Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:30

noukie12 schreef:
Reeds gebeld en de manege gaf aan dat ze gewoon verzekerd zijn. (Net antwoord.)

Dat ik even via mijn verzekering contact moest zoeken voor de vergoeding.

Ik heb reeds mijn verzekering gebeld met het verhaal en daar hoor ik deze week van terug, of ze de zaak aannemelijk vinden om over te gaan tot aansprakelijk stellen tot de vergoeding van het eigen risico.

Ik wacht het even af :)

Dat was wel te verwachten, had je nu maar eerder gebeld := Dan hadden er een hoop mensen niets te zaniken gehad. :x

Hopelijk gaat het snel beter met je voet, beterschap.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:33

noukie12 schreef:
Het gaat in dit geval om een paard wat niet luisterde en onverwacht ging rollen.
Dat is denk ik een andere zaak. Maar ik verwacht dat dit netjes word opgelost. Ik kan het geld goed gebruiken.

Ik ben dan eigenlijk wel nieuwsschierig geworden welke manege het was :o
Ik heb stage gelopen op texel bij 1 van de manege's. Daar stond een paard waarvan bekend was dat die altijd in zee ging rollen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:39

Asciugamano schreef:
Blue_Eyes schreef:
En zoals hier al eerder is aangegeven kan iedere manege wel zo'n bordje hebben hangen, maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig. De eigenaar is in principe aansprakelijk voor schade die wordt aangericht door gedragingen van het dier.

Dat klopt.
Maar het feit dat je (de ts) ergens récht op zou hebben, hoeft toch niet te betekenen dat je (ze) het ook moet opeisen?
Wat had de manege kunnen doen om deze ‘schade’ te voorkomen?
En inderdaad; Waarschijnlijk is hun eigen risico hoger dan die 200,- en zullen ze het dus zelf moeten betalen. (Bovenop die tegoedbon die je al hebt gehad)
Bovendien had die 200,- voorkomen kunnen worden als je eerst naar de huisarts was gegaan?
Je moet t uiteraard zelf weten maar ík wil niet zo zijn en zou het absoluut niet doen.
Ik hou er ook niet zo van om dit soort dingen te claimen. Wat ze in andere landen doen, moeten ze daar maar weten.

Ik snap niet zo goed waarom je mij hier quote, want alles wat ik doe is aangeven dat wat Zertab zegt niet klopt :) Ik zeg verder niets over of ik het al dan niet eens ben met het voornemen van TS om de verzekering van de manege te laten betalen.

Overigens zie ik hier meerdere mensen schrijven dat dit voorkomen had kunnen worden als ze eerst naar de huisarts was gegaan, maar daar geloof ik ook niets van. Als je die foto's ziet, met die opgezette blauwe voet, zou bijna iedere huisarts haar hebben doorgestuurd voor foto's. Huisartsen hebben namelijk ook geen röntgenogen en dit ziet er wel uit alsof het gebroken zou kúnnen zijn.
Edit: ik zie nu pas dat dat precies is wat er ook gebeurd is.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 19:53

Storm schreef:
Maar als iedereen vind dat het dom is om de kosten terug te vragen, waarom doet de verzekering daar dan niet moeilijk over? TS heeft er recht op. Zo klaar als een klontje.

De verzekering doet niet moeilijk omdat ze gewoon de premies verhogen van de verzekeringen. Doordat zoveel mensen alles maar lekker claimen puur omdat het wettelijk kan, ook al kan iedereen bedenken dat eigen verantwoordelijkheid een stuk zwaarder zou mogen wegen in veel gevallen, gaan de premies van iedereen omhoog. Jammer dat dat niet alleen voor de claimers zelf geldt. En als het om een echt ongeval gaat waar iemand zelf niets aan kan doen, vind ik het uiteraard een ander verhaal maar dat vind ik in dit geval zeker niet van toepassing.

