Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:52

MoniqueT schreef:
Drie maanden beperking van je vrijheden, aanpassingen in je dagelijkse leven, je sociale contacten op een andere manier vormgeven. Wat een enorme mogelijkheden hebben we in deze tijd. Alleen al het feit dat we internet hebben en zo dus hierover kunnen praten.

En ja, het is heel vervelend als je dit financieel raakt, als je alleen bent, als je je plannen ´on hold´ moet zetten of misschien niet meer kan uitvoeren. Maar er is uitzicht uit deze zwarte tunnel en in de tussentijd is het overleven. Ben ik nu zo gek dat ik af en toe moeten denken aan mijn ouders die vijf jaar oorlog hebben meegemaakt, huizen gebombardeerd hebben zien worden, zelfs hun eigen huizen en familieleden verloren? En dan heb ik het nog niet over mensen die ondergedoken zaten en afgevoerd werden.

Kom op jongens! Als je dit heel moeilijk vindt, zoek dan hulp, praat met mensen die zich hier aanbieden of zoek in je eigen kring. Er komen vast ook professionals die dit soort hulp online gaan aanbieden, sterker nog, die zijn er al. Maar hou op met jezelf volledig in de put praten, zeker in dit topic ook vaak elkaar daar nog in versterken.

De wereld staat in brand en we voelen daar allemaal onze eigen pijn het sterkste in, maar kijk eens goed om je heen. Misschien besef je dan dat je nog best veilig bent!

De mensen die de grootste voorspoed hebben beleefd, zijn ook onze ouders en grootouders die in de oorlog zaten, ooit.

Ik moet inderdaad ook vaak denken aan mensen die oorlogen meegemaakt hebben of nu nog meemaken. Ik vind dit al enigszins beangstigend. Het denken aan het meemaken van een oorlog grijpt me dan echt naar mijn strot. Pas nu besef ik wat een groot goed je vrijheid is. Het doet me pijn die te moeten inperken, maar het is met een goed doel … juist ervoor zorgen dat er zo min mogelijk mensen overlijden aan dit nare virus en ervoor te zorgen dat iedereen zo snel mogelijk weer in goede gezondheid zijn of haar volledige vrijheid terug krijgt.

Zelf zit ik niet lekker in mijn vel. Lang verhaal kort … Boerderij en eigen bedrijf verkocht en hiermee is mijn werk weggevallen. Dit was onze eigen beslissing al zat er een minder leuke reden achter.
We zouden een nieuwe start maken. Nieuwbouwwoning die vorige week opgeleverd is. We wonen er inmiddels 10 maanden naast in een tijdelijke woonunit. In deze periode ben ik veel thuis geweest door het wegvallen van mijn werk. Het idee was om zodra we in de woning zouden gaan, een omscholing te gaan volgen en weer te gaan werken.

Ik liep tegen de muren omhoog en een vervelend iets dat ik altijd weggestopt heb is omhoog gekomen. Zodanig dat ik zelfs niet meer uitkeek naar de bouw en ons nieuwe huis. Ik heb aan de bel getrokken. Waar ik altijd geroepen heb nooit naar een psycholoog te gaan, ga ik daar nu toch naar toe. Ook heb ik meer dan een half jaar niet open gestaan voor medicatie. Uiteindelijk toch gaan slikken en ik merk echt dat ik me iets beter begin te voelen.

En toen kwam corona. Voor iedereen natuurlijk vreselijk. Mijn ritme en structuur is weggevallen en daar heb ik veel moeite mee. Daarnaast zijn mijn 2 kinderen hele dagen thuis. Ik vind dat erg pittig. Ze kunnen lekker ruziën met elkaar en mijn lontje was al iets korter. Mijn man maakt lange dagen van 6:00 22:30 (6 dgn per week) dus ik sta er alleen voor.
Ik vond het leuk met de kinderen naar hun sportwedstrijden, trainingen of paardrijlessen te gaan. Ook dit is weggevallen. Zelf vind ik het erg leuk met vrienden op stap te gaan. Ook dit is weggevallen.
Mijn dochter is verdrietig omdat het groep 8 kamp, de musical en het sportkamp niet doorgaan. Ik merk dat ik me psychisch ook weer slechter ga voelen.

Gelukkig gaat mijn afspraken met de psycholoog tot op heden toe door. Daarnaast heb ik 2 vrienden die ik ook nu nog wel zie. Mijn sociale kring heb ik echt voor 90% ingeperkt. Deze enkele sociale contacten houden me op de been. Ik mis gewoon enorm het ritme en regelmaat, afleiding en uitkijken naar leuke dingen. Dit zal voor veel meer mensen gelden. Ik mis erg het werken. Mezelf nuttig voelen.

belle_boef

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 21:57

In China wordt het gewone leven weer hervat. Ook daar start het weet op. Dat gaat hier ook weer gebeuren. Doordat China de eerste was is NL er al met meer kennis ingestapt in de Corona trein. Ook wij zullen over enige tijd ons leven weer oppakken en de boel weer opbouwen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:00

Ik begrijp ook wel dat het heel moeilijk is voor velen. Maar zoek hulp!

