Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Dawn1993 schreef:Een paar jaar geleden heb ik die injecties in mijn bil gehad, merkte niks van die prik maar de vloeistof vond ik pijnlijk. Het heeft wel goed geholpen.
amber15 schreef:Weten jullie of er een verband is tussen B12 tekort en een afwijkende schildklierwaarde?
Ik heb subklinische hypothyreoïdie, maar krijg geen medicatie daarvoor. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts om te vragen of ik daar medicatie voor mag slikken om te kijken of dat helpt, aangezien ik toch behoorlijk wat klachten heb. Maar nu twijfel ik of ik de B12 injecties niet eerst een kans moet geven.
Iemand die daar iets over weet?
De klachten komen ook zo overeen met elkaar. Als B12 injecties mijn schildklierwaardes zouden kunnen normaliseren, heeft dat toch mijn voorkeur.
Dawn1993 schreef:Een paar jaar geleden heb ik die injecties in mijn bil gehad, merkte niks van die prik maar de vloeistof vond ik pijnlijk. Het heeft wel goed geholpen.
Freya6 schreef:amber15 schreef:Weten jullie of er een verband is tussen B12 tekort en een afwijkende schildklierwaarde?
Ik heb subklinische hypothyreoïdie, maar krijg geen medicatie daarvoor. Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts om te vragen of ik daar medicatie voor mag slikken om te kijken of dat helpt, aangezien ik toch behoorlijk wat klachten heb. Maar nu twijfel ik of ik de B12 injecties niet eerst een kans moet geven.
Iemand die daar iets over weet?
De klachten komen ook zo overeen met elkaar. Als B12 injecties mijn schildklierwaardes zouden kunnen normaliseren, heeft dat toch mijn voorkeur.
B12 tekort gaat vaak samen met andere auto immuunziektes helaas. Maar schildklierproblemen kunnen zéker voortkomen uit b12 tekort.
amber15 schreef:Heb je daar een bron van, dat schildklierproblemen voort kunnen komen uit b12 tekort?
Dus dan zou het meer nut hebben om eerst mijn b12 aan te vullen en dan met mogelijke restklachten mijn schildklierwaardes nog eens te testen?
Mijn b12 was 315 geloof ik. Niet extreem laag, maar ik slik met enige regelmaat B12 tabletten en heb ruim een half jaar vegetarisch gegeten, waarvan een paar maanden veganistisch. Die waarde zegt dus niet veel.
Lastig dilemma! Internist nam mijn schildklierwaardes niet serieus. B12 wel.
Voel me ook wel een beetje bezwaard om weer bij mijn huisarts te zitten met allerlei op internet gevonden theorieën. Maar ja, 't is toch mijn gezondheid en als zij het niet serieus nemen, ga je toch zelf nadenken.
Nickolay schreef:amber15 schreef:Heb je daar een bron van, dat schildklierproblemen voort kunnen komen uit b12 tekort?
Dus dan zou het meer nut hebben om eerst mijn b12 aan te vullen en dan met mogelijke restklachten mijn schildklierwaardes nog eens te testen?
Mijn b12 was 315 geloof ik. Niet extreem laag, maar ik slik met enige regelmaat B12 tabletten en heb ruim een half jaar vegetarisch gegeten, waarvan een paar maanden veganistisch. Die waarde zegt dus niet veel.
Lastig dilemma! Internist nam mijn schildklierwaardes niet serieus. B12 wel.
Voel me ook wel een beetje bezwaard om weer bij mijn huisarts te zitten met allerlei op internet gevonden theorieën. Maar ja, 't is toch mijn gezondheid en als zij het niet serieus nemen, ga je toch zelf nadenken.
Doordat je tabletten slikt kan je eigenlijk je B12 niet meer meten. Dus die waarde is niet betrouwbaar. Het kan namelijk in je bloed zitten, maar dat je lichaam het even goed niet opneemt.
Ik stuur je even een pb met meer info van het B12 institute
eekhoornerik schreef:Houd er ook rekening mee dat je beginverergering van je klachten kan krijgen als je begint met injecties.
Ik ben de eerste 3 weken nog slechter geworden qua klachten, daarna knapte ik steeds meer op. Van geeneens meer de trap op kunnen lopen of 5 minuten buiten lopen was ik na een half jaar injecties weer helemaal de oude! Ik kon weer paardrijden, wandelen en het huis schoonmaken.
