Lifestyle change, veel te zwaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:08

verootjoo schreef:
Ok, Amanda, dan maakt het inderdaad niet uit of je gezond eet of niet. Als je maar weinig calorieën eet. :) Ik begrijp het overgewichtprobleem.
Ik probeer ook alleen maar ervaringen te delen hoor en tips te geven :Y) Maar ik ga maar weer ontstippen.

Lezen is moeilijk he. Ik zeg nergens dat je niet gezond moet eten. Alleen bestaan er geen gezonde of gezonde calorieen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:20

Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.

Een calorie is het vermogen om het lichaam warm te houden - de basale stofwisseling dus.

Wil je met relatief weinig calorieën (want afvallen)
en lekker eten ( :9 doel op zich!)
toch afvallen
kies dan weinig koolhydraten en veel gezond vet (en plantaardige eiwitten).

Noten: jummie!
Met avocado, cacao, banaan en eieren (ik noem maar wat dwarsstraten) kun je heerlijke salades, mengsels en hapjes maken (al dan niet aangevuld met sinaasappelsap, tomaten, spinazie, falafel, volle yoghurt etc etc).

Selka

Re: Lifestyle change, veel te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:27

Goed begin, thee ipv cappuccino toch? :)

Was gister ook wel even trots op mijzelf. Vriendlief stouwt een heel pak koekjes voor mijn neus weg. Ik heb helemaal niks op. Wel fysiek hard gewerkt heel het weekend. Ik snap niet hoe mensen ook nog naar de sportschool kunnen haha. Ik heb enorme spierpijn van het verbouwen/versjouwen en opruimen van de stallen en garages.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:27

Ben zelf 10 kilo afgevallen. Alleen door minder inname dan wat ik verbrand op een dag. Geen wijntje voor laten staan . Wel een jaar over gedaan maar he ik kan maatje 34 weer aan .
Wel gesprort 2 x pw maar meer omdat ik geen slappe huid wilde

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:48

Selka schreef:
Goed begin, thee ipv cappuccino toch? :)

Was gister ook wel even trots op mijzelf. Vriendlief stouwt een heel pak koekjes voor mijn neus weg. Ik heb helemaal niks op. Wel fysiek hard gewerkt heel het weekend. Ik snap niet hoe mensen ook nog naar de sportschool kunnen haha. Ik heb enorme spierpijn van het verbouwen/versjouwen en opruimen van de stallen en garages.

Dat is toch ook al goede lichaams beweging! Dat je spierpijn hebt geeft al aan dat je hard gewerkt hebt. Als ik het hele weekend met dozen heb lopen slepen ga ik niet ook nog aan gewichten trekken in de sportschool, maar dan doe ik bijvoorbeeld liever wat yoga bijvoorbeeld. Ook sporten moet je met de juiste mate doen. Als je jezelf overwerkt en blessure oploopt bemoeilijkt dat het proces ook weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:50

Mijn enige échte tip:

Gewoon doen. Niet denken van het is moeilijk, daar schiet je niets mee op. Gewoon doen. :)

En gezonde koolhydraten, zoals havermout en bruine rijst. Niet al dat brood de hele tijd. Vervang pasta door de rode linzenpasta van de appie. Die is heerlijk. Meet porties af met je hand, en luister naar je lichaam wanneer je vol zit. Eet niet ten koste wat het kost je bord leeg. Laat al het frisdrank en fruitsap staan, want dat gaat gewoon het hardst, net zoals bier. Water en thee is veel beter. :j Eet veel kleine porties verspreid over de dag ipv weinig grote, en eet niet voordat je gaat slapen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:03

En maak een schema. En wees hierin ook realistisch. Ik sport altijd direct na werk. Neem ik ook alvast mijn sportspullen mee. Als ik eenmaal thuis op de bank zit is het veel moeilijker om nog naar buiten te gaan, vooral met het matige weer nu.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:08

...eerst sporten, dan eten is een uitstekende volgorde.

Al heb ik makkelijk praten : ik forens kleine afstanden dus ik fiets.
Met een speedpedelic kun je snel een kilometer of 40 overbruggen. Het is efkes 1 hap uit de portemonnee, maar het ding verdient zichzelf in no time terug. (Sporten, buitenlucht, eigen vervoer, en nauwelijks brandstofkosten.)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:21

Wat knap dat je deze stap neemt! Blijvend afvallen is geen dieet, maar een verandering van je hele levensstijl. Besef jezelf dat er niemand is die jouw leven kan veranderen, behalve jij zelf. Je kunt iedereen voor de gek houden, maar liegen tegen jezelf dat kan niet; je bent overal zelf bij. Het besef dat je het anders wil doen is 1, maar daar moet je goede afspraken over maken met jezelf en je ook aan die afspraken houden. Dat betekent dingen anders doen dan voorheen, gedisciplineerd leven en soms afzien, maar uiteindelijk ook de stappen maken die je zo graag wil.