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:00

Pocca_Locca schreef:
Dat is lief Shadow, die lijst met nummers +:)+ altijd goed om te weten waar je eventueel terecht kan!
@IHN ik vond de opmerking van safina ook een beetje naar overkomen richting Germie.

maar inmiddels uitgelegd. Zo zie je maar... internet is nooit een vervanging voor werkelijk contact.

Safina, dank voor je uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:04

IHN schreef:
Pocca_Locca schreef:
Dat is lief Shadow, die lijst met nummers +:)+ altijd goed om te weten waar je eventueel terecht kan!
@IHN ik vond de opmerking van safina ook een beetje naar overkomen richting Germie.

maar inmiddels uitgelegd. Zo zie je maar... internet is nooit een vervanging voor werkelijk contact.

Safina, dank voor je uitleg.

Graag gedaan. En goed dat je het aangeeft hoor. Dat geeft de kans het uit te leggen..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:09

Oh pardon, ik had daar overheen gelezen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:27

Ik ga het niet uitleggen. Er is toch geen enkel begrip.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:33

Hier zitten juist de mensen die snappen dat als je termen als uitzichtloos lijden in de mond (of het toetsenbord) neemt je passende hulp nodig hebt. Dat is niet aanvallend bedoeld. Ik en vast meerdere hier hebben dat namelijk weleens doorgemaakt, het écht niet meer zien zitten.

En als je daar in zit dan kan alles wat er misgaat in de wereld voelen als een persoonlijke aanval, maar dat is niet zo en daar kan je hulp mee krijgen. Dat hoeft niet altijd een pilletje te zijn en als dat wel een pilletje zou worden dan is dat maar zo als dat je helpt. :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:33

germie schreef:

Dat is helemaal niet waar. Jammer dat je het zo ziet.
Het is ook vooral heel jammer dat je psychische hulp zo neersabelt, want wie zegt dat je een pilletje krijgt?
Wat is er mis om gewoon eens met iemand te gaan praten? Want de manier zoals je naar de toekomst kijkt is zorgwekkend en daarvoor zijn er mensen die je kunnen helpen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:34

Germie, je blijft bokken als een klein kind. Wie je wel begrijpt, krijgt net zo goed de kous over de kop als degene die vinden dat je er een groot drama van maakt.

Zoek hulp, je hebt het hard nodig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:38

Probeer het op zijn minst! Zo te horen heb je weinig meer te verliezen. Ik was ook altijd iemand die riep nooit naar een psycholoog te gaan. Laat staan medicatie … die troep zou ik nooit gaan slikken, want daar zou je nooit vanaf komen.
En kijk nu. Ik ga naar een psycholoog en het helpt me toch echt. Ook ben ik ondanks mijn weerstand begonnen met medicatie. En die geeft me rust in mijn hoofd en ik zie alles net even iets lichter. Je kunt het altijd proberen. Want zo doorgaan helpt je ook niet.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:52

Ik heb even wat mindfulness gedaan en even heel hard gehuild (vooral omdat ik bang ben dat ik m’n vader gewoon erg weinig ga zien de komende tijd, of dat hij komt te overlijden en we geen fatsoenlijke begrafenis kunnen houden) en moet zeggen dat ik het allemaal wel wat beter kan relativeren.

Wat ik zei, voor mij is het al een grote stap dat ik vandaag uit bed gekomen ben en gekookt heb. Maar dat was het op mn slechte dagen voor deze crisis ook al.
Hopelijk morgen weer een stapje meer. Misschien wat oefeningen doen van m’n personal trainer of wat schilderen of tekenen. Ik vond leven al moeilijk en nu nog ietsje moeilijker, maar een beetje uitdaging houdt het leven ook leuk toch? :') :Y)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:58

germie schreef:

Het is de manier hoe je het overbrengt. Je bent niet de enige die in dit schuitje zit, er zijn miljarden mensen die op dit moment plannen en dromen aan de kant moeten schuiven voor een paar maanden. Niemand heeft gevraagd om dit virus. Maar het is er nou eenmaal, en daar moeten we eventjes mee dealen, niemand die het leuk vindt. Maar straks komen we aan het einde van deze ellende, en kunnen we ons leven weer oppakken en vieren we allemaal een feestje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:04

Misschien ook iets wat anderen helpt: mijn eigen stempelkaartje.

