Opties om niet meer ongesteld te zijn, zonder hormonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Opties om niet meer ongesteld te zijn, zonder hormonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 02:06

Zeker ibuprofen op voorhand pakken. Dan is het prima. En kaat je doorverwijzen naar een gynaecoloog voor je klachten. Je pijn kan een duidelijke oorzaak hebben.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 09:46

Ik had zelf ook flinke kramp na het zetten. Ben zelf toen gewoon lekker in bed gekropen voor een paar uurtjes. Als ik echt wat had moeten doen was het ook wel gelukt hoor, maar als je de mogelijkheid hebt zo ik niet al te veel proberen te plannen vlak na het zetten. Dan kan je het even aankijken.

Bij mij is hij trouwens gewoon gezet door de huisarts.

Ik moest trouwens ook 100% zeker weten dat ik niet zwanger was, en geen soa had (chlamydia en gonorroe ).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 10:18

Ik heb inmiddels mijn 2e mirena. De meeste anticonceptie was voor mij geen optie meer ivm longembolie in het verleden. Mirena bevat minder en geeft plaatselijk af dus dat gaat goed.

Eerste keer zetten deed wel pijn.dat was in het ziekenhuis en ik had geen pijnstilling ingenomen. Ik werd toen wel gewoon ongesteld maar het was heel minimaal en maar 2 dagen. Ik had wel last van kramp dan. Na 5 jaar heb ik hem bij mijn huisarts laten vervangen. Netjes ibu ingenomen en dat scheelde aanzienlijk. Met dit spiraaltje niet meer ongesteld geworden en ook nauwelijks last van krampen meer dus ik ben happy ermee. Geen idee waar het verschil hem nou in zat

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:01

Rytir schreef:
Petrichor schreef:
Ojaa, kan ik gewoon zelf met de auto terug als ik de spiraal heb laten zetten?

Ik ben in de auto gestapt en meteen door naar mijn werk gereden.

Inderdaad geen probleem. Heb al paar jaar de vierde Mirena.
Eerste twee zonder pijnstillers. Later kreeg ik het advies om thuis alvast een pijnstiller te nemen. Qua pijn lijkt het op menstruatiepijn, maar dan maar 5 min.
Ik vind de Mirena echt ideaal. Ben wel 12 jaar niet ongesteld geweest. Daarna wel weer elke maand een heel klein beetje vloeien.
Ik zou zeggen - probeer het eens

O, ja. Allemaal door de huisarts geplaatst. Laatste door arts in opleiding en die wilde graag een controle met een echo. Laten doen bij verloskundige (geen wachtlijst) en alles was goed.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:31

cp112 schreef:
justdiesel"
[quote="Mona81 schreef:
Die novasure vind ik zo heftig klinken zeg... Hoe zit het eigenlijk met vergoeding van sterilisatie en de novasure behandeling?

Ik vond er niks heftigs aan, had het veel eerder al moeten doen :D
Bij mij is het volledig vergoed, maar ik heb het dan ook al een jaar of 9 a 10 geleden laten doen.

Had jij een medische indicatie?[/quote]

Nee ik was doorverwezen door de huisarts voor sterilisatie en bij de gyn heb ik gezegd dat ik vanwege hevige menstruatie ook novasure wilde en ze dat meteen in 1 keer konden doen.
Gyn trapte er in :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 20:38

Azmay schreef:
Petrichor schreef:
Heeft de Mirena hormonen?

Ja,dat zorgt erbij veel mensen wel voor dat ze niet meer ongesteld worden.
Tegenwoordig heb je ook de Kyleena, die is kleiner en heeft nog minder hormonen (echt maar een fractie van de pil bijvoorbeeld, dat is met de mirena ook al veel minder). Ook met die spiraal word ik niet meer ongesteld. Voel hem alleen zitten na eh, diepgaande liefde :')

Ik word wel ongesteld, gewoon elke maand. Het is wel minder qua hoeveelheid, maar ik ben wel langer ongesteld (meer dagen).
Ik kon wel naar huis rijden maar werken die dag ging niet zo meer.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 21:00

De dokter vond mij te jong voor sterilisatie ondanks ik geen kinderwens heb. Daarom heb ik gekozen voor een spiraal, mocht de spiraal toch geen uitkomst bieden dan ga ik toch echt zeuren bij de dokter dat ik sterilisatie + novasure wil.

Zo erg als ik ben heb ik lopen googlen op de Mirena spiraal, het blijkt de veiligste manier van anticonceptie te zijn maar toch ook verhalen dat het mis kan gaan.

Ik las ook dat je het moet laten zetten tijdens je menstruatie volgens mijn huisarts hoeft dat niet. Ook heeft mijn huisarts het niet gehad over een echo na de tijd, is dat een must of doen ze dat alleen bij twijfel?

