Na deze crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:56

Sandra_H schreef:
verootjoo schreef:
Ik hoop op minder vliegverkeer, meer thuiswerkers en een gezondere lucht :)

Dat hoop ik ook, maar ben er wel bang voor dat binnen de kortste keren alles weer is zoals het was. Maar het zou al fijn zijn als er in elk geval wat meer bewust gevlogen gaat worden denk ik. Vooral vliegen als het nodig is en niet omdat we persé voor onze vakanties etc zo ver weg willen. Dat zou voor die gezondere lucht al een eind schelen denk ik. Maar daarin heb ik makkelijk praten, heb niks met reizen, vakanties (ons paard is ons dagelijkse vakantiemomentje) en ik heb zelfs nog nooit in m'n leven in een vliegtuig gezeten :+
Aan de andere kant gun ik iedereen z'n leuke vakantie en bovendien betekent minder vliegverkeer ook minder werkgelegenheid, da's ook wel weer een ding.

Daarnaast ga ik altijd al naar mijn werk met het OV of de fiets, maar ik hoop toch dat ik straks af en toe nog eens thuis mag werken.

Verder ben ik wel benieuwd hoe het na corona verder zal gaan met het online wedstrijd rijden. Of dat een vaste plaats gaat krijgen naast de "echte" wedstrijden. In de westernsport (daarbuiten ken ik eigenlijk alleen we all ride) is het momenteel in elk geval flink in opkomst. Nog niet in alle onderdelen, en er zullen vast wat haken en ogen aan zitten, maar toch. Ik zie heel veel voordelen, naast het feit dat het gewoon leuk is om te rijden tegen mensen uit alle hoeken van de wereld.

Al met al hoop ik dat we verder in het algemeen ook wat meer bewust gaan worden van ehhh vanalles, en niet alles wat we hebben, kunnen en doen zomaar voor lief nemen.

Ze zijn er hier op stal ook mee bezig :j . Wordt wel hoog gescoord vond ik.

Ik hoop dat we ons vooral bewuster worden van de fragiele wereld waarin we leven. Want laten we eerlijk zijn, deze adempauze had de aarde nodig. Dit kon ook niet uitblijven.

Maar ben bang dat de impact nihil is als alles in vabaf april weer (zij het gefaseerd) gaat draaien zoals voorheen. Ik denk dat we dan middenin de zomer voor het grootste deel vergeten zijn hoe het was om elkaar te helpen en elkaar niet te kunnen vastpakken.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 08:59

moonsparkle schreef:
@penotti: Nah kan ik het niet met je eens zijn, ben vroeger erg gepest en juist door kinderen die het niet zo breed hadden. Pesten gebeurd om vanalles. Ik kende ook mensen die op kamp woonden, mensen met heel weinig geld en juist omdat ze zo gehard waren werden ze niet gepest maar moest je eerder voor ze uitkijken. Ik zeg trouwens niet dat het nooit gebeurd hoor pesten om armoede.

Misschien is jouw ervaring anders penoti of is het je zelf misschien ook overkomen, of misschien zijn tijden in 20 jaar erg verandert. Maar ik zie daar geen reden in om allebei te werken. Denk dat er ook veel kinderen zijn die liever hun ouders wat vaker zouden zien en ik ken ook ouderen die aangeven dat ze achteraf liever meer tijd met hun kind hadden doorgebracht.

In mijn tijd op de lagere school begon bij ons toen het merk dragen.
Bij ons was de financiële situatie ook niet dat dat kon. Kom uit een 1 ouder gezin.
We hadden goed te eten en waren altijd schoon gekleed, maar geen dure merk dingen. Ook geen vakanties. De rekeningen werden netjes betaald en geen schulden.
Luxe dingen als gsm en ipads bestonden gelukkig nog niet.

