... hmmm, ik heb ook een mallotig verhaal mbt een te trage schildklier.
Op een nare dag gebeurden er twee dingen: de beslissing viel dat mijn (vorige) paard naar een ver weg pensioen pension zou gaan en ik bleek gebeten door een teek die bloedcontact had gemaakt.
De volgende dag 'werd ik niet goed wakker', en de dagen erna sliep is verschrikkelijk veel.
Naar de huisarts. Mijn eigen huisarts was afwezig wegens... een te snelle schildklier.
De vervanging was geen succes.
Paar dagen later terwijl ik (het was juni) het koud zat te hebben en zat te suffen toch op het idee gekomen om te temperaturen.
Anderhalve graad ondertemperatuur.
Weer vervangende huisarts, mogelijk praatte ik niet duidelijk of zoiets - geen succes.
Huilend (vooral van vermoeidheid) een collega gebeld en een goed adres doorgekregen.
Bloedonderzoek, en een paar dagen later een stapel supplementen en een belafspraak. ('Je mag niet verder achteruit gaan, zou dat gebeuren moet je naar de internist'.)(Of endocrinoloog.) In de supplementen oa de bouwstenen van het schildklierhormoon.
Langzaam knapte ik op.
Voorzichtig bouwde ik de supplementen af: mijn schildklier nam haar taak gewoon weer op zich.
En de afgelopen jaren heb ik af en toe een terugval - maar dat jaar dat tyrax niet meer te krijgen was, gedroeg mijn schildklier zich voorbeeldig.
En gelukkig zijn de terugvallen tot nu toe kleiner ('slechts' een halve graad ondertemperatuur).
Ik ken de verhalen over hoe moeilijk het afregelen is, en dat je doorgaans niet meer van de medicatie afkomt.
.... ik ben ergens aan ontkomen.