Stamceldonor, ben jij het al?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:36

Ik vrees dat ik voorkeur heb voor algehele narcose. Het stukje over afname via bloed kan ik nauwelijks lezen. Daar gruwel ik van. Ik zou het wel willen proberen, maar ik voel de paniek en misselijkheid al opkomen. Geen idee of je daar ook iets voor zou mogen krijgen of dat het juist niet kan, omdat je schoon bloed moet hebben... Maar hier ga ik me pas echt druk om maken als ik opgeroepen word. Zo'n kleine kans...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 16:42

_Lorette_ schreef:
Ik vrees dat ik voorkeur heb voor algehele narcose. Het stukje over afname via bloed kan ik nauwelijks lezen. Daar gruwel ik van. Ik zou het wel willen proberen, maar ik voel de paniek en misselijkheid al opkomen. Geen idee of je daar ook iets voor zou mogen krijgen of dat het juist niet kan, omdat je schoon bloed moet hebben... Maar hier ga ik me pas echt druk om maken als ik opgeroepen word. Zo'n kleine kans...

Precies ik zie er ontzettend tegenpp als het zover is maar met de kans dat dat moment nooit komt toch maar ingeschreven

Silly1972

Re: Stamceldonor, ben jij het al?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:49

Bloed geven is fluitje van een cent, voel je nauwelijks iets van.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:17

Ik heb het gedaan omdat er zoveel mensen dood gaan aan het gebrek aan een donor. Ik hoop er ooit iemand mee te kunnen helpen, tot zover nog geen match.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 23:49

Ik kan het niet, maar mijn vriend wel. En die heeft zich direct opgegeven.

Ik heb wel gekeken dat stel onze dochter heeft ooit stamcellen nodig en ze zijn een match, mag dit dan nog mocht hij al eerder gedoneerd hebben (omdat ik hier iets las van max 1x) maar dat mag gewoon. Die gedachte te vind ik wel prettig.
Je mag 3x doneren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:36

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:20

IMJ schreef:

Ik heb wel gekeken dat stel onze dochter heeft ooit stamcellen nodig en ze zijn een match, mag dit dan nog mocht hij al eerder gedoneerd hebben (omdat ik hier iets las van max 1x) maar dat mag gewoon. Die gedachte te vind ik wel prettig.
Je mag 3x doneren.

Waarschijnlijk kan dat wel als je vriend fysiek gezond is en er tijd tussen de donaties zit. Maar als je het zeker wilt weten zou ik die vraag bij Matchis neerleggen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 01:09

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 13:08

Astorga schreef:
IMJ schreef:

Je mag 3x doneren.

Waarschijnlijk kan dat wel als je vriend fysiek gezond is en er tijd tussen de donaties zit. Maar als je het zeker wilt weten zou ik die vraag bij Matchis neerleggen.
het mag gewoon hoor. Bij een 6 weken als het moet alweer. :-)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 13:09

Astorga schreef:
Op mijn tijdlijn van FB kwam ik deze tegen: http://heinenpienstichting.nl/2018/12/11/spoed-gezocht-stamceldonor-voor-pien/

Misschien interessant voor mensen die aanmelding overwegen. Laat ook zien dat er meer aandoeningen naast kanker zijn waarvoor stamceltransplantatie nodig is.

Dit is waarom ik me wilde opgeven. Ik ken ze niet maar kennissen wel. Dat zette mij aan het denken. Vreselijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:51

Dit topic is al een hele tijd stil, maar in deze tijd van goede voornemens is een schopje wellicht op zijn plaats!

Voor wie niet weet hoe en wat, ik heb even wat gecopy-paste van de website http://www.matchis.nl:
Citaat:
"In het beenmerg vind je de stamcellen die verantwoordelijk zijn voor het aanmaken van verschillende bloedcellen. Deze bloedcellen zijn nodig voor het vervoer van zuurstof, bestrijding van infecties en het voorkomen van bloedingen. Bij een patiënt met een ernstige bloedziekte [bijv. een vorm van bloedkanker, zoals leukemie] is dit proces zodanig verstoord, dat de patiënt in een levensbedreigende situatie terecht komt.

De patiënt wordt dan behandeld met een dosis chemotherapie of radiotherapie die zó hoog is, dat het beenmerg onherstelbaar beschadigd raakt. Daarmee worden dus zowel goede als slechte cellen vernietigd. Door een stamceltransplantatie krijgt een patiënt weer goed functionerende stamcellen die zelf nieuwe bloedcellen aan gaan maken. Daarnaast kunnen de stamcellen van de donor er ook voor zorgen dat kleine resten tumor of kankercellen die bij een patiënt zijn achtergebleven, worden aangevallen en vernietigd. Daarmee geef jij als stamceldonor een patiënt de kans om volledig van de ziekte te genezen.

Een patiënt met leukemie of een andere ernstige bloedziekte kan genezen dankzij de stamcellen van een donor. Nog steeds is het niet mogelijk om voor elke patiënt op tijd een passende stamceldonor te vinden. De kans op een donor binnen de familie van de patiënt is slechts 30%. Als er geen familiedonor is, gaat Matchis op zoek naar een niet-verwante donor."