Maar goed, is zuiver mijn visie. Zoals iemand ook al opmerkte, het gaat steeds meer richting Amerikaanse claimcultuur. Jammer, dat leidt er volgens mij alleen maar toe dat veel mensen in de toekomst verzekeringen simpelweg niet meer kunnen betalen. Vind ik erg jammer...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:00

Wat ben je nou voor hollander dat als je geld kan krijgen je dat laat liggen :') (grapje natuurlijk)
Fijn dat de manege netjes antwoord en meewerkt.

Ts was overigens eerst naar de huisarts geweest dus dat gaat idd niet op.
Volgens mij maakt het niet uit of ze zelfstandig of via de HA naar de SEH gaat, maar wel als ze via de HA naar de röntgen gaat en die bij een breuk door zou sturen naar de SEH. In dit geval zou TS dus na de röntgen terug naar huis gestuurd zijn. Maar ja in het weekend of avonduren is die optie er niet.
Plus dat is speculatie achteraf waar TS nu niks aan heeft (maar misschien een ander wel ;) )

Het enige wat ik mis is dat er niet gezegd is dat het wel kon voorkomen dat het paard ging rollen?
Ik kende er ook een aantal, vaste kliekje paardjes dat dat graag deed. Waren gewoon stiekeme waterratten. Maar dat zei ik altijd tegen de ruiters zodat ze voorbereid konden zijn.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:04

noukie12 schreef:
Precies dit,
Ik voelde het aankomen, had geen zweep heb "geschopt" voordat ze ging liggen.
(Maar eigenwijs en luisterde voor geen meter.)
Probeerde eraf te komen maar mijn voet bleef in de beugel vastzitten.
De golven kwamen over ons heen.(ja het paard lag tot het zadel in het zeewater)
Ik was tot mijn bovenbenen nat toen ik er eindelijk af kon komen.

Ik ben vanaf het strand opgehaald en terug gebracht naar de manege waar ik mijn ouders heb gebeld en de dichtstbijzijnde huisarts.
De huisarts vertrouwde het niet en verplichtte mij bijna om foto's te laten maken. (Ik vond het zelf een twijfel geval.)

Op de foto's was het niet gebroken maar ze hebben het wel ingetaped en aangeraden krukken te gebruiken na 3 dagen volledige rust.
Hier heb ik nog 3 weken mee rondgelopen.
(En nog steeds last van middenvoetsbeentjes na inspanning.)

Er wordt steeds geschermd met dat je een zeer ervaren ruiter bent. Hoe kan het dan dat je voet vast in de beugel is komen te zitten? Een zeer ervaren ruiter weet dat bij een paard dat dreigt te gaat liggen je als eerste je voeten uit de beugel dient te doen. Zat je voet te diep in de beugel? Was je uit balans? Had je verkeerd schoeisel aan, bijvoorbeeld stalschoenen, gympen etc? Een paard dat dit truukje kent zal gebruik maken van een moment van onoplettendheid van de ruiter. Hoe gevorderner de ruiter hoe minder snel het paard er mee weg komt. Of zelfs helemaal niet.

Een paard dat gaat rollen in het water hoeft niet per definitie onopgevoed te zijn. Wellicht slim en maakt het gebruik van de zwakheid of onervarenheid van de ruiter.

Waarom ik dit aanhaal? Niet om je onderuit te halen maar om aan te geven dat het niet automatisch de fout van de manege is. Wat was jouw aandeel? Veel mensen overschatten zichzelf wat betreft rijervaring. Wat de een heel ervaren vindt is voor de anders slechts een basis ruiter. 20 jaar rijervaring is naar mijn mening ook echt rijervaring en geen vlechtjes maken bij de shetten van de buren. Met 20 jaar rijervaring zou dit gedrag van het paard geen probleem moeten zijn.

Het is dus zeker niet zo dat per definitie de manege zou MOETEN uit te betalen. De keuze is aan hen om de claim te accepteren of tegen te spreken. Aangezien het om een klein bedrag gaat zullen ze wel uitkeren. Het is het gezeur niet waard en wellicht zijn ze gewoon zo correct dat ze het allemaal heel vervelend voor je vinden. Indien het om een groot bedrag zou gaan zouden ze wel eens totaal anders kunnen reageren en de schuldvraag serieus ter discussie stellen.