Die gedachte en discipline heeft mij enorm geholpen om balans in mij zelf te vinden en daarmee af te vallen (ik ben van 107 naar 65 kilo gegaan en ben 1.72m lang. Ik ben nu al ruim 5 jaar op gewicht). Ik ben vooral veel gaan bewegen en gezonder gaan eten: weg met alle pakjes, niet vullen maar voeden en zakjes en genoeg is genoeg. Het principe van koolhydraatbeperkt eten heeft mij hierbij geholpen, of dit ook bij jou past is een persoonlijke keuze. Ga in elk geval voor gezonde, voedzame maaltijden en skip alle onnodige extras, kies voor een zwarte koffie in plaats van een cappuccino, geen suiker of honing in de thee, geen (kunstmatig) gezoete frisdranken. etc. Snoepen doe ik echt nog wel eens, maar alleen bij bijzondere gelegenheden of in het weekend. En als ik dan snoep, dan ga ik alleen voor iets dat ik écht lekker vind: een 8,5 of hoger. Dan geniet ik er ook echt van. En heb ik me een dagje ‘laten gaan’, dan balans ik de dagen daarna wat extra. Er meer beweging en gezond eten. Sporten op de sportschool was en is niets voor mij, ik ben niet sportief. Ik ben gaan ‘ruilen’: alles dat ik met de auto deed, ben ik met de fiets gaan doen. Alles dat ik fietste, ben ik lopend gaan doen. En had ik het moeilijk of wilde ik echt heel graag foute dingen eten? Dan ging ik een rondje wandelen en was ik het kwijt.

Het was moeilijk, maar ik heb er zo veel voor teruggekregen. Van maat 48 naar maat 36, geen pijn meer in mijn knieën, enkels en heupen en ik ben oprecht blij met mezelf. Ik voel me fit en gezond en loop nu 3 keer per week 5km hard. Het is niet mijn grootste hobby, maar het helpt me om mijn hoofd leeg te maken en mijn lijf in beweging te zetten.

Misschien heb je iets aan de manier waarop ik het gedaan heb. Ik wens je enorm veel succes!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 12:47

Wauw, dit topic gaat zoveel harder en geeft zoveel tips, echt nooit verwacht. Zó bedankt allemaal! Zowel hier in het topic als per PB. Al meerdere succesverhalen gezien ook, respect voor jullie! Enne... ik volg jullie op dat pad hoor! :D
Ik vond het echt heel spannend om dit te doen, zeker omdat ik besloot dat ik mijn gewicht ook wilde delen en dat is niet bepaald iets waar ik nou zo trots op ben.

Naar aanleiding van al jullie tips even een soort plan van aanpak:
- ik ga meer groente en fruit eten, ook meer verse groente
- de ongezonde snacks blijf ik zoveel mogelijk vanaf en anders pas ik mijn dag(en) er een beetje op aan
- ik ben vorige week begonnen met sporten in de fitnesszaal, 3x in de week
- van dat sporten doe ik het grootste deel krachttraining (wat ik ook al deed)
- ik kies voor meer eiwitten dan koolhydraten omdat mij dat langer een verzadigd gevoel geeft. Maar ik schrap de koolhydraten niet volledig.
- ik kies voor mezelf: ik wil dit voor mezelf, voor mijn eigen lichaam

*\o/*

Ergens in februari komt mijn trouwjurk binnen, dus tot die tijd kan ik er sowieso actief tegenaan. Daarna wordt hij op maat afgespeld en komt er een nieuwe uitdaging bij _O- ik denk dat ik vraag of ik hem een keer extra nog mag komen passen ofzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:18

Al een paar keer gekeken, en besloten toch niet te reageren...
Nu toch maar wel een reactie.

Ik ben ongeveer van jouw lengte, 2cm groter... Vorig jaar op mezelf gaan wonen, wat in het begin goed ging. Maar een hele winter niet paardrijden, verder weinig bewegen en vooral WEL al dat lekkers uit de winkel meenemen, hielp niet mee :')
Ik heb geen idee hoe zwaar ik ben geweest _O- Ik denk niet dat ik de 100 kilo heb gehaald. Maar een twee jaar oude broek begon toch wel erg strak te zitten. En zo gingen nog wel meer dingetjes niet meer helemaal lekker aan. Inclusief rijlaarzen. Nu is dat sowieso lastig met een kantoorbaan en gemakkelijk veel vocht vasthouden.