Afbeelding

Misschien dat ik dat nu eindelijk, eindelijk ook eens uitbouw naar een mooier bullet journal, maar het doel is om gewoon af en toe te kunnen denken: 'ha, dat heb ik gedaan, stempeltje voor mijzelf!'

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:07

Super, dat zou voor mij ook een mooie zijn!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:24

Ik ga me hier maar ook melden, denk dat we wel wat steun kunnen hebben aan elkaar en waardevolle tips gedeeld kunnen worden :)

Shadow0: oh wat goed! ik ben dus wel echt iemad die dat een paar dagen volhoudt en dan weer vergeet te doen/geen zin meer in heeft.. :o

Ik dacht zelf de periode van alleen zijn eindelijk weer wat achter me te kunnen laten, maar dat wordt dus flink verlengd :+ Juli afgelopen jaar is mijn relatie uitgegaan en sindsdien veel met mezelf aan de slag, voelde me toen echt eenzaam en ongelukkig dat heb ik weer kunnen veranderen naar het leuk hebben met mezelf en mijn eigen gezelschap goed genoeg vinden. Maar ik was nu juist weer toe aan meer contact, aan feestjes, aan gezelschap. Het delen van plezier.

Eigenlijk weet ik dat mijn stemmingen fout gaan op het moment dat ik niet in het hier en nu aanwezig ben maar met het verleden of toekomst bezig ben.. en dat is lastig af te leren. Voor mij helpen yoga en meditatie daar wel bij, en dat probeer ik dan ook iedere dag te doen, regel voor mezelf is of yoga of mediteren.

Maar ja, na de tegenslagen van vorig jaar kwam er begin dit jaar bij dat ik na mei weg moet op mijn huidige werk omdat ik er dan 2 jaar zit en dat de max is voor uitzendkrachten en ik geen vast contract heb gekregen.. dat was al poedersuiker maar he, dan in ieder geval nog een paar maanden gezellig hebben met collega's... uhm ja. Thuiswerken nu dus, alleen. En hoe ik in deze crisis een nieuwe baan ga vinden naast dat ik daarover al met mijn handen in het haar zat want help ik weet niet wat ik wil/kan.. pffft.
Vrijdag de 13e was ook het begin van groepstherapie.. dat was dus direct de laatste keer. Wordt wel telefonisch contact opgenomen hoor.. maar dat is toch heel anders.

En ja jeetje, als je het relativeert is het allemaal ook weer niet zo erg, bedoel het is geen oorlog. Maar toch is het poedersuiker en moet die ruimte er ook zijn denk ik, om het even flink poedersuiker te vinden. Sterkte aan iedereen hier :(:)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:26

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:27

Ik kreeg deze doorgestuurd van een kennis, een online module opgezet door GZ-psychologen om iedereen die kampt met angst/stress etc omwille van corona een steuntje in de rug te geven. Hopelijk hebben jullie er wat aan <3

https://therapieland.nl/programmas/zelf ... onastress/

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 23:43

Ik ga er morgen naar kijken dank jullie

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 10:59

Voor mensen die juist een beetje elkaar willen motiveren over dingen waar ze mee bezig zijn / zouden willen zijn heb ik een topic gestart: [CV] [HK] Thuiszijn en bezigheden
Iedereen welkom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:55

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:07

Momenteel zit ik er een beetje doorheen.. T voelt zo, eenzaam en onzeker... Bah... Wat een nachtmerrie zo..

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:32

@ Saskia9 : Wat zijn momenteel je grootste angsten?

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:41

Delphi schreef:
MoniqueT schreef:
Drie maanden beperking van je vrijheden, aanpassingen in je dagelijkse leven, je sociale contacten op een andere manier vormgeven. Wat een enorme mogelijkheden hebben we in deze tijd. Alleen al het feit dat we internet hebben en zo dus hierover kunnen praten.

En ja, het is heel vervelend als je dit financieel raakt, als je alleen bent, als je je plannen ´on hold´ moet zetten of misschien niet meer kan uitvoeren. Maar er is uitzicht uit deze zwarte tunnel en in de tussentijd is het overleven. Ben ik nu zo gek dat ik af en toe moeten denken aan mijn ouders die vijf jaar oorlog hebben meegemaakt, huizen gebombardeerd hebben zien worden, zelfs hun eigen huizen en familieleden verloren? En dan heb ik het nog niet over mensen die ondergedoken zaten en afgevoerd werden.

Kom op jongens! Als je dit heel moeilijk vindt, zoek dan hulp, praat met mensen die zich hier aanbieden of zoek in je eigen kring. Er komen vast ook professionals die dit soort hulp online gaan aanbieden, sterker nog, die zijn er al. Maar hou op met jezelf volledig in de put praten, zeker in dit topic ook vaak elkaar daar nog in versterken.

