Ervaring met slaaptraining baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Re: Ervaring met slaaptraining baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:00

@TS,heeft ze iest van knuffel of doekje in haar bed?

Geen ervaring met bv,3 kids kunstvoeding gegeven en alle drie prima slapers,maar wat ze allemaal kregen,was een handdoekje(zo'n gastendoekje) waar ik eerst een tijdje mee sliep.
Ze zijn daar alle drie enorm aan gehecht,die dingen stinken vaak bijna,maar bv de baby(bijna een jaar),wrijft daar echt haar hoofdje in,en slaapt met dat doekje aan haar gezichtje,die geur is hemels voor haar en zorgt volgens mij voor een heel geborgen thuis gevoel.
(als ik eentje wil wassen,krijgen ze er tijdelijk 2,zodat de verse al iets van geur opneemt,voordat de te vieze in de was kan).
Bv de oudste kindjes hebben vaak dezelfde qua kleur,kruipen soms ook samen in bed en dan ruiken ze aan die handdoekjes om te weten van wie de welke is...(als ik eraan ruik,stinken ze alletwee,dus ik kan echt niet met zekerheid zeggen van wie welke is).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:16

tengeltje11 schreef:

Geen ervaring met bv,3 kids kunstvoeding gegeven en alle drie prima slapers,maar wat ze allemaal kregen,was een handdoekje(zo'n gastendoekje) waar ik eerst een tijdje mee sliep.
Ze zijn daar alle drie enorm aan gehecht,die dingen stinken vaak bijna,maar bv de baby(bijna een jaar),wrijft daar echt haar hoofdje in,en slaapt met dat doekje aan haar gezichtje,die geur is hemels voor haar en zorgt volgens mij voor een heel geborgen thuis gevoel.
(als ik eentje wil wassen,krijgen ze er tijdelijk 2,zodat de verse al iets van geur opneemt,voordat de te vieze in de was kan).
Bv de oudste kindjes hebben vaak dezelfde qua kleur,kruipen soms ook samen in bed en dan ruiken ze aan die handdoekjes om te weten van wie de welke is...(als ik eraan ruik,stinken ze alletwee,dus ik kan echt niet met zekerheid zeggen van wie welke is).

:) hier hebben ze beide een platte knuffel aan hun fop (gup inmiddels geen fop meer maar nog wel een knuffel) waar ongeveer het bovenstaande verhala voor geld :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:17

tengeltje11 schreef:

Ja dit heb ik idd ook gedaan met hydrofielluiers etc. Werkt echt super.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:18

Ts, dit is in mijn ogen de enigste juiste manier. Sommige mensen denken dat die kleintjes een alleenrecht op alle onverdeelde aandacht en tijd hebben van verzorgers maar het lezen van zo'n kleintje wanneer ze je echt nodig hebben of echt honger hebben is niet gemakkelijk. Feit dat je dochter een paar slokjes nam en dan weer sliep gaf al aan dat dit aangeleerd gedrag was en dat kun je, zoals je nu ziet, ook afleren. Ik vind dat je het prima doet, ongetwijfeld al er nog wel een kleine terugslag komen en dat is niet erg, kind moet ook wennen, veel succes en slaap ze.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:42

Pfoeh dat lijken me hele pittige nachten, helemaal als je er alleen voor staat.
Klinkt alsof je een goede weg bent ingeslagen. Hopelijk op naar betere nachten!

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:49

Misschien paar dagen uit logeren sturen?

Verder de tip om eens op het forum van Ouders Online te kijken

Www.ouders.nl

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:16

bigone schreef:
En ik geloof niet in manipulerende kids van 1. Als ze vragen om geborgenheid en troost moet je ze dat gewoon geven :)

Hier moet je wel mee oppassen, ook kinderen, hoe jong ook, leggen heel gemakkelijk de verbinding met huilen= aandacht=eten en hebben daar echt geen klok bij nodig. Natuurlijk moet je op de behoeftes van je kind inspelen maar ook de mijne kregen als laatste voeding een fles en sliepen daarna van 10 tot 6, alle drie. Natuurlijk zijn ze de eerste weken bezig een ritme op te bouwen maar de drie regels, rust reinheid regelmaat zijn niet voor niets een nog steeds actueel. Ts geeft aan dat haar kind boos word, nou en, dat mag maar wanneer je elke keer toegeeft , ook wanneer er niets aan de hand is dan houd je zelf ook een groot gedeelte van het nachtelijk gedrag in stand. Elk kind is verschillend maar dan vind ik het wel toevallig dat het bij ons wel werkte. Ik heb ze ook nooit laten door laten huilen maar ben vanaf een aantal maanden wel heel duidelijk geweest. En naast geborgenheid kun je een kind geen groter plezier doen dan duidelijkheid want ook dat betekend veiligheid.[/quote]

ik vind dit ook nog wel een treffend bericht. Het woord manipulatief vind ik voor een baby echt heel naar. Dat betekend dat een baby van een jaar plannend te werk zou gaan om je emotioneel te chanteren (ik weet dat jij dat niet zei bigone, voor ik je dat gevoel geef).

