Van me af schrijf topic - papa heeft kanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:09

Heel veel sterkte TS
Hoop dat jullie nog lang van elkaar mogen genieten .

Change3x

Re: Van me af schrijf topic - papa heeft kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:12

Wat verschrikkelijk… Heel erg veel sterkte. :knuffel:

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:16

Sterkte voor jullie, wat een k*tnieuws ;(

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:22

Heel veel sterkte! Wat een nare update.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-24 21:27

Bedankt voor alle lieve berichtjes <3

Het is gelukkig niet zo dat het zó slecht met hem gaat dat hij niks meer kan en bedlegerig is ofzo gelukkig! Het is vooral een enorm gebrek aan energie doordat hij bijna niks kan eten. Z'n conditie is ontzettend slecht. Op de foto zie je het niet zo maar hij is ontzettend mager. Door de eerdere bestralingen zijn z'n speekselklieren stuk gegaan en braken al z'n tanden af, dus hij had een tijdje een kunstgebit, maar de bestralingen hebben ook z'n kaakbot erg zacht gemaakt waardoor hij dat gebit niet meer in kan. Dus kauwen kan hij sowieso al amper omdat z'n kaakbot dan versplintert, maar door de tumor op z'n tong wordt eten nog extra ingewikkeld.

Hij hield altijd erg van biefstuk, en kippenpoten enzo. Maar dat is nu allemaal geen optie meer, dat is wel erg sneu. Hij genoot altijd erg van lekker eten en nu is dat gewoon bijna niet meer mogelijk. Hij kan nog maar een paar dingen eten en dat zijn niet de meest interessante dingen (tot snot gekookte groente, zachte worteltjes uit blik, lasagne van de slager want die is erg fijn en hij eet dan niet de lasagne bladen, witvis, en wat soepjes)..

Afgelopen week waren we op vakantie en toen waren we bij een restaurant waar ze echt een fantastische kok hadden, de sukade was zó zacht dat m'n vader het zelfs kon eten. Hij heeft daar echt weer genoten van eten, een coquille op, gerookte zalm, zeewolf en een stuk sukade. Hij was daar zo blij mee <3 en zat sinds lange tijd ook echt weer vol van een maaltijd!
Hij heeft wel van die flesjes Nutridrink oid hoor als maaltijdvervanger. En we zijn er op vakantie achtergekomen dat frikandellen ook wel goed gaan, dus we proppen 'm lekker vol met frikandellen :')

We hebben hier een hele goede visboer dus ik ben van plan om binnenkort even lekker voor hem te koken, dan haal ik coquilles en zalm. Misschien wat Hollandse garnaaltjes en die dan fijn snijden. Denk dat hij dat wel erg kan waarderen :j Mijn moeder is niet zo'n held met koken dus die durft coquilles niet aan :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:08

:knuffel: Wat een zoektocht is dat ook... heb je fish pie al geprobeerd? En lukt stoofpot nog?
Dikke knuffel, ik denk aan jullie :(:)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:46

Hebben jullie al bouwsteentjes geprobeerd? Deze kun je gewoon bij de Jumbo kopen. Het zijn eiwit-'taartjes'. Deze geven ze vaak aan ouderen of mensen die lastig kunnen eten na een operatie. Ik at ze om niet teveel af te vallen. Ze zijn heerlijk, net echte gebakjes. Je hebt er ook toetjes van geloof ik. Sterkte hoor!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 16:27

Flowerbomb schreef:
Hebben jullie al bouwsteentjes geprobeerd? Deze kun je gewoon bij de Jumbo kopen. Het zijn eiwit-'taartjes'. Deze geven ze vaak aan ouderen of mensen die lastig kunnen eten na een operatie. Ik at ze om niet teveel af te vallen. Ze zijn heerlijk, net echte gebakjes. Je hebt er ook toetjes van geloof ik. Sterkte hoor!

