Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:15

@marryanneR, ik weet niet of het op mij slaat, maar ik denk niet dat het minder erg is omdat iemand slim is. Het is gewoon allemaal niet te vergelijken. Bij jou dochter klinkt het namelijk alsof ze er soms best heel erg last van heeft. En dat is vervelend.
Dat kan je echter niet vergelijken met bvb. dit verhaal: https://www.buzzfeed.com/bplanten/when- ... sm-grow-up . Deze jongen heeft ook autisme, maar in een compleet andere vorm.
Dat is ook de reden dat ik autisme een lastige stempel vindt. Je weet alsnog eigenlijk niet waar je mee te maken hebt.

En quera: ik heb het hier over bvb de jongen uit bovenstaand verhaal. Niet over mensen die nog redelijk kunnen functioneren. Je zal vast kunnen zeggen dat hij talenten heeft, maar wat ik daarmee bedoelde is dat veel mensen heel snel denken aan het autisme van de dochter van MarryAnneR: slim (en met een talent voor theoretische dingen/programmeren/whatever), maar met een sociaal onhandigheid. En dat is gewoon helaas niet altijd zo. De jongen uit bovenstaand verhaal doet eigenlijk niets. En dat kan ook niet, daarvoor is zijn beperking te groot. En dat is niet erg, maar het is gewoon niet te vergelijken.
Gradaties in autisme zijn zo onwijs groot, daardoor kan je niets met de stempel.
Dat is wat ik ermee bedoel.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:22

Ik heb juist de ervaring dat mensen denken of onwijs slim denk aan Einstein. Of juist ernstig beperkt met autisme.
en wat je zegt er zijn zoveel mensen en soorten.
Ik zeg altijd dat je ziekte/beperking een onderdeel is van diegene en niet dat diegene een onderdeel is van zijn ziekte/beperking.
Waar ik dus mee wil zeggen dat we vooral mens zijn op de eerste plaats. En dus allemaal verschillend. En daarna komt voor mij pas de beperking/ziekte.

Ik merk nu vooral doordat ik zelf ziek ben dat vooral mijn ziekte bij sommige op de 1e plaats staat i.p.v. quera zelf.
Ja ik heb kanker. Ik ben niet de kanker.
Zelfde met autisme.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:26

quera schreef:
Ik heb juist de ervaring dat mensen denken of onwijs slim denk aan Einstein. Of juist ernstig beperkt met autisme.
en wat je zegt er zijn zoveel mensen en soorten.
Ik zeg altijd dat je ziekte/beperking een onderdeel is van diegene en niet dat diegene een onderdeel is van zijn ziekte/beperking.
Waar ik dus mee wil zeggen dat we vooral mens zijn op de eerste plaats. En dus allemaal verschillend. En daarna komt voor mij pas de beperking/ziekte.

Ik merk nu vooral doordat ik zelf ziek ben dat vooral mijn ziekte bij sommige op de 1e plaats staat i.p.v. quera zelf.
Ja ik heb kanker. Ik ben niet de kanker.
Zelfde met autisme.

En die ervaring heb ik precies zo :). Volgens mij denken we er hetzelfde over hoor, maar schrijven we het misschien anders op.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:27

Maar persoonlijk denk ik wel dat veel mensen met een hoog iq en ass vaak flink overschat worden. Dit is mijn ervaring dan met mijn zoon. En dit geeft dan vaak nog extra problemen erbij ook. Is dit herkenbaar voor andere?

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:37

Ik heb er ook niemand mee bedoeld, maar stel dat heel de nieuwe klas straks niet zou weten dat ze dit label heeft.?
dan ben ik gewoon erg bang dat ze enorm gepest gaat worden, overigens zal dit dan ook vaak genoeg zijn zonder dat ze het zelf door zal hebben.
Nu ben ik ook wel van mening dat hoe hoger het iq er sociaal op ingeleverd kan zijn. Dus wie weet heeft ze er juist minder problemen mee bij een beetje gelijk gestemden?