Ik probeer nu wat richting koolhydraatarm te eten. En ik moet zeggen dat mijn broeken wel steeds losser gaan zitten. Ik heb geen weegschaal, dus ja.... waar ik zit, geen idee :') Ik hoop alleen wel dat ik eindelijk eens écht het lichaam krijg waar ik altijd al van droom. Al ben ik nooit echt heel dik geweest.

Ik probeer mezelf vooral NIETS te ontzeggen. Dat houdt in dat ik ook gerust een snoepje uit de snoeppot uit het werk pak. Ook wel meerdere keren per dag. Maar ik weet dat dat niet vult.
Mijn ontbijt is niet echt nader te noemen, varieert heel erg. Omdat ik het wel makkelijk en smakelijk vind, is dat momenteel bulletproof thee.
Ik bak mijn eigen tussendoortjes met verschillende soorten meel, amandelmeel, kokosmeel. Lekker vet en eiwitrijk, wat maakt dat ik er lekker lang vol door ben.
Momenteel eet ik tussen de middag weer pannekoeken, van een van bovengenoemde soorten meel. Maar doe ik daar wel een half suikerstaafje op. Kan ik er wel mooi weer de hele middag tegenaan. Maar soms heb ik eiermuffins of fritatta mee naar het werk.
Verder eet ik wat fruit. Soms maak ik van rookkaas crackers, of eet gewoon een stukje komkommer met brie. Eigenlijk allemaal hele lekkere tussendoortjes.

Ik let totaal niet op calorieën, ik heb ook geen flauw idee van een khd inname. Maar als mijn broeken losser gaan zitten, ik na een maaltijd een vol gevoel heb en geen moeite heb met de beweging die ik krijg. Vind ik het wel prima.

In het weekend is er ruimte voor wat lekkers. Maar mijn hoofdmaaltijden bestaan dan uit dezelfde dingen. Waardoor ik ook minder van dat lekkers hoef. Ik koop er ook niet heel veel van. Maar een zak chips, ja, die gaat leeg. Op = op.

Wat mij enorm helpt is veel boodschappen doen. Boodschappen doe ik dan van achter de computer, hoef ik zelf de winkel ook niet meer door = geen verleidingen :D
En ik heb vaak boodschappen voor een hele week. Wat ook helpt, want anders ga ik na mijn werk hongerig naar de winkel.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 13:32

Ik wilde eigenlijk niet reageren, want ik vind het heel confronterend, maar hier nog zo iemand met altijd al wat overgewicht, die dan ook nog eens na het werk met beestachtige honger de supermarkt (of friettent...) induikt en er met iets vreselijk ongezonds weer uit komt. En dat is te zien. Ik denk dat ik sinds ik niet meer thuis woon en een zittende baan heb nog wel 20 kilo ben aangekomen.
Ik kan op zich wel koken, heel goed zelfs, maar als ik moe thuiskom van mijn werk wil ik niet koken, ik wil eten, en wel direct.
Dit vroege en niet zo gezonde eten leidt weer tot snaaien later op de avond en dat leidt tot... Afijn. Als ik broeken zou dragen zou ik vrij frequent nieuwe nodig hebben denk ik.
Ik ga dit topic meelezen voor tips, en om jouw vorderingen te volgen TS. Je bent goed bezig, ga lekker zo door! :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:43

watchthesky schreef:
Ik wilde eigenlijk niet reageren, want ik vind het heel confronterend, maar hier nog zo iemand met altijd al wat overgewicht, die dan ook nog eens na het werk met beestachtige honger de supermarkt (of friettent...) induikt en er met iets vreselijk ongezonds weer uit komt. En dat is te zien. Ik denk dat ik sinds ik niet meer thuis woon en een zittende baan heb nog wel 20 kilo ben aangekomen.
Ik kan op zich wel koken, heel goed zelfs, maar als ik moe thuiskom van mijn werk wil ik niet koken, ik wil eten, en wel direct.
Dit vroege en niet zo gezonde eten leidt weer tot snaaien later op de avond en dat leidt tot... Afijn. Als ik broeken zou dragen zou ik vrij frequent nieuwe nodig hebben denk ik.
Ik ga dit topic meelezen voor tips, en om jouw vorderingen te volgen TS. Je bent goed bezig, ga lekker zo door! :)

Misschien is mealpreppen wat voor jou? 1 dag per week alle maaltijden voor de rest van de week voorbereiden. Ik heb ook geen zin ok savonds nog uitgebreid te staan koken, vind het ook gewoon een beetje zonde van mijn tijd :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:49

Amandavd schreef:
Calorieen zijn calorieen. Je lichaam herkent geen gezonde of slechte calorieeen.

