Meer mensen met trage schildklier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 21:51

... hmmm, ik heb ook een mallotig verhaal mbt een te trage schildklier.

Op een nare dag gebeurden er twee dingen: de beslissing viel dat mijn (vorige) paard naar een ver weg pensioen pension zou gaan en ik bleek gebeten door een teek die bloedcontact had gemaakt.

De volgende dag 'werd ik niet goed wakker', en de dagen erna sliep is verschrikkelijk veel.
Naar de huisarts. Mijn eigen huisarts was afwezig wegens... een te snelle schildklier.
De vervanging was geen succes.

Paar dagen later terwijl ik (het was juni) het koud zat te hebben en zat te suffen toch op het idee gekomen om te temperaturen.
Anderhalve graad ondertemperatuur.

Weer vervangende huisarts, mogelijk praatte ik niet duidelijk of zoiets - geen succes.

Huilend (vooral van vermoeidheid) een collega gebeld en een goed adres doorgekregen.
Bloedonderzoek, en een paar dagen later een stapel supplementen en een belafspraak. ('Je mag niet verder achteruit gaan, zou dat gebeuren moet je naar de internist'.)(Of endocrinoloog.) In de supplementen oa de bouwstenen van het schildklierhormoon.

Langzaam knapte ik op.
Voorzichtig bouwde ik de supplementen af: mijn schildklier nam haar taak gewoon weer op zich.

En de afgelopen jaren heb ik af en toe een terugval - maar dat jaar dat tyrax niet meer te krijgen was, gedroeg mijn schildklier zich voorbeeldig.
En gelukkig zijn de terugvallen tot nu toe kleiner ('slechts' een halve graad ondertemperatuur).

Ik ken de verhalen over hoe moeilijk het afregelen is, en dat je doorgaans niet meer van de medicatie afkomt.
.... ik ben ergens aan ontkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:07

je hebt bloedonderzoek gehad,maar weet je de waardes dan nog daarvan?
volgens mij komt het wel voor dat om een of andere reden de schildklier het even niet goed doet,vaak in stress momenten dacht ik.
maar dat stabiliseert zich soms wel weer,denk ook dat ze daarom vaak bij kleine afwijkingen het eerst afwachten en je na zoveel weken weer laten prikken?

ik dacht laatst wel van goh wat zou er gebeuren als ik wat zou gaan verlagen.
ik gebruik nu 100mcg levothyroxine.(tsh 1 en ft4 17)
en ben wel benieuwd hoe het gaat als ik zak naar 88mcg.
maar ja, ik voel me top, heb echt zat energie dus nou nee laat maar zo,ben veel te bang dat het fout gaat

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 09:20

Het was een 'degelijke duitse doktor' en hij heeft wel dertig zaken onderzocht.
Ik herinner me darmflora (veel te weinig lactobacillen) een gebrek aan selenium, de immuunfunctie eas niet ideaal ('help, ben ik bezig lyme te krijgen?!') en op zich weet ik nog dat er ook op de typische schildklierwaardes is geprikt (mij staat bij te laag TSH).

In een bui van 'nare tijd, weg ermee' heb ik de uitslag van het lab weggooid. :o

En ik geloof grif dat één en ander gelinkt kan zijn aan emoties, verder was ik op dat moment in de overgang - dat zal waarschijnlijk allemaal mee hebben gespeeld.
Persoonlijk vond ik tien tot twaalf uur slaap en anderhalve graad ondertemperatuur meer dan 'een beetje', en de plaatsvervangend huisarts had het ook niet over afwachten, maar over 'dat ik mij geen zorgen moest maken over wisselende temperatuur'.
(Toen mijn huisarts terug was heb ik gevraagd wat er was opgeschreven - het woord schildklier kwam er niet in voor.)

De aanpak van 'herr doktor' kwam ook niet echt neer op afwachten, maar was wel gericht op stabilisatie.
Ik ben erg blij dat mijn schildklier dat deed....

(Jaren later moest ik ooit voor een kleine operatie onder het mes en moest ik aan drie verschillende artsen uitleggen dat ik op dat moment een wat te trage schildklier had en welke supplementen ik slikte om haar weer op gang te krijgen. Nu ja, de anesthesist durfde mij wel te verdoven en de chirurg durfde wel te snijden.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-23 12:46

de overgang is ook absoluut wel een trigger voor schildklier problemen :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:08

Afbeelding
Ik ben nu al een tijd bezig met alles wat in dit boek staat, zo goed om te weten waar een trage schildklier door ontstaat.Ik was 17 toen ik ziekte van pfeiffer kreeg, toen is mijn schildklier steeds langzamer gaan werken.Het Epstein barr virus was de oorzaak.Niet iedereen weet dat hij het Epstein Barr virus heeft gehad. Het is ook goed om te weten wat de triggers zijn.

henshem

Re: Meer mensen met trage schildklier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 11:58

Ik reageer niet vaak op Bokt, maar de schrijver van dit boek is geen arts en heeft geen medische achtergrond. Hij zegt dat hij zijn kennis vanaf zijn vierde jaar van de engelen heeft doorgekregen. Verder claimt hij dat hij als enige wel de oorzaak van allerlei ziekten weet. Zijn voedingsadvies zal voor veel mensen die nu weinig groente en fruit eten en/of eenzijdig eten wel effect hebben zoals ieder dieet waarin veel meer groenten en fruit wordt geadviseerd. Kortom ga niet zo maar stoppen met medicijnen en overleg altijd met een arts voordat je deze route wilt gaan volgen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 12:04