@Saskia9, ja precies... Ik zie de mensen af en toe echt denken.... Hoe kan ze nou zulke goede cijfers overal voor hebben maar je kan er nog geen normaal gesprek mee hebben? Ik vind het zelf namelijk nog steeds lastig om er een normaal gesprek mee te hebben. Helemaal omdat ik weet dat ze er ook geen zin in heeft hoor.. Ze snapt niet zo goed waarom je een gesprek moet hebben. Ze wordt echt liever met rust gelaten en zit ook graag op haar kamertje. Dat voelt voor mij niet altijd even goed.

Net alsof ik geen interesse in haar heb. Laatst hing er een brief op haar deur. Niet storen, alleen als er brand is en ik het niet heb gehoord en als er eten is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:38

Ik vind trouwens de good doctor op Videoland herkenbaar.

Hele slimme man. Maar sociaal onhandig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:39

MarryAnneR schreef:
Ik heb er ook niemand mee bedoeld, maar stel dat heel de nieuwe klas straks niet zou weten dat ze dit label heeft.?
dan ben ik gewoon erg bang dat ze enorm gepest gaat worden, overigens zal dit dan ook vaak genoeg zijn zonder dat ze het zelf door zal hebben.
Nu ben ik ook wel van mening dat hoe hoger het iq er sociaal op ingeleverd kan zijn. Dus wie weet heeft ze er juist minder problemen mee bij een beetje gelijk gestemden?

@Saskia9, ja precies... Ik zie de mensen af en toe echt denken.... Hoe kan ze nou zulke goede cijfers overal voor hebben maar je kan er nog geen normaal gesprek mee hebben? Ik vind het zelf namelijk nog steeds lastig om er een normaal gesprek mee te hebben. Helemaal omdat ik weet dat ze er ook geen zin in heeft hoor.. Ze snapt niet zo goed waarom je een gesprek moet hebben. Ze wordt echt liever met rust gelaten en zit ook graag op haar kamertje. Dat voelt voor mij niet altijd even goed.

Net alsof ik geen interesse in haar heb. Laatst hing er een brief op haar deur. Niet storen, alleen als er brand is en ik het niet heb gehoord en als er eten is.

In geen enkele klas waar ik heb gezeten wisten de leerlingen van mijn autisme. Ik ben er nooit mee gepest. Alleen ik sta er wel heel open in. Als mensen vinden dat ik een k.opmerking maak, vraag ik ze waarom en dan leg ik uit dat ik het niet verkeerd bedoel bv.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:54

Marjoow schreef:
MarryAnneR schreef:

In geen enkele klas waar ik heb gezeten wisten de leerlingen van mijn autisme. Ik ben er nooit mee gepest. Alleen ik sta er wel heel open in. Als mensen vinden dat ik een k.opmerking maak, vraag ik ze waarom en dan leg ik uit dat ik het niet verkeerd bedoel bv.

Ik vind het bijzonder fijn te lezen dat jij er niet mee gepest bent. Misschien zie ik teveel omdat ik er momenteel als een havik op let. Op zaterdag gaat ze altijd naar de manege waar ze ook wel een beetje optrekt met dezelfde types.. In onze eigen paarden heeft ze niet zoveel interesse, die zijn haar te wild. (lees die snappen haar lichaamstaal voor geen meter als ze er bijvoorbeeld recht voor gaat staan en zegt kom nou, zonder zelf eerst te gaan lopen) Hier heeft ze nu een aantal trainingen in gehad maar niets gaat vanzelf hoor. Zeker bij dieren vind ik dat gebrek aan lichaamstaal best heftig. Heeft daar niemand hier veel last van met bijvoorbeeld grondwerk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:00

Ik juist niet. Ik kan veel beter onder de dieren zijn dan onder de mensen :)

Quarter1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:15

Heey ik heb zelf ook autisme. maar ik vind altijd erg,dat ze beperking noemen. Is geen beberking maar een verrijking na mogelijkheden, is iets bezonders als je het hebt . Niet iedereen krijgt het.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:50

Sunnyenjarno schreef:
Heey ik heb zelf ook autisme. maar ik vind altijd erg,dat ze beperking noemen. Is geen beberking maar een verrijking na mogelijkheden, is iets bezonders als je het hebt . Niet iedereen krijgt het.