Maar toen werden er echt kinderen buitengesloten omdat ze dat niet hadden.
Ik was gelukkig in die tijd al assertief genoeg en mij lieten ze daarom buiten schot.
Maar had helaas ook weer niet het lef om voor de andere kinderen op te komen.
Ook later op het voortgezet onderwijs zag ik dit.
Ik kan me niet voorstellen in ons steeds meer materialistische maatschappij dat dit nu anders is.
Natuurlijk zal er ook wel om andere dingen gepest worden, maar niet met de groep mee kunnen is vaak toch wel een reden.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:06

Gimme_Joy schreef:

I know :j v.w.b. de hoge scores: dat gebeurt in de gewone shows ook. De ene jury punt nu eenmaal sneller wat hoger dan de ander. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.

Verder lijkt het me dat, nu je overal leest en hoort hoeveel schoner de lucht is etc, er hier en daar toch wat ogen open zullen gaan. Dat hoop ik in elk geval wel.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 09:12

Ik vrees dat ik na deze crisis met kleinzoon naar de kapper moet..
De poging van moeder gisteren heeft geresulteerd in een kaal klein mannetje :D :D :D :D :D :D

_Penotti

Re: Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:13

*D _/-\o_ _O-

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:34

Sandra_H schreef:
Gimme_Joy schreef:

I know :j v.w.b. de hoge scores: dat gebeurt in de gewone shows ook. De ene jury punt nu eenmaal sneller wat hoger dan de ander. Altijd zo geweest, zal altijd zo blijven.

Verder lijkt het me dat, nu je overal leest en hoort hoeveel schoner de lucht is etc, er hier en daar toch wat ogen open zullen gaan. Dat hoop ik in elk geval wel.

In Amerika ja? ook 79? Ik dacht juist dat er altijd heel streng gescoord werd in Amerika haha!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:11

Echwel schreef:
De poging van moeder gisteren heeft geresulteerd in een kaal klein mannetje :D :D :D :D :D :D

_/-\o_ :)) :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:17

LadyMadonna schreef:
Wellicht, gaat er gewoon weer 1 ouder werken - 1 ouder thuis (of beide partime) waardoor kinderen weer door hun ouders opgevoed worden ipv door het onderwijs.
Dat betekend wel dat ouders hun leven aan moeten (kunnen) passen. Dus niet twee auto’s voor de deur, 4x op (vlieg)vakantie, elke winter een nieuwe jas, etc...

En de vrouwen (want je weet dat die zorgtaak op vrouwen gaat vallen) moeten hun ambitie dan maar gewoon uitschakelen ofzo? Kiezen tussen werken en moeder zijn net als 50 jaar geleden? Nee bedankt :')

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:19

Alle vrouwen weer aan het aanrecht :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:34

Penotti, daarom zou het toch fijn zijn als dat allemaal niet meer zou hoeven?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:03

Echwel schreef:

:D :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:14

Deze hele crisis zal iedereen wel eens goed wakker schudden, net zo als dat je na oorlogen generaties op ziet staan die opeens veel meer gedreven zijn dan de generaties daarvoor.

Mijn voorspellingen:
- mensen zullen hopelijk minder gaan consumeren en beter nadenken of ze iets ook echt nodig hebben. Na een paar weken opgesloten te zitten kom je er achter dat je niet 2x per week uit hoeft te eten om in leven te blijven of elke week nieuwe schoenen te kopen.
- meer mensen zullen zich gaan beseffen dat we meer zelfvoorzienend zullen moeten worden: altijd spaargeld achter de hand hebben, minder er op vertrouwen dat de sportschool altijd open is en misschien meer investeren in hun eigen huis zodat je volgende keer dat je vast komt te zitten het wat makkelijker hebt (wat ben ik blij dat ik een eigen gym heb thuis, en sinds vorige week hebben we ook een opblaaszwembad staan voor de kinderen nu de community-pool gesloten is). Dit ook op landelijk niveau: alles in China laten produceren is goedkoop maar als China weg valt dan zitten we opeens zonder latex handschoenen en mondkapjes. Ik ben blij dat Nederland tenminste genoeg voedsel produceert.
- de EU zal nog eens goed ter discussie komen. Tijdens periodes van goede groei is het allemaal leuk en aardig om meer landen toe te voegen en geld aan ze te geven, maar je ziet nu ook hier op bokt al onder de meest linkse personen dat ze er niet veel in zien om de voornamelijk zuidelijke landen financieel flink te helpen nu we zelf ook in crisis verkeren. Landen die het eerst niet zo nauw namen met de uitbraak en die nu hun handje op gaan houden om weer op de been te komen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:29

