Contact zus verbroken wegens onenigheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:12

Gillbo schreef:
Maar zus zegt toch dat ze het geen probleem vindt als kind weer bij TS logeert?
Ze checkt alleen even of TS en haar vriend de ernst ingezien hebben.
Ts neem weinig ruimte tot zelfreflectie

Een excuus eisen en haar man wel even laten bellen vind ik niet checken. Dat vind ik gewoon mateloos irritant gedrag.

Of het nou stoeien of gekke bekken trekken was, niemand greep in. Om dan achteraf stennis te schoppen en pas als het geëscaleerd is te zeggen dat ze van TS houdt is zo jammer.

Dat de moeder zich zo uitspreekt vind ik ook wel veelzeggend, denk alleen niet dat ze zich ertussen moet zetten.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 16-12-19 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:12

Dan kom je weer op het punt dat iedereen zich zelf anders uit. Hij op een onhandige manier door op de telefoon te zitten wat overkomt als geen interesse en zus gaat het voor zichzelf erger maken door allerlei doemscenario's te bedenken wat de situatie ook niet ten goede komt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 18:55

Echt, wat een moeilijk gedoe. Ga langs je zus, zeg dat je het allemaal heel vervelend vindt wat er gebeurd is en praat het uit. Ik vind de TS in haar tekst niet uitblinken in flexibiliteit en de wil om het op te lossen, maar misschien heeft haar zus wel dezelfde eigenschappen. Er kan toch gewoon een de wijste zijn en zeggen ‘joh, is dit het allemaal waard? Het was een vervelende dag, laten we met z’n allen opletten dat zulke dingen niet weer gebeuren’. Ik snap echt niet dat je allebei niet volwassen genoeg bent om dit uit te praten, ik zie nu alleen hakken in het zand en ‘ja maar zij...’. Wat brengt je dat verder in je leven?

wemkelover

Re: Contact zus verbroken wegens onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 08:16

nou ja ik ben in ieder geval blij dat het tussen mij en mijn zusje niet zo moeilijk gedoe is. Ongelukjes gebeuren, je wilt niet mee maken wat mijn zoontje allemaal al uitgevreten heeft bij haar.... Met zijn hoofd vast tussen kippenhok en balk??? En ja dat was schrikken maar om nou naar haar uit te vallen... en zij op haar beurd dan weer moeilijk gaan doen.. nee dat komt in ons niet op.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:48

Ik vind dat je zus het echt wel heel ongelukkig brengt, maar niet ongelijk heeft. Een excuses is echt wel op z'n plaats. Als jullie afscheid nemen nog even een 'hee sorry nog voor daarstraks, ben er behoorlijk van geschrokken' en alles was ok geweest. Dat is imo een normaal reflex. Niet het nieuws bekijken en bij afscheid niks meer zeggen over de situatie. Als je volwassen bent neem je je verantwoordelijkheid.

Gebeurde mij nog twee weken geleden. Mijn vriend en ik waren bij zijn nicht en ik was met haar 5 jarige aan het spelen. In eerst instantie speelden we rond de eettafel en opeens zie ik haar naar de bijzettafel rennen, vallen en met haar voorhoofd op de tafelpunt vallen. Nu was deze wel beschermd met zo'n siliconending, maar ze had er toch een flinke bult van. En brullen natuurlijk. Eerste reflex was kind op de arm, koelen en aan de moeder gegeven. (zij was in de tuin met de honden) Ik ben de volwassene van de twee en dus verantwoordelijk! Ook al was een het een stom ongeluk. Toen al excuses aangeboden en een dagje later nog even opgebeld om te vragen hoe het ging, was ze heel blij mee.

Dat je daarna ook nog eens weigert dat je nichtje bij jou mag slapen, daar penaliseer je alleen jezelf en je nichtje mee en niet zozeer je zus en dat is gewoon jammer.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:51

Sec gekeken naar deze gebeurtenis zou het in mij als moeder nooit opkomen om een excuus te vragen. Dit zou mijn zwager (zonder kinderen) ook kunnen gebeuren. Dus bij dit soort gelegenheden hou ik mijn dochter in de gaten en corrigeer wanneer nodig 1 (of beide) om de situatie veilig te houden.

