Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Lorette_ schreef:Ik vrees dat ik voorkeur heb voor algehele narcose. Het stukje over afname via bloed kan ik nauwelijks lezen. Daar gruwel ik van. Ik zou het wel willen proberen, maar ik voel de paniek en misselijkheid al opkomen. Geen idee of je daar ook iets voor zou mogen krijgen of dat het juist niet kan, omdat je schoon bloed moet hebben... Maar hier ga ik me pas echt druk om maken als ik opgeroepen word. Zo'n kleine kans...
IMJ schreef:Ik kan het niet, maar mijn vriend wel. En die heeft zich direct opgegeven.
Ik heb wel gekeken dat stel onze dochter heeft ooit stamcellen nodig en ze zijn een match, mag dit dan nog mocht hij al eerder gedoneerd hebben (omdat ik hier iets las van max 1x) maar dat mag gewoon. Die gedachte te vind ik wel prettig.
Je mag 3x doneren.
Astorga schreef:het mag gewoon hoor. Bij een 6 weken als het moet alweer.IMJ schreef:Ik kan het niet, maar mijn vriend wel. En die heeft zich direct opgegeven.
Ik heb wel gekeken dat stel onze dochter heeft ooit stamcellen nodig en ze zijn een match, mag dit dan nog mocht hij al eerder gedoneerd hebben (omdat ik hier iets las van max 1x) maar dat mag gewoon. Die gedachte te vind ik wel prettig.
Je mag 3x doneren.
Waarschijnlijk kan dat wel als je vriend fysiek gezond is en er tijd tussen de donaties zit. Maar als je het zeker wilt weten zou ik die vraag bij Matchis neerleggen.
Astorga schreef:Op mijn tijdlijn van FB kwam ik deze tegen: http://heinenpienstichting.nl/2018/12/11/spoed-gezocht-stamceldonor-voor-pien/
Misschien interessant voor mensen die aanmelding overwegen. Laat ook zien dat er meer aandoeningen naast kanker zijn waarvoor stamceltransplantatie nodig is.
Citaat:"In het beenmerg vind je de stamcellen die verantwoordelijk zijn voor het aanmaken van verschillende bloedcellen. Deze bloedcellen zijn nodig voor het vervoer van zuurstof, bestrijding van infecties en het voorkomen van bloedingen. Bij een patiënt met een ernstige bloedziekte [bijv. een vorm van bloedkanker, zoals leukemie] is dit proces zodanig verstoord, dat de patiënt in een levensbedreigende situatie terecht komt.
De patiënt wordt dan behandeld met een dosis chemotherapie of radiotherapie die zó hoog is, dat het beenmerg onherstelbaar beschadigd raakt. Daarmee worden dus zowel goede als slechte cellen vernietigd. Door een stamceltransplantatie krijgt een patiënt weer goed functionerende stamcellen die zelf nieuwe bloedcellen aan gaan maken. Daarnaast kunnen de stamcellen van de donor er ook voor zorgen dat kleine resten tumor of kankercellen die bij een patiënt zijn achtergebleven, worden aangevallen en vernietigd. Daarmee geef jij als stamceldonor een patiënt de kans om volledig van de ziekte te genezen.
Een patiënt met leukemie of een andere ernstige bloedziekte kan genezen dankzij de stamcellen van een donor. Nog steeds is het niet mogelijk om voor elke patiënt op tijd een passende stamceldonor te vinden. De kans op een donor binnen de familie van de patiënt is slechts 30%. Als er geen familiedonor is, gaat Matchis op zoek naar een niet-verwante donor."
Amy223 schreef:Misschien domme vraag hoor, maar hoe weet men nou of je matcht met een patiënt?
JJ4Photoz schreef:Mijn interesse was ook gewekt, maar helaas niet mogelijk vanwege mijn migraine.
Superspanned trouwens Oedi en supermooi van je!
Thats_Me schreef:miss_lizje schreef:Helaas, hypermobiliteit wordt als een risico gezien en daarom mag het niet. Maar voor naasten zullen ze daar vast minder moeilijk over doen dan in de databank.
Hoe bedoel je? Hier iemand met het hypermobilititssyndroom die gewoon beenmerg heeft gedoneerd. Dat was echt geen issue.