te laten houden als ze vervelend blijven doen. Reken maar dat ze ermee stoppen, dat is de ergste straf ever. Zo kan je nog heel veel andere manieren bedenken mocht dat nodig zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:12

purny schreef:
Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.

Absoluut niet :) Ik kreeg ze vroeger ook al eens (tja, je bent jong in een gezin met 7 kinderen, loopt al eens mis O:) ) en ben er echt niet getraumatiseerd door.

Als ik sommige jongeren de dag van vandaag bekijk en hoor... Denk ik vaak 'die verdient een draai rond zn oren' :')

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:26

Qerty schreef:
_Penotti schreef:
Verootje ik heb als puber nooit een tik gehad en praat dat ook niet goed.
Maar ik ging ook niet tegen ouders in hormonen of niet. Dat liet je echt wel uit je bol. Nu word dat nog goed gepraat ook. Tot wanhoop van de ouders.

Ik vind je best wel kort door de bocht. Er zijn voldoende ouders die vinden dat hun tikken, óók aan pubers, corrigerend te verantwoorden zijn. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat echt wel invloed heeft op hoe je met je emoties en/of hormonen leert dealen.

Waarom ben ik kort door de bocht?

Ik geef toch aan dat ik het niet correct vind bij oudere kinderen waarmee te praten valt.

Mijn eerte bericht, duidelijk dus wel een leeftijd bepalend, of een 12 jarige loopt ook met een pamper of grijpt nog steeds naar thee
Citaat:
voor mij is het een tik op de vingers als het na herhaling weer naar de thee wil pakken.
Of een tik tegen de dikke pamper.

Niet over de knie, niet tegen de oren.

Citaat:
Ik vind die corrigerende tik meer voor kindjes waar uitleg nog niet echt goed gaat.
Dus 3 keer nee als ze naar de thee grijpen en het vervolgens nog eens doen.

Niet bij kinderen die dus sarcastische opmerkingen kunnen maken, die zijn verbaal sterk genoeg om ook verbaal aan te kunnen.

Citaat:
Nee op brutaliteit snap ik ook niet. Dan is de leeftijd oud genoeg voor praten. Al kan ik me voorstellen dat een etterende puber je ook wel eens over de grens kan brengen hoor. Niet goed. Maar kunnen voorstellen wel.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 08:34

Ineke2 schreef:
Sizzle schreef:
Hoe geef je een kind dat in staat is de moeder schreeuwend voor k*th“r uitmaakt een zacht corrigerend tik je dan :o?
(Dat stond namelijk eerst in die post).
Dan heb je het toch over een kind van een leeftijd dat normaal allang geleerd heeft om respect voor mens en dier te hebben?
Ik zei echt geen U en dan je wel en alstublieft omdat ik anders een tik kreeg hoor. Dat is omdat je geleerd hebt hoe je elkaar met respect behandeld.
Respect leer je toch niet door straf? Dat klink voor mij als dreigen met de hel als je stout bent. Je doet het niet voor god (of de tik) maar voor je medemens toch?

Ik heb dat soort taal nooit tegen mijn ouders gezegd. Omdat ik het respect had omdat niet te doen hoe boos ik soms ook mocht zijn.
Stampvoetend en met deuren slaande naar mijn kamer gelopen heb ik wel gedaan.

Als ik dat soort taal wel had laten horen dan was ik nog niet jarig geweest. Denk niet dat ik een pak slaag had gekregen, maar mijn ouders wisten heus wel wat ik als kind heel erg vond als ik dat kwijt was aan speelgoed / tv / computer of iets anders ( voor een tijd) of klusjes doen die ik stom vond en owee als ik dan weer zou zeuren of het niet zou doen. Dan werd de tijd alleen maar langer etc...
En van stal naar huis “ gesleurd” geweest als stap 1 met een heel stevig gesprek.

Dit dus.
Dit haalde je niet in je kop.
Sarcastische brutale opmerkingen zoals ts het over heeft, hormonen of niet, die doe je niet.

