B12 tekort en injecties krijgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:42

Weten jullie of er een verband is tussen B12 tekort en een afwijkende schildklierwaarde?
Ik heb subklinische hypothyreoïdie, maar krijg geen medicatie daarvoor. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts om te vragen of ik daar medicatie voor mag slikken om te kijken of dat helpt, aangezien ik toch behoorlijk wat klachten heb. Maar nu twijfel ik of ik de B12 injecties niet eerst een kans moet geven.
Iemand die daar iets over weet?
De klachten komen ook zo overeen met elkaar. Als B12 injecties mijn schildklierwaardes zouden kunnen normaliseren, heeft dat toch mijn voorkeur.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:48

Dawn1993 schreef:
Een paar jaar geleden heb ik die injecties in mijn bil gehad, merkte niks van die prik maar de vloeistof vond ik pijnlijk. Het heeft wel goed geholpen.

Als de vloeistof op lichaamstemperatuur is doet het als het goed is minder zeer, ook langzaam inspuiten helpt en magnesiumtekort kan ook zorgen voor meer pijn. Om een kalium dip te voorkomen na de spuit (hoofdpijn), is het eten van een banaan een optie.

Spuiten met centrafarm kan een allergische reactie geven, bij takeda komt dat minder vaak voor. Komt door de hulpstoffen in de centrafarm.

B12 spuiten kunnen ook een histamine intolerantie teweeg brengen, daar word je ook erg moe van, verder droge ogen en pijn in gewrichten. Een histamine arm dieet kan helpen en het supplement scuttelearia helpt om het te onderdrukken.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 09-09-19 18:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 18:49

amber15 schreef:
Weten jullie of er een verband is tussen B12 tekort en een afwijkende schildklierwaarde?
Ik heb subklinische hypothyreoïdie, maar krijg geen medicatie daarvoor. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts om te vragen of ik daar medicatie voor mag slikken om te kijken of dat helpt, aangezien ik toch behoorlijk wat klachten heb. Maar nu twijfel ik of ik de B12 injecties niet eerst een kans moet geven.
De klachten komen ook zo overeen met elkaar. Als B12 injecties mijn schildklierwaardes zouden kunnen normaliseren, heeft dat toch mijn voorkeur.

B12 tekort gaat vaak samen met andere auto immuunziektes helaas. Maar schildklierproblemen kunnen zéker voortkomen uit b12 tekort.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 18:59

Dawn1993 schreef:
Een paar jaar geleden heb ik die injecties in mijn bil gehad, merkte niks van die prik maar de vloeistof vond ik pijnlijk. Het heeft wel goed geholpen.

Je zegt een paar jaar geleden. Betekend dat je nu niet meer prikt? En is bij jou dan de oorzaak van het tekort gevonden?
Als dit niet gevonden is en je hebt nog klacht, had je eigenlijk niet mogen stoppen met prikken.

Helaas kreeg mijn vader ong een jaar geleden te horen dat zijn waarde, volgens de huisarts, weer goed was. En moest hij stoppen van de huisarts. Hij heeft heel veel klachten, dus ik probeer hem nu zover te krijgen dat hij toch weer gaat prikken. Hij zei gisteren nog: ja toen ik nog prikte voelde ik me veel beter. ;(

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:11

Freya6 schreef:
amber15 schreef:

B12 tekort gaat vaak samen met andere auto immuunziektes helaas. Maar schildklierproblemen kunnen zéker voortkomen uit b12 tekort.

Heb je daar een bron van, dat schildklierproblemen voort kunnen komen uit b12 tekort?

Dus dan zou het meer nut hebben om eerst mijn b12 aan te vullen en dan met mogelijke restklachten mijn schildklierwaardes nog eens te testen?
Mijn b12 was 315 geloof ik. Niet extreem laag, maar ik slik met enige regelmaat B12 tabletten en heb ruim een half jaar vegetarisch gegeten, waarvan een paar maanden veganistisch. Die waarde zegt dus niet veel.

Lastig dilemma! Internist nam mijn schildklierwaardes niet serieus. B12 wel.
Voel me ook wel een beetje bezwaard om weer bij mijn huisarts te zitten met allerlei op internet gevonden theorieën. Maar ja, 't is toch mijn gezondheid en als zij het niet serieus nemen, ga je toch zelf nadenken.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: B12 tekort en injecties krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:44

Ik heb toen die stoot kuur gehad maar merkte geen verschil...