Voor mij is het zeker discussie waardig vanwege het feit dat je steeds aanhaalt zéér ervaren te zijn. Dit rijmt voor mij niet met het niet tijdig je voet uit te beugel kunnen krijgen en enigzins gepaniekeer om het feit dat het paard “ plotseling “ in het water wilde rollen. Het is “normaal” paardengedrag. Niet wenselijk onder het zadel maar nog altijd normaal gedrag voor een paard. Als zeer ervaren ruiter hoor je daar niet verbaasd over te zijn. Een manege maakt de inschatting welke ruiter met welk paard op pad kan worden gestuurd. Overschat de ruiter zijn haar eigen ervaring dan kan dat vervelende situaties opleveren. Is dit voor de verantwoording van de manege?

Dit gezegd hebbende neemt het natuurlijk niet weg dat pech iedereen kan overkomen. Is het allemaal heel vervelend zeker als je veel pijn hebt. Dus in iedergeval véél beterschap!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:12

Het kan zijn dat de manege wel een grens heeft van aantal jaar rijervaring of dat er bij de manege wordt voorgereden. Dus dan wordt er vooraf door de manege gekeken of een ruiter, naar hun inziens, ervaren genoeg is om mee te kunnen op de strandrit.
Tenminste, ik ken er een die dat zo deed. Niet ervaren genoeg was niet mee naar het strand, werd ook bij het boeken altijd verteld.

Ongeacht hoe ervaren iemand zichzelf dan vindt, dan ligt dat uiteindelijk wel bij de manege, vind ik.

nikkel

Re: Ongelukje gehad op Texel bij manege.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:18

Dit soort risico,s comes with the job, ik snap werkelijk niet dat iemand de manege hiervoor aansprakelijk stelt. Moet je niet gaan paardrijden. Uiteraard is dit mijn persoonlijk mening. het dier had met gemak, achterover kunnen gaan, om maar iets te noemen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:24

Storm schreef:
Maar als iedereen vind dat het dom is om de kosten terug te vragen, waarom doet de verzekering daar dan niet moeilijk over? TS heeft er recht op. Zo klaar als een klontje.

Omdat het de verzekering niets boeit, die verhogen de premies zodat jij en ik die onzin claims betalen. De verzekering lijdt er geen moment onder.
Ik snap ook niet dat maneges hieraan moeten betalen (mits niet duidelijk een fout).
Iemand wil zo nodig op een ander zijn paard zitten, maar als het mis gaat willen ze wel dat een ander dat betaalt. Terwijl je op een levend wezen gaat zitten met een eigen wil..
Dat is toch idioot?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:26

Wat ik eerder in het topic al aanhaalde... Ook een zeer ervaren ruiter kan dit gewoon overkomen. Zij had dan geen schade overgehouden daaraan, maar het kan voorkomen ervaren of niet.

Net als een paard dat struikelt over zijn eigen voeten en met ruiter en al valt. Of zelfs dood neervalt ( zelf meegemaakt) en dan?!
Eigen risico zeker?

De schuld aan de ruiter geven gebeurd vaker en is lang niet altijd terecht.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:44

Ik vind het wel bijzonder dat in topics over bijrijders enzovoorts altijd gaat om de aansprakelijkheid van de eigenaar en dat je als eigenaar dus erg op moet letten. Nu is er alsnog zo'n geval alleen dan met een manege en wordt er ineens geroepen dat het erbij hoort?

Over het eigen risico, wij hebben ook wel eens na langere tijd het eigen risico toch terug gevraagd aan bedrijf. Eerst was het een ongeval waar we heel veel geluk gehad hadden dat het zo 'goed' afgelopen was, want scheelde mm of het was een dodelijk ongeval geweest. Het was een kwestie van lange tijd revalideren en mogelijk meerdere operaties. We hadden het niet breed en ook minder inkomen door ongeval en toen kwam eigen risico rekening. Die hebben we dus wel bij het bedrijf neergelegd, maar daar kwam eerst een hoop gezeur mee. Compleet andere situatie verder, want materiaal wat niet goed werkte en dus gevaarlijk was, maar ook een situatie waar het ineens slikken was dat er zo'n hoge rekening kwam en waar wij dus later terug kwamen.

