Maximum leeftijd voor kindje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 09:34

MarcoBorsato schreef:
Die statistieken gaan nog steeds, ook boven de 35, over enkele procenten. Voor ons geen reden tot zorg.

Als je het hebt over genetische afwijkingen dan is het maar een paar procent. Als je kijkt naar complicaties in de zwangerschap is het fors meer.
Bijvoorbeeld:
"Bij vrouwen jonger dan 30 jaar eindigt 10-15 van alle zwangerschappen in een spontane abortus. Dit percentage bedraagt 20 omstreeks het 35e jaar en stijgt tot 50 bij vrouwen van 40 jaar of ouder."

https://www.ntvg.nl/artikelen/gevolgen- ... p/volledig

TinkerTreas

Re: Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-19 14:13

Voor nu nemen we nog geen definitieve beslissing. Maar ik denk dat we niet voor een kindje van ons samen zullen gaan.
Mijn ex kan en mag niet voor de kinderen zorgen, mocht er iets met mij gebeuren kunnen ze niet bij hun vader terecht.
Ik denk niet dat we dat risico moeten nemen voor nog een kindje van ons samen.
Daarnaast is mijn vriend al aardig gesloopt als mijn jongste een paar nachten slecht slaapt. Dat gaat met een baby niet beter worden natuurlijk :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 14:24

Mijn vader, arts, vertelde al zijn dochters dat als ze kinderen wilden het fysiek het beste is als ze zorgen dat zij ze voor hun 35 ste binnen hebben. Ik denk met name met het eerste kind dat dit wel belangrijk is, want de 1ste zwangerschap kan het meeste complicaties geven→ hoeft niet hé!
Heel bewust ben ik dus toen ik 25 jaar was voor het eerst zwanger geworden en dat was ook voor toen al heel erg vroeg!

MAAR dat is niet voor iedereen weggelegd om dan al in de situatie te zijn om kinderen te krijgen.

Het geestelijke aspect speelt natuurlijk ook mee, en een wat oudere moeder kan heel goed werken.
Ik ga toch ook mee met de citaat van MB:

MarcoBorsato schreef:
Die statistieken gaan nog steeds, ook boven de 35, over enkele procenten. Voor ons geen reden tot zorg.
Kinderen krijgen, op welke leeftijd ook, heeft met alles zijn voor- en nadelen. Gelukkig is er veel bekend over risico's enz. dus alle moeders (en vaders) kunnen daarin een weloverwogen keuze maken.
Want ook dat gaf mijn vader toen aan, alleen hoe hoger de leeftijd vanaf 35 hoe progressief de risico's kunnen stijgen en hoe meer de vruchtbaarheid van de vrouw kan afnemen (is gewoon bewezen).
Dus een vrouw van 35 jaar die in verwachting wil raken is natuurlijk een totaal ander verhaal als een vrouw van 45 jaar+.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:34

Mijn moeder was 40 toen ze mij kreeg, mijn pa was toen 35. Geen complicaties en geen afwijkingen oid. Was zelfs een super relaxte zwangerschap volgens mijn moeder.
Is niet vanzelfsprekend natuurlijk, ik zou zelf 40 te oud vinden maar 35 vind ik nog wel een prima leeftijd eigenlijk.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:54

Ik heb niet het hele topic gelezen.

Maar als er een harde les is die ik heb geleerd is het wel dat het leven niet te plannen is en er geen garanties zijn.

Ook ik wilde graag voor mijn 30e minimaal 2 kinderen hebben.
Helaas dat ging niet zoals gepland en nu 32 en nog geen kinderen.
Soms baal ik daar nog enorm van maar heb het wel geaccepteerd.

Jong moeder worden vanwege groot ouders klinkt leuk. Of dat de vader dan meer energie heeft.

Mijn vader was begin 30 toen ik kwam. Dus vol energiek in het leven zou je zeggen.
Nou ik heb hem niet gezien hoor ;).
Hij had andere prioriteiten.

