Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:44

XFILE schreef:
Lous schreef:
Plaatsen kan gewoon bij de huisarts. Het voelt als menstruatiekramp/pijn. Veel gedoe? Nee.

Maar aan de andere kant..
Wat is voor jou veel gedoe? :)

Het plaatsen an sich vind ik veel gedoe.
Daar zou ik al om weigeren eigenlijk.
Tevens, de pijn. Die verhalen zijn echt niet mis.
En het moet om de zoveel jaar eruit en weer erin eventueel.

Ik vind het eigenlik al te veel gedoe als een vreemde down there bezig moet zijn. Voel me daar echt niet prettig bij.
Dus ik vind het eigenlijk wel veel gedoe. En ben misschien gewoon te preuts :')

Voordat ik aan de pil ging, lang geleden dus van wat k me kan herinneren, had ik wel last van m'n menstruatie. Nu met pik eigenlijk nergens last van. Ik voel wel dat ik het ben, wat kramperig maar kan er alles om doen. Laatste tijd wel veel hoofdpijn, maar dat kan niet door de pil komen lijkt me. Ben er al jaren aan en dit speelt de laatste weken.

Doutz16

Re: Stoppen met de pil, voor- en nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 02:23

Ik had mijn spiraal 1,5 jaar en voelde hem toen nog met de daad.. Dus dat verdwijnt niet altijd.
En het laten zetten was inderdaad pijnlijk.. Maargoed het was hooguit 5 minuten dus het was te handelen. Er uit halen voelde ik daarentegen niks van

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:34

Ik neb nergens last van met spiraal.

Erin zetten is even niet fijn. Maar helse pijnen wat je ook wel eens hoort heb ik niet gehad. Eruit halen voelde ik niks van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 09:57

Er in zetten is even vervelend ja... maar noet dramatisch :n
Goeie ongesteldheidskramp zeg maar

Maar dan ben je er wel weer 5 a 10 jaar vanaf

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:05

Ik wil ook graag stoppen met de pil, maar durf geen spiraal te nemen.
Ik ben aan de pil gegaan omdat ik onregelmatig en heel erg ongesteld werd (half uurtje naar school fietsen redde ik niet) en nu ben ik bang dat ik daar “niet overheen ben gegroeid” ofzo.

Maar ik ben door de pil wel afgevlakt, huilbuien van hier tot tokio, mega onzeker over alles en gewoon vaker niet te genieten dan wel.. dus ik vind het lastig..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:31

Denken jullie dat het raadzaam/nuttig is om voor 2 jaar nog een spiraaltje te laten plaatsen?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:41

Jolien87 schreef:
Denken jullie dat het raadzaam/nuttig is om voor 2 jaar nog een spiraaltje te laten plaatsen?

Als je het aandurft met hormonen enzo, tja waarom niet? :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:47

sharon488 schreef:
Jolien87 schreef:

Als je het aandurft met hormonen enzo, tja waarom niet? :)

Ik heb het idee dat de pil die ik nu (al 15 jaar) slik mij ook geen goed doet dus daarom wil ik eigenlijk heel graag stoppen. Maar met mijn huidige toestand willen we onze kinderwens nog even vooruit schuiven.
Ik ben destijds in eerste instantie aan de pil begonnen om overmatig acné tegen te gaan. In de loop der jaren ben ik het gaan gebruiken als anti conceptie. Voordat ik aan de pil ging ben ik altijd al heel regelmatig ongesteld geweest en heb ik nooit last gehad van overmatig bloedverlies of pijn.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:53

Jolien87 schreef:
Ik heb het idee dat de pil die ik nu (al 15 jaar) slik mij ook geen goed doet dus daarom wil ik eigenlijk heel graag stoppen. Maar met mijn huidige toestand willen we onze kinderwens nog even vooruit schuiven.
Ik ben destijds in eerste instantie aan de pil begonnen om overmatig acné tegen te gaan. In de loop der jaren ben ik het gaan gebruiken als anti conceptie. Voordat ik aan de pil ging ben ik altijd al heel regelmatig ongesteld geweest en heb ik nooit last gehad van overmatig bloedverlies of pijn.

Pfoe dat is ook alweer lang inderdaad! Persoonlijk wou ik gewoon van die ellendige hormonen af. Ik zit dus momenteel niet aan de anticonceptie maar we gebruiken (zeer zorgvuldig) een condoom. Ik wou gewoon weten wat m'n lichaam doet en is zonder hormonen en dat bevalt me tot nu toe echt heel goed.

Maar je zou inderdaad kunnen stoppen met de pil en een spiraal kunnen nemen om te kijken wat het met jouw lichaam doet :) maar qua jaren zou het wel de moeite waard zijn denk ik

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:17

sharon488 schreef:
Jolien87 schreef:

Pfoe dat is ook alweer lang inderdaad! Persoonlijk wou ik gewoon van die ellendige hormonen af. Ik zit dus momenteel niet aan de anticonceptie maar we gebruiken (zeer zorgvuldig) een condoom. Ik wou gewoon weten wat m'n lichaam doet en is zonder hormonen en dat bevalt me tot nu toe echt heel goed.

