De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:00

Dit blijft een moeilijk onderwerp denk ik. Want als je zwanger bent zal je niet meer of minder van een gezond kind als een gehandicapt kind houden..

Voor mij persoonlijk, ik wil een test 100% is mijn kind gehandicapt (afhankelijk van hoe natuurlijk) laat im het weg halen.
En dat heeft niet te maken met dat ik persee een gezond kindje wil, maar puur om het feit dat ik niet weet of ik met mijn ziekte een, zwaar gehandicapt kind kan op opvoeden.
Klinkt heel egoïstisch, maar ik ben van mening dat je een kind letterlijk alles moet kunnen bieden. En en ik weet dat een gezond kind ook veel aandacht nodig heeft, maar dat verwacht ik dat het mentaal minder zwaar is.
En ik wil mijn kind alles kunnen geven. En niet maar half omdat ik zelf door mijn ziekte misschien even niet kan.. dat vind ik zo oneerlijk tegenover een kind.

En dus vind ik eigenlijk wel dat ze een goede kans van een "normaal" leven hebben, bij de juiste mensen die het wel aan kunnen. En ze mogen er ook zeker zijn!! Want ook in de maatschapij hebben ze tegenwoordig veel mogelijkheden om mee te draaien. (Afhankelijk van de handicap uiteraard)

Edit: mocht ik te laat zijn in mijn beslissing zou ik er natuurlijk wel echt alles aan doen om het kind een zo'n goed mogelijk leven te bieden!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:04

secricible schreef:
Read again, of quoot de juiste persoon. En hoe wil je iemand het leven aan doen met toestemming? :+

Dat kan idd niet, maar dan beslis je toch ook dat er een leven moet komen omdat jij het zo graag wil? Je kan niet vragen of die persoon wel wil leven, je doet hem het leven aan en hopelijk waardeert ie het. Je mag dus wél iemand een leven aan doen, maar het niet beeindigen, zelfs niet uit de beste bedoelingen omdat het geen menswaardig leven is. En dat is krom. En hypocriet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:07

elnienjo schreef:
Dat kan idd niet, maar dan beslis je toch ook dat er een leven moet komen omdat jij het zo graag wil? Je kan niet vragen of die persoon wel wil leven, je doet hem het leven aan en hopelijk waardeert ie het. Je mag dus wél iemand een leven aan doen, maar het niet beeindigen, zelfs niet uit de beste bedoelingen omdat het geen menswaardig leven is. En dat is krom. En hypocriet.

Je bedoelt omdat jij het geen menswaardig leven vindt.

Secricible schreef:
Hoe zou je dit in de wet omschrijven? Hoe baken je dit af? Een algemene regel voor iedereen? Ouders, beslis maar zelf? Hoe bescherm je hierin kinderen? Of volwassenen? Want het is geen euthanasie, je gaat zonder toestemming van die persoon een leven beeindigen. Dat is dus gewoon moord, maar dan binnen kaders. Hoe ga je die kaders beschermen?
Laatst bijgewerkt door secricible op 15-07-19 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:08

elnienjo

Re: De waarde van een mensenleven (gehandicapte kinderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:11

Citaat:
Hoe zou je dit in de wet omschrijven? Hoe baken je dit af? Een algemene regel voor iedereen? Ouders, beslis maar zelf? Hoe bescherm je hierin kinderen? Of volwassenen? Want het is geen euthanasie, je gaat zonder toestemming van die persoon een leven beeindigen. Dat is dus gewoon moord, maar dan binnen kaders. Hoe ga je die kaders beschermen?

Die beslissing zou wettelijk vastgelegd mogen worden wat mij betreft dat de artsen in het ziekenhuis er figuurlijk de stekker uit trekken wegens niet levensvatbaar. Het is geen actieve euthanasie, want zonder enige vorm van behandeling sterft zo'n baby toch vrij snel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:12

Ianthe schreef:
Ik kan er weinig over zeggen, want ik zou elke zwangerschap afbreken, gezond of niet. Maar er is een youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UC4E98HDsPXrf5kTKIgrSmtQ/videos

En soms zijn er video´s met kinderen, waarvan je denkt.. is jouw leven nu echt zo leuk?

Zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=53AN4lk5O1A&t=602s
Ik vind het maar sneu. En ja zijn familie is gek op hem, maar wat heeft dit kind aan zijn leven? Ze weten vaak natuurlijk niet beter, maar of het nou zo eerlijk is...

Vreselijk. Zo te horen heeft ie ook nog moeite met ademhalen. Hoe kunnen die ouders dat aanzien?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:15

elnienjo schreef:
Citaat:

Die beslissing zou wettelijk vastgelegd mogen worden wat mij betreft dat de artsen in het ziekenhuis er figuurlijk de stekker uit trekken wegens niet levensvatbaar. Het is geen actieve euthanasie, want zonder enige vorm van behandeling sterft zo'n baby toch vrij snel.

Als er sprake is van stoppen van de behandeling omdat die medisch zinloos is, dan mag dat allang... kijk naar de gemiddelde coma-patient waarbij eten en drinken gestopt wordt. Dat is ook wat anders dan euthanasie (zoals in het voorbeeld werd genoemd).

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:18

Ik lees dit topic echt met stijgende verbazing :o . Ik dacht toch echt dat we de jaren dertig en veertig al voorbij waren. Wie zijn wij om te oordelen of een persoon met een handicap een nog levenswaardig leven heeft? Welke criteria wil je daarbij zetten of zo'n persoon maar om zeep te helpen? Vind het doodeng om te lezen dat velen vinden dat je het de maatschappij niet mag aandoen om een kind met een handicap op de wereld te zetten omdat de wereld al overbevolkt is of dat de maatschappij geld kost (de ouders mogen deze keus maken, maar toch niet omdat anderen dit vinden :( ?). En wat gaan we dan doen met personen die later gehandicapt worden? Een kind dat zuurstofgebrek heeft gehad standaard dood laten gaan 8)7 ? Als je van je paard valt en je raakt gehandicapt, dan meteen de spuit erin? Gevaarlijke discussie...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:21

Maar je wil wel serieus dat kind dat aandoen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:23

Mazida schreef:
Ik lees dit topic echt met stijgende verbazing :o . Ik dacht toch echt dat we de jaren dertig en veertig al voorbij waren. Wie zijn wij om te oordelen of een persoon met een handicap een nog levenswaardig leven heeft? Welke criteria wil je daarbij zetten of zo'n persoon maar om zeep te helpen? Vind het doodeng om te lezen dat velen vinden dat je het de maatschappij niet mag aandoen om een kind met een handicap op de wereld te zetten omdat de wereld al overbevolkt is of dat de maatschappij geld kost (de ouders mogen deze keus maken, maar toch niet omdat anderen dit vinden :( ?). En wat gaan we dan doen met personen die later gehandicapt worden? Een kind dat zuurstofgebrek heeft gehad standaard dood laten gaan 8)7 ? Als je van je paard valt en je raakt gehandicapt, dan meteen de spuit erin? Gevaarlijke discussie...

Volgens mij zit er nog steeds een wezenlijk verschil tussen een zwangerschap afbreken of een bestaand leven beeindigen. (Bijna) niemand zegt hier dat je iemand die gehandicapt is moet afspuiten, de meeste zetten alleen vraagtekens of je bewust de keuze moet maken zo iemand op de wereld te zetten als er mogelijkheden zijn om dat niet te (hoeven) doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:25

secricible schreef:
Als er sprake is van stoppen van de behandeling omdat die medisch zinloos is, dan mag dat allang... kijk naar de gemiddelde coma-patient waarbij eten en drinken gestopt wordt. Dat is ook wat anders dan euthanasie (zoals in het voorbeeld werd genoemd).

Bij een voorbeeld in dit topic genoemd gaat het over een jongen die als een kasplant geboren is en op zijn 20e nog steeds als een kasplant in bed ligt en verschoond moet worden e.d. Hoe komt het dat zulke schrijnende gevallen dan nog voor kunnen komen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:27

Lastig onderwerp. Ik denk dat je die keuze pas kan maken op het moment dat je er voorstaat. En volgens mij is er geen goede of foute beslissing. Het hangt zo af van wat je wil of kan als ouders zijnde.