LadyMadonna schreef:
Penotti, daarom zou het toch fijn zijn als dat allemaal niet meer zou hoeven?

Dat zou geweldig zijn.
Maar dan denk ik dat de lock down echt moet worden, dus nergens heen mogen, en wel 5 jaar moet gaan duren.
Dat mensen echt volkomen anders gaan worden en denken.
Nu zijn er wel mensen die al menen dat dit verschrikkelijk is, maar ik denk dan ook, valt allemaal wel mee.
Alles is nog te krijgen. En gaan we niet met zijn allen tegelijk is ook alles in elke winkel gewoon te koop.
Alleen de echt luxe als uit eten en vakanties is van de baan. Maar blijkbaar denk ik te gemakkelijk dat ik dat niet als probleem zie.
Denk dat de grootste problemen worden de mensen zonder inkomen dadelijk.
En hopelijk dat die goed opgevangen worden door UWV of gemeente, want dat is nu nog zeker niet vanzelfsprekend.
Hopelijk gaat er een basisinkomen voor iedereen uit komen en de gewone uitkeringen op de schop.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:34

Inderdaad, om mensen anders te gaan laten denken zou die lockdown veel langer moeten duren. Vooralsnog denk ik nu ook gewoon van, tja, valt allemaal wel mee. Maar misschien komt dat sowieso al dat ik geen uitgaanspersoon ben, geen terrasjes pak, en geen vrienden heb om naartoe te gaan. Dus, behalve geen vakantie eventjes en niet uiteten, is er vrij weinig veranderd :')

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:34

Ik denk dat er niet persé iets positiefs verandert. Hopelijk zien werkgevers in dat thuiswerken een goede mogelijkheid is en kunnen we hiermee verkeersdrukte (lees: vele ongelukken) en vervuiling zo verminderen.

Echter ben ik bang dat zodra het weer mogelijk is om 'vrij' te leven iedereen weer zo hard naar het oude 'vertrouwde' ritme grijpt..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:39

Ik hoop dat na deze crisis mensen hygiënischer blijven kwa hoesten en niezen en dan ook bij niet lekker voelen thuis blijven. ook afstand blijven houden en hun handen vaak blijven wassen.
En vooral blijven in zien je niet dagelijks maar overal naar toe hoeft of overal bij hoeft te wezen. Pak eens wat meer rust thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:48

Whale schreef:
Inderdaad, om mensen anders te gaan laten denken zou die lockdown veel langer moeten duren. Vooralsnog denk ik nu ook gewoon van, tja, valt allemaal wel mee. Maar misschien komt dat sowieso al dat ik geen uitgaanspersoon ben, geen terrasjes pak, en geen vrienden heb om naartoe te gaan. Dus, behalve geen vakantie eventjes en niet uiteten, is er vrij weinig veranderd :')

Dat denk ik ook ja. Veel mensen zitten nu nog in een soort fase van weerstand, zoeken naar mazen en gaten in de regels, en "als ik weer naar buiten mag, ga ik..." dus om het echt langdurig effect te laten hebben, zou iedereen eigenlijk binnen moeten blijven tot ze niet alleen berusting hebben in de beperkte bewegingsvrijheid en het langzamere leven, maar er ook volledig aan gewend zijn en die drang kwijt zijn om Nu. Meteen. invulling te kunnen geven aan iedere impuls.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het eigenlijk wel lekker vind, een wat kleinere wereld, stillere omgeving en weinig stress. := De eerste paar dagen vond ik wel even lastig, maar na een paar dagen ga je je vermaken met "kleinere" dingen, dingen die meer bij jezelf liggen voor je eigen voldoening en vermaak, en niet per se allemaal op social media uitgemeten hoeven te worden (niet dat ik daar zo actief op was overigens). Daarnaast ben je ook gewoon meer aangewezen op je lokale community en écht menselijk contact, in plaats van op (anonieme) namen op een scherm, want linksom of rechtsom, WhatsAppberichten kunnen nooit het contact vervangen dat je hebt als je met iemand belt, of ze face-to-face spreekt.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:02