De wereld staat in brand en we voelen daar allemaal onze eigen pijn het sterkste in, maar kijk eens goed om je heen. Misschien besef je dan dat je nog best veilig bent!

De mensen die de grootste voorspoed hebben beleefd, zijn ook onze ouders en grootouders die in de oorlog zaten, ooit.

Ik moet inderdaad ook vaak denken aan mensen die oorlogen meegemaakt hebben of nu nog meemaken. Ik vind dit al enigszins beangstigend. Het denken aan het meemaken van een oorlog grijpt me dan echt naar mijn strot. Pas nu besef ik wat een groot goed je vrijheid is. Het doet me pijn die te moeten inperken, maar het is met een goed doel … juist ervoor zorgen dat er zo min mogelijk mensen overlijden aan dit nare virus en ervoor te zorgen dat iedereen zo snel mogelijk weer in goede gezondheid zijn of haar volledige vrijheid terug krijgt.

Zelf zit ik niet lekker in mijn vel. Lang verhaal kort … Boerderij en eigen bedrijf verkocht en hiermee is mijn werk weggevallen. Dit was onze eigen beslissing al zat er een minder leuke reden achter.
We zouden een nieuwe start maken. Nieuwbouwwoning die vorige week opgeleverd is. We wonen er inmiddels 10 maanden naast in een tijdelijke woonunit. In deze periode ben ik veel thuis geweest door het wegvallen van mijn werk. Het idee was om zodra we in de woning zouden gaan, een omscholing te gaan volgen en weer te gaan werken.

Ik liep tegen de muren omhoog en een vervelend iets dat ik altijd weggestopt heb is omhoog gekomen. Zodanig dat ik zelfs niet meer uitkeek naar de bouw en ons nieuwe huis. Ik heb aan de bel getrokken. Waar ik altijd geroepen heb nooit naar een psycholoog te gaan, ga ik daar nu toch naar toe. Ook heb ik meer dan een half jaar niet open gestaan voor medicatie. Uiteindelijk toch gaan slikken en ik merk echt dat ik me iets beter begin te voelen.

En toen kwam corona. Voor iedereen natuurlijk vreselijk. Mijn ritme en structuur is weggevallen en daar heb ik veel moeite mee. Daarnaast zijn mijn 2 kinderen hele dagen thuis. Ik vind dat erg pittig. Ze kunnen lekker ruziën met elkaar en mijn lontje was al iets korter. Mijn man maakt lange dagen van 6:00 22:30 (6 dgn per week) dus ik sta er alleen voor.
Ik vond het leuk met de kinderen naar hun sportwedstrijden, trainingen of paardrijlessen te gaan. Ook dit is weggevallen. Zelf vind ik het erg leuk met vrienden op stap te gaan. Ook dit is weggevallen.
Mijn dochter is verdrietig omdat het groep 8 kamp, de musical en het sportkamp niet doorgaan. Ik merk dat ik me psychisch ook weer slechter ga voelen.

Gelukkig gaat mijn afspraken met de psycholoog tot op heden toe door. Daarnaast heb ik 2 vrienden die ik ook nu nog wel zie. Mijn sociale kring heb ik echt voor 90% ingeperkt. Deze enkele sociale contacten houden me op de been. Ik mis gewoon enorm het ritme en regelmaat, afleiding en uitkijken naar leuke dingen. Dit zal voor veel meer mensen gelden. Ik mis erg het werken. Mezelf nuttig voelen.

HI ik weet niet of jou kinderen al naar een opvang gingen maar er wordt nu gekeken naar ook opvang voor gezinnen zoals bij jou waar het allemaal wat moeilijker loopt op het moment. Deze opvang is geheel gratis en ook voor kinderen die normaal niet naar de opvang gaan. Hiervoor kun je contact opnemen met je gemeente ze verwijzen je dan door naar de noodopvang

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:45

Morrow_Less schreef:
@ Saskia9 : Wat zijn momenteel je grootste angsten?

Dat dit nog heel lang gaat duren :+
Nee heb geen angsten, maar heb een zoon met speciale behoeftes. Die kan niet tegen die onzekerheid en die is dus hele dagen boos en opstandig.
Ik probeer zo goed mogelijk positief tr blijven, structuur te geven etc, maar soms klap ik ook weleens omdat de muren op me af komen. Met een kind zoals hij ben je zwaar intensief bezig en dat gaat je niet in de koude kleren zitten helaas.
Goed, dieptepunt weer gehad vandaag, vanaf nu weer verder!
En zo gaan we verder tot alles weer normaal is. Maar eerlijk, het valt soms niet mee. Helemaal dus omdat ik helemaal alleen ben, mijn vriend in België zit en er dus niemand is om even af te wisselen oid.