Doet me wel denken aan een docu die ik een tijd geleden heb gezien over ouders met een meervoudig gehandicapt kind. Steeds zijn ze akkoord gegaan met behandeling, maar hebben nu een puberkind die zwaar gehandicapt is en zien nu pas echt de impact die dat heeft op hun eigen leven, maar ook die van het kind en je eventuele andere kinderen. Tegenwoordig kan medisch steeds meer, maar wordt het leven daar ook daadwerkelijk beter van? Een kleine groep ouders durft te zeggen van niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:34

Als je je ongeboren kind laat onderzoeken, en er is wat mis, dan is afbreken het eerlijkst en het beste voor iedereen op deze aardkloot, hoe moeilijk de keuze misschien ook is. Of voelt, want moeilijk mag de keuze niet zijn als je eerlijk bent.
Als God leven gewild had, dan waren deze testen niet ontwikkeld. Zo simpel is het. Abortus is zeker geen moord. Het is een eerlijke keuze.

En gelukkig hebben we deze testen. Gebruik ze dan ook. Zo voorkom je ongelukkige kinderen, ongelukkige ouders en mensen die teren op de samenleving.

Mocht je zonder dat je er wat aan kunt doen een gehandicapt kind krijgen, dan mag het kind er natuurlijk zijn. Maar als je iets ernstigs kunt voorkomen, doe het dan.

Er is immers ook een regel dat behandeling niet vergoed wordt boven een x bedrag per gered levensjaar. Waarom moeten we dan moedwillig gehandicapten op de wereld zetten? Denk als toekomstige ouderdus heel goed na. En als ik de voorbeelden hier lees is er vaak ook geen sprake van een gelukkig leven voor de gehandicapte. Ze weten niet beter is wel een dooddoener. Soms weten ze het wel.

Dan een idee, ik schrijf het even heel hard op, maar is ook om te prikkelen en na te denken:
Als je het als ouders wel moedwillig doet zou je eigenlijk 75 jaar levensonderhoud en verzorging als financiele buffer moeten hebben. Leven ze langer dan kan dit vanuit buffers waar de persoon eerder gestorven is.

Heb je dit geld niet, moet dan de samenleving het maar ophoesten?
Weet je dan nog wel heel zeker dat je kind gelukkig wordt?

Natuurlijk hoef je niet direct zoiets in te voeren, maar denk wel even na voordat je vindt dat de samenleving alles maar moet oplossen. Want die ouders zijn er genoeg helaas. Ook onder ouders met zgn normale kinderen overigens. In Nederland krijgt het kind dan nog een eerlijk thuis in een tehuis, in andere landen lang niet altijd.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-07-19 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:36

Mazida schreef:

Wij voeren hier een discussie of je op voorhand gaat beslissen...niet als het kind al geboren is en later een ongeluk krijgt. Dat laatste is al eerder aangehaald in dit topic en is totaal niet relevant.

En denk je echt dat mensen dat dan ook maar in een split second beslissen alsof ze het t-shirtje toch maar terug hangen in het rek.

Ik (al dan niet samen met partner) ben verantwoordelijk voor het leven wat ik op dat moment op de wereld wil zetten. Ik maak een keuze voor dat kind of hij wel of niet als een kasplantje door het leven moet met daarbij alle zorgen, complicaties etc etc.

En ik hoop toch niet dat je met de 30/40 jaren de praktijken van de Nazi's bedoeld want dat zou ik echt heel erg vinden. Ik geloof dat elke bokker hier voor zichzelf spreekt wat hij/zij zou doen...niet wat hij zou doen voor de hele maatschappij zoals dat in de jaren 30/40 gebeurde.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:40

Sclimpre schreef:
Blijheid schreef:
De vraag bij dit soort dingen is waar je de grens gaat leggen.
Een zwangerschap beëindigen als blijkt dat je kindje niet levensvatbaar is of een ernstige beperking heeft kan ik me heel goed voorstellen. De vraag is alleen in hoeverre die grens gaat opschuiven. Nu zien we bijvoorbeeld downsyndroom als een ernstige beperking. Het kan zijn dat in de toekomst kinderen die bijvoorbeeld een laag IQ hebben worden gezien als ernstig beperkt, ook al zijn ze fysiek gezond ze hebben toch hun hele leven hulp nodig en kunnen niet 'normaal' leven. Is dat dan een reden om een zwangerschap te beëindigen? Wat is dan een normaal leven? Iemand met autisme? ADHD? Iemand die in een rolstoel zit? In hoeverre is het normaal om als maatschappij mensen met een beperking op te vangen? Moet iedereen iets bijdragen en ben je anders waardeloos?