Inderdaad, ben echt wel eens naar boven gestampt en de deur dicht geknald, maar nee brutaal deed je niet.
Mijn moeder heeft me nooit geslagen, maar ze werd ook niet tot het uiterste gedreven.
Vergeet niet dat we alleen ts horen en dat klinkt erg, maar er komt ook niet uit het niets zomaar een tik, ze is eerst wel een brutaaltje.
Wie weet hoe vaak moeder het al met praten op heeft proberen te lossen en dat ze zo moe is ondertussen van dat gepuber dat ze een keer een tik geeft. Die kant zou ik dan ook graag eens horen.
Is dat goed nee. Maar ik lees niet dat het zomaar is omdat moeder een slechte bui heeft en maar wat rond gaat meppen zonder enige aanleiding. Ik lees duidelijk een puber die ook ver over grenzen gaat.
En hormonen zijn er, boos worden mag, maar dat wil niet zeggen dat je maar sarcastische opmerkingen moet gaan maken naar oudere toe.
Hormonen maken je niet ineens een debiel zonder hersenen :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:09

Als puber heb ik zoals ik het mij herinner nooit geen tik gehad.

Wat ik hier lees over dat de corrigerende tik schadelijk zou zijn als dat 1-2x per maand voorkomt. JA dat geloof ik zeker dat dat schadelijk is, omdat het dan op zeer regelmatige basis voorkomt.
Ik heb in mijn hele leven dus ongeveer 4x zo’n tik gehad. Dat is nogal een verschil en ik denk dat ik daarom kan zeggen dat het geen trauma heeft opgeleverd.

Mijn moeder ging niet in discussie overigens als ik vroeg waarom ik iets moest doen was het 9 van de 10 x daarom, omdat ik het zeg.
En nee was ook echt nee en zeuren had geen zin.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:14

Talietjuh schreef:
Voorbeeld: als broer en zus naar doen tegen elkaar ze verplicht elkaars handje vast te laten houden als ze vervelend blijven doen. Reken maar dat ze ermee stoppen, dat is de ergste straf ever. Zo kan je nog heel veel andere manieren bedenken mocht dat nodig zijn.

Nee man wassen met elkaars pies, dat is pas erg! :+ ik geloofde het heilig als mn moeder dat zei, ze heeft dit natuurlijk nooit gedaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:19

Ik heb geen kinderen en wil ze ook niet, dus ga nou niet meteen Kind & Gezin bellen :+

Maar ja, een corrigerende tik kan imo zéker.
Ik heb er zelf ook meer dan één ontvangen, ik was echt een rotkind. Hondsbrutaal, tegendraads, altijd een grote mond opzetten, het laatste woord willen, met deuren slaan, ...
Mijn broer is op dezelfde manier als mij opgevoed, maar die was braaf, en heeft dus nooit een tik gekregen. Het verschil zat hem niet in de opvoeding, dat zat hem in onze karakters.

Ik ben er zeker niet slechter van geworden. Ik ben niet depressief, heb geen drugsverslaving en ben ook niet agressief. Ik ben ook veel minder brutaal geworden - ik heb nog steeds mijn eigen mening, maar geef deze alweer heel wat jaren op een normale manier. Het laatste woord hoef ik ook niet meer perse te hebben, en ik sla ook niet meer met de deuren.

Mijn mama heeft me nooit een blauw oog gemept oid. Gewoon een mep gegeven. Ik neem haar dat zeker niet kwalijk - ik had er nog veel meer verdiend om eerlijk te zijn. Hoeveel in totaal? Een stuk of 5 gok ik. Zeker niet meer dan 10. En die had ik wel verdiend hoor.
Van mijn vader heb ik nooit een tik gekregen, maar die daagde ik ook zo niet uit, ik was altijd een vaderskindje.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:21