Wat fijn voor je dat je het zo ziet, maar voor anderen kan het wel degelijk echt een beperking zijn.
Ik kan door mijn ass bepaalde dingen gewoon niet. Ik heb m’n middelbare er niet door kunnen afmaken omdat ik een burnout kreeg, zo overprikkeld was ik geworden. Ik vind ass niet bijzonder, m’n hersenen werken gewoon anders. Door de manier waarop je het schrijft klinkt het alsof het iets supers is en dat je blij moet zijn als je het hebt.

Quarter1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:10

vikawiek schreef:
Sunnyenjarno schreef:

Wat fijn voor je dat je het zo ziet, maar voor anderen kan het wel degelijk echt een beperking zijn.
Ik kan door mijn ass bepaalde dingen gewoon niet. Ik heb m’n middelbare er niet door kunnen afmaken omdat ik een burnout kreeg, zo overprikkeld was ik geworden. Ik vind ass niet bijzonder, m’n hersenen werken gewoon anders. Door de manier waarop je het schrijft klinkt het alsof het iets supers is en dat je blij moet zijn als je het hebt.

Ik begrijp wat je bedoelt en voelt , ik probeer voor mezelf zo positief mogelijk mee omtegaan best er van temaken . Ik vecht zelf net zo hardt tegen wereld die mij niet begrijpt ,rust en de liefde vind ik zelf bij de dieren.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 14:15

Sunnyenjarno schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt en voelt , ik probeer voor mezelf zo positief mogelijk mee omtegaan best er van temaken . Ik vecht zelf net zo hardt tegen wereld die mij niet begrijpt ,rust en de liefde vind ik zelf bij de dieren.

Ah zo bedoel je. Dat probeer ik inderdaad met veel ook, hier thuis maken we we gewoon grappen erover. Dat brengt er wat luchtigheid in, het is al poedersuiker genoeg :D

Quarter1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:02

Fijn zeg ik ben zelf goed in woordgrappen maken .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 17:51

Saskia9 schreef:
Maar persoonlijk denk ik wel dat veel mensen met een hoog iq en ass vaak flink overschat worden. Dit is mijn ervaring dan met mijn zoon. En dit geeft dan vaak nog extra problemen erbij ook. Is dit herkenbaar voor andere?

Ja. Ik kom in mijn begeleiding veel kinderen tegen die door hun hoge(re) iq en door het verbaal sterk zijn door hun docenten worden overschat. Dit is heel lastig omdat docenten hun problematiek niet begrijpen en veel blijven verwachten waardoor een kind veel meer faalervaringen dan succeservaringen heeft.

Michellemj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 21:59

Ik zelf vind ook zeker mijn rust bij de dieren! En leer juist door met hun om te gaan meer over mijn lichaamshouding.. waarom werk iets niet ? Wat doet mijn energie en lichaam? Zoals ik de topic begon ... door met paarden bezig te zijn heb ik veel meer zelfvertrouwen gekregen en ben ik sterker in mijn schoenen gaan staan.

Natuurlijk "moet" je erzelf voor openstaan en werkt dit niet bij iedereen met autisme.
Maar ik was vanaf jongs af aan al anders gaan denken dan willen strijden met wedstrijden in de paardenwereld.

Ook ik ben nog steeds graag "alleen" na een drukke dag maar vind het ook heerlijk om met vriendinnen wat te gaan doen oid. ( eerst ook niet hoor... ) maar na drukke dagen ben ik altijd wel helemaal op en duurt het even voor ik weer "opgeladen" ben..

Feestjes waren bijv voor mij ook echt een hel! Zoveel dingen om je heen die gebeurde en geluiden pfoeh.. en dan nog "kletsen".. vaak zonderde ik me dan ook af.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 22:00

Goof schreef:
Saskia9 schreef:

Ja. Ik kom in mijn begeleiding veel kinderen tegen die door hun hoge(re) iq en door het verbaal sterk zijn door hun docenten worden overschat. Dit is heel lastig omdat docenten hun problematiek niet begrijpen en veel blijven verwachten waardoor een kind veel meer faalervaringen dan succeservaringen heeft.

Dat is onze ervaring helaas ook.. Met flinke beschadiging tot gevolg helaas..