Nb ivm een auto-immuunziekte heb ik meer dan een jaar trouw een dieet gevolgd van Dr. Wahl. Wel met wetenschappelijke basis en komt voor een deel overeen met de adviezen van William. Maar weinig effect helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:02

Hij heeft ook veel kennis gekregen van een bekende gynaecoloog.@Hensem heb jij ook de leverreiniging gedaan van een maand? Daar begin je namelijk mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:03

Ik heb er een hard hoofd in dat een "leverreiniging" mijn (erfelijke) auto-immuunziekte gaat oplossen. :=

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:04

Het is niet alleen dat je moet er meer voor doen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 15:54

Een leverreiniging heb ik niet gedaan. Is geen onderdeel van het dieet van dr. Wahl. Wel heb ik 4 jaar achter elkaar een periode gekuurd in een ayurvedisch resort (dat was voor Corona). Zal vast wel een of meer leverreinigingen gehad hebben daar. Helaas heb ik ondanks alle inspanningen nog meer auto immuunziekten gekregen… dus probeer nu zo gezond mogelijk te leven en ook een beetje te genieten. En ik geloof dus niet in charlatans die informatie doorkrijgen van elven en met zo’n verhaal vervolgens heel rijk worden over de ruggen van zieke mensen.
En dat is het laatste wat ik er hierover te melden heb.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 16:12

Jammer dat het bij jou niet voldoende resultaat heeft gehad, gelukkig wel bij vele anderen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 18:24

ja nou ja de lever is sowieso een orgaan wat zichzelf steeds vernieuwd dus dat is wel fijn.
die van mij doet het in elk geval prima.
dus dat scheelt weer.
maar marleen als je over een tijdje een update wil geven in hoe jouw schildklier waardes veranderd zijn vind ik dan wel weer leuk om te zien :j

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-23 19:21

Ik ben inderdaad ook wel de alternatieve route ingeslagen. Kreeg bij meseoloog idd ook de diagnose dat het Epstein barr virus actief was. Ik kreeg hier homeopathische middelen voor. Zelf heb ik goede ervaringen met homeopathie en zwanger worden (werd na 2,5 jaar ineens namen paar maand zwanger). Hoewel de meseoloog aangaf dat het virus niet meer actief was heb ik er verder niks van gemerkt mbt schildklierwaardes. Helaas bij mij geen effect

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-23 14:23

Ja ik hou jullie op de hoogte, ik val nu ook eindelijk echt af. En mijn darmen zijn er ook heel blij mee.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-23 13:57

Mag ik vragen welke hoeveelheid medicatie je slikte voordat je deze andere methode ging toepassen en ook stopte met je medicatie dus?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:23

Ik slikte 150 mg, ik kreeg geen goede waarde en het was net weer opgehoogd.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:28

Ik ben nu 5 kilo afgevallen en ik ging altijd om 22.00 naar bed en dan zat ik op de bank te slapen. Nu is 10 uur echt te vroeg anders kan ik niet slapen.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:34

Ohja, naja fijn dat het voor jou werkt. Ik zou ook niet zomaar durven te stoppen met medicatie hoor, wat andere hier ook al zeiden... Maar wel heel interessant om te horen!
Ik was ook bezig met wat levensstijl veranderingen doorvoeren in mijn leven en viel zowaar ook 3 a 4 kilo af ineens, dat is echt nooit gebeurt. Het bleef er altijd maar aan komen. Nu met de zomer erbij laat ik wel weer dingen slippen, moeilijker vol te houden... Wil het wel weer oppakken *\o/*

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 12:33

Ik ben niet van de 1 op de andere dag gestopt met de medicijnen, daar zijn wel een paar maanden over heen gegaan. Ik wil ook geen ouderdomskwalen, zoals hoge bloeddruk, of een te hoog cholesterol. Ik neem ook voeding wat mijn bloed dunner houd, iets wat veel mensen niet weten die bloedverdunners nemen. Voeding kan echt heel veel voor je doen, ik wil echt niet meer terug naar wat ik vorig jaar allemaal in mijn mond stak.
Ik had altijd trek, en dan in de slechte dingen. Nu is het wel meer werk als ik een weekendje weg ga, omdat mijn blender mee gaat en mijn sapcentrifuge. En ook selderij omdat ik niet weet of ze die ook overal hebben. We hebben ook geen ontbijt er bij in het hotel dat regelen we zelf.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:45

-O- sjips nu ook leveringsproblemen met mijn tabletten. %) De dosering die ik moet hebben is voorlopig niet leverbaar. Die was vandaag niet meegekomen met de bestelling voor me. Ze hopen dan morgen dan de vandaag bestelde hogere dosering wel geleverd wordt. En dan moet ik gaan wisselen met iedere dageen andere dosering wat 1/8 tablet is niet te doen. :n

Ik ben daar echt niet blij mee omdat ik geen alternatief heb als dit blijft voort duren. Het is het enige middel dat vrij is van allergenen waar ik niet tegen kan.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:35

Ohh nooo dat is echt mega vervelend :(

Welke is dat dan?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 15:42

Eltroxin 50 heb ik normaal nodig

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:08

Zijn er geen andere apotheken die het wel hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 11:11

Helaas de directe regio niet, ook mijn vorige apotheek heeft het niet. Ik hoop dat ik zo een mailtje krijg dat het afgeleverd is (bezorger komt tussen 1030/1130 schijnt) de hogere dosis dan wel waardoor ik moet gaan rommelen met de dosering maar beter dat dan niks