Ik ben eigenlijk benieuwd of dit paard vaker in de zee wil rollen. Ooit ook een buitenrit op het strand gehad, maar daar werd er bij 1 paard wel gemeld dat die graag wilde rollen in de zee.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt, TS.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:52

Verschil tussen particulier en bedrijf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:56

Onali schreef:
Verschil tussen particulier en bedrijf.

Voor de ruiter in dit geval is er geen verschil. Het paard is niet van haar dus qua claimen van de verzekering maakt dat geen enkel verschil.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 20:58

Sunnda schreef:
Storm schreef:

Omdat het de verzekering niets boeit

Ja de verzekering bepaald de wet?!?

Nee. Dat bepaalt de verzekeringsmaatschappij helemaal niet. Daar zijn wettelijke regels voor opgesteld

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:05

Bizar dat veel mensen dit ‘gek’ of vinden of zelfs lijken te insinueren dat het onfatsoenlijk is.

Maneges zijn voor dergelijke zaken normaliter verzekerd.

Nette reactie van de manege hoor TS!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:08

daantjuhhh schreef:
Sunnda schreef:
Omdat het de verzekering niets boeit

Ja de verzekering bepaald de wet?!?

Nee. Dat bepaalt de verzekeringsmaatschappij helemaal niet. Daar zijn wettelijke regels voor opgesteld

Precies, de verzekering bepaalt de wet niet.

En er kan nog wel een verschil zitten tussen wat de verzekering vindt en wat de wet vindt. Nee, dat zeg ik niet goed. Eigenlijk bedoel ik dat het kan zijn dat een verzekering bijvoorbeeld niet of een gedeelte uitkeert, maar dat iemand volgens de wet wel aansprakelijk is. (denk bijvoorbeeld aan iets wat niet onder de verzekering valt of bepaalde voorwaarden en de verzekering keert dus niet uit, dat wil niet zeggen dat er geen aansprakelijkheid is voor de verzekerde)

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 21:17

Pareltjes schreef:
noukie12 schreef:
Precies dit,
Ik voelde het aankomen, had geen zweep heb "geschopt" voordat ze ging liggen.
(Maar eigenwijs en luisterde voor geen meter.)
Probeerde eraf te komen maar mijn voet bleef in de beugel vastzitten.
De golven kwamen over ons heen.(ja het paard lag tot het zadel in het zeewater)
Ik was tot mijn bovenbenen nat toen ik er eindelijk af kon komen.

Ik ben vanaf het strand opgehaald en terug gebracht naar de manege waar ik mijn ouders heb gebeld en de dichtstbijzijnde huisarts.
De huisarts vertrouwde het niet en verplichtte mij bijna om foto's te laten maken. (Ik vond het zelf een twijfel geval.)

Op de foto's was het niet gebroken maar ze hebben het wel ingetaped en aangeraden krukken te gebruiken na 3 dagen volledige rust.
Hier heb ik nog 3 weken mee rondgelopen.
(En nog steeds last van middenvoetsbeentjes na inspanning.)

Er wordt steeds geschermd met dat je een zeer ervaren ruiter bent. Hoe kan het dan dat je voet vast in de beugel is komen te zitten? Een zeer ervaren ruiter weet dat bij een paard dat dreigt te gaat liggen je als eerste je voeten uit de beugel dient te doen. Zat je voet te diep in de beugel? Was je uit balans? Had je verkeerd schoeisel aan, bijvoorbeeld stalschoenen, gympen etc? Een paard dat dit truukje kent zal gebruik maken van een moment van onoplettendheid van de ruiter. Hoe gevorderner de ruiter hoe minder snel het paard er mee weg komt. Of zelfs helemaal niet.