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 00:36

Ook ik heb sinds 4 jaar de diagnose. Mij heeft het juist veel verheldering gebracht. Steeds meer moeten vechten om alles te begrijpen, steeds tegen een lamp aan lopen. Tot er dingen bij mijn zoon op vielen, door bijvoorbeeld leerkrachten. De bekende voorbeelden die hiervoor werden benoemd:
Leerkracht tegen mijn 5 jaar oude zoon.
“Je mag niet slaan daar op de dijk!’
*even later*
‘Kom eens hier, wat zei ik nou net?’
‘Ik mag niet slaan op de dijk’
‘Waarom doe je dat dan?’
‘Maar ik was niet op de dijk?!’

Dan hebben we het over een kleuter, maar de leerkracht vond dit niet zozeer kleutergedrag.

In groep 5 is hij getest, ik nog 2 jaar later.

Het heeft ons toch wel rust gegeven. Tuurlijk zijn veel dingen lastig, maar ik kan nu ook dingen accepteren. Soms (vaak?) sla ik ook wel teveel door naar de andere kant. Dan leg ik ineens alles bij ‘mijn beperkingen’ neer.

Een paar berichten hierboven las ik wel mooie en herkenbare stukken. Ik ben dus met mensen niet altijd handig, maar zoals mijn pony, daar heb ik echt een band mee en hij spiegelt enorm. Daar leer ik echt heel veel van.

Ik denk wel onwijs veel. Constant zit ik in mijn hoofd, dat ik juist daardoor ‘vergeet’ te reageren. Dat komt ook raar over, en ga daar dan weer over denken..

Zoals laatst: we hadden het die week gehad over helpen. Ik vind het best knap dat er mensen meteen een ander kunnen helpen. Ik heb het dan nog niet eens geregistreerd. Dus ging daarover denken.
Ik loop dus diezelfde week met mijn dochter op de stoep. Een buurjongetje zei gedag en wou wat laten zien. We lopen door. Ik bedenk dat ik best gedag had kunnen zeggen. We komen hem 4 seconden later tegen met zijn step, kijkt naar ons, maar we zijn naar binnen.
(Wasruimte) Een minuut later lopen we weer naar huis, buurjongetje stept richting ons. Hij valt, ik kijk, we lopen door, hij pakt de step en gaat naar huis.

Eenmaal weer binnen bedenk ik me: hij viel, had ik moeten vragen of het ging? Ik had geen behoefte aan contact. Maar ik keek naar hem, hij zag dat. Dan negeerde ik hem dus. Ik wilde hem geen rotgevoel geven. Waarom kan ik wel bedenken dat ik hem even kon vragen of het ging, maar het niet daadwerkelijk doen?

Toen had ik wel mijn antwoord: nee, ik handel niet automatisch. Maar misschien wel als het ‘erger’ was geweest. Dat weet ik niet.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:06

Ik heb een vraag aan ouders met jonge kinderen.

Vanaf hoe oud kun je kinderen laten testen op autisme?
Onze zoon is bijna (in juli) 4 ik heb het idee dat hij een aantal "trekjes" (ik hoop dat ik dat zo mag zeggen) van autisme heeft.
Hij heeft 23 april een psychologisch onderzoek bij kentalis vanwege taal/spraak achterstand. Ik heb ze gebeld, maar hun mogen niet bevestigen dat hij autisme heeft.
Bij wie moeten we dan zijn, die het mag bevestigen?

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:40

Ik neem aan dat als zij een vermoeden van autisme hebben, omdat zijn spraakachterstand heel goed een gevolg van autisme kan zijn, dat zij hem dan verder door zullen verwijzen voor een multidisciplinair onderzoek. Anders zal het via de huisarts moeten, dan zal die hem door moeten verwijzen.
Ik heb het traject in België doorlopen met mijn oudste zoontje, dus dat zal wel weer anders zijn dan in Nederland, maar de eerste stappen zullen vrij gelijk zijn. Huisarts die doorverwijst.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 19:49