Maar je zou inderdaad kunnen stoppen met de pil en een spiraal kunnen nemen om te kijken wat het met jouw lichaam doet :) maar qua jaren zou het wel de moeite waard zijn denk ik

Ja, als je erover nadenkt dat is het bijna de helft van mijn leven. En zo zullen er velen met mij zijn.
Condoom vind ik vreselijk, daar droog ik ter plekke van op.

Ik heb net de huisartsenpraktijk gebeld en komende maandag neemt mijn huisarts telefonisch contact met mij op om het te bespreken. Mocht ik wel kiezen voor een spiraaltje dan maken we een afspraak voor het plaatsen en stuurt zij het recept naar de apotheek en kan ik hem afhalen om hem vervolgens te laten plaatsen. Ze adviseerde me ook om in dat geval een uur vooraf 2 paracetamol in te nemen. :=

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:12

Hier nog iemand die met de pil gestopt is. Wel echt recent. Door (landelijke) te korten heb ik nu een andere pil waarbij ik echt een week vooraf al het gevoel heb of het elk moment kan losbarsten, de ene keer heel heftig ongesteld en dan duurt het 2 weken voor ik ongesteld word(nadat ik mijn laatste pil van de maand inneem) of weer heel weinig tot niet ongesteld. Daarnaast sinds het veranderen ontzettende buikpijn al een paar maanden. Nu bijna niet ongesteld geweest afgelopen keer en nu wordt de buikpijn weer erger. Dus nu als probeersel gestopt. Daarnaast hebben wij beide een kinderwens en wilde we eigenlijk over een paar maanden stoppen, dus nu al iets eerder in de hoop dat het stoppen helpt bij de buikpijn en om een betere cyclus te hebben.

Ben benieuwd wat het met mij gaat doen. Al eerder gestopt geweest en merkte dat ik veel minder geprikkeld was, minder heftige reacties op kleine irritaties. Daarnaast ook “fijner” ongesteld.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:16

@Jolien ik zou dan in ieder geval ibuprofen nemen of nog beter aleve. Dat werkt beter dan paracetamol

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:18

Omdat dit topic iets meer leeft dan het centraal topic, stel ik mij vraag ook hier even

Zijn er bokkers die het minder goed deden op de pil, en zijn overgestapt op hormoonspiraal? Wat zijn jullie ervaringen? Zelfde gevoel, zlechter of beter dan de pil?

Ik heb jaren lang de pil geslikt. Gestopt, en paar maanden na het stoppen is het duidelijk geworden dat het wel degelijk een invloed had op mijn mentale staat. Niet dat ik extreem reageerde, maar toch...

Ben aan het twijfelen tussen koper en hormoon spiraal.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:27

FatCat schreef:
Omdat dit topic iets meer leeft dan het centraal topic, stel ik mij vraag ook hier even

Zijn er bokkers die het minder goed deden op de pil, en zijn overgestapt op hormoonspiraal? Wat zijn jullie ervaringen? Zelfde gevoel, zlechter of beter dan de pil?

Ik heb jaren lang de pil geslikt. Gestopt, en paar maanden na het stoppen is het duidelijk geworden dat het wel degelijk een invloed had op mijn mentale staat. Niet dat ik extreem reageerde, maar toch...

Ben aan het twijfelen tussen koper en hormoon spiraal.

Ja ik dus haha. Ik kon niet tegen de hormonen van de pil. Was depressief, kwam veel aan en voelde me echt ongelukkig. Had trouwens ook de hele dag door extreme honger. Later dus de mirena spiraal laten zetten in de hoop dat ik die hoeveelheid hormonen wel kon verdragen. Maar ook dat werkte niet voor mij, aankomen, moe, lamlendig en vooral heel afgevlakt emoties. Ik kon van niks echt genieten bijvoorbeeld. Nu dus helemaal zonder hormonen en daar voel ik me prima bij :))

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:30

Ik heb een mirena , ik heb heb Het idee dat dat al een stuk minder heftig is voor mij dan de pil qua effecten op psyche en lijf
Een volgende spiraal zou een koper spiraal worden , puur omdat ik echt helemaal van de hormonen af wil

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:41

sharon488 - hoe blijf jij dan Baby vrij :+

Bedankt Sonja. Ik ben ook geneigd om voor koper te gaan, desondanks de horror verhalen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:46

sharon488 schreef:
@Jolien ik zou dan in ieder geval ibuprofen nemen of nog beter aleve. Dat werkt beter dan paracetamol

Ah ja, goeie!