Ik vind dat een hele lastige filosofische discussie. Ook omdat ik zelf een ziekte heb die mij beperkt, maar ik ook heel blij en gelukkig ben :j
Bij kindjes die geboren worden als kasplantje of überhaupt niet levensvatbaar zijn vind ik het geen moeilijke keuze. Bij kindjes met down zou ik me heel ernstig gaan inlezen, daar weet ik nu gewoon niet genoeg vanaf. Ik zou absoluut alles laten testen, zodat je in elk geval een bewuste keuze kan maken. Maar hoe je die keuze maakt, wat daar je eigen ethische grenzen in zijn, dat moet ieder voor zich kunnen beslissen.

Mooie post, hier kan ik me helemaal in vinden.

Eens.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:44

Cowgirl schreef:
Mazida schreef:

Wij voeren hier een discussie of je op voorhand gaat beslissen...niet als het kind al geboren is en later een ongeluk krijgt. Dat laatste is al eerder aangehaald in dit topic en is totaal niet relevant.

En denk je echt dat mensen dat dan ook maar in een split second beslissen alsof ze het t-shirtje toch maar terug hangen in het rek.

Ik (al dan niet samen met partner) ben verantwoordelijk voor het leven wat ik op dat moment op de wereld wil zetten. Ik maak een keuze voor dat kind of hij wel of niet als een kasplantje door het leven moet met daarbij alle zorgen, complicaties etc etc.

En ik hoop toch niet dat je met de 30/40 jaren de praktijken van de Nazi's bedoeld want dat zou ik echt heel erg vinden. Ik geloof dat elke bokker hier voor zichzelf spreekt wat hij/zij zou doen...niet wat hij zou doen voor de hele maatschappij zoals dat in de jaren 30/40 gebeurde.

Precies. Niet alles is te voorspellen en ja, dan mag je er zijn en moeten we er eerlijk voor zorgen.
Dus die downie die door een test glipt is welkom, of dat open ruggetje ( dan vaak wel normale intelligentie). Die beschadigd raakt door een bevalling ook. We doen ook geen selectie op basis van geslacht.
Maar kun je iets ernstigs met een test voorkomen, maak er gebruik van.

Adhd en autisme zijn volgens mij niet bij een ongeboren baby te meten. Dus dan kun je er niets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:47

Mazida schreef:

Ik denk juist dat mensen die dichtbij staan wel een goed oordeel kunnen vellen over of het nog menswaardig is of niet. Ik heb uit de zorg al zoveel dingen gehoord waarvan ik denk waarom?? Waarom zou je dit een mens aan willen doen? Alleen omdat de dood zo'n groot taboe is? Ik ben heel blij dat ik over mijn honden mag beslissen bijvoorbeeld en ik zie het voor hen echt als een voorrecht.. Als ze niet meer kunnen hoeven ze niet te worstelen tot ze zelf dood gaan, we mogen ze dan gewoon helpen omdat duidelijk is dat het niet meer gaat verbeteren..

Voor mij hangt de waarde niet af van wat mensen wel of niet kunnen, mensen met down vind ik net zoveel waard als een ander persoon, ik zou er alleen wel voor kiezen om een kindje met down weg te laten halen omdat dan van te voren al duidelijk is dat er een beperking is en dat zou ik voor het kind niet willen. Voor mij zit er dus een verschil in onnodig en "per ongeluk".. Er kan altijd iets gebeuren bij een bevalling en er kunnen altijd dingen over het hoofd gezien worden maar persoonlijk denk ik wel dat ik een kind met een beperking/handicap/ernstige ziekte weg zou laten halen. Voor het kind, voor mezelf maar ook omdat er al zoveel op de zorg bezuinigt word en er al zoveel kosten zijn dat ik denk dat het beter zou zijn als er minder mensen zouden zijn die 24/7 afhankelijk zijn van zorg,de kwaliteit van de zorg kan dan weer omhoog gaan omdat er meer ruimte is..
Nu denk ik dat het sowieso beter is als er wat minder mensen op de wereld zouden zijn dus ik ben ook niet van plan om er nog een paar bij te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:48