Ander voorbeeld, mijn schoonmoeder (schoonouders passen 2 dagen in de week op onze dochter) was met dochter in de speeltuin, kind was met ijsje op het speeltoestel geklommen en er head first vanaf gegaan, mijn schoonmoeder kon haar niet meer opvangen ook al stond ze vlakbij. Het komt niet eens in me op om excuses te vragen (heb dus ook tegen mijn schoonmoeder gezegd dat dit echt niet nodig is), ik weet namelijk dat ze altijd het beste met mijn dochter voorheeft, haar niet bewust zich pijn zou laten doen en een stom ongeluk nu eenmaal kan gebeuren. Wel vind ik het belangrijk dat ze daarna mij op de hoogte stelt en waar nodig even langs een arts gaat (beide dus ook netjes gedaan).

In deze situatie zie ik dus ook alleen maar een vriend die juist handelt (het gaat fout en reageert adequaat, vist de lolly uit de keel) en daarna als het lijkt dat het ok is, zich even afsluit van schrik.

Vervolgens zie ik ook dat naast het gebeurde er veel meer speelt. Het beschadigde vertrouwen, de onderlinge beschuldigingen etc. Dit staat voor mij los van wat er is gebeurt en zeker eens een reden om met elkaar om de tafel te gaan. Maar probeer dan even de situatie los te zien van het onderliggende probleem, nu is het een Lolly en volgende keer wat anders... De onderliggende problemen zijn niet opgelost met een sorry nu en er zal in de toekomst vast wel weer wat voorvallen om weer tot deze reactie te komen als het onderliggende niet wordt opgelost.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 13:52

Je nichtje mag niet meer bij jullie slapen ben je bang dat er weer iets gebeurd?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:07

marleen_usar schreef:
Je nichtje mag niet meer bij jullie slapen ben je bang dat er weer iets gebeurd?

Persoonlijk zou ik inderdaad bang zijn dat er wat gebeurt waardoor je krampachtig gaat doen en er daardoor juist iets gebeurt.... Plus wat voor reactie ga je dan krijgen door de toch al redelijk verstoorde verstandhouding omdat mama er op dat moment niet bij is, op het moment dat ze er wel bij was, was de reactie al niet mals na een week.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 15:17

Ongelukken zitten in een klein hoekje en zijn (doorgaans) niemands schuld, ze gebeuren gewoon. Ik snap niet dat iemand daar zijn excuses voor aan moet bieden. Er is toch adequaat gehandeld?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 18:25

Nou dit vind ik geen kwestie van een ongeluk in een klein hoekje, dit was gewoon heel erg dom het hoekje wel erg groot maken.....

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:27

Anoeska schreef:
Echt, wat een moeilijk gedoe. Ga langs je zus, zeg dat je het allemaal heel vervelend vindt wat er gebeurd is en praat het uit. Ik vind de TS in haar tekst niet uitblinken in flexibiliteit en de wil om het op te lossen, maar misschien heeft haar zus wel dezelfde eigenschappen. Er kan toch gewoon een de wijste zijn en zeggen ‘joh, is dit het allemaal waard? Het was een vervelende dag, laten we met z’n allen opletten dat zulke dingen niet weer gebeuren’. Ik snap echt niet dat je allebei niet volwassen genoeg bent om dit uit te praten, ik zie nu alleen hakken in het zand en ‘ja maar zij...’. Wat brengt je dat verder in je leven?

Eens, ik had eerlijk gezegd het idee dat ik de post van een 16-jarige zat te lezen.
En dan ook nog eens in gezelschap het nieuws op je telefoon gaan lezen ;(

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:32

Zo gek dat ts niet meer reageert. Zo gek.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 23:34

pmarena schreef:
Nou dit vind ik geen kwestie van een ongeluk in een klein hoekje, dit was gewoon heel erg dom het hoekje wel erg groot maken.....

Van de ouders, ja. Uiteindelijk zijn die verantwoordelijk en zaten ze ernaast. Als je iets onverantwoord vind, grijp je in. Het gaat wel om je kind...
Om dan op dat moment niets te zeggen en een week later excuses te eisen, bizar...

Ik vind de contactbreuk op basis van dit verhaal trouwens ook nogal een rare keuze... Maar als beide kennelijk principes belangrijker vinden dan familie, dan is dit de consequentie.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:19

Ach TS zegt in de openingspost al dat zij en haar zus elkaar gewoon niet goed begrijpen, dit zou prima ook zoiets kunnen zijn. Dat TS het opvat als "excuses eisen" terwijl zus er alleen maar mee zit dat ze een ongemakkelijk gevoel aan de gang van zaken over heeft gehouden omdat er op geen enkele manier een "ik zal voortaan beter oppassen" momentje is geweest in haar ogen.

Natuurlijk hadden ouders moeten zeggen van hee joh niet gaan lopen doen met een lolly in je mond.
Maar je mag van een enigszins verstandige volwassene toch ook verwachten dat hij dat zelf ook niet doet. Ik zou ook denken van jeetje...zou hij ook zo onvoorzichtig zijn als die kleine daar is?

Het is voor ouders toch wel rustgevend als je merkt dat degenen die wel eens op je kinderen passen, niet al te onverstandige dingen doen :)

En aangezien TS de zus toch al omschrijft als een soort hysterische zeikerd, kan ik me ook wel voorstellen dat zus niet direct die lolly af wilde pakken (want dan heeft zij het weer gedaan) toen kind nog rustig op schoot zat. Er van uit gaande dat vriend van TS wel rekening zou houden met die lolly. Als ze dan toch ineens dermate gaan lol trappen dat een lolly met stokje en al in de keel schiet...

Natuurlijk wilde vriend ook niet dat dit gebeurde. Natuurlijk schrok hij er van. Maar het blijft natuurlijk ook wel een domme actie. Waarvan het wel netjes is om aan te geven dat je dat ook beseft... en niet dat het zogezegd een ongelukje in een klein hoekje was waar niemand iets aan kon doen want dan neem je ook je verantwoordelijkheid niet :)

Het is goed afgelopen en bladiebla, maar als moeder is het niet raar dat je hier van schrikt toch.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 08:38

Tatyana schreef:
Ik vind de contactbreuk op basis van dit verhaal trouwens ook nogal een rare keuze... Maar als beide kennelijk principes belangrijker vinden dan familie, dan is dit de consequentie.

Het kan natuurlijk zo zijn dat er al langere tijd ergernissen spelen bij een van beide of allebei, als er dan wat wordt gezegd is datgene wat gezegd is soms heel anders bedoeld.

Maar als ik kijk naar het hele verhaal van TS zijn sommige dingen inderdaad niet zo handig gegaan maar wel door beide partijen en is het niet eerlijk om dan 1 wijzend vingertje te hebben naar haar vriend terwijl hij ook diegene is geweest door snel te reageren en de lolly uit de mond te vissen....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 10:41

pmarena schreef:
Ach TS zegt in de openingspost al dat zij en haar zus elkaar gewoon niet goed begrijpen, dit zou prima ook zoiets kunnen zijn. Dat TS het opvat als "excuses eisen" terwijl zus er alleen maar mee zit dat ze een ongemakkelijk gevoel aan de gang van zaken over heeft gehouden omdat er op geen enkele manier een "ik zal voortaan beter oppassen" momentje is geweest in haar ogen.

Natuurlijk hadden ouders moeten zeggen van hee joh niet gaan lopen doen met een lolly in je mond.
Maar je mag van een enigszins verstandige volwassene toch ook verwachten dat hij dat zelf ook niet doet. Ik zou ook denken van jeetje...zou hij ook zo onvoorzichtig zijn als die kleine daar is?

Het is voor ouders toch wel rustgevend als je merkt dat degenen die wel eens op je kinderen passen, niet al te onverstandige dingen doen :)

En aangezien TS de zus toch al omschrijft als een soort hysterische zeikerd, kan ik me ook wel voorstellen dat zus niet direct die lolly af wilde pakken (want dan heeft zij het weer gedaan) toen kind nog rustig op schoot zat. Er van uit gaande dat vriend van TS wel rekening zou houden met die lolly. Als ze dan toch ineens dermate gaan lol trappen dat een lolly met stokje en al in de keel schiet...