Zoals je aan eigenlijk alle reacties misschien wel merkt, is het minderen van calorieën niet het grootste probleem. Het enige grote grote grote probleem waardoor bijna niemand het afvallen/op gewicht blijven volhoudt, is het fenomeen "hongergevoel".
Dus mensen eten niet die avocado die dus megagoed vult en dus je grootste vijand "hongergevoel" uitschakelt... nee... mensen luisteren naar die domme uitspraken als "avocados zijn veel te vet, die moet je niet eten" en hebben daardoor honger en gaan dan chips eten. Dus ik zeg het nogmaals.. toch die avocado eten. Gewoon beginnen met ALLEEN gezond, NIET MINDER en GEEN GEZONDE PRODUCTEN MIJDEN. Beter juist expres de vullende maar vettere dingen nemen als je daar trek in hebt. Zodra je jezelf in bochten gaat wringen krijg je hongergevoel en ga je het niet volhouden

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:56

Als je niet je best doet om te lezen dan laat gauw zitten.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 15:15

Voor mij is hongergevoel niet direct het grootste probleem, het is voor mij een combinatie met -komt hij weer- suikerverslaving. Die combi maakt dat ik inderdaad na het werk/voor het avondeten zo snel mogelijk wil eten en totaal geen zin heb om uitgebreid in de keuken te staan.
Gelukkig werk ik 3 dagen in de week en heb ik nog 2 dagen om me voor te bereiden op die andere 3, moet ik dat alleen wel doen.

Verder denk ik idd niet dat je lichaam onderscheid maakt in de kcal die in eten zitten, maar wel in de koolhydraten, vetten en eiwitten die met die kcal meekomen. De ene soort vet is de andere niet en met onverzadigd vet kan je lichaam meer dan met transvet.

Janine1990, supergoed bezig! Misschien is het juist wel goed dat je geen weegschaal hebt :)) dat scheelt ook dat je er teveel op gaat staan en je daarop gaat focussen.

Ik blijf het zeggen: wat zijn jullie lief! Sorry dat ik niet op iedereen afzonderlijk (meer) reageer, maar jullie posts doen écht iets met mij <3
Net weer lekker gesport, wel een beetje last van mijn rechterknie met sommige oefeningen, dus ff afwachten hoe die zich gaat houden.
Ik ga zo eerst heeeeerlijk douchen en mijn (nieuwe) Rituals bodylotion gebruiken <3 nu al zin in :')

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:35

Ik dacht dat ik al had gereageerd, maar blijkbaar toch niet :+

Je zegt nu dat je grootste probleem de suikerverslaving is. Gelukkig kun je daar vanaf komen! Misschien dat dat een goede eerste stap is?
Geen ingewikkeld dieet of voedingspatroon, maar alle extra suikers schrappen. Ik heb dat vorig jaar November gedaan voor een maand. Was soms even zoeken naar alternatieven, maar wel gelukt!

Misschien kun je 1 week suikervrij eten? En dan gewoon geen extra koekjes, snoepjes, frisdrank, suiker in de koffie, zoet broodbeleg etc. Zoutjes zit geen suiker in, ook niet gezond, maar als je daarmee van de suikerverslaving af kan komen kan je dat daarna wel aan gaan pakken :P Die verslaving is ook echt een lichamelijk probleem, niet alleen mentaal.

Pak een doel wat haalbaar is/lijkt en wees streng. Kan ook 1 dag zijn. Licht je omgeving in en wees trots op waar je mee bezig bent!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:24

Ook ik reageer even.

Ik woog 2 jaar geleden met mijn 1.58 ook 87 kilo. Ik voelde me op den duur echt doodongelukkig. Ben toen ook gaan sporten maar ook ik kreeg al snel lichamelijke klachten en dus daarmee gestopt. Ik ben toen voornamelijk gaan wandelen. Rustig aan in kilometers opbouwen (inmiddels loop ik rond de 20 kilometer). Qua eten heb ik vooral mijn calorie inname flink naar beneden gehaald. Kortom ik at alles maar minder. En dat heeft echt super geholpen. Ik ben nu rond de 23 kilo afgevallen. Sinds kort gestopt met roken dus ik hou er rekening mee dat er weer wat gewicht bij komt. Maar ik weet nu wat ik kan dus ook die gaan er wel weer af.