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 20:05

amber15 schreef:
Heb je daar een bron van, dat schildklierproblemen voort kunnen komen uit b12 tekort?

Dus dan zou het meer nut hebben om eerst mijn b12 aan te vullen en dan met mogelijke restklachten mijn schildklierwaardes nog eens te testen?
Mijn b12 was 315 geloof ik. Niet extreem laag, maar ik slik met enige regelmaat B12 tabletten en heb ruim een half jaar vegetarisch gegeten, waarvan een paar maanden veganistisch. Die waarde zegt dus niet veel.

Voel me ook wel een beetje bezwaard om weer bij mijn huisarts te zitten met allerlei op internet gevonden theorieën. Maar ja, 't is toch mijn gezondheid en als zij het niet serieus nemen, ga je toch zelf nadenken.

Doordat je tabletten slikt kan je eigenlijk je B12 niet meer meten. Dus die waarde is niet betrouwbaar. Het kan namelijk in je bloed zitten, maar dat je lichaam het even goed niet opneemt.
Ik stuur je even een pb met meer info van het B12 institute

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 20:06

Bellatrix schreef:
Ik heb toen die stoot kuur gehad maar merkte geen verschil...

Het kan helaas wel een jaar of langer duren voordat alle klachten weg zijn. Maar dat kan je allemaal vinden in de Facebook groep waar we lid zijn.

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:52

Nickolay schreef:
amber15 schreef:

Doordat je tabletten slikt kan je eigenlijk je B12 niet meer meten. Dus die waarde is niet betrouwbaar. Het kan namelijk in je bloed zitten, maar dat je lichaam het even goed niet opneemt.
Ik stuur je even een pb met meer info van het B12 institute

Kan je deze info ook naar mij sturen misschien? Ik ga donderdag met mijn huisarts praten omdat ik sterk het idee heb dat mijn dosering van eens in de 3 maanden te laag is.

Is er trouwens iemand met ervaring met verergeren van de klachten bij gebruik van prednison? Ik heb 9 weken budesonide 9mg geslikt (vergelijkbaar met prednison) en daarna in 6 weken langzaam af kunnen bouwen. Ik heb nu erg veel klachten en vraag mij af of de budesonide mijn b12 nog verder heeft doen zakken. Op de site van de stichting zag ik geen prednison staan als mogelijke beinvloeder, maar kwam het elders weer wel tegen dat je er meer b12 door verbruikt en minder opneemt.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 21:13

1x in de 3 maanden is heel weinig. Prik je al lang?
Ik zal je de pb sturen met de info.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:34

Houd er ook rekening mee dat je beginverergering van je klachten kan krijgen als je begint met injecties.

Ik ben de eerste 3 weken nog slechter geworden qua klachten, daarna knapte ik steeds meer op. Van geeneens meer de trap op kunnen lopen of 5 minuten buiten lopen was ik na een half jaar injecties weer helemaal de oude! Ik kon weer paardrijden, wandelen en het huis schoonmaken.

Omdat ik (voordat de diagnose gesteld werd) steeds minder en minder kon had ik wel bewegingsangst ontwikkeld (bang om na iets doen volledig in te storten). Dit heb ik mbv een fysiotherapeute overwonnen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 21:38

eekhoornerik schreef:
Houd er ook rekening mee dat je beginverergering van je klachten kan krijgen als je begint met injecties.

Ik ben de eerste 3 weken nog slechter geworden qua klachten, daarna knapte ik steeds meer op. Van geeneens meer de trap op kunnen lopen of 5 minuten buiten lopen was ik na een half jaar injecties weer helemaal de oude! Ik kon weer paardrijden, wandelen en het huis schoonmaken.

Omdat ik (voordat de diagnose gesteld werd) steeds minder en minder kon had ik wel bewegingsangst ontwikkeld (bang om na iets doen volledig in te storten). Dit heb ik mbv een fysiotherapeute overwonnen.