Een paard dat gaat rollen in het water hoeft niet per definitie onopgevoed te zijn. Wellicht slim en maakt het gebruik van de zwakheid of onervarenheid van de ruiter.

Waarom ik dit aanhaal? Niet om je onderuit te halen maar om aan te geven dat het niet automatisch de fout van de manege is. Wat was jouw aandeel? Veel mensen overschatten zichzelf wat betreft rijervaring. Wat de een heel ervaren vindt is voor de anders slechts een basis ruiter. 20 jaar rijervaring is naar mijn mening ook echt rijervaring en geen vlechtjes maken bij de shetten van de buren. Met 20 jaar rijervaring zou dit gedrag van het paard geen probleem moeten zijn.

Het is dus zeker niet zo dat per definitie de manege zou MOETEN uit te betalen. De keuze is aan hen om de claim te accepteren of tegen te spreken. Aangezien het om een klein bedrag gaat zullen ze wel uitkeren. Het is het gezeur niet waard en wellicht zijn ze gewoon zo correct dat ze het allemaal heel vervelend voor je vinden. Indien het om een groot bedrag zou gaan zouden ze wel eens totaal anders kunnen reageren en de schuldvraag serieus ter discussie stellen.

Voor mij is het zeker discussie waardig vanwege het feit dat je steeds aanhaalt zéér ervaren te zijn. Dit rijmt voor mij niet met het niet tijdig je voet uit te beugel kunnen krijgen en enigzins gepaniekeer om het feit dat het paard “ plotseling “ in het water wilde rollen. Het is “normaal” paardengedrag. Niet wenselijk onder het zadel maar nog altijd normaal gedrag voor een paard. Als zeer ervaren ruiter hoor je daar niet verbaasd over te zijn. Een manege maakt de inschatting welke ruiter met welk paard op pad kan worden gestuurd. Overschat de ruiter zijn haar eigen ervaring dan kan dat vervelende situaties opleveren. Is dit voor de verantwoording van de manege?

Dit gezegd hebbende neemt het natuurlijk niet weg dat pech iedereen kan overkomen. Is het allemaal heel vervelend zeker als je veel pijn hebt. Dus in iedergeval véél beterschap!

Ik vertel 1 keer in mijn openingspost dat ik mezelf een zeer ervaren ruiter vind.
Dat is nogsteeds een mening van mezelf, en ieders visie over wat dat dan inhoud verschild in mijn ogen.

Of ik nou ervaren/matig ervaren/ zeer ervaren ben. Dat doet toch niet ter zake?

Ik was ervaren genoeg om deel te nemen aan een strandrit onder begeleiding.
Het paard heeft zich in een split second op de grond laten ploffen, ik voelde het en probeerde haar nog in de benen te houden door been te geven. Maar dat mocht niet baten. Ze viel op haar linker zeide in het zeewater. En begon te rollen.

Dit had ieders kunnen overkomen en was nagenoeg niet te voorkomen.

Ik wacht mijn verzekering even af.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:21

Dank je wel voor dit topic en de gegeven antwoorden door diverse mensen. Het doet mij realiseren dat ik waarschijnlijk te "braaf" ben en daardoor hier en daar onbedoeld wel eens wat geld heb laten liggen waar ik eigenlijk gewoon recht op had; als je ergens voor/tegen verzekerd bent, schakel die verzekering dan ook in.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-20 21:58

Maflinger_S schreef:
Dank je wel voor dit topic en de gegeven antwoorden door diverse mensen. Het doet mij realiseren dat ik waarschijnlijk te "braaf" ben en daardoor hier en daar onbedoeld wel eens wat geld heb laten liggen waar ik eigenlijk gewoon recht op had; als je ergens voor/tegen verzekerd bent, schakel die verzekering dan ook in.

:o :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:20

laraxXxemma schreef:
Wat ben je nou voor hollander dat als je geld kan krijgen je dat laat liggen :') (grapje natuurlijk)
Fijn dat de manege netjes antwoord en meewerkt.