Op zijn 50e kreeg hij met een ander nog een kindje en daarna nog een kindje.
Voor die kinderen is hij er wel geweest en toen was hij toch een heel pak ouder al.

Mijn moeder is helaas veel te jong heen gegaan. Heel onverwachts. En ja dit heeft me aan het denken gezet.

Maar als ik sommige hun meningen lees dan lijkt het haast oneerlijk om aan kinderen te beginnen omdat ik geen ouders meer heb en ze dus geen opa en oma kan bieden.

Maar heel eerlijk. Ook ik kan morgen om vallen en mocht ik een kindje hebben is dat heel erg maar helaas wel realiteit.
Heb dus besloten dat dit voor mij geen reden is om er niet voor te gaan.

Zoals ik er nu over denk is mijn grens 35.
Maar ik zeg al, mijn grens was eerder 30. Dus deze is al opgeschoven en denk dat dit bij veel mensen het geval is :).

En ja ik had het heel graag anders gezien. Maar dat is mij niet gegund helaas.

Ga op je eigen gevoel af, en probeer niet iedereen zijn mening mee te laten spelen. Want dan word je gek.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:20

idd,en zoals iemand ook reeds zei,het is makkelijk om te zeggen van 'ik wou kinderen voor mijn xxx jaar',als je die al hebt en alles dus goed ging.
maar zat koppels die dit ook in gedachten hadden,maar waar het niet zo vanzelf ging/gaat en die daarom hun eigen ideeen maar aan de kant zetten en later al dan niet toch nog kindje(s) kregen en daar ook gewoon gelukkig mee zijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 17:31

Precies ook dat. Maar heb een beetje het idee dat er (vooral op bokt) een taboe heerst. Dat wanneer het niet lukt om kinderen te krijgen, het je gewoonweg niet gegund is en dit de natuur is die spreekt.
Want we zijn al met veel te veel.

En natuurlijk kan ik me daar deels in vinden. En ja we zijn met veel mensen.
Maar ik vind het geen reden om niet aan een traject te beginnen.

Maargoed dat is mijn mening en daar gaat dit topic niet over. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:13

Saul schreef:
Precies ook dat. Maar heb een beetje het idee dat er (vooral op bokt) een taboe heerst. Dat wanneer het niet lukt om kinderen te krijgen, het je gewoonweg niet gegund is en dit de natuur is die spreekt.

Met te veel zijn we, maar als de wens er is moet je ook op je 60ste nog hulp kunnen krijgen voor een eerste kindje.
40 is voor sommigen te jong. En er zijn al succesverhalen van iemand van 71 in India.
Dus een kunstmatig traject ingaan vind ik niet verkeerd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:34

germie schreef:
Saul schreef:

Met te veel zijn we, maar als de wens er is moet je ook op je 60ste nog hulp kunnen krijgen voor een eerste kindje.
40 is voor sommigen te jong. En er zijn al succesverhalen van iemand van 71 in India.
Dus een kunstmatig traject ingaan vind ik niet verkeerd.

Nou ik vind 60 niet meer kunnen hoor. Er mag toch wel ergens een grens getrokken worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:05

Dat moet ieder voor zich weten toch? Wie zijn wij om te (ver)oordelen over iemand anders?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:07

tengeltje11 schreef:
Dat moet ieder voor zich weten toch? Wie zijn wij om te (ver)oordelen over iemand anders?

Ik denk dat je op den duur ook wel moet gaan denken aan het welzijn van het kind. En dat alles medisch maar mogelijk is wil niet zeggen dat we het dan altijd maar moeten doen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:09

Nog even naast het feit of 60 een logische leeftijd is om nog kinderen te krijgen, maar hoe vaak zal dat voorkmen. Mijn mening gaat meer over het feit dat je moet gaan bepalen of een kindje in de toekomst goed terecht komt. Bij welke leeftijd zou dat niet meer zo zijn dan? En moeten ouders dan eerst een DNA scan ondergaan om te kijken of er andere grote ziektes of gevaren op de loer liggen?