Ik neig ook naar koper. Voordat ik aan de pil ging had ik al geen last van heel heftige bloedingen en pijn.
Het is natuurlijk de vraag of dit nog steeds zo zal zijn als ik stop met de pil maar daar kom ik dan vanzelf wel achter. Zoals ik er nu tegenaan kijk wil ik gewoon absoluut geen hormonen meer in mijn lijf.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:01

FatCat schreef:
sharon488 - hoe blijf jij dan Baby vrij :+

Bedankt Sonja. Ik ben ook geneigd om voor koper te gaan, desondanks de horror verhalen.

Wahaha. Gewoon met condoom, we letten altijd goed op. Ook houd ik mijn cyclus goed in de gaten.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:29

Ik heb de kylena spiraal laten plaatsen en hij werkt super bij mij. Minder hormonen dan de mirena dus dat gaf mij de doorslag. Heb echt jaren lang de pil doorgeslikt maar vind dit echt een verademing. Niet meer elke avond aan de pil moeten denken, niet bang zijn bij overgeven dat de pil niet werkt etc. Plaatsen deed geen pijn en ik was met 5 minuten al klaar.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:43

Urona447 schreef:
Ik heb de kylena spiraal laten plaatsen en hij werkt super bij mij. Minder hormonen dan de mirena dus dat gaf mij de doorslag. Heb echt jaren lang de pil doorgeslikt maar vind dit echt een verademing. Niet meer elke avond aan de pil moeten denken, niet bang zijn bij overgeven dat de pil niet werkt etc. Plaatsen deed geen pijn en ik was met 5 minuten al klaar.

Voel je ook het verschil kwa hormonen versus de pil?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:45

FatCat schreef:
Urona447 schreef:

Voel je ook het verschil kwa hormonen versus de pil?

Ben ook wel benieuwd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 15:48

Jolien87 schreef:
plutolover schreef:
Ik hoop er ooit dat er iets op de markt komt. Zonder hormonen en zonder dat je ongesteld wordt. En dat als je toch ooit kinderen wilt... dat t dan omkeerbaar is..

Ik heb geen kinderwens maar hoeft echt niet me 31e aan te komen bij de dokter dat ik gesteriliseerd wilt worden.. daarnaast vind ik ongesteldheid verschrikkelijk. Ik weet nooit wanneer ik t wordt. T kan keurig om de 3/4 weken zijn maar soms ook 6 weken duren. Waarom natuur nou bedacht heb dat we elke maand ingesteld moeten worden?? 1x in 3/6 maanden is meer dan genoeg...

De koper spiraal wordt je nog gwn ongesteld en daardoor hoor ik meer ik ben toch zwanger.,

Als m’n vent een knoopje in gaat leggen, stop ik denk ik wel met de spiraal...

Ik kan me ook heel boos maken om het feit dat er zo moeilijk gedaan wordt om een mannenpil op de markt te brengen. En dan vooral wanneer mensen het argument gebruiken dat het effect op hun lijf te groot is. Alsof dat bij de vrouwenpil geen probleem is.

Sorry, maar ik zou mannen ook niet vertrouwen met de pil. Veelste bang dat ze de pil vergeten en ik zwanger zou worden. Hahaha. Ik slik m zelf wel.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:12

Je kan zelf spiraal laten zetten onder narcose/roesje

Ik zelf vind t nuet nodig. Maar snap dat sommige Dat fijner vinden

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:07

Ik heb hem nog maar 2 weken maar ik merk wel echt dat ik me veel beter voel. Ik weet niet of dat echt door de pil komt en de mindere hormonen of door het feit dat ik me veel relaxter voel omdat ik niet bang hoef te zijn om zwanger te raken wat ik bij de pil wel had.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 23:14

Ik ben een aantal maanden op aanraden van de huisarts gestopt met de pil nadat ik aangaf veel last van mijn gewrichten te hebben, moe te zijn en lage energieleveling te hebben. Inmiddels slik ik hem weer. Ik wacht langzaam tot mijn stripjes op zijn en ga dan over op een spiraal.

Welke voor- en nadelen kwamen er bij jullie bij kijken?
Voordelen - Minder moe, meer energie, sneller gewicht kwijt, vrolijker, meer libido.
Nadelen - Weer onregelmatig ongesteld, veel buikpijn en VEEL bloedverlies.
Hoelang duurde het totdat je verandering merkte?
Ik denk dat ik na een paar weken al verschil merkte. Maar ik weet niet of alle voorbeelden die ik noem komen door het stoppen van de pil. Ik ben toendertijd volledig door de medische molen gehaald door de bovengenoemde klachten met als resultaat je bent te zwaar. Toen 6/7 kilo kwijtgeraakt en toen voelde ik me al een stuk beter en geen klachten meer van mijn gewrichten.
De moeheid blijft wel. Ook ben ik overgestapt op Mylan omdat ik heel slecht reageerde op de normale Et/Lev en de constante wisseling van ''merk'' voor mijn gevoel bij mijn apotheek. Sindsdien wel de moeheid dus en de laatste tijd ook weer minder libido dan in de zomer. Ik ben blij als ik straks over mag naar een spiraal!