Ik slik nu de generiek van de Marvelon, behalve mijn vreselijke stemmingswisselingen ben ik over deze pil wel tevreden. Ik kan hem net zo lang door slikken als ik wil zonder doorbraakbloedingen, daarom heb ik stiekem wel een beetje hoop dat mijn menstruatie met een spiraal weg blijft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:03

Het hoeft niet tijdens je menstruatie hoor. Naar het schijnt is het minder pijnlijk dan. Mijn gyn doet wel altijd een echo.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 22:03

Stiekem ben ik toch wel een beetje bang voor de pijn, ik neem gewoon 1 naproxen en 2 paracetamol in. Hopelijk is de pijn dan een beetje te doen. Ik moet zeggen uitstrijkjes voelde ik helemaal niets van terwijl veel mensen dat ook als onprettig ervaren, zou dat een voordeel zijn?

Hoe zit het met de kilo's? Sinds ik de pil slik heb ik eigenlijk altijd honger en moet ik mijzelf echt in bedwang houden om niet de hele dag te eten, door de pil ben ik dus ook de nodige kilo's aangekomen. Zou dat met een spiraal over gaan?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:26

Is bij mij door de mirena alleen maar erger geworden, kilo's zijn eraan gevlogen en altijd trek. Maar buiten dat vindt ik de mirena ideaal.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:05

Ik ben zelf niet aangekomen door de Mirena.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:27

Ik blijf erbij dat een mirena net zo goed bagger is met hormonen.
Vriendin van me is eerst gestopt met de pil, daar kreeg ze terwijl vrienden het niet wisten ineens te horen dat ze laatste tijd zo lief was.
Nou ze was ook veel geduldiger en blijer, mirena is gezet en ze is weldegelijk weer veranderd van dat klereding.
Een véél korter lontje vind ik, een hoger dramaqueen gehalte en ze geeft zelf ook aan dat ze zich zonder mirena fijner in haar vel vond zitten.
Ik vind echt dat die spiraal haar leven ontzettend negatief beïnvloed heeft, maar zelf vind ze het te doen en de beste optie.
Zelf denk ik dat als ze hem eruit laat halen ze schrikt van hoe happy ze weer is, in tegenstelling tot nu met dat mirenapokkeding.

No way dat er ooit bij mij zo’n pokkeding inkomt.
Koperspiraal ga ik ook niet doen, moeder, oma én tante konden absoluut niet tegen een koperspiraal en mijn moeder had letterlijk bijna een bloedtransfusie nodig.
Bij allemaal is de spiraal er vroegtijdig na hoogstens enkele maanden uitgehaald, en ik sta erom bekend heel gevoelig te zijn, erger dan mijn oma, moeder en tante..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:42

Hier geen enkele bijwerkingen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:45

Ik ben ook niet aangekomen.

Die pijn is overigens echt maar heel kort. De ingreep duurt oprecht niet langer dan 15 seconden

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 00:46

Bij mij zeker langer, en ik had er twee weken last van. Nu heel blij mee. Het verschilt erg per persoon.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 08:57

akishino schreef:
Is bij mij door de mirena alleen maar erger geworden, kilo's zijn eraan gevlogen en altijd trek. Maar buiten dat vindt ik de mirena ideaal.

Hoeft niet hoor. Ik ben bijna 20 kg afgevallen MET mirena :j . Ik ben al ruim 5 jaar nooit meer ongesteld geweest. En geen PMS, geen ovulatiepijn. Ik vind het ideaal.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 09:04

Sja ik denk dat het opnieuw weer proberen is, ik ben al 14 jaar aan de pil en tot nu toe is niks bevallen. Hopelijk bevalt die spiraal wel zodat ik eindelijk iets heb gevonden wat bij mij past. Want eigenlijk ben ik er wel klaar mee.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:15

Mirena bevalt hier ook super. Zetten tijdens menstruatie geven ze aan omdat je baarmoedermond dan al wat open staat. Hier is hij geplaatst door de gyn en die deed wel even een echo om te kijken of hij goed zat.
Voelde me na de tijd prima, beetje vergelijkbaar met een heftige menstruatie.
Geen bijwerkingen gehad van de mirena, geen kilo’s aangekomen, geen pms en niet meer ongesteld.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 12:51

Persoonlijk zou ik wel even iemand meenemen.
Het plaatsen viel qua pijn erg mee bij mij op 2 gemene steken na.
Echter na de tijd werd ik heel raar, zwarte vlekken zien, trillen, tintelende benen en armen, misselijk en het zweet brak me uit.