Ik heb ook autisme. Pdd-nos om heel precies te zijn.
Waar ik zelf de laatste tijd erg veel moeite mee heb is dat autisme zo gebagatelliseerd word, echt aan álle kanten van de samenleving.
Teksten als "iedereen heeft tegenwoordig wel wat" of "iedereen heeft wel een beetje autisme" doen me verschrikkelijk veel pijn, omdat het voelt alsof mensen daarmee zeggen dat ik me aanstel, beter mn best moet doen, of lui ben. Terwijl de werkelijkheid zo is dat ik simpelweg niet normaal kán functioneren in de maatschappij, terwijl ik er echt alles voor over zou hebben om gewoon zélf geld te kunnen verdienen, mee te kunnen doen, niet sneu aan de zijlijn te blijven staan, kijken hoe de rest lol heeft en "normaal" is.
Omdat ik van jongs af aan heb geobserveerd en geleerd wat gewenst gedrag is, ben ik erg sociaal en communicatief sterk. Dit resulteert vervolgens in mensen die gewoonweg niet geloven dat er "iets" aan de hand is. Waarschuwingen of uitleg van mijn kant worden vaak met een korreltje zou genomen (ach, ze is hartstikke sociaal, dan zal die autisme ook wel meevallen, want autisten zijn non-sociaal) en dan zijn diezelfde mensen nog verbaasd ook als ik gelijk krijg.
Voorbeeldje: ik werkte in een winkel waar ik o.a. De voorraad op de website bijhield. Mijn baas zette altijd heel hard muziek aan onder het werken. Ik heb hem er meerdere malen op gewezen dat ik echt absoluut niet in staat was om te werken met geluid op de achtergrond omdat mijn hoofd gewoon maar 1 ding tegelijk kan. Hij wuifde het weg, zei dat dat vast wel meeviel, en werd vervolgens aan het eind van de dag verschrikkelijk kwaad omdat ik zo weinig had gedaan.... Yeah.... I TOLD YOU SO :roll:

Zelfs mensen die tot op zekere hoogte begrijpen wat autisme inhoud kunnen echt verschrikkelijk zijn.
Zo was ik met twee vriendinnen een film aan het kijken, waar iets over autisme in voorkwam. Meteen zei een van de twee: "oh als ik een test zou doen, weet ik zéker dat ik er als autist uit zou komen, ik heb zooooveel trekjes!" de ander beaamde dat en zei dat ze ook dacht autistisch te zijn.
Door deze tekst gesterkt durfde ik op dat moment eindelijk na vele jaren te vertellen dat ik autisme heb.
Ze hebben me uitgelachen. Ze zeiden dat ik gewoon interessant wou doen en er bij wou horen, omdat zij begonnen over het misschien wel autistisch zijn.

Wat er dus eigenlijk gebeurd (en ik zie dit ook bij andere autisten gebeuren) is dat de autist geacht word zich aan te passen aan de maatschappij, de autist wringt zich in alle mogelijke bochten om zichzelf als "normaal" te presenteren, en vervolgens kan hij/zij geen autist zijn omdát hij/zij zichzelf zo "normaal" gedraagt.

Lopen jullie hier ook vaak tegen aan?
En zijn hier toevallig nog meer autisten die tot op zekere hoogte niet kunnen functioneren? (als in niet kunnen werken of naar school gaan, niet op zichzelf wonen, (soms) niet alleen kunnen winkelen oid.)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 21:57

Ja, ik herken er zeker wel wat in. Ik heb alleen pas op mijn 35e de diagnose (PDD-NOS) gekregen. Heb dus altijd gewerkt.

Nu met de kinderen merk ik wel dat ik veel minder kan hebben, dus idd mijn werk pas ik zelf erop aan. Werk bij mensen thuis in de schoonmaak, maar heb daar dus wel mijn eisenpakket voor. Ik werk alleen, in stilte. Bij 1 gezin waar ik inmiddels 3 jaar werk komen de kinderen weleens thuis, dat kan ik nu wel hebben. Maar als de man ineens thuis is en dus gaat opruimen bijvoorbeeld, ben ik al in de war. Dat soort dingen kost veel energie, maar weet dat hij het goed bedoelt.