Mij heeft het boekje van Mieke Kosters 'Het geheim van slanke mensen' me over de brug getrokken om op die manier te gaan denken.
En hou je zelf voor, je wil het ontzettend graag dus dan gaat het echt lukken. Ook ik was van tevoren huiverig en dacht echt dat het niet zou lukken maar het lukte wel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:28

TS, hoeveel vlees eet je per week?

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 16:38

Bedankt voor de tips weer!
Nirvana, suikervrij eten lijkt me een enorme uitdaging, maar kan het zeker gaan proberen! Waar een wil is is een weg :j

Faringo, ook weer een supermooi succesverhaal! Die inspireren mij echt enorm! Supergoed gedaan _/-\o_ en bedankt voor de tip van het boekje :j

Matheno, niet veel. We eten ongeveer 2x per week echt vlees, gebruiken ook veel vleesvervangers en soms ook gewoon geen vlees :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:43

Dat boek van Mieke Kosters is inderdaad erg fijn! Is het niet om de voorbeeld maaltijden, dan wel om de mindset die ze je meegeeft.

Misschien heb je wel gelijk hoor, moet ik helemaal geen weegschaal hebben :P En stiekem stel ik het kopen ook uit tot ik zeker weet dat ik onder een bepaald gewicht zit :')

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:44

Sorry, moest pb zijn

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 19:54

Weegschaal probeer ik zelf idd ook niet te vaak op te staan. Maar als je merkt dat je goed bezig bent is het zóóóóóóó fijn om dan resultaat te zien :D

Dat is ook nog een doel van mij: minder vaak wegen en ook niet bij de pakken neer gaan zitten als het een keer niet heel positief is :)

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:51

Wat herkenbaar allemaal! Dit topic heeft mij iig weer een beetje gemotiveerd en wat positiever gestemd.
Ik ben niet de enige! *\o/*
Dus gisteravond braaf wezen wandelen na het eten met mijn meneer (die ook door de winter wat minder zin heeft in alles, dus 2 vliegen in 1 klap)

Lijkt me leuk/gezellig om het met zijn allen een beetje te blijven bespreken hier als TS dat ok vindt.
Of moet er dan een huiskamer topic (van) gemaakt worden?

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:15

Wauw TS, top dat je zo goed bezig bent. Ik kan me voorstellen dat veel mensen zouden zijn gestopt nadat ze niet meer mee konden doen in de groepsles maar jij zet gewoon door, topper.

Tips uit eigen ervaringen voor afvallen heb ik helaas niet voor je maar wel hoe ik op gewicht blijf. Ik ben een grazer, oftewel eet de hele dag door kleine beetjes. Ik neem dan een halve kilo wortels mee oid en dan ben ik echt wel vol de twee uur erna. Maar meerde mensen gaven die tip al volgens mij.

Ik heb niet gelezen of de tip eerder al is gegeven maar is zwemmen geen optie voor je? Je traint je hele lichaam in 1 keer en het is niet belastend voor je gewrichten omdat het water je gewicht draagt. Maar dit moet je wel durven ivm het dragen van een badpak/bikini in het openbaar. Nu heb ik weleens gehoord dat er in een paar zwembaden in Nederland speciale uren hebben waarin mensen die overgewicht hebben kunnen komen zwemmen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over blikken of opmerkingen van anderen. Deze lijst vond ik online maar ik heb geen idee of hij up to date is of dat het er meer zijn geworden in de tussentijd:

Noord-Brabant Waalwijk Zwemschool Saunafit Donderdag van 18.30 tot 19.25 uur 0416-339388 info@zwemschoolsaunafit.nl http://www.zwemschoolsaunafit.nl
Noord-Brabant Veldhoven Zwembad Den Ekkerman Maandag van 21 uur tot 21.45 uur 040-2535250 info@denekkerman.nl http://www.denekkerman.nl
Gelderland Arnhem Zwembad Valkenhuizen Vrijdag van 20.15 uur tot 21.30 uur 026-4428218 onbekend http://www.zwemmeninarnhem.nl
Overijssel Hengelo Twentebad Woensdag van 21 tot 22 uur 074-2434241 info@twentebad.nl http://www.twentebad.nl
Gelderland Ede Zwembad De Peppel Dinsdag 13 uur tot 14 uur 0318-479735 info@zwembadede.nl http://www.zwembadede.nl
Zuid Holland Den Haag Zwembad Het Zuiderpark Dinsdag 11.30 uur tot 12.15 uur 070-3679463 onbekend http://www.denhaag.nl/zwembadzuiderpark