noukie12 schreef:Precies dit,
Ik voelde het aankomen, had geen zweep heb "geschopt" voordat ze ging liggen.
(Maar eigenwijs en luisterde voor geen meter.)
Probeerde eraf te komen maar mijn voet bleef in de beugel vastzitten.
De golven kwamen over ons heen.(ja het paard lag tot het zadel in het zeewater)
Ik was tot mijn bovenbenen nat toen ik er eindelijk af kon komen.
Ik ben vanaf het strand opgehaald en terug gebracht naar de manege waar ik mijn ouders heb gebeld en de dichtstbijzijnde huisarts.
De huisarts vertrouwde het niet en verplichtte mij bijna om foto's te laten maken. (Ik vond het zelf een twijfel geval.)
Op de foto's was het niet gebroken maar ze hebben het wel ingetaped en aangeraden krukken te gebruiken na 3 dagen volledige rust.
Hier heb ik nog 3 weken mee rondgelopen.
(En nog steeds last van middenvoetsbeentjes na inspanning.)
Er wordt steeds geschermd met dat je een zeer ervaren ruiter bent. Hoe kan het dan dat je voet vast in de beugel is komen te zitten? Een zeer ervaren ruiter weet dat bij een paard dat dreigt te gaat liggen je als eerste je voeten uit de beugel dient te doen. Zat je voet te diep in de beugel? Was je uit balans? Had je verkeerd schoeisel aan, bijvoorbeeld stalschoenen, gympen etc? Een paard dat dit truukje kent zal gebruik maken van een moment van onoplettendheid van de ruiter. Hoe gevorderner de ruiter hoe minder snel het paard er mee weg komt. Of zelfs helemaal niet.
Een paard dat gaat rollen in het water hoeft niet per definitie onopgevoed te zijn. Wellicht slim en maakt het gebruik van de zwakheid of onervarenheid van de ruiter.
Waarom ik dit aanhaal? Niet om je onderuit te halen maar om aan te geven dat het niet automatisch de fout van de manege is. Wat was jouw aandeel? Veel mensen overschatten zichzelf wat betreft rijervaring. Wat de een heel ervaren vindt is voor de anders slechts een basis ruiter. 20 jaar rijervaring is naar mijn mening ook echt rijervaring en geen vlechtjes maken bij de shetten van de buren. Met 20 jaar rijervaring zou dit gedrag van het paard geen probleem moeten zijn.
Het is dus zeker niet zo dat per definitie de manege zou MOETEN uit te betalen. De keuze is aan hen om de claim te accepteren of tegen te spreken. Aangezien het om een klein bedrag gaat zullen ze wel uitkeren. Het is het gezeur niet waard en wellicht zijn ze gewoon zo correct dat ze het allemaal heel vervelend voor je vinden. Indien het om een groot bedrag zou gaan zouden ze wel eens totaal anders kunnen reageren en de schuldvraag serieus ter discussie stellen.
Voor mij is het zeker discussie waardig vanwege het feit dat je steeds aanhaalt zéér ervaren te zijn. Dit rijmt voor mij niet met het niet tijdig je voet uit te beugel kunnen krijgen en enigzins gepaniekeer om het feit dat het paard “ plotseling “ in het water wilde rollen. Het is “normaal” paardengedrag. Niet wenselijk onder het zadel maar nog altijd normaal gedrag voor een paard. Als zeer ervaren ruiter hoor je daar niet verbaasd over te zijn. Een manege maakt de inschatting welke ruiter met welk paard op pad kan worden gestuurd. Overschat de ruiter zijn haar eigen ervaring dan kan dat vervelende situaties opleveren. Is dit voor de verantwoording van de manege?
Dit gezegd hebbende neemt het natuurlijk niet weg dat pech iedereen kan overkomen. Is het allemaal heel vervelend zeker als je veel pijn hebt. Dus in iedergeval véél beterschap!