Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
quera schreef:Ik heb juist de ervaring dat mensen denken of onwijs slim denk aan Einstein. Of juist ernstig beperkt met autisme.
en wat je zegt er zijn zoveel mensen en soorten.
Ik zeg altijd dat je ziekte/beperking een onderdeel is van diegene en niet dat diegene een onderdeel is van zijn ziekte/beperking.
Waar ik dus mee wil zeggen dat we vooral mens zijn op de eerste plaats. En dus allemaal verschillend. En daarna komt voor mij pas de beperking/ziekte.
Ik merk nu vooral doordat ik zelf ziek ben dat vooral mijn ziekte bij sommige op de 1e plaats staat i.p.v. quera zelf.
Ja ik heb kanker. Ik ben niet de kanker.
Zelfde met autisme.
MarryAnneR schreef:Ik heb er ook niemand mee bedoeld, maar stel dat heel de nieuwe klas straks niet zou weten dat ze dit label heeft.?
dan ben ik gewoon erg bang dat ze enorm gepest gaat worden, overigens zal dit dan ook vaak genoeg zijn zonder dat ze het zelf door zal hebben.
Nu ben ik ook wel van mening dat hoe hoger het iq er sociaal op ingeleverd kan zijn. Dus wie weet heeft ze er juist minder problemen mee bij een beetje gelijk gestemden?
@Saskia9, ja precies... Ik zie de mensen af en toe echt denken.... Hoe kan ze nou zulke goede cijfers overal voor hebben maar je kan er nog geen normaal gesprek mee hebben? Ik vind het zelf namelijk nog steeds lastig om er een normaal gesprek mee te hebben. Helemaal omdat ik weet dat ze er ook geen zin in heeft hoor.. Ze snapt niet zo goed waarom je een gesprek moet hebben. Ze wordt echt liever met rust gelaten en zit ook graag op haar kamertje. Dat voelt voor mij niet altijd even goed.
Net alsof ik geen interesse in haar heb. Laatst hing er een brief op haar deur. Niet storen, alleen als er brand is en ik het niet heb gehoord en als er eten is.
Marjoow schreef:MarryAnneR schreef:Ik heb er ook niemand mee bedoeld, maar stel dat heel de nieuwe klas straks niet zou weten dat ze dit label heeft.?
dan ben ik gewoon erg bang dat ze enorm gepest gaat worden, overigens zal dit dan ook vaak genoeg zijn zonder dat ze het zelf door zal hebben.
Nu ben ik ook wel van mening dat hoe hoger het iq er sociaal op ingeleverd kan zijn. Dus wie weet heeft ze er juist minder problemen mee bij een beetje gelijk gestemden?
@Saskia9, ja precies... Ik zie de mensen af en toe echt denken.... Hoe kan ze nou zulke goede cijfers overal voor hebben maar je kan er nog geen normaal gesprek mee hebben? Ik vind het zelf namelijk nog steeds lastig om er een normaal gesprek mee te hebben. Helemaal omdat ik weet dat ze er ook geen zin in heeft hoor.. Ze snapt niet zo goed waarom je een gesprek moet hebben. Ze wordt echt liever met rust gelaten en zit ook graag op haar kamertje. Dat voelt voor mij niet altijd even goed.
Net alsof ik geen interesse in haar heb. Laatst hing er een brief op haar deur. Niet storen, alleen als er brand is en ik het niet heb gehoord en als er eten is.
In geen enkele klas waar ik heb gezeten wisten de leerlingen van mijn autisme. Ik ben er nooit mee gepest. Alleen ik sta er wel heel open in. Als mensen vinden dat ik een k.opmerking maak, vraag ik ze waarom en dan leg ik uit dat ik het niet verkeerd bedoel bv.
Sunnyenjarno schreef:Heey ik heb zelf ook autisme. maar ik vind altijd erg,dat ze beperking noemen. Is geen beberking maar een verrijking na mogelijkheden, is iets bezonders als je het hebt . Niet iedereen krijgt het.
vikawiek schreef:Sunnyenjarno schreef:Heey ik heb zelf ook autisme. maar ik vind altijd erg,dat ze beperking noemen. Is geen beberking maar een verrijking na mogelijkheden, is iets bezonders als je het hebt . Niet iedereen krijgt het.
Wat fijn voor je dat je het zo ziet, maar voor anderen kan het wel degelijk echt een beperking zijn.
Ik kan door mijn ass bepaalde dingen gewoon niet. Ik heb m’n middelbare er niet door kunnen afmaken omdat ik een burnout kreeg, zo overprikkeld was ik geworden. Ik vind ass niet bijzonder, m’n hersenen werken gewoon anders. Door de manier waarop je het schrijft klinkt het alsof het iets supers is en dat je blij moet zijn als je het hebt.