Ook het bagataliseren herken ik. Laatst met een werkcoach gehad over mijn ‘beperkingen’. Moest dus opnoemen waar ik moeite mee heb. Toen ik dit deed, haakte zij constant in: ‘ik snap je, daar heb ik ook last van als..’ dus uiteindelijk zei ik dat ik dit eigelijk best vervelend vond, en gelukkig wilde zij graag horen wat ik bedoelde. Toen ik uitlegde dat het voelt alsof het allemaal niet zo erg is, maar ik heb dit altijd, dit is niet even uit te schakelen. Niet te vergelijken met ‘dat je weleens in de war bent’ ‘even de tijd kwijt bent’ oid.
Ze was blij dat ik dit vertelde, want zij had zich dit nooit zo gerealiseerd. Zij dacht juist dat ze hielp door het gevoel te erkennen, maar besefte dat ze dit eigelijk ondermijnde. Ik vond dat ze dit dus heel goed oppakte en voelde me toen ook echt gehoord.

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:23

Laurora schreef:
Ik heb ook autisme. Pdd-nos om heel precies te zijn.
Waar ik zelf de laatste tijd erg veel moeite mee heb is dat autisme zo gebagatelliseerd word, echt aan álle kanten van de samenleving.
Teksten als "iedereen heeft tegenwoordig wel wat" of "iedereen heeft wel een beetje autisme" doen me verschrikkelijk veel pijn, omdat het voelt alsof mensen daarmee zeggen dat ik me aanstel, beter mn best moet doen, of lui ben. Terwijl de werkelijkheid zo is dat ik simpelweg niet normaal kán functioneren in de maatschappij, terwijl ik er echt alles voor over zou hebben om gewoon zélf geld te kunnen verdienen, mee te kunnen doen, niet sneu aan de zijlijn te blijven staan, kijken hoe de rest lol heeft en "normaal" is.
Omdat ik van jongs af aan heb geobserveerd en geleerd wat gewenst gedrag is, ben ik erg sociaal en communicatief sterk. Dit resulteert vervolgens in mensen die gewoonweg niet geloven dat er "iets" aan de hand is. Waarschuwingen of uitleg van mijn kant worden vaak met een korreltje zou genomen (ach, ze is hartstikke sociaal, dan zal die autisme ook wel meevallen, want autisten zijn non-sociaal) en dan zijn diezelfde mensen nog verbaasd ook als ik gelijk krijg.
Voorbeeldje: ik werkte in een winkel waar ik o.a. De voorraad op de website bijhield. Mijn baas zette altijd heel hard muziek aan onder het werken. Ik heb hem er meerdere malen op gewezen dat ik echt absoluut niet in staat was om te werken met geluid op de achtergrond omdat mijn hoofd gewoon maar 1 ding tegelijk kan. Hij wuifde het weg, zei dat dat vast wel meeviel, en werd vervolgens aan het eind van de dag verschrikkelijk kwaad omdat ik zo weinig had gedaan.... Yeah.... I TOLD YOU SO :roll:

Zelfs mensen die tot op zekere hoogte begrijpen wat autisme inhoud kunnen echt verschrikkelijk zijn.
Zo was ik met twee vriendinnen een film aan het kijken, waar iets over autisme in voorkwam. Meteen zei een van de twee: "oh als ik een test zou doen, weet ik zéker dat ik er als autist uit zou komen, ik heb zooooveel trekjes!" de ander beaamde dat en zei dat ze ook dacht autistisch te zijn.
Door deze tekst gesterkt durfde ik op dat moment eindelijk na vele jaren te vertellen dat ik autisme heb.
Ze hebben me uitgelachen. Ze zeiden dat ik gewoon interessant wou doen en er

Wat er dus eigenlijk gebeurd (en ik zie dit ook bij andere autisten gebeuren) is dat de autist geacht word zich aan te passen aan de maatschappij, de autist wringt zich in alle mogelijke bochten om zichzelf als "normaal" te presenteren, en vervolgens kan hij/zij geen autist zijn omdát hij/zij zichzelf zo "normaal" gedraagt.

Lopen jullie hier ook vaak tegen aan?
En zijn hier toevallig nog meer autisten die tot op zekere hoogte niet kunnen functioneren? (als in niet kunnen werken of naar school gaan, niet op zichzelf wonen, (soms) niet alleen kunnen winkelen oid.)

