Postnatale depressie/angststoornis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:22

Heftig ts. Je bent wel heel goed bezig met alles. Blijf vooral genieten van de kleine (dingen). Vergeet ook niet dat hormonen ook enorme veranderingen en heftige emoties te weeg kunnen brengen en dat dat ook wat afzakt naarmate je verder ontzwangerd.

Zelf had ik geen ptss maar wel erg last van mijn hormonen na de zwangerschap en aardig wat stress te verduren. Heb daarbij ook citalopram gebruikt wat ik in de avond innam. En tevens borstvoeding gaf. De kleine heeft er nooit zichtbaar onder geleden en is nu een stoere vrolijke knul van 2. De kinderarts gaf aan dat er wel een hele kleine hoeveelheid in de borstvoeding kwam, maar dat dat absoluut niet schadelijk was en al helemaal niet in verhouding stond met als de moeder zich ongelukkig en gestrest voelt. Het duurde wel even voor ik zelf verschil ging merken, maar daarna voelde ik me sterker, vrolijker en een stuk stabieler dan zonder medicatie of met de alprazolam.

Anoniem

Re: Postnatale depressie/angststoornis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:06

Vandaag een heerlijke dag! Zelfs visite gehad. Wel heel moe en zware ogen. Maar ik heb al vernomen dat moeder de overtreffende trap is van moe.. :D

Bedankt voor alle berichtjes en steun nog steeds!!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:25

Goed zo Anoniem! Houd dit gevoel in gedachten als je weer een dip hebt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:27

Fijn om te lezen...!

En ja, ik kan beamen dat er flink wat van je gevraagd wordt ("moe, moeder, moest...." :D )

(En "moest" betekent 'laat maar...')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:52

Janneke2 schreef:
Fijn om te lezen...!

En ja, ik kan beamen dat er flink wat van je gevraagd wordt ("moe, moeder, moest...." :D )

:+

Ik ben gezegend met een nog heel makkelijk baby’tje! Maar lees nu in het oei ik groei boek al dat dat nog wel veranderd. -O- ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:55

Dat boek kun je bij het vuilnis zetten, is zo veralgemeend. :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:58

:') :j ...en bij iedere groeistuip
(ik zie scherp! Ik zie kleuren! Ik heb een volwassen schrikreflex ipv de Moro!) zijn ukjes een paar dagen huilerig, moeilijk, etc.
:D ...en tandjes.....!

"En het gaat allemaal weer over...!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:29

lieveli schreef:
Dat boek kun je bij het vuilnis zetten, is zo veralgemeend. :=

Maar het is zo heerlijk zoetsappig om te lezen en dat doet zo’n deugd. :+

Ondertussen mag ukkepuk wakker worden van ces moi, dan kan hij eten en kunnen we gaan slapen. :j

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 23:41

Balou_k schreef:
Janneke2 schreef:
Fijn om te lezen...!

:+

Ik ben gezegend met een nog heel makkelijk baby’tje! Maar lees nu in het oei ik groei boek al dat dat nog wel veranderd. -O- ;)

Nee, je houdt gewoon een makkelijk babytje, alleen heeft hij soms moeilijke dagen. Zo bekijken wij het :+ en die horen er ook bij en verdwijnen dan ook weer na een tijdje. Geniet van iedere makkelijke dag die je hebt.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 13:34

Ik kan er geen pijl op trekken met die van ons, ze houdt zich niet aan het oei ik groei schema. Het komt zoals het komt werkt hier veel beter.

Echt knap hoeveel stappen je hebt gezet Balou.. respect hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 16:34

Afbeelding

Vandaag best een goede dag. Nu wel moe en dan merk ik dat ik weer wat in mijn eigen bubbel kruip. Om 16 uur is de psych er, hoop daarna even te kunnen slapen. :)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 18:35

Wat een lieve foto!

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:47

Ahh lieve foto!

Graag wil ik iets kwijt, dankzij de zoekfunctie op EMDR kwam ik hier terecht.
Ik heb 6 jaar lang in een hele heftige relatie gezeten, zo heftig dat ik er een trauma en PTSS aan overhield. Gisteren heb ik mijn 1e gesprek bij de psycholoog gehad.