Germie, wat valt bij jou dan onder 'waar iets mis mee is'? Alles, inclusief genetische aandoeningen waar prima mee te leven is, of alleen zwaardere aandoeningen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 16:57

Bubblewrap schreef:
Germie, wat valt bij jou dan onder 'waar iets mis mee is'? Alles, inclusief genetische aandoeningen waar prima mee te leven is, of alleen zwaardere aandoeningen?

Ik heb het vooral over downies en meervoudig gehandicapten.
Maar ook als je als ouder drager bent van het ichtyoses gen. Ik ken een meisje dat de pech heeft gehad dat haar beide ouders zonder het te weten drager zijn. Dus in dit geval pech en recht op een bestaan. Maar de vader zegt wel van dit zal ik nooit een kind nogmaals aandoen. In een nieuwe relatie heeft zij zich laten testen zodat een nieuwe baby in ieder geval niet de ziekte heeft. Het is een recessief gen gelukkig. Het kind kan eventueel wel drager zijn en gelukkig is de kans en partner als drager te vinden klein, maar dan kan het onderzocht worden. De levensverwachting van zijn dochter is 40, ze hebben heel vaak antibiotica nodig en het bed ziet er elke dag uit of er een dinosaurus verveld is, vol huidschilvers. Haar haar valt uit en behalve wat sprietjes is ze kaal. Heel veel jeuk en moet oppassen met wondjes.
Ja, gelukkig is het meisje wel. Maar ze oogt 'vies'. En daar loopt ze wel tegenaan.

Maar ook dat van de ts. Een jongetje met heel lage levensverwachting, een meisje wat ook haar ziekte heeft. Is dat dan eerlijk naar het kind toe? Ben je als ouder niet egoistisch als je moedwillig de zwangerschap voortzet? Ik weet het, een moeilijke keuze misschien, maar aan de andere kant juist een heel eenvoudige keuze.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:01

germie schreef:
Adhd en autisme zijn volgens mij niet bij een ongeboren baby te meten. Dus dan kun je er niets aan doen.

Als je zelf een autisme-diagnose hebt is de kans zeer groot dat je dat doorgeeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:09

elnienjo schreef:
germie schreef:

Als je zelf een autisme-diagnose hebt is de kans zeer groot dat je dat doorgeeft.

Ja dat klopt. En ja, dan moet je dit laten meewegen. Nu is er autisme en autisme. De mensen die trouwen en kinderen krijgen functioneren vaak zo normaal dat je gewoon van 'gezond' kunt spreken.
Geen contact kunnen maken is een andere vorm. En gelukkig beginnen die niet zo vaak een relatie.

Bij meisjes met down wordt de prikpil wel toegepast om geen kinderen op de wereld te krijgen. Ik ken een moeder met een downie, ze wist het voor de geboorte niet, maar haar dochter gaat straks aan de prikpil. Ze heeft nu de puberleeftijd en praat over als ik straks kinderen heb, maar met een verstandelijk vermogen van een 7-8 jarige is het opvoeden van kinderen natuurlijk niet mogelijk.
En er zijn ook verhalen van 2 ouders met een geestelijke beperking die een kind kregen met normaal iq. Dat kind was echt niet gelukkig.
Maar een downie kan dus ook een kinderwens hebben en dan moet je als ouders zeggen nee, dat kan niet. Een extra belasting voor iedereen.
Mijn ouders balen dat ze van mij nooit opa en oma zullen worden. In dit geval maak je als ouder de keuze dat je nooit oma wordt van je enige dochter. En je dochter snapt niet waarom ze geen mama kan worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:24

Ik ben het volledig met je eens Germie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:26

germie schreef:
Ja dat klopt. En ja, dan moet je dit laten meewegen. Nu is er autisme en autisme. De mensen die trouwen en kinderen krijgen functioneren vaak zo normaal dat je gewoon van 'gezond' kunt spreken.
Geen contact kunnen maken is een andere vorm. En gelukkig beginnen die niet zo vaak een relatie.

Ik heb mijn diagnose pas een paar jaar, maar het verklaart voor mij veel over hoe ik schoolplicht heb ervaren. En het leven wordt ook steeds drukker in deze overvolle maatschappij. Ik ben erg blij dat ik geen kinderwens had en dus een ander dit leven gespaard is gebleven. Ik heb normaal en hoog gefunctioneerd puur dankzij mijn iq, maar ik heb wel overmatig veel stress aan de maatschappelijke verplichtingen ervaren. Ik ben ook op een punt gekomen dat ik liever niet meer zou leven dan nog te moeten participeren. Godzijdank kreeg ik toen kanker. Kanker was mijn redding om in de WIA te kunnen komen en vooralsnog afgekeurd te zijn.

Citaat:
Bij meisjes met down wordt de prikpil wel toegepast om geen kinderen op de wereld te krijgen. Ik ken een moeder met een downie, ze wist het voor de geboorte niet, maar haar dochter gaat straks aan de prikpil. Ze heeft nu de puberleeftijd en praat over als ik straks kinderen heb, maar met een verstandelijk vermogen van een 7-8 jarige is het opvoeden van kinderen natuurlijk niet mogelijk.
En er zijn ook verhalen van 2 ouders met een geestelijke beperking die een kind kregen met normaal iq. Dat kind was echt niet gelukkig.
Maar een downie kan dus ook een kinderwens hebben en dan moet je als ouders zeggen nee, dat kan niet. Een extra belasting voor iedereen.
Mijn ouders balen dat ze van mij nooit opa en oma zullen worden. In dit geval maak je als ouder de keuze dat je nooit oma wordt van je enige dochter. En je dochter snapt niet waarom ze geen mama kan worden.

Je ouders moeten je rots in de branding zijn, mensen op wie je kunt rekenen. Een geestelijk gehandicapte een kind laten krijgen zou nooit mogelijk moeten zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 17:39

Ik wil geen kinderen, niet in deze consuming en gehaaste maatschappij. Zoveel moeten, het leven wordt redelijk voor je ingevuld.
Natuurlijk het ligt ook aan jezelf, maar het is heel lastig om jezelf geen deel uit te laten maken van de maatschappij en de omgeving waarin je woont.

Wat betreft een handicap of aandoening, ik heb heel wat afleveringen (zo niet allemaal)van je zal het maar hebben gezien waar echt behoorlijk heftige aandoeningen voorbij komen, maar de meeste staan toch positief in het leven.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 18:27

Mijn mening is dat wanneer er positief getest wordt op een beperking, handicap, ziekte, enz. dat de zwanger afgebroken wordt. Maar hé, wie ben ik? Je kan niemand dwingen om iets wel of niet te doen.

Doet me trouwens denken aan een documentaire die ik een hele lange tijd geleden heb gezien. Kind had om de 5 minuten een epileptische aanval, had geen benul van de wereld om haar heen, kon alleen maar in een box liggen en voor de rest niks. De ouders wilde graag het leven hun kind beëindigen, maar dit mocht niet want de dokters vonden dat ze een goede kwaliteit van leven had. De ouders waren nog net niet in staat om het kind zelf uit haar lijden te verlossen. Lijkt me toch verschrikkelijk als ouder.

Een andere documentaire die ik een keer heb gezien ging over een stel die een dochter kregen, deze had de aandoening Harlequin Ichthyosis, waarbij de huid 7x zo groeit als dat van een normaal mens. Elke dag verschrikkelijke pijn. Toen besloten de ouders om het nog een keer te proberen: dochter nummer 2 werd geboren, en ook die had deze aandoening. En wat denk je dat ze doen? Ze proberen het nog een keer. En raad eens? Ook die had het. En dan zit je met drie dochters die elke dag verschrikkelijke pijn lijden. Dat snap ik echt niet.