Sunnyenjarno schreef:Ik begrijp wat je bedoelt en voelt , ik probeer voor mezelf zo positief mogelijk mee omtegaan best er van temaken . Ik vecht zelf net zo hardt tegen wereld die mij niet begrijpt ,rust en de liefde vind ik zelf bij de dieren.
Saskia9 schreef:Maar persoonlijk denk ik wel dat veel mensen met een hoog iq en ass vaak flink overschat worden. Dit is mijn ervaring dan met mijn zoon. En dit geeft dan vaak nog extra problemen erbij ook. Is dit herkenbaar voor andere?
Goof schreef:Saskia9 schreef:Maar persoonlijk denk ik wel dat veel mensen met een hoog iq en ass vaak flink overschat worden. Dit is mijn ervaring dan met mijn zoon. En dit geeft dan vaak nog extra problemen erbij ook. Is dit herkenbaar voor andere?
Ja. Ik kom in mijn begeleiding veel kinderen tegen die door hun hoge(re) iq en door het verbaal sterk zijn door hun docenten worden overschat. Dit is heel lastig omdat docenten hun problematiek niet begrijpen en veel blijven verwachten waardoor een kind veel meer faalervaringen dan succeservaringen heeft.
Laurora schreef:Ik heb ook autisme. Pdd-nos om heel precies te zijn.
Waar ik zelf de laatste tijd erg veel moeite mee heb is dat autisme zo gebagatelliseerd word, echt aan álle kanten van de samenleving.
Teksten als "iedereen heeft tegenwoordig wel wat" of "iedereen heeft wel een beetje autisme" doen me verschrikkelijk veel pijn, omdat het voelt alsof mensen daarmee zeggen dat ik me aanstel, beter mn best moet doen, of lui ben. Terwijl de werkelijkheid zo is dat ik simpelweg niet normaal kán functioneren in de maatschappij, terwijl ik er echt alles voor over zou hebben om gewoon zélf geld te kunnen verdienen, mee te kunnen doen, niet sneu aan de zijlijn te blijven staan, kijken hoe de rest lol heeft en "normaal" is.
Omdat ik van jongs af aan heb geobserveerd en geleerd wat gewenst gedrag is, ben ik erg sociaal en communicatief sterk. Dit resulteert vervolgens in mensen die gewoonweg niet geloven dat er "iets" aan de hand is. Waarschuwingen of uitleg van mijn kant worden vaak met een korreltje zou genomen (ach, ze is hartstikke sociaal, dan zal die autisme ook wel meevallen, want autisten zijn non-sociaal) en dan zijn diezelfde mensen nog verbaasd ook als ik gelijk krijg.
Voorbeeldje: ik werkte in een winkel waar ik o.a. De voorraad op de website bijhield. Mijn baas zette altijd heel hard muziek aan onder het werken. Ik heb hem er meerdere malen op gewezen dat ik echt absoluut niet in staat was om te werken met geluid op de achtergrond omdat mijn hoofd gewoon maar 1 ding tegelijk kan. Hij wuifde het weg, zei dat dat vast wel meeviel, en werd vervolgens aan het eind van de dag verschrikkelijk kwaad omdat ik zo weinig had gedaan.... Yeah.... I TOLD YOU SO
Zelfs mensen die tot op zekere hoogte begrijpen wat autisme inhoud kunnen echt verschrikkelijk zijn.
Zo was ik met twee vriendinnen een film aan het kijken, waar iets over autisme in voorkwam. Meteen zei een van de twee: "oh als ik een test zou doen, weet ik zéker dat ik er als autist uit zou komen, ik heb zooooveel trekjes!" de ander beaamde dat en zei dat ze ook dacht autistisch te zijn.
Door deze tekst gesterkt durfde ik op dat moment eindelijk na vele jaren te vertellen dat ik autisme heb.
Ze hebben me uitgelachen. Ze zeiden dat ik gewoon interessant wou doen en er
Wat er dus eigenlijk gebeurd (en ik zie dit ook bij andere autisten gebeuren) is dat de autist geacht word zich aan te passen aan de maatschappij, de autist wringt zich in alle mogelijke bochten om zichzelf als "normaal" te presenteren, en vervolgens kan hij/zij geen autist zijn omdát hij/zij zichzelf zo "normaal" gedraagt.
Lopen jullie hier ook vaak tegen aan?
En zijn hier toevallig nog meer autisten die tot op zekere hoogte niet kunnen functioneren? (als in niet kunnen werken of naar school gaan, niet op zichzelf wonen, (soms) niet alleen kunnen winkelen oid.)