Omdat ik (voordat de diagnose gesteld werd) steeds minder en minder kon had ik wel bewegingsangst ontwikkeld (bang om na iets doen volledig in te storten). Dit heb ik mbv een fysiotherapeute overwonnen.
eekhoornerik schreef:Wat vreselijk dat je alleen maar op bed kan liggen...Ik kon op een gegeven moment ook alleen maar op de bank liggen. Heb een schoonmaakster moeten nemen. Als ik even buitenlucht wilde opsnuiven zette mijn vriend een stoel voor me in de tuin.
Ik dacht dat ik zo zou eindigen, vanaf de bank of stoel naar de wolken kijkent.
Niets is minder waar, gister nog een bosrit van 1,5 uur gemaakt.
Ik ben erg benieuwd wanneer je verbetering zal gaan merken, en als het in het begin juist erger wordt bedenk dan "hoort erbij"
Adelaide71 schreef:Naar is dat hè? Herkenbaar ook... En liggen was niet eens genoeg: het voelde dan alsof er 10 olifanten aan mijn lijf trokken, zo'n rotgevoel. Ik ben na 2,5 jaar injecties nu nog niet klachtenvrij, maar kan echt al heel veel meer. Duurde bij mij wel anderhalf jaar voordat ik me echt wat beter ging voelen.
eekhoornerik schreef:Wat vreselijk dat je alleen maar op bed kan liggen...Ik kon op een gegeven moment ook alleen maar op de bank liggen. Heb een schoonmaakster moeten nemen. Als ik even buitenlucht wilde opsnuiven zette mijn vriend een stoel voor me in de tuin.
Ik dacht dat ik zo zou eindigen, vanaf de bank of stoel naar de wolken kijkent.
Niets is minder waar, gister nog een bosrit van 1,5 uur gemaakt.
Ik ben erg benieuwd wanneer je verbetering zal gaan merken, en als het in het begin juist erger wordt bedenk dan "hoort erbij"
Freya6 schreef:Mijn bron is het boek van Sally pacholock en ervaringen van mensen in de facebookgroep en ik had zelf ook schildklierproblrmen door b12 en mijn zusje ook. Maarrr er zijn ook auto immuun ziektes bijv Graves of hashimoto die los lijken te staan van b12 tekort terwijl mensen de twee wel allebei hebben.
Juist rond de 300 waardes zijn klachten erg vaag, maar zeker wel heel serieus te nemen.
amber15 schreef:Ik wil even zeggen dat ik het erg fijn vindt om jullie ervaringen te lezen! Hoewel het bij mij misschien minder heftig is als bij sommigen van jullie en het een andere oorzaak kan hebben. Ik ga mezelf soms toch afvragen of ik niet gek ben of me aanstel.
Vind het ook altijd moeilijk om aan te geven dat ik iets niet kan doen, herkennen jullie dat? Moe klinkt zo.. afgezaagd? Krijg weleens een reactie als: 'Ik ben ook weleens moe.' Of: 'Ik had ook zware benen gisteren.'
karuna schreef:Hashimoto en een missende stof om b12 op te nemen, beiden aanwezig. Samen met een bult allergieen door deels missende omzet stoffen,
Ik prik nu alweer minstens 15 jaar als het niet langer is. Eerst eens per 8 weken daarna eens per 6 en nu eens per 5 weken, te lang ertussen is eerst moe daarna weerstand weg en word ik onstabiel kwa humeur. Ik prik zelf in mijn bovenbeen, mijn grootste bijwerking van de tadeka is ontstekingen op een rot plek. Hidrinitis.![]()
Ik zat bij diagnose op 80 b12 en folium was ook veel te laag. Die is vanzelf bijgetrokken, later schildklier hashimoto vastgesteld maar dat is deels ook familiekwaal.
amber15 schreef:Ik wil even zeggen dat ik het erg fijn vindt om jullie ervaringen te lezen! Hoewel het bij mij misschien minder heftig is als bij sommigen van jullie en het een andere oorzaak kan hebben. Ik ga mezelf soms toch afvragen of ik niet gek ben of me aanstel als ik weer eens een dag op de bank doorbreng.
Vind het soms ook moeilijk om aan te geven dat ik iets niet kan doen, herkennen jullie dat? Moe klinkt zo.. afgezaagd? Krijg weleens een reactie als: 'Ik ben ook weleens moe.' Of: 'Ik had ook zware benen gisteren.'
Edit, Freya6, even over je berichtje heen gelezen. Bedankt! Ik ga er eens naar kijken.