Het belang van uitstrijkjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:01

Suzanne F. schreef:
Vanaf 30 vind ik ook laat hier in Nederland. Veel vrouwen zijn rond die leeftijd ook zwanger of geven borstvoeding. Daardoor wordt het nog langer uitgesteld. Ik ken iemand die over de 40 is en nog nooit is gegaan, steeds zwanger bij de oproepen of borstvoeding.

Dat is wel laksheid van die vrouw zelf, hoor. Als je het jaar van de oproep niet kan, kun je zodra je wel getest kunt worden zelf via het bevolkingsonderzoek weer een aanvraag doen. Dat ze nog steeds niet getest is, is niet de schuld van de overheid.

Schemerdier

Re: Het belang van uitstrijkjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:05

Je kan toch uit eigen beweging gaan? Bezoeken die personen dan ook nooit een gynaecoloog ofzo? :=

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:15

Idd, en bv in België heb je 6-8 weken na een bevalling nog een controle bij de gyn en dan werd bv standaard uitstrijkje genomen als je door zwangerschap te laat was.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:16

Ik ben nooit patiënt geweest bij een gynaecoloog . Waarom zou je die opzoeken zonder klachten... zo veel meer lijkt mij die je pas ziet bij klachten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:18

Schemerdier schreef:
Je kan toch uit eigen beweging gaan? Bezoeken die personen dan ook nooit een gynaecoloog ofzo? :=

Ik ben nog nooit in mijn leven bij de gynaecoloog geweest, ben 36 jaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:19

Schemerdier schreef:

Uitstrijkjes worden hier door de huisarts afgenomen. Dus de kans is vrij groot dat een groot deel van de Nederlandse vrouwen die niet zwanger is of wil worden nog nooit een gyn gezien hebben.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:20

Schemerdier schreef:

Vorig jaar voor 't eerst in mijn leven een gyn in het echt gezien :+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 14:21

Ja, dat is natuurlijk een enorm verschil met België, hier wordt je standaard opgevolgd door een gyn bij zwangerschap en elke maand een gyn-bezoekje dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:23

tengeltje11 schreef:
Ja, dat is natuurlijk een enorm verschil met België, hier wordt je standaard opgevolgd door een gyn bij zwangerschap en elke maand een gyn-bezoekje dan.

Dat is in Nederland ook, dacht ik.

Maar als je als vrouw niet zwanger bent of wilt worden, zie je de gyn alleen bij problemen. Dus niet voor uitstrijkjes of wat dan ook maar. Dat doet de huisarts allemaal.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:26

_San87_ schreef:
tengeltje11 schreef:

Maar als je als vrouw niet zwanger bent of wilt worden, zie je de gyn alleen bij problemen. Dus niet voor uitstrijkjes of wat dan ook maar. Dat doet de huisarts allemaal.

Nee dat is Nederland dus niet... daar heb je de verloskundige voor

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:27

Joanne1987 schreef:
_San87_ schreef:

Nee dat is Nederland dus niet... daar heb je de verloskundige voor

Ow echt :D. Weer wat geleerd. Niet dat t voor mij echt van belang is.

Anywho, gehoor geven aan oproepen is vooralsnog eigen verantwoordelijkheid.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:11

Christiene schreef:
Ik ben nooit patiënt geweest bij een gynaecoloog . Waarom zou je die opzoeken zonder klachten... zo veel meer lijkt mij die je pas ziet bij klachten

Ik had niks door en had pap nummer weet ik veel hoeveel.
Had ik niet jaarlijks controle gehad, had dit fout kunnen gaan

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:23

Je kunt je toch onmogelijk jaarlijks laten onderzoeken op iedere mogelijke aandoening. Ik ga graag naar de BVO's en wanneer ik klachten heb ga ik naar mijn huisarts.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:35

Qimm schreef:
Je kunt je toch onmogelijk jaarlijks laten onderzoeken op iedere mogelijke aandoening. Ik ga graag naar de BVO's en wanneer ik klachten heb ga ik naar mijn huisarts.

Ik laat toch gewoon ieder jaar een uitstrijkje maken, echo, en een SOA-test. Is toch helemaal niet zo moeilijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:40

CalipsoLover schreef:
Qimm schreef:

Ik laat toch gewoon ieder jaar een uitstrijkje maken, echo, en een SOA-test. Is toch helemaal niet zo moeilijk?

Ik kan het niet betalen om dat ieder jaar te moeten doen. Dat kost me jaarlijks mijn eigen risico bovenop de maandelijkse verzekeringskosten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:49

Ik vind mijn 1x in de 5 jaar uitstrijkje genoeg, maar nu heb ik dan ook al 16 jaar dezelfde partner.
Verder doe ik ook niets aan preventieve gezondheidszorg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:53

Qimm schreef:
Ik vind mijn 1x in de 5 jaar uitstrijkje genoeg, maar nu heb ik dan ook al 16 jaar dezelfde partner.
Verder doe ik ook niets aan preventieve gezondheidszorg

Ik moet volgens mij ergens volgend jaar weer op controle. Maar ik denk dat ik dat over laat gaan. De laatste twee controle uitstrijkjes waren goed.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:55

Ik heb geen idee hoe het in Nl zit, maar in België is het grotendeels terugbetaald.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:00

De assistente van de huisarts vertelde mij dat als je geen seks hebt je het ook niet persé hoeft te laten checken.

Mooi, dan hoef ik dus niet. :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:02

Bellatrix schreef:
De assistente van de huisarts vertelde mij dat als je geen seks hebt je het ook niet persé hoeft te laten checken.

Niet? Ik dacht dat dat er niets mee te maken had? Alleen maagden hoeven niet begreep ik. Maar als je ooit eens seks hebt gehad loop je toch een risico.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:07

Suzanne F. schreef:
Bellatrix schreef:

Niet? Ik dacht dat dat er niets mee te maken had? Alleen maagden hoeven niet begreep ik. Maar als je ooit eens seks hebt gehad loop je toch een risico.

Wat je zegt klopt, dus ik hoef niet. :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:07

Suzanne F. schreef:
Bellatrix schreef:

Ik heb gelezen dat nonnen en vrouwen van besneden (Joodse) mannen geen baarmoederhalskanker zouden krijgen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:10

Ik ben 26 en heb nog geen oproep gehad daardoor, maar ze mogen me eerst onder zeil brengen voor ze ook maar iets bij mij kunnen doen _O-
Ik vrees nu dus al voor de dag dat de brief binnen zal komen :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:11

De thuistest is gratis, bevolkingsonderzoek ook maar ga je zonder klachten naar de huisarts voor een uitstrijkje is dit voor eigen risico en mocht je doorgestuurd worden dan is dat ook voor je eigen risico. In Nederland dan, België weet ik niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:15

Ik verbaas mij er trouwens wel over dat het onderzoek voor mannen er eigenlijk niet is mbt teelbal - en prostaatkanker.

Ik ben er zelf blij omdat er controle is voor vrouwen, borstkanker mag van mij ook al veel vroeger.

Tigress: een uitnodiging krijg je wanneer je 30 wordt. Ik heb zelf een extreme bloedangst (ik val al flauw bij medische verhalen, laat staan dat ik dingen 'zie') en heb daar een therapie voor gevolgd. Ik val nog steeds flauw, maar de 'angst' is te handelen. Ik heb wel voor de controle aangegeven dat ik angsten heb en de assistente heeft daar ook rekening mee gehouden. Dus echt al bij het maken van de afspraak aangeven hoe en wat, dan kunnen ze er bij de praktijk ook rekening mee houden. Fijner voor iedereen.

(de controle zelf viel mij ontzettend mee)