De dokter zei dat dit bij een klein percentage voor kan komen. Maar ik moest wachten tot ik me goed genoeg voelde om naar huis te rijden. Heb daar na plaatsen nog 3 kwartier gezeten voor ik het vertrouwde om in de auto te stappen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 13:21

Zelf wilde ik ook na jaren de pil en een poging met de Nuvaring wat anders om zwangerschappen te voorkomen. Een spiraaltje vind ik een eng idee en de Essure methode leek me wel wat.
Zo bij dat ik de Essure NIET heb gedaan, gezien alle problemen die veel vrouwen er mee hebben gekregen.
In combinatie met de Novasure kon de Essure niet, niet in 1 operatie en dat wilde ik wel graag.
Ik heb de Novasure en 'klassieke' sterilisatie in 1x laten doen. Zelfde dag weer naar huis, beetje spierpijn in mijn armen (van narcose) en beurs op mijn buik. Maar na 2 dagen weer aan het werk en na 3 dagen weer op het paard.

Had ik het maar veel eerder gedaan achteraf gezien! Absoluut geen kinderwens, nooit gehad (en mijn partner ook niet gelukkig). Ik wordt nog wel ingesteld, heel lichtjes, meestal 1 of 2 dagen bloedingen tegenover een hele week een 'bloedbad' vroeger.
Mijn huisarts was er tegen destijds en ik heb het echt op de spits moeten drijven om een verwijzing te krijgen (en daarna snel een nieuwe huisarts gevonden). Huisarts zei 'je bent nog jong, en wat als je nou wel kinderen wil etc etc.' Duidelijk haar huiswerk niet gedaan, heb haar even strak aangekeken en zei dat 1. niet aan de orde zou komen, 2. waar ze zich in hemelsnaam mee bemoeit, is mijn lijf, en ik wil naar de gyno. 3. Dit was al de 2e aanvaring die ik met haar had (totale misdiagnose ernstige schildklier oliebol een jaar eerder), dus ik was echt klaar met haar. Ik had nl. ook 2 cystes die volgens haar en de echodame absoluut geen veroorzaker van de problemen konden zijn. Nou zeker wel zei de gyno (en wat ze zei over mijn huisarts & echodame herhaal ik niet... 'Schoenmakers blijf bij je leest'....). De cystes zijn tijdens de Novasure/sterilisatie ook verwijderd. Misschien komen die nog ooit terug, maar dat zien we dan wel weer.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 21:41

Wat denken jullie over het volgende:

Ik kamp sinds een jaar of 10 met allemaal vage klachten, ik heb echt ontzettend veel pijn in mijn heupen rug en bovenbenen. Niemand weet wat het nou echt is, foto's gemaakt en echo's maar er is echt niks te zien. De fysio kon mij ook niet helpen, hij dacht van wel maar de klachten gingen gewoon niet weg.

Stiekem hoop ik dat het misschien toch wat met de hormonen te maken heeft, ik weet wel dat je niet alles op de hormonen kan afschuiven maar toch hoop ik heel erg dat het er mee te maken heeft. Ik heb namelijk vaker gehoord dat mensen last kunnen krijgen van de spieren door hormonen, ik heb bij mij ook het gevoel dat het mijn spieren zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 21:56

Lijkt mij niet het meest voor de hand liggend eigenlijk. Heb je weleens magnesium tabletten geprobeerd voor een tijdje? Dat werkt ook goed voor je spieren.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 22:57

Suzanne F. schreef:
Lijkt mij niet het meest voor de hand liggend eigenlijk. Heb je weleens magnesium tabletten geprobeerd voor een tijdje? Dat werkt ook goed voor je spieren.

Dit. Ik heb wel eens ergens gehoord dat hormonale anticonceptie ook de opname van magnesium verminderd. Een tekort aan magnesium kan effect hebben op je spieren. Als ik geen magnesium bijslik merk ik dat mijn spieren na sporten veel langzamer herstellen (tot wel 5 dagen spierpijn van 1 sessie). Dus misschien wel even interessant om je daarover in te lezen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-19 08:38

Oei ik had nog nooit gehoord van magnesium te kort, maar de symptomen heb ik allemaal.

Ik eet ook vrijweinig van de dingen die goed zijn voor een te kort aan magnesium. Ik denk dat het dus alles bij elkaar is, de pil die een te kort sneller veroorzaakt + plus nauwelijks eten van dingen waar magnesium in zit.

Dan de vraag: welke magnesium is echt goed? Je hebt denk ik heel veel magnesium pillen waar meer andere stoffen in zitten dan magnesium.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 08:48

Petrichor schreef:
Oei ik had nog nooit gehoord van magnesium te kort, maar de symptomen heb ik allemaal.

Ik eet ook vrijweinig van de dingen die goed zijn voor een te kort aan magnesium. Ik denk dat het dus alles bij elkaar is, de pil die een te kort sneller veroorzaakt + plus nauwelijks eten van dingen waar magnesium in zit.

Sowieso krijgen mensen tegenwoordig te weinig magnesium binnen, we eten bijna niet meer uit het veld met verse groenten en fruit. En onze behoefte neemt toe door stress en sporten etc.
Ik heb er ontzettend veel baat bij om tabletten bij te slikken, ik merk het meteen.