Natuurlijk wilde vriend ook niet dat dit gebeurde. Natuurlijk schrok hij er van. Maar het blijft natuurlijk ook wel een domme actie. Waarvan het wel netjes is om aan te geven dat je dat ook beseft... en niet dat het zogezegd een ongelukje in een klein hoekje was waar niemand iets aan kon doen want dan neem je ook je verantwoordelijkheid niet :)

Het is goed afgelopen en bladiebla, maar als moeder is het niet raar dat je hier van schrikt toch.

Het lijkt wel of jij de zus bent, je maakt het zo persoonlijk en vult dingen in.

Ik ben ook moeder maar ik zou geen excuses eisen.

En dat is het nou het dingetje, iedereen reageert anders. En als er veel meer dingen spelen en emoties lopen hoog op, dan escaleert het dus.
meggiemeg schreef:
Het kan natuurlijk zo zijn dat er al langere tijd ergernissen spelen bij een van beide of allebei, als er dan wat wordt gezegd is datgene wat gezegd is soms heel anders bedoeld.

Maar als ik kijk naar het hele verhaal van TS zijn sommige dingen inderdaad niet zo handig gegaan maar wel door beide partijen en is het niet eerlijk om dan 1 wijzend vingertje te hebben naar haar vriend terwijl hij ook diegene is geweest door snel te reageren en de lolly uit de mond te vissen....

Precies dit denk ik ook.

Voor nu denk ik dat TS er lekker in stilte over na moet denken en zeker niet in moet gaan op mensen die een reactie proberen uit te lokken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:03

MB: ik zou ook geen excuses eisen, vul jij ook niet iets in hier...?

Met een TS die zelf zegt dat zij en haar zus elkaar niet goed begrijpen kan ik me zo voorstellen dat zus dat ook helemaal niet "eist"...zeker gezien ze na TS haar "op scherp" reactie ook zei dat het helemaal niet zo ernstig bedoeld was...waar o.a. het toch gewoon door willen laten gaan van het logeren ook al op wijst :)

Maar hee, ieder zijn eigen kijk hierop, dit is de mijne :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:14

Zit niet zo te drammen, Fi heeft dit topic ontstipt dus je moet er maar mee leren leven dat je nooit vragen op je antwoorden krijgt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:35

Joh doe even wat minder sjacho :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 11:42

Nee, ik ben goed gehumeurd, maar ik vind dat je echt gekke dingen zegt. Ts heeft dit zinkende schip al verlaten dus wat maakt dat jij maar door en door gaat met je beredeneringen?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:47

MarcoBorsato schreef:
Nee, ik ben goed gehumeurd, maar ik vind dat je echt gekke dingen zegt. Ts heeft dit zinkende schip al verlaten dus wat maakt dat jij maar door en door gaat met je beredeneringen?

Zitten we niet nog steeds op een discussie topic? Ze probeert haar mening uit te leggen omdat hij kennelijk niet begrepen wordt. Ik begrijp wat ze bedoelt. Je wordt echt onnodig onvriendelijk.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 12:53

Nee hoor, ben precies onvriendelijk genoeg.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:06

SinneJ schreef:
MarcoBorsato schreef:

Zitten we niet nog steeds op een discussie topic? Ze probeert haar mening uit te leggen omdat hij kennelijk niet begrepen wordt. Ik begrijp wat ze bedoelt. Je wordt echt onnodig onvriendelijk.

Welnee, joh hou toch op. Bokt gaat nog ten onder aan alles moet lief schattig en meelevend zijn.
Er wordt niet gescholden, dus wat een gezeur om niks.
Wat je zegt lijkt niet uit te maken, als je het maar heel mooi en vertederend onder woorden brengt, anders heb je een probleem.
Wees duidelijk en recht door zee, politiek correct geneuzel is er al genoeg in de wereld.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:12

Het is helemaal niet nodig om iemand een drammer te noemen om recht door zee te zijn. Liegen en om de zaken heen draaien is heel wat anders dan vriendelijk blijven, ook als je je gelijk niet krijgt. Dat moeten sommigen maar eens leren ipv 'eerlijk' zijn altijd maar al excuus te gebruiken voor hun korte lontje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 13:15

Ga jij nu ook al drammen? Drammert die je d'r bent. Fiets op.