Ja wel geprobeerd, kan hij niet eten helaas. -O- zoiets zou wel perfect zijn! z’n tong verstijfd dan een soort door die tumor. Ze hebben bij de AH wel heel veel extra proteïne toetjes, die vindt hij wel heel lekker. En hele zachte chocola (van Lindt bijvoorbeeld) die snel smelt kan hij ook wel op sabbelen.

Prrrr schreef:
:knuffel: Wat een zoektocht is dat ook... heb je fish pie al geprobeerd? En lukt stoofpot nog?
Dikke knuffel, ik denk aan jullie :(:)

Fish pie zonder pie gaat wel denk ik :P als in, het deeg kan hij niet eten, de vulling denk ik wel.
Stoofpot kan wel, uit de slowcooker zodat alles heel zacht is.

Wij waren vorig jaar in Schotland en toen heb ik een blikje Haggis voor hem meegenomen. Meer als grapje, maar het beviel uiteindelijk zo goed dat ik bij een Britse expat winkel nog een hele voorraad ben gaan halen :=

Hij is vanochtend bij de kaakchirurg geweest en die gaan kijken of ze een gebit met soort van zachte onderkant kunnen maken, dus dat zou wel heel fijn zijn als dat kan!

Zit hij nog steeds met die tong die gewoon erg pijnlijk is en snel verstijfd, maar dan kan hij in ieder geval weer een beetje wat kauwen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 16:47

Je zou op een fish pie ipv een deegdeksel ook een korstloze kunnen maken met puree bovenop.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:21

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:32

Ach, tuurlijk, ben in de war met andere pie soorten :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:32

Bouwsteentjes zijn ontzettend plakkerig, ik kan me voorstellen dat dat niet prettig voor hem eet.
Je kunt eventueel ook bij de Jumbo easy to eat halen https://www.jumbo.com/producten/innopas ... g-376160DS
Dat is ook zoiets alleen dan zacht

verder kun je kijken op https://datisevenslikken.nl/
Daar staan veel tips en recepten voor zachte voeding, misschien dat iddsi 5 of eventueel iddsi 4 wel haalbaar is voor hem.
Kan hij toch met smaak wat dingen blijven eten.
Ook kun je op deze site nog kijken voor tips https://www.atlant.nl/?s=zonhove
de keukenmachine die ze hier beschrijven hoef je er echt niet voor aan te schaffen, maar zo heb je wel wat ideeën wat je kunt doen met voeding om de consistentie aan te passen naar fijne voeding waar niet op gekauwd hoeft te worden, ik kan me voorstellen dat met kauwen de tong een eigen leven gaat leiden in dit verhaal.
gemalen is fijn en homogeen is echt glad.
Kijk maar eens of je hier wat uit kunt halen aan ideeën en als je eventueel nog vragen hebt mag je me altijd een pb sturen, ik werk in de gehandicaptenzorg met cliënten met slikproblematiek, er zijn echt wel wat dingen op de markt die je in kunt zetten, mocht het naar het hele fijne moeten gaan kan ik je nog wat andere tips en ideeën aanreiken.

Heel veel sterkte en succes

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:35

Heel veel sterkte TS!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 22:02

Evelyne79 schreef:
Bouwsteentjes zijn ontzettend plakkerig, ik kan me voorstellen dat dat niet prettig voor hem eet.
Je kunt eventueel ook bij de Jumbo easy to eat halen https://www.jumbo.com/producten/innopas ... g-376160DS
Dat is ook zoiets alleen dan zacht

verder kun je kijken op https://datisevenslikken.nl/
Daar staan veel tips en recepten voor zachte voeding, misschien dat iddsi 5 of eventueel iddsi 4 wel haalbaar is voor hem.
Kan hij toch met smaak wat dingen blijven eten.
Ook kun je op deze site nog kijken voor tips https://www.atlant.nl/?s=zonhove
de keukenmachine die ze hier beschrijven hoef je er echt niet voor aan te schaffen, maar zo heb je wel wat ideeën wat je kunt doen met voeding om de consistentie aan te passen naar fijne voeding waar niet op gekauwd hoeft te worden, ik kan me voorstellen dat met kauwen de tong een eigen leven gaat leiden in dit verhaal.
gemalen is fijn en homogeen is echt glad.
Kijk maar eens of je hier wat uit kunt halen aan ideeën en als je eventueel nog vragen hebt mag je me altijd een pb sturen, ik werk in de gehandicaptenzorg met cliënten met slikproblematiek, er zijn echt wel wat dingen op de markt die je in kunt zetten, mocht het naar het hele fijne moeten gaan kan ik je nog wat andere tips en ideeën aanreiken.