Ik heb er vroeger ook wel eens 1 gehad, ben er echt niet slechter op geworden. Mijn broer kon me vroeger altijd goed de kop gek maken, zeg dit tegen mama en als je dat zo vaak doet dan krijg je dat. Hij wist heel goed dat mijn moeder dat niet leuk zou vinden, ik was toen nog niet zo wijs. Ik had en een tik te pakken en een broer die zijn belofte niet na kwam...
Op zich vind ik niets mis met een corrigerende tik, als een situatie het nodig heeft prima, ligt ook geheel aan het kind hoe het karakter is en hoe deze er mee om zal gaan.
Je ziet soms wel eens kinderen waarvan ik denk hoe lang blijf je ze nog met zijden handschoentjes aanpakken want dat werkt overduidelijk niet, die zijn toe aan een volgende stap, en nee die volgende hoeft echt niet direct een tik te zijn want er zit nog zoveel meer tussen in.
Bij vrienden van ons heb ik het gezien, zij te zacht en hij wat directer. Zij hadden toen een hondje, super lief dier, geen kwaad in, oudste kon het hondje niet met rust laten, hondje zat al onder de tafel tussen de stoelen want die wilde niet meer zo ruw spelen en steeds geschopt worden door hun kind. Mama probeerde steeds te sussen, hielp voor geen meter totdat papa het eens duidelijk maakte, nog 1x de hond schoppen en ik doe jou zeer met een pets op je billen. Nou dat wilde het kind wel eens zien of dat zo was. Zo een kan je niet zijden handschoenen aan blijven pakken, die moeten het dan maar eens ervaren als al het andere niet werkt.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:36

Maar toch is er een verschil in mentaliteit tegenwoordig. Hoe kinderen nu tegen hun ouders doen & hoe kinderen vroeger tegen hun ouders doen.

Als de lantaarnpalen aangingen dan wist ik dat ik als de donder naar huis moest komen. Niet omdat ik slaag zou krijgen (zolang mijn bio. vader er niet was iig) maar omdat dit gewoon de regels zijn :') Nu lopen ze tot 3 uur in de nacht te spoken met messen op zak.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:46

Zoals ik tegenwoordig drammende en zeurende kinderen zie, dat gebeurde toendertijd gewoon niet want de grenzen werden duidelijk aangegeven.
Natuurlijk praatten en praten we veel met onze kinderen maar nee was nee en dat wisten ze ook.
Net als dat er iets gekocht werd dat dat niet altijd voor hun was, dat leerde ze ook om te wachten op iets dat ze wilden hebben.
Niet dat wij het alleen maar goed hebben gedaan hoor onze kinderen zijn opgegroeid tot mooie mensen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 09:50

Af en toe een tikje op de vingers bij een hele kleintjes als ze echt hun grenzen op gaan zoeken, kan denk ik geen kwaad. Zodra ze groter worden, denk ik dat je het toch echt anders aan moet gaan pakken.
Van geweld leert geen mens (of dier) iets goeds.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:00

Grenzen aangeven staat toch niet synoniem voor een tik?
Je kan mij niet wijsmaken dat de drammende en brutale kinderen die auto‘s bekrassen en lerararen uitschelden enkel zo zijn omdat ze als kleuter geen tikje op de vingers gekregen hebben toen ze een kaarsje wilde aanraken >;)
Als je alleen grenzen kan zetten met tikken dan gaat er iets mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:06

Sizzle schreef:
Grenzen aangeven staat toch niet synoniem voor een tik?
Je kan mij niet wijsmaken dat de drammende en brutale kinderen die auto‘s bekrassen en lerararen uitschelden enkel zo zijn omdat ze als kleuter geen tikje op de vingers gekregen hebben toen ze een kaarsje wilde aanraken >;)
Als je alleen grenzen kan zetten met tikken dan gaat er iets mis.

Waar wordt beweerd dat ze zo zijn omdat ze geen tik kregen of grenzen enkel kunnen aangegeven worden met een tik? Ben daar zeer benieuwd naar want volgens mij lezen wij dan beiden wat anders.

Of het wordt weer in extremen getrokken waardoor een open discussie gewoon niet mogelijk is.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:08

Maar dat kun je ook omdraaien, die een eerlijk tikje op de vingers hebben gekregen zijn ook niet ineens getraumatiseerde kinderen.
En die ouders die dat gedaan hebben zullen later vast ook wel als het kind praten begrijpt, op een andere wijze de grenzen aan kunnen geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 10:10

Ik zie staan dat er vroeger geen drammende kinderen waren. Dat is toch niet enkel en alleen omdat ze als peuter een tik op de vingers kregen?
Als je vergelijking wil maken dan moet je niet het vergelijk maken tussen volledig losbandig gebrek aan opvoeding en een tik. Het vergelijk is dan dezelfde opvoeding maar dan met of zonder tik.