_O-
Nephollanders zijn dat! :')

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:20

noukie12 schreef:
Ik vertel 1 keer in mijn openingspost dat ik mezelf een zeer ervaren ruiter vind.
Dat is nogsteeds een mening van mezelf, en ieders visie over wat dat dan inhoud verschild in mijn ogen.

Het paard heeft zich in een split second op de grond laten ploffen, ik voelde het en probeerde haar nog in de benen te houden door been te geven. Maar dat mocht niet baten. Ze viel op haar linker zeide in het zeewater. En begon te rollen.

Ja het kán zeker ter zake doen. Stel hun verzekering accepteert de claim niet. En gaan procederen.
Het feit dat de manege ervoor verzekerd is wil nog niet zeggen dat ze MOETEN uitkeren. Dat hangt van diverse factoren af en kan bijv. Ook jou aandeel in het geheel zijn. Het verbaast hoe mensen het maar heel gewoon vinden “ ergens recht op te hebben” uitsluitend omdat iemand er voor verzekerd is. Er zal eerst moeten worden aangetoond wie er daadwerkelijk schuld heeft. Dat iemand ten alle tijde verantwoordelijk is voor gedragingen van zijn/ haar dier is ook niet waar. Er zijn omstandigheden waaronder men niet verantwoordelijk kan of wordt wordt gehouden. Bijvoorbeeld wat is het aandeel van de ander die zich met het dier bezigde...

Daarnaast is wat je schrijft niet altijd in overeenstemming, eerst voel je het “ aankomen “ en had je dus tijd om te handelen ( wat met ruime ervaring geen probleem zou hoeven zijn ) en in het volgende liet het paard zich tegen de grond ploffen. In het laatste geval zou ik je gelijk geven. In je eerste versie “van ik voelde het aankomen” heb jijzelf ook een aandeel. Dat maakt dat ik dit geen duidelijke zaak vind en dus niet automatisch instem met dat de manege maar over de brug moet komen.

Het blijkt wel dat Bokt erg verdeeld is en dat vind ik in deze ook normaal. Het is niet zo zwart wit.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 21:36

Pareltjes schreef:
noukie12 schreef:

Ja het kán zeker ter zake doen. Stel hun verzekering accepteert de claim niet. En gaan procederen.
Het feit dat de manege ervoor verzekerd is wil nog niet zeggen dat ze MOETEN uitkeren. Dat hangt van diverse factoren af en kan bijv. Ook jou aandeel in het geheel zijn. Het verbaast hoe mensen het maar heel gewoon vinden “ ergens recht op te hebben” uitsluitend omdat iemand er voor verzekerd is. Er zal eerst moeten worden aangetoond wie er daadwerkelijk schuld heeft. Dat iemand ten alle tijde verantwoordelijk is voor gedragingen van zijn/ haar dier is ook niet waar. Er zijn omstandigheden waaronder men niet verantwoordelijk kan of wordt wordt gehouden. Bijvoorbeeld wat is het aandeel van de ander die zich met het dier bezigde...

Daarnaast is wat je schrijft niet altijd in overeenstemming, eerst voel je het “ aankomen “ en had je dus tijd om te handelen ( wat met ruime ervaring geen probleem zou hoeven zijn ) en in het volgende liet het paard zich tegen de grond ploffen. In het laatste geval zou ik je gelijk geven. In je eerste versie “van ik voelde het aankomen” heb jijzelf ook een aandeel. Dat maakt dat ik dit geen duidelijke zaak vind en dus niet automatisch instem met dat de manege maar over de brug moet komen.

Het blijkt wel dat Bokt erg verdeeld is en dat vind ik in deze ook normaal. Het is niet zo zwart wit.

In de wet staat dat de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk is voor de gedragingen van het dier. Het is misschien in jou optiek niet waar. Maar voor de wet wel.
Als jou hond aan de lijn een loslopende kat bijt die jou hond aanvalt dan ben jij nog aansprakelijk voor de schade van de kat.
Want jou hond heeft gebeten.
Dat is de Nederlandse wetgeving.

De manege was gewoon verzekerd voor ongevallen. Alles is netjes opgelost.