Maar ze leggen inderdaad wel verbindingen. Ze wennen aan bepaalde dingen en ze gaan bepaalde oorzaak-gevolg wel maken na 6 maanden. Als ze roepen, komt mama. Dus als ik iets wil roep ik en komt mama.
Naar mijn idee is het inderdaad ontzettend gezond om kinderen ook te leren om zelf in slaap te komen en zichzelf te sussen. Dat kun je als ouder doen door een gezonde basis te leggen (geen slaapassociaties maken die problemen opleveren in de toekomst is er zo eentje), maar ook door ze duidelijkheid te geven als dat nodig is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:34

Wat vervelend dat jouw kindjes niet fijn slaapt snachts! Ik kan me heel goed voorstellen dat het vreselijk vermoeiend is! -O-

Wel of niet verwennen, goh, het is ook heel belangrijk dat je zelf aan voldoende (nacht)rust komt. Als dat betekent dat je je kindje bij je ‘moet’ pakken is dat toch prima? Als je dat niet wilt is dat net zo prima!

Borstvoeding.. Goh, hier krijgt baby zowel fv als bv. Hij heeft geen voorkeur hoor. ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:14

Ik wilde van de nachtvoeding (met fles) af omdat hij daardoor sochtends niet echt honger meer had (en ik door kon slapen).

Heb dit in 1 week afgebouwd door de melk te minderen en te verdunnen met water. Uiteindelijk dronk hij dan twee slokjes water en deed ik hem weer in bed. En aan het eind van die week sliep hij door! :D
Hij was wel jonger, ik denk dat het steeds lastiger wordt hoe ouder ze zijn door aangeleerd gedrag.
Ik zou in ieder geval geen bv meer geven s'nachts.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:46

Zonnetje het klinkt prima wat je doet. Je kijkt naar wat bij jou en je kindje past en waar je je goed bij voelt. Ik zou zo gewoon lekker doorgaan. Je kindje moet leren om zelf in slaap te vallen I.p.v. met hulp van jouw borst. En op deze manier help je jouw kindje om dat te leren.

Heel veel succes verder! +:)+

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:16

Fijn om je positieve bericht te lezen TS!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:05

TS ik hem er mijn oudste het precies zo gedaan vanaf dat ze maand of 2 was om in te slapen. Tot 5 maanden heb ik nog iedere nacht 1 nachtvoeding gegeven en als ze vaker kwam precies zoals je nu ook doet. Na paar nachten was bet een geweldige slaper. Nu nog.

Nu net een kleintje erbij en dacht Agossie laat dr lekker bij mij als ze niet wil slapen. Had een kind wat alleen nog op mij sliep. Niet op mij was het krijsen. Na 2 weken ziekenhuisopname wegens niet drinken en oververmoeid zijn. Daar kon ze dus prima slapen in dr bedje zonder mij.
Thuis was in 2 dagen weer bal.
In overleg met kinderarts gestart met Ria blom. Ik vond het vreselijk. Maar het was letterlijk dat of patroon te doorbreken of weer een opname.
Na 1,5 dag een baby die zelf in slaap kon vallen.
Nu pas ik die methode niet meer toe en gaat het prima, maar om zelf te leren slapen had ze dit nodig.
Ik ben ervan overtuigd dat het niet zover had hoeven komen zo rigoureus een interventie te moeten doen als ik vanaf begin meer had weggelegd en te troosten terwijl ik er naast stond ipv telkens op te pakken (wat ook weer prikkels zijn en kind oververmoeien/wakker houden).

Je kan baby’s zeker niet verwennen, je kan ze wel wat gewennen.
Wakker worden en 3 slokken nodig hebben om te slapen is gewenning en een patroon dat doorbroken moet worden. Vaak is doorbreken heel naar en sneu, maar uiteindelijk is een goede nachtrust en de kunst van goed kunnen inslapen een groot cadeau voor jou en je kind waar het de rest van zn leven wat aan heeft.
De meeste slaapproblemen van volwassenen zijn afkomstig uit de kindertijd wanneer niet goed is geleerd zelfstandig in diepe slaap te komen is mij verteld door de kinderarts.

En het is oké om aan jezelf te denken. Als moeder moet je niet jezelf volledig wegcijferen want dan heb je niet de energie om een goede moeder te zijn. Daarnaast wil je ook je kind niet als voorbeeld geven dat je alles voor laat gaan en niet aan jezelf denkt.
Je bent juist een goede moeder als je ook aan jezelf denkt.

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:59

Een week geleden dus toch maar begonnen en ze slaapt sinds donderdag door. Er is geen strijd geweest en ze heeft maar minimaal hoeven huilen. Een hand op dr bol om.haar gerust te stellen was in nacht 3 al voldoende om haar weer verder te laten slapen.
Er moest duidelijk een patroon doorbroken worden en ben heel blij dat we toch de handen ineen hebben geslagen en hebben gezegd 'We proberen het gewoon' :-)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:03

zonnetje1903 schreef:
Een week geleden dus toch maar begonnen en ze slaapt sinds donderdag door. Er is geen strijd geweest en ze heeft maar minimaal hoeven huilen. Een hand op dr bol om.haar gerust te stellen was in nacht 3 al voldoende om haar weer verder te laten slapen.
Er moest duidelijk een patroon doorbroken worden en ben heel blij dat we toch de handen ineen hebben geslagen en hebben gezegd 'We proberen het gewoon' :-)

TOP!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Wat fijn!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:04

Super!!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:12

Wat fijn!
ben jaloers ik wil ook slapen :')