Je kan de toekomst niet voorspellen. Dus dan zou je voor veel meer aankomende ouders inschattingen moeten gaan maken over het welzijn van het kindje

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 12:38

Idd, net dat.
Iemand van 60 kan imo een betere ouder zijn dan bv een ongewenst kind bij jong koppeltje die zat problemen heeft met zichzelf.

Mensen horen dat puur voor zichzelf uit te maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:02

Ik denk dat jong kinderen, weinig inkomen, dan scheiden slechter is dan kinderen krijgen als alles gesetteld is. Natuurlijk weet je nooit wat de toekomst zal brengen en zal ook dat kindje bij de jonge ouders gewenst geweest zijn, maar toch, iemand die ouder is, heeft vaak al meer levenservaring.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:31

tengeltje11 schreef:
Idd, net dat.
Iemand van 60 kan imo een betere ouder zijn dan bv een ongewenst kind bij jong koppeltje die zat problemen heeft met zichzelf.

Dat vind ik dus weer niet,zeker als er medische kosten aan hangen die de gemeensschap moet betalen.Overal word er op bezuinigd en dan opdraaien voor dit soort kosten gaat er bij mij niet in. Het is niet voor niks dat mensen in de overgang komen ed.Ergens geeft een lichaam zelf grenzen aan.Wie zijn wij om God te zijn en die grenzen met van alles te overtreden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:40

germie schreef:
Ik denk dat jong kinderen, weinig inkomen, dan scheiden slechter is dan kinderen krijgen als alles gesetteld is. Natuurlijk weet je nooit wat de toekomst zal brengen en zal ook dat kindje bij de jonge ouders gewenst geweest zijn, maar toch, iemand die ouder is, heeft vaak al meer levenservaring.

Dat is wel een vooroordeel. Tegenwoordig scheiden mensen ook vaak na 20 jaar, dus dat zegt allemaal helemaal niks.

En levenservaring ook niet. Er zijn mensen die nooit iets meemaken, niks leren etc.

En een eerste kind blijft een eerste kind. Je leert nergens ouder zijn, dus dat zal je altijd pas bij de eerste echt leren.
Ik zeg vaak dat ik beter iets ouder had kunnen zijn. Maar dan was ik langer geen moeder geweest, dus had waarschijnlijk dezelfde fouten gemaakt, of hele andere, maar dat hou je toch.

Na de overgang met kunstmatige ingrepen gaat me eigenlijk te ver. Zowel voor moeder als kind.

Het is niet ieders wens of voor iedereen weggelegd, maar misschien moet er wat meer over adoptie bekend worden. Ik weet dat het voor veel mensen iets "engs" is en mensen de drempel vanwege het lange proces erg groot vinden. Maar ook mensen die het wel hebben gedaan en dat ontzettend positief ervaren.
Het is nu nog wat ver van ons bed vaak en komt in Nederland relatief weinig voor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:49

maar als een 60 jarige vrouw nu een kind wil,gaat echt geen enkele verzekering of iets daarin tussenkomen hoor,(of het moet een extreem peperdure verzekering zijn,waar die dame dan zelf al jaren hoge bedragen voor neertelt).

dus de maatschappij draagt daar toch helemaal niets toe bij?
als iemand die niet meer menstrueert en dus niet meer vruchtbaar is, toch een kind wil,zal dit uit eigen zak zijn,dus wie zijn wij dan om te oordelen?

zat 80-jarigen die lekker 'actief' en positief in het leven staan.
(stel dat je dan bv op je 60ste een kind krijgt),en lijkt me nog atlijd beter dan bv op 20-jarige leeftijd een kind krijgen waarbij beide ouders drugsverslaafd zijn.

het is allemaal zo zwart-wit niet,en mensen staan heel vlug klaar om te veroordelen.
want bv 60-jarige jonge vaders met een veel jongere vrouw,komt best nog vaak voor,dat is dan allemaal wel ok,want die 60-jarige man kan nog zonder problemen kindjes maken?

waarom moeten altijd de vrouwen onder vuur liggen owv leeftijd?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 14:49