Heel veel sterkte en succes

Oh wat een super fijne tips zeg! Mijn moeder werkte ook in de gehandicaptenzorg maar die mensen waren zo zwaar gehandicapt dat ze gewoon allemaal een sonde hadden dus die heeft ook niet echt ideeën van werk meegenomen zeg maar haha.

M’n vader is wel echt super eigenwijs en wil echt ab-so-luut NIET uit de blender eten := ik ga je bericht in ieder geval doorzetten naar m’n moeder, we kunnen vast wel wat knutselen met de recepten. Heel fijn! :*

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 23:01

Een tandtechnisch laboratorium kan ook in een bestaand kunstgebit een soort zachte voering maken.
Dan kan je alleen geen sterke ontkalkingstabletten meer gebruiken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:06

Warboel schreef:
M’n vader is wel echt super eigenwijs en wil echt ab-so-luut NIET uit de blender eten :=

Staafmixer kan ook O:) en prakken met vork ook ;)

En Google eens op zachte voeding, dan krijg je ook nog veel hits met diverse tips en ideeën

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:16

Ja, easy go eat wilde ik ook noemen! Mooie tips zo. Ik wilde de iddsi index ook nog even noemen https://www.iddsidex.nl/
Voor inspiratie scroll ik daar nog wel eens doorheen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-24 18:56

Weer even een update hier, helaas geen positieve. De tumor groeit gestaag en m’n vader gaat hard achteruit. Hij kan inmiddels alleen nog maar hele gladde soep eten.

Ik denk als je die Iddsi Index hierboven kijkt; dat hij ongeveer tot level 2 kan eten en zelfs dat niet altijd. Hij heeft wel nutridrink.
Hij moet na het eten ook soms overgeven.

Hij ligt inmiddels ook steeds vaker op bed en heeft nergens energie voor. Elke 2 weken komt de huisarts langs en eigenlijk moet elke 2 weken de dosis fentanyl pleisters verhoogd worden omdat hij zoveel pijn heeft.

Helaas dus geen leuke update, ik heb het er echt wel heel moeilijk mee. M’n grote sterke superman pappa is veranderd in een mager bleek ziek hoopje ellende… en je staat zo ontzettend machteloos. We hopen heel erg dat hij 2025 nog haalt, maar we hebben er een hard hoofd in ;(

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:10

Heel veel sterkte met de ziekte en het naderende afscheid van je vader, Warboel !

Ik begrijp dat het ontzettend moeilijk is, maar als iemand zo veel pijn heeft en niet meer beter kan worden,

Sterkte,

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:11

Wat een verdrietige update, al is het dan niet volledig onverwacht..... Heel veel sterkte :knuffel: :knuffel: :knuffel:

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 19:19

Wat vreselijk voor je vader, en uiteraard ook voor jullie.
't Is zwaar ellendig om het te moeten ondergaan en ook voor jullie om het zien te gebeuren. Vreselijk.
Heel erg veel sterkte voor jullie allemaal :knuffel:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 20:32

Heel veel sterkte! Mijn vader is toen ik jong was overleden aan keelkanker. Was een lijdensweg die ik niemand gun. Ik hoop dat jouw vader zacht mag inslapen met zijn geliefden bij zich.
Veel kracht toegewenst en dikke knuffel.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:36

Ach nee toch wat een vreselijk bericht en wat moet dat moeilijk zijn voor jullie allemaal. Heel veel sterkte!

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:45

Sterkte, wat is het toch een vreselijke ziekte.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 21:53

Vreselijke ziekte.. ik wil je enorm veel sterkte wensen.