Ik hou er zeker rekening mee dat het erger kan worden. Maar ik lig al weken op bed en kan niets meer.
Ook de fysio heb ik een maand of 2 geleden moeten stoppen. Kon nog geen 5 minuten op een loopband, zonder bijna flauw te vallen. Binnenkort hopelijk weer rustig aan wat doen, onder begeleiding van mijn coach en fysio.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:50

Wat vreselijk dat je alleen maar op bed kan liggen...Ik kon op een gegeven moment ook alleen maar op de bank liggen. Heb een schoonmaakster moeten nemen. Als ik even buitenlucht wilde opsnuiven zette mijn vriend een stoel voor me in de tuin.

Ik dacht dat ik zo zou eindigen, vanaf de bank of stoel naar de wolken kijkent.
Niets is minder waar, gister nog een bosrit van 1,5 uur gemaakt *\o/* .

Ik ben erg benieuwd wanneer je verbetering zal gaan merken, en als het in het begin juist erger wordt bedenk dan "hoort erbij" :j

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 21:52

eekhoornerik schreef:
Wat vreselijk dat je alleen maar op bed kan liggen...Ik kon op een gegeven moment ook alleen maar op de bank liggen. Heb een schoonmaakster moeten nemen. Als ik even buitenlucht wilde opsnuiven zette mijn vriend een stoel voor me in de tuin.

Ik ben erg benieuwd wanneer je verbetering zal gaan merken, en als het in het begin juist erger wordt bedenk dan "hoort erbij" :j

Ik heb nu ook huishoudelijke hulp via de WMO.
Als het nu erger zou worden, dan weet ik in ieder geval dat de injecties zijn werk doen. :j

Nu naar bed, want ik zit al weer veel te lang op mijn laptop te staren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:53

Naar is dat hè? Herkenbaar ook... En liggen was niet eens genoeg: het voelde dan alsof er 10 olifanten aan mijn lijf trokken, zo'n rotgevoel. Ik ben na 2,5 jaar injecties nu nog niet klachtenvrij, maar kan echt al heel veel meer. Duurde bij mij wel anderhalf jaar voordat ik me echt wat beter ging voelen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:10

Mijn bron is het boek van Sally pacholock en ervaringen van mensen in de facebookgroep en ik had zelf ook schildklierproblrmen door b12 en mijn zusje ook. Maarrr er zijn ook auto immuun ziektes bijv Graves of hashimoto die los lijken te staan van b12 tekort terwijl mensen de twee wel allebei hebben.

Juist rond de 300 waardes zijn klachten erg vaag, maar zeker wel heel serieus te nemen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:10

Adelaide71 schreef:
Naar is dat hè? Herkenbaar ook... En liggen was niet eens genoeg: het voelde dan alsof er 10 olifanten aan mijn lijf trokken, zo'n rotgevoel. Ik ben na 2,5 jaar injecties nu nog niet klachtenvrij, maar kan echt al heel veel meer. Duurde bij mij wel anderhalf jaar voordat ik me echt wat beter ging voelen.

Ja ik heb hetzelfde. Ook 2,5 jaar en nog iedere week verbetering.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:12

eekhoornerik schreef:

Zo herkenbaar dat wolken staren!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:20

Ik wil even zeggen dat ik het erg fijn vindt om jullie ervaringen te lezen! Hoewel het bij mij misschien minder heftig is als bij sommigen van jullie en het een andere oorzaak kan hebben. Ik ga mezelf soms toch afvragen of ik niet gek ben of me aanstel als ik weer eens een dag op de bank doorbreng.
Vind het soms ook moeilijk om aan te geven dat ik iets niet kan doen, herkennen jullie dat? Moe klinkt zo.. afgezaagd? Krijg weleens een reactie als: 'Ik ben ook weleens moe.' Of: 'Ik had ook zware benen gisteren.'

Edit, Freya6, even over je berichtje heen gelezen. Bedankt! Ik ga er eens naar kijken.
Laatst bijgewerkt door amber15 op 09-09-19 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:22

Freya6 schreef:
Mijn bron is het boek van Sally pacholock en ervaringen van mensen in de facebookgroep en ik had zelf ook schildklierproblrmen door b12 en mijn zusje ook. Maarrr er zijn ook auto immuun ziektes bijv Graves of hashimoto die los lijken te staan van b12 tekort terwijl mensen de twee wel allebei hebben.

Juist rond de 300 waardes zijn klachten erg vaag, maar zeker wel heel serieus te nemen.