Het kan ook de andere kant opslaan hè dat mensen juist meer moeten gaan werken om de schade in te halen meer mensen gaan feesten om te genieten en mensen massaal gaan eten omdat ze het zo lang niet hebben kunnen doen ...

En hoe meer mensen thuis werken hoe meer mensen op straat komen te staat zonder baan...
Meer thuis werken betekend minder kantoren dus minder personeel om te onderhouden, minder auto’s betekend minder garages voor onderhoud en schade minder werk aan snelwegen door minder gebruik dus minder werk voor wegenbouw ...
meer mensen komen in de problemen meer armoede ...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:17

Walkure schreef:
Ik denk dat er niet persé iets positiefs verandert. Hopelijk zien werkgevers in dat thuiswerken een goede mogelijkheid is en kunnen we hiermee verkeersdrukte (lees: vele ongelukken) en vervuiling zo verminderen.

Echter ben ik bang dat zodra het weer mogelijk is om 'vrij' te leven iedereen weer zo hard naar het oude 'vertrouwde' ritme grijpt..

Ik ben er niet bang voor, maar ik hoop het gewoon. Terug naar het oude vrije.

Ik denk wel dat de wereld egocentrischer wordt.

Maar het vliegverkeer en toerisme moet zo snel mogelijk wereldwijd weer draaien. Daar heeft de hele wereld belang bij.

Uit eten gaan zal ik weer doen zodra het kan, maar het moet wel gezellig zijn. Dus niet lege tafeltjes e.d.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:30

germie schreef:
Walkure schreef:

Ik ben er niet bang voor, maar ik hoop het gewoon. Terug naar het oude vrije.

Ik denk wel dat de wereld egocentrischer wordt.

Maar het vliegverkeer en toerisme moet zo snel mogelijk wereldwijd weer draaien. Daar heeft de hele wereld belang bij.

Nou... de hele wereld, de natuur, het klimaat en de mensengezondheid niet met weer toerisme en vliegverkeer! Dat mogen ze flink beperken wat mij betreft!
Uit eten gaan zal ik weer doen zodra het kan, maar het moet wel gezellig zijn. Dus niet lege tafeltjes e.d.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 14:56

Ik ga vliegen zodra het weer kan. Ik ben inmiddels genoeg beperkt.

Er zal een egocentrischer wereld komen. goed of niet goed? Ik weet het niet.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:03

Na de crisis mag Nederland de pension leeftijd wel een stuk lager maken.
Laatst bijgewerkt door sporten op 03-04-20 15:07, in het totaal 3 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:04

sporten schreef:
Na de crisis mag Nederland de pension leeftijd wel een stuk lager maken.

Die gooien ze omhoog, en de belastingen ook, want al dat geld wat dit kost (wat ze dus bespaard hebben omdat ze in 2017 het aantal ic bedden gehalveerd hebben) wordt gewoon allemaal z.s.m. teruggepakt van de gewone mens. Die geven ze een koopkrachtdaling van meer dan de economische krimp.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-20 15:07

germie schreef:

Ben je nu echt constant overal aan het zeggen dat je moet reizen..
Denk dat gewoon tot na het toeristen seizoen de grenzen dicht zitten, helemaal prima wat mij betreft, hoef even geen Chinezen, Italianen enz hier

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 15:09

germie schreef:

Waarom niet met de trein?