Scheiden kan altijd dus dat vind ik een beetje een drogreden. Maar de kans dat je een ouder verliest als die al 60+ is bij de geboorte is gewoon een stuk groter. En ja er zijn hele fitte ouderen net als dat er minder fitte jongeren zijn. Maar de meerderheid is toch andersom.
Levenservaring is leuk maar heb je niets aan als je iets actiefs wilt ondernemen met je kind. Daarom vind ik zelf tussen de pak hem beet 28 en 38 ideaal. De meeste mensen hebben dan al wat ervaring opgedaan en weten beter wat ze willen met hun leven maar zijn nog jong genoeg om met hun kinderen mee te kunnen komen.

Ik zie gewoon niet in hoe het in het belang van een kind kan zijn om een bejaarde ouder te hebben nog voordat ze op de basisschool zitten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 15:34

mij ga je niet horen zeggen dat 60 ok is,zeker niet,maar om nu te zeggen dat dit niet meer toegelaten mag worden vind ik erover,want dan moet je toch ook een boel andere ouders-in-wording verbieden om kinderen te krijgen.

ik kan me bv erg moeilijk voorstellen dat 60-jarigen nog denken aan een kind.
dus als ze daaraan denken,zullen ze daar wel een heel goeie,persoonlijke reden voor hebben.
wij zijn andere mensen dan om dit te gaan verbieden?

zo ken ik bv een 'jong' koppel(lees 3j samen).
vrouw was 38,man 40 toen ze samen iets kregen.
vrouw had 3 oudere kinderen(12+),man nog geen.
man had doodgraag een kind van hun beiden gehad.
vrouw had zich na de 3 kids laten steriliseren.
dus na een jaar samen,vonden ze hun relatie stabiel genoeg om die operatie ongedaan te maken.
daarvoor moest de vrouw naar de psy.wachttijd: 9 maand.
daar aangekomen vond de psy dat hun relatie te pril was,moest ze een jaar later maar eens terug komen.
jaar later begon de vrouw in de overgang te komen,ze zijn nog beginnen kijken om via ivf enzo toch nog een kind te krijgen,maar haar eicellen waren niet meer goed genoeg op dat moment.

persoonlijk vind ik zoiets schandalig.
wat moet een psy nu gaan beslissen of iemand een operatie ongedaan wil maken omdat haar relatie-situatie compleet anders is?
als ze direct kon gaan en groen licht gekregen had,hadden ze tenminste nog kans gehad op een kindje(en neen,het zijn echt geen vreemde mensen ofzo,dat kindje ging (bij wijze van),het meest welkome kind op aarde zijn en nooit in zijn leven iets te kort komen)

dus mijn maag draait altijd van andere mensen die eens gaan zeggen of iemand nog een kind mag krijgen of niet(of ten minste poging mag wagen tot,want ook al wil je graag een kind,het is gewoon niet iedereen gegund)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:00

tengeltje11 schreef:
Idd, net dat.

Mensen 'nemen' doorgaans kinderen omdat ze dat willen, niet omdat ze eerst eens concreet uitschrijven wat ze eigenlijk te bieden hebben en objectief concluderen dat zij goede ouders zullen zijn.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 16:10

Ok, de rest doet het braaf, zo ben ik niet. Los van of het leeftijdstechnisch Gaat of niet, je hebt al 2 kinderen, waarom zou je er nog een 3e bij moeten hebben? Ik vind dat tegenwoordig met een groot te veel aan mensheid niet meer kunt verantwoorden.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 16:34

Taucha schreef:
Ok, de rest doet het braaf, zo ben ik niet. Los van of het leeftijdstechnisch Gaat of niet, je hebt al 2 kinderen, waarom zou je er nog een 3e bij moeten hebben? Ik vind dat tegenwoordig met een groot te veel aan mensheid niet meer kunt verantwoorden.