Yup, ik ben in de brugklas op sociaal gebied so overvraagd dat ik ontzettend overprikkeld werd, geen rust gekregen en dat leidde in een dikke burnout. Daarnaast had(nu nog steeds) een dwangstoornis. Ik liep alleen rond in m’n pyjama, kon niet douchen, kon niet naar boven lopen en sliep op een matras op de grond. Ik stond toen ook op de wachtlijst om opgenomen te worden. Gelukkig eruit gekomen, en nu bijna 3 jaar verder klaar. Vanavond voor het eerst in die 3 jaar een pyjama aan s’avonds, dat was hiervoor te moeilijk.

School deed toen het begon echt zwaar poedersuiker. Ik moest maar gewoon naar school. Mijn moeder is met 1 van die meetings ene keer echt kwaad geworden. “Jullie zijn na een uur hier klaar, maar voor mij is het 24/7. Dus misschien moeten jullie een keer naar mij luisteren”. Groot gelijk had ze. Ik ben ook wel uitgescholden bij mijn (toen nog) verzorgpaard toen iets mis ging. Ik stelde me aan en moest gewoon een schop onder m’n kont toen ik vertelde waarom het niet goed ging.
Ik heb vanaf begin 2de klas ontheffing gekregen, ik sta ingeschreven bij IVIO(voorbeen wereldschool) waarmee je thuis gewoon kan leren. Begint heel langzaam weer te komen, ondanks dat ik een flinke achterstand heb kan alles op mijn tempo dus ik kan er ook flink doorheen jagen mocht ik willen.

Ik kan inmiddels best veel mede omdat ik me kan afsluiten voor bepaalde dingen. Drukke ruimtes zullen alleen denk ik nooit m’n beste vriend worden :')
Met hoe het nu gaat kan ik gewoon uit huis, al is dat niet binnen een jaar ofzo. Maar m’n broer van in de 20 woont ook nog thuis ookal heeft hij een baan dus dat maakt ook niet uit. En omdat m’n moeder geen baan kan zoeken omdat ik alsnog zorg nodig heb krijgt ze pgb, dus zo vervelend ben ik niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 22:53

Wat heb ik geluk met mijn baas dan :7

Vandaag op het werk was lastig , ben best wel van de details en wil alles goed doen maar nu had ik verkeerde product gepakt en gesneden voor het eind product , zelf niet door tot collega erop wees en dan sla ik dicht en kan ik wel door de grond zakken . Gelukkig is zij aardig en samen even naar de zoon van de baas die het product mooier vond dan wat het moest zijn :+ , maar dat vind ik zo enorm lastig . Beetje betrapt gevoel en iets van falen , want doe het verkeerd en dan voel ik al paniek opkomen gok vlucht drang dat ik weg moet en nooit weer terug want dan kennen zij mij als die en die persoon die dat en dat deed .

Klinkt vast niet logisch haha , voelde mij aardig ruk erdoor en dat slurpt energie

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-19 07:47

Ik herken wel verschillende dingen die hier gezegd worden. Ik ben best sociaal, kan best praten, ben graag onder de mensen. Mensen die mij oppervlakkig kennen zullen niet in de gaten hebben dat er wat is.
Toch is er bij mij 7 jaar geleden autisme vastgesteld. En op het eerste moment valt het ook niet op de als ik het er ooit eens over heb dan krijg ik vaak ook te horen dat iedereen wel trekken heeft en dat het wel meevalt. Fijn dat het dus niet zo opvalt, daar doe ik goed mijn best voor, maar ook wel moeilijk om te horen soms. Ik kan niet goed uitleggen wat er nu echt is want een paar symptomen noemen dekt de lading echt niet.

Maar toch ben ik al bijna een jaar thuis van mijn werk, ben 10 weken opgenomen geweest op de Paaz, ben zo totaal uitgeput geweest en nu nogsteeds niet in staat om te werken. En dat doe ik echt niet voor mijn plezier want ik ben heel erg graag bezig.

Dus wanneer ben je licht autistisch of zwaar? Van de buitenkant is het vaak echt niet te zien hoeveel beperkingen iemand heeft en niet iedereen hoeft aan het standaard plaatje te voldoen.

Dat zou ik echt aan andere mensen willen meegeven. Niet te snel oordelen, probeer iemand echt te leren kennen en inderdaad niet bagetalliseren dat doet soms echt wel pijn.