Hashimoto en een missende stof om b12 op te nemen, beiden aanwezig. Samen met een bult allergieen door deels missende omzet stoffen,

Ik prik nu alweer minstens 15 jaar als het niet langer is. Eerst eens per 8 weken daarna eens per 6 en nu eens per 5 weken, te lang ertussen is eerst moe daarna weerstand weg en word ik onstabiel kwa humeur. Ik prik zelf in mijn bovenbeen, mijn grootste bijwerking van de tadeka is ontstekingen op een rot plek. Hidrinitis. -O-

Ik zat bij diagnose op 80 b12 en folium was ook veel te laag. Die is vanzelf bijgetrokken, later schildklier hashimoto vastgesteld maar dat is deels ook familiekwaal.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 22:23

amber15 schreef:
Ik wil even zeggen dat ik het erg fijn vindt om jullie ervaringen te lezen! Hoewel het bij mij misschien minder heftig is als bij sommigen van jullie en het een andere oorzaak kan hebben. Ik ga mezelf soms toch afvragen of ik niet gek ben of me aanstel.
Vind het ook altijd moeilijk om aan te geven dat ik iets niet kan doen, herkennen jullie dat? Moe klinkt zo.. afgezaagd? Krijg weleens een reactie als: 'Ik ben ook weleens moe.' Of: 'Ik had ook zware benen gisteren.'

Ja die reactie krijg ik helaas veel te vaak. Nu bijt ik me echt ergens in vast, als ik denk dat ik gelijk heb. En gelukkig bij de juiste huisarts en internist terecht gekomen.

En maakt niet uit in welke mate je klachten hebt, we verdienen het allemaal om zo gezond mogelijk te leven

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 22:25

karuna schreef:
Hashimoto en een missende stof om b12 op te nemen, beiden aanwezig. Samen met een bult allergieen door deels missende omzet stoffen,

Ik prik nu alweer minstens 15 jaar als het niet langer is. Eerst eens per 8 weken daarna eens per 6 en nu eens per 5 weken, te lang ertussen is eerst moe daarna weerstand weg en word ik onstabiel kwa humeur. Ik prik zelf in mijn bovenbeen, mijn grootste bijwerking van de tadeka is ontstekingen op een rot plek. Hidrinitis. -O-

Ik zat bij diagnose op 80 b12 en folium was ook veel te laag. Die is vanzelf bijgetrokken, later schildklier hashimoto vastgesteld maar dat is deels ook familiekwaal.

Dan heb je niet de juiste begin behandeling gehad helaas. Die is minimaal 5 weken 2x per week en vaak veel langer 2x per week

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:28

Dat ergens in vastbijten, leer je wel.
Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. En als je niet oplet, ben je aan het eind van het verhaal nog niks opgeschoten. Het verbaast me hoe weinig kennis er soms is onder artsen.
Fijn dat je het getroffen hebt met je huisarts en internist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:29

amber15 schreef:
Ik wil even zeggen dat ik het erg fijn vindt om jullie ervaringen te lezen! Hoewel het bij mij misschien minder heftig is als bij sommigen van jullie en het een andere oorzaak kan hebben. Ik ga mezelf soms toch afvragen of ik niet gek ben of me aanstel als ik weer eens een dag op de bank doorbreng.
Vind het soms ook moeilijk om aan te geven dat ik iets niet kan doen, herkennen jullie dat? Moe klinkt zo.. afgezaagd? Krijg weleens een reactie als: 'Ik ben ook weleens moe.' Of: 'Ik had ook zware benen gisteren.'

Edit, Freya6, even over je berichtje heen gelezen. Bedankt! Ik ga er eens naar kijken.

Probeer je er niks van aan te trekken! Geef er aan toe als je lijf zegt dat het moet; je hoeft je niet te verantwoorden, dat kost onnodig veel energie die er toch al (bijna) niet is. Heb zelf heel lang die fout gemaakt, mede ook omdat ik er niet aan wilde dat mijn lijf me in de steek liet, maar ook omdat ik het idee had dat ik mensen moest uitleggen alsof ik ze een verklaring schuldig was. Mensen denken toch wel wat ze willen denken, daar doe je (zelfs als je het uitlegt) toch niks aan. Doe wat goed voor je is! Sterkte!

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 22:36

Afbeelding

@karuna hier het advies wat op de website van het B12 institute staat