Krachttraining/powerlifting

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:24

Wobble? Nooit van gehoord.

edit: Opgezocht. Nee nog niet gedaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:43

Maanlicht schreef:
Ik heb gister wobble squats gedaan, ik kwam tot 44 kilo (5x4 herhalingen). Doen jullie die wel eens?

Ik zie er het nut niet zo van in, tenminste niet op het niveau waar ik op train. Misschien over een jaar of 5-10 dat ik daar aan toe ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:47

Joanne1987 schreef:
Klopt, alleen is dat voor mn hypermobiliteit niet aan te raden. Moet box squatten met onderbenen zo recht mogelijk en niet voorbij de tenen

Ik heb EDS en ben extreem hypermobiel maar leun je dan niet te veel naar voren gewoon? Als ik op mijn houding let kan ik heel netjes diep gaan met knieen prima voor mijn tenen..

linoleum

Re: Krachttraining/powerlifting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 08:59

Joanne, dus met reden wel. Maar wat voor nut heeft het dan precies om de oefening wel te doen, als je niet de full range kan pakken?

Maanlicht, wobble squat lijkt me niet een oefeningen die je moet willen doen als je niet al heel sterk en in balans bent van jezelf. Maar echt iets wat je doet als je vooruitgang wilt boeken terwijl je al op heel hoog niveau zit en op gewicht/form steeds minder vooruitgang kan boeken.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:27

Ik vind het wel een fijne afwisseling. Goed voor de balans en de core.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:29

Zie niet waarom je dit alleen kan doen als je ver gevorderd bent. Met het juiste gewicht voor jou kan het je toch in alle fases helpen?!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:48

Ik ga ook de testen in voor EDS, moet me van de PT voor nu even had concentreren op de box squat, heb zwaar bekken instabiliteit Ook, misschien daarom zal het eens vragen maandag
En ik kan hem full range ook hoor, nu worries, hebben echt wel goed geoefend op techniek. Maar idd, heb soms ook de neiging door alles wat te ver naar voren te gaan met bovenlijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:50

Needje schreef:
Zie niet waarom je dit alleen kan doen als je ver gevorderd bent. Met het juiste gewicht voor jou kan het je toch in alle fases helpen?!

Eerder gepost in een andere topic (specificity continuum):

Afbeelding

Waarom een wobble squat doen als je ook een oefening kan doen die meer overdracht heeft naar je doel?

(hele post hier: enzino @ [MWS] Naar de sportschool! )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:54

Mijn doel is geen powerlift competitie.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 09:58

enzino schreef:
Needje schreef:

Eerder gepost in een andere topic (specificity continuum):

[ [url=m/Y1OKo0.png]Afbeelding[/url] ]

Waarom een wobble squat doen als je ook een oefening kan doen die meer overdracht heeft naar je doel?

(hele post hier: enzino @ [MWS] Naar de sportschool! )

Goede info Enzino, thanks!
Het ligt er ook aan wat je doel is natuurlijk. Ik vind het voor de diversiteit leuk om ook dit soort dingen mee te pakken. Doe ze misschien eens in de maand denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:18

Maanlicht schreef:
Het ligt er ook aan wat je doel is natuurlijk. Ik vind het voor de diversiteit leuk om ook dit soort dingen mee te pakken. Doe ze misschien eens in de maand denk ik.

Klopt helemaal, ik projecteerde mijn doelen op iedereen want wie wil nou niet honderden ponden op zijn rug laden, langzaam naar diepte zakken met trillen benen om vervolgens de hele wereld naar beneden te drukken zodat je met het zwart voor je ogen weer rechtop komt te staan wetende dat je de zwaartekracht overwonnen hebt?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:52

Ik zie er ook het nut niet zo van in, maar ik hou het sowieso liever bij de basics.
Je deed ook nog niet zo heel lang uberhaupt barbell squats toch Maanlicht? Dan zou ik me persoonlijk eerst daarop focussen maar dat is natuurlijk aan jezelf :)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:26

Eulogy schreef:
Ik zie er ook het nut niet zo van in, maar ik hou het sowieso liever bij de basics.
Je deed ook nog niet zo heel lang uberhaupt barbell squats toch Maanlicht? Dan zou ik me persoonlijk eerst daarop focussen maar dat is natuurlijk aan jezelf :)

Klopt, ben pas begonnen :).
Dit alles wel onder toezicht van coach die goed let op houding, dus ik doe niet zomaar wat.
En het waren 4x 5 herhalingen dus veel is het niet.

Ik vind het zelf een hele leuke oefening ter afwisseling.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:38

Joanne1987 schreef:
Klopt, alleen is dat voor mn hypermobiliteit niet aan te raden. Moet box squatten met onderbenen zo recht mogelijk en niet voorbij de tenen

Nou ben ik niet zo thuis in hypermobiliteit, maar dat vind ik een vreemd advies. :o Wat is de gedachte daarachter?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:45

Heel simpel, dat ik dag erna nog kan lopen ipv dat al mn gewrichten nog instabieler zijn :')

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:53

Maar knieën mogen sowieso nooit voorbij de tenen zover ik begrepen heb en aangezien je bij een box squat minder ver naar beneden gaat is het vrij logisch
Gewicht blijft dan ook iets meer in het centrum van je core, wat dan weer beter is voor mn onderrug en bekken

En voordat de vraag komt, is het dan wel verstandig om kracht training te doen?
Daar zijn de meningen over verdeeld...
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 29-11-19 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 13:54

Kan je dan niet beter geïsoleerde statische oefeningen doen? Daar begon ik tenminste mee, ben ook hypermobiel met in verleden luxerende knieschijven. Pas toen ik meer spieren had ook geïsoleerde bewegende oefeningen. En nu pas sinds tijdje compound, waarbij je dus op heel veel kleine houding dingetjes moet letten om de oefening goed uit te voeren.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:06

Daar zijn we de eerste weken ook vrij veel mee bezig geweest, en blijven we ook heel veel doen. maar mijn bekken gaat gewoon niet verder verbeteren, die hoop is opgegeven ook door bekken therapeut. Het horizontale scheve wordt elke keer recht gezet, maar het verticale scheve is lastiger...
Ik heb ook altijd mn core getraind en heb best veel spier. Ik blijf ook wel bij elkaar hoor, alles is verder alleen even zoekende

Bedankt voor de tips etc :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:17

Joanne1987 schreef:
Maar knieën mogen sowieso nooit voorbij de tenen zover ik begrepen heb en ...

Dat is een mythe.

Knieën voorbij je tenen zorgt voor meer stress op je knieën maar dat is voor de meeste mensen geen probleem. Je knieën niet voorbij je tenen laten gaan zorgt echter voor veel meer stress op je heupen (en onderrug).

(22% decrease in knee torque but 1070% increase in hip torque, Fry et al, 2003)