Nadat ik mijn verhaal heb gedaan kwamen we tot de beslissing om vanaf volgende week EMDR te gaan doen. Ik had hier al over gelezen en dus weet ik wat ik kan verwachten. Ik zie er om eerlijk te zijn onwijs tegenop. In het dagelijks leven heb ik al veel last van herbelevingen. Heeft een van jullie hier ervaring met EMDR?

Hoe bevalt/ beviel de EMDR? Hoe voelde je na de behandelingen?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:50

Hoi Dawn1993, ik heb enkele posts in dit topic geleden mijn ervaring met EMDR beschreven. Misschien heb je daar iets aan.

Heel veel succes en super dat je de stap naar een psycholoog hebt durven maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:21

Niet alles gelezen TS,

Maar eerst en vooral gefeliciteerd met je wondertje <3

De gedachten en gevoelens die jij beschrijft zijn normaal en horen erbij. Niet elke vrouw krijgt er mee te maken maar toch meer dan je denkt!

Rust goed en zorg goed voor jezelf, je lichaam en geest hebben heel veel tijd nodig om weer de oude te worden. En dat gebeurt eigenlijk vanzelf :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:29

Je doet het goed TS.
Ik ben een stille meelezer :)
Hou vol en blijf genieten van dat prachtige moppie wat je hebt.

EMDR heb ik ook gehad. Ikzelf heb er geen positieve ervaringen mee.
Ik kwam achter zaken die ik zo ver had weggestopt.. En die zijn helaas goed blijven hangen.
Ik heb het mijn zus dan ook echt afgeraden.
Daarnaast buigt je brein zaken om. Dus ik herinnerde me iets, wat totaal niet correct was.
Waardoor ik boos was op mijn moeder. Dat is mijn version of events, maar niet goed om helder op het netvlies te hebben voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:31

Ik vind het ook wel heel spannend. Ik heb last van iets waarvan ik dacht het uitmuntend verstopt te hebben. :D

Ik hoop dat de psycholoog die daar zijn hoofd over gaat breken weet waar ie mee bezig is.

Voel me steeds een beetje beter met de medicatie! Nog wel mindere dagen, maar die helse dagen heb ik niet meer. Kan me überhaupt niet meer voorstellen hoe het was me zo te voelen. Brrr..

Met Noah gaat het ook goed. Wat een geweldig ventje is het toch ook!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:44

Vooral blijven genieten van hem. Hij zal de strijd die je straks aangaat tegen het verleden het helemaal waard maken.

En sommige kinderen blijven gewoon makkelijk. Hier is de oudste er een met een enorme kop er op en een echte driftkikker. De jongste daarentegen is een blij ei en de driftbuitjes die ze heeft zijn gewoon te hilarisch voor woorden :')

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:34

Hey Anoniem, wat vreselijk naar dit allemaal. Vergeet niet dat je bevalling wel echt een hele happening geweest is, ik wil het woord traumatisch niet voor je invullen, maar kan mij wel voorstellen dat je er zo op gaat terug kijken. Probeer zoveel mogelijk over je bevalling te praten, dit mag en helpt met het verwerken ervan. Er is zoveel gebeurt met je lijf en ook qua hormonen, neem het je niet kwalijk. Er zijn veel meer vrouwen die dit zo ervaren. En hoop dan ook zeker voor je dat je daaraan steun ervaart en je snel weer mag opknappen.

Als ik je een goeie tip mag geven, zou ik deze http://www.kraamtranen.nl ten zeerste aanraden, daar staat informatie over het gebruik van dydrogesteron en ik hoor daar veel positieve verhalen van vrouwen over terug.

Dawn1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:26

Snadrem schreef:
Hoi Dawn1993, ik heb enkele posts in dit topic geleden mijn ervaring met EMDR beschreven. Misschien heb je daar iets aan.

Heel veel succes en super dat je de stap naar een psycholoog hebt durven maken!

Dank je wel!! Ik ga even je ervaringen lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:41

Ik heb vanaf 1 maart therapie. Althans, mijn eerste gesprek. Dus nog geen ervaring met EMDR. :)

Medicatie slaat wel goed aan gelukkig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 20:22

Even een berichtje tussendoor. Ik kan zeggen dat het ondertussen overal het algemeen erg goed gaat. Er zitten nog rotte momentjes tussen, maar absoluut niet meer dusdanig heftig als in het begin.

*\o/*

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 21:47

Wat ontzettend fijn om te horen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:21

Heerlijk - ik ben erg blij voor je! :)