Ik neem aan dat deze reactie voor mij bedoeld is. Misschien kun je dan beter eerst het hele topic even lezen voordat je reageert ;)
En ik heb trouwens 3 kinderen. En ik zou er inderdaad best nog wel 1 bij willen, maar ik acht de kans niet zo groot dat dit gaat gebeuren.
Zoals ik al eerder geschreven heb.

Met 60 jaar nog een kindje daar zou ik echt niet aan moeten denken :oo
Maar goed, ik ben van mening dat iedereen dat voor zichzelf mag weten. Als wij zouden besluiten om nog voor een kindje te gaan, zou ik er niet het medische circuit voor ingaan. Maar ik heb natuurlijk al 3 kinderen. Als je nog geen kinderen hebt kan ik me voorstellen dat je het blijft proberen tot welke leeftijd het kan hier in Nederland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:17

tengeltje11 schreef:
maar als een 60 jarige vrouw nu een kind wil,gaat echt geen enkele verzekering of iets daarin tussenkomen hoor,(of het moet een extreem peperdure verzekering zijn,waar die dame dan zelf al jaren hoge bedragen voor neertelt).

als iemand die niet meer menstrueert en dus niet meer vruchtbaar is, toch een kind wil,zal dit uit eigen zak zijn,dus wie zijn wij dan om te oordelen?

(stel dat je dan bv op je 60ste een kind krijgt),en lijkt me nog atlijd beter dan bv op 20-jarige leeftijd een kind krijgen waarbij beide ouders drugsverslaafd zijn.

het is allemaal zo zwart-wit niet,en mensen staan heel vlug klaar om te veroordelen.
want bv 60-jarige jonge vaders met een veel jongere vrouw,komt best nog vaak voor,dat is dan allemaal wel ok,want die 60-jarige man kan nog zonder problemen kindjes maken?

Het gaat toch niet alleen om geld? Ja, meeste misschien wel in de wereld, maar dit toch niet.

Je moet gewoon realistisch zijn en in deze wereld neem je mensen tegen zichzelf en anderen in bescherming. Het blijkt steeds en overal weer dat mensen niet zelf kunnen beslissen en niet zelf alle problemen kunnen dragen. Dat heeft niet per se alleen met leeftijd te maken, maar er zijn gewoon grenzen.
Anders kunnen we alles wel van elkaar goed gaan vinden, omdat men zelf mag beslissen. Dan krijg je echt een rare wereld als dat zo is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:28

Als je zelf betaalt en fit bent, waarom niet?
Iemand van 20 die onvruchtbaar is krijgt ook hulp en hoeft niet eens te betalen.
Als je echte leeftijdsgrenzen gaat stellen dan moet je ook een aantallengrens en op iq van ouders selecteren. En dat wil men ook niet.
Het is een discussie waar je niet uit gaat komen, de ene is met 60 oud, de andere niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 17:31

superpony schreef:
tengeltje11 schreef:

Het gaat toch niet alleen om geld? Ja, meeste misschien wel in de wereld, maar dit toch niet.

Je moet gewoon realistisch zijn en in deze wereld neem je mensen tegen zichzelf en anderen in bescherming. Het blijkt steeds en overal weer dat mensen niet zelf kunnen beslissen en niet zelf alle problemen kunnen dragen. Dat heeft niet per se alleen met leeftijd te maken, maar er zijn gewoon grenzen.
Anders kunnen we alles wel van elkaar goed gaan vinden, omdat men zelf mag beslissen. Dan krijg je echt een rare wereld als dat zo is.

Maar welke beslissingen over het nemen van kinderen zou je dan nog meer buiten de toekomstige ouders willen leggen? Niet boven een bepaalde leeftijd dus, maar ook niet onder een bepaald IQ of misschien ook geen alleenstaande ouders of ouders die genetisch belast zijn om kanker te krijgen?

Het is gewoon bijna niet mogelijk om die beslissing uit handen te nemen van anderen. Je kan er van vinden wat je vindt (en dat is je goed recht), maar zeggen dat mensen niet zelf zouden mogen beslissen over het krijgen van kinderen kan gewoon niet.