Zo'n transplantatie vindt vaak plaats via het bloed of anders door middel van een punctie uit het beenmerg. Tussen de oproep en de daadwerkelijke donatie zit vaak een periode van 3 maanden; je wordt dus niet van je paard gerukt om even je stamcellen af te tappen :Y) De kans op een match is zeer klein, daarom is het zo belangrijk dat er veel mensen ingeschreven staan als stamceldonor. Zie www.matchis.nl voor veel informatie. Wie weet wat je kunt betekenen!

Al zou dit schopje maar één nieuwe donor opleveren, dan zou dat al heel mooi zijn **\O/**

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:06

Helaas, hypermobiliteit wordt als een risico gezien en daarom mag het niet. Maar voor naasten zullen ze daar vast minder moeilijk over doen dan in de databank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:48

miss_lizje schreef:
Helaas, hypermobiliteit wordt als een risico gezien en daarom mag het niet. Maar voor naasten zullen ze daar vast minder moeilijk over doen dan in de databank.
Hm, dat is jammer, zeg. Risico voor jou als donor of voor de ontvanger?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 21:11

miss_lizje schreef:

Hoe bedoel je? Hier iemand met het hypermobilititssyndroom die gewoon beenmerg heeft gedoneerd. Dat was echt geen issue.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:25

Grappig dat ik dit topic nu zie, ik ben in december gebeld door Matchis en ik moet maandag bloed laten prikken omdat ik een mogelijke match bent met iemand :) Kans is alsnog relatief klein dat ik de meest geschikte match ben uiteindelijk (1 op 4-6) maar het lijkt me heel bijzonder om dit voor iemand te kunnen/mogen doen.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:33

Mijn interesse was ook gewekt, maar helaas niet mogelijk vanwege mijn migraine.

Superspanned trouwens Oedi en supermooi van je!

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:55

Misschien domme vraag hoor, maar hoe weet men nou of je matcht met een patiënt?

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 22:59

Ik heb me een klein jaar geleden aangemeld :)
Ex-vriendinnetje van mijn broertje kreeg eind 2018 de diagnose leukemie en heeft afgelopen jaar een transplantatie gehad. Gelukkig gaat alles goed en heeft ze in principe haar traject afgesloten en mag ze sinds kort weer alles doen, eten en naartoe.
Ik had er nooit zo over nagedacht totdat het dus vrij dichtbij kwam. We spreken haar nog steeds en ze hield ook een blog bij. Vond het heel heftig om dan te horen dat haar "trajectgenootje" het niet gehaald heeft. Ze waren toen allebei 22 geloof ik. Ondanks dat ik ook genoeg sh#t zie in mn werk, gaf dit zo dichtbij toch wel de doorslag er daadwerkelijk wat mee te doen en me aan te melden.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:01

Als je je aanmeldt als stamceldonor, krijg je wattenstaafjes thuisgestuurd en moet je daarmee langs je wangslijmvlies gaan. Uit de cellen op de wattenstaafjes kunnen ze je hla-systeem in kaart brengen. Dit komt in een wereldwijde database te staan. Als je hla-systeem overeenkomt met een patiënt, gaan ze met de buisjes bloed die je vervolgens afneemt een kruisproef doen om te zien of je de beste match bent.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:03

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:04

Nadat ik vorig jaar 2 weken in het ziekenhuis heb gelegen door een ongeluk, wilde ik graag iets ‘terug’ doen. Zo was ik uitgekomen bij bloed- en/of stamceldonatie.

Helaas mag ik het niet meer vanwege een bloedtransfusie.

Ik Neem het mezelf ergens kwalijk dat ik het voor het ongeluk niet durfde (zelfs alleen bloed niet). Ik ben als de dood voor naalden, heel slecht te prikken en knap er ook nooit van op.

Goed dat er een topic is om mensen er bewust van te maken :)

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:25

JJ4Photoz schreef:
Mijn interesse was ook gewekt, maar helaas niet mogelijk vanwege mijn migraine.

Superspanned trouwens Oedi en supermooi van je!

Mag ik vragen waarom dat niet mogelijk is met migraine?
Ik heb ook migraine maar kon mij wel gewoon als donor aanmelden, kan me niet herinneren dat er naar gevraagd werd toen.
Edit: zie het nu op de site staan, voor mij is ernstige migraine gelukkig niet van toepassing

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:31

Ik ben al jaren bloeddonor en stamceldonor. De kans dat je wordt opgeroepen voor stamcel donatie is vrij klein. Genoeg mensen die tientallen jaren in het register staan en nooit de oproep krijgen. Maar stel dat jouw stamcellen nu net wél van pas komen, is het alleen maar mooi als je dat voor een ander kan doen. :)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:53

Thats_Me schreef:
miss_lizje schreef:

Hoe bedoel je? Hier iemand met het hypermobilititssyndroom die gewoon beenmerg heeft gedoneerd. Dat was echt geen issue.

Bij het screenings aanmeld lijstje staat het erbij. Zelfs specifiek gemaild met de vraag waarom. Antwoord was, dat het een risico is voor de donor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 00:05

Knap dat mensen het doen, voor mij is het echter niet weggelegd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-02-22 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt