Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: Welke zorgverzekering past mij ?(2019)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:00

De adhd medicatie wordt ook bij zilveren kruis geschrapt. Niet dat ik het gebruik maar ik heb de wijzigingen gekregen. Wordt heel veel in de basisverzekering verandert, over de aanvullingen maar niet te spreken.

Ik vraag me nog steeds af hoe een basisverzekering die overal gelijk is zoveel in hoogte kan verschillen. En nee de overheid heeft met hun hiep hiep hoera cijfers hier geen rekening mee gehouden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 13:47

verootjoo schreef:
Celiien schreef:
Als je het mij vraagt hadden ze gewoon het eigen risico omhoog moeten gooien.. nu is iedereen de dupe ervan, ook degene die nooit iets hebben.
Ik ben ook erg benieuwd wat er met de zorgtoeslagen in 2019 gaat gebeuren. die zullen vast niet evenredig stijgen. Andere kant het schijnt zo te zijn dat door o.a. de verhoging vd arbeidskorting, men er niet slechter vanaf komt, we gaan het zien :+

gelukkig is jou niks gevraagd dan :=
Waarom zouden in vredesnaam de chronisch zieken de dupe moeten zijn van hun ziekte en van steeds hoger wordende zorgkosten? Omdat zij daarvan de schuldige zijn ofzo? :?

Het eigen risico mag er wat mij betreft helemaal af. Het is gewoon niet nodig.

Gelukkig heeft DSW eigen risico van 375, scheelt me iig een tientje dit jaar. :+ want ik ga er nu helemaal doorheen.

Ik heb nooit gezegd dat zij schuldig zijn van het ziek zijn. Dat is wat hard gesteld. Maar, als je het zwart-wilt wil doen: Waarom moet de een ander opdraaien voor de ziektes van een ander?

Weet je wat ik een fijne middenweg vind? Niet een eigen risico, maar een eigen bijdrage. % van de gemaakte ziektekosten. En dan niet een achterlijk percentage zoals 50% uiteraard. Het is al eens aangekaart eerder in de tweede kamer, wat er mee gebeurd is weet ik niet. echter vind ik het niet eens zo'n slecht idee.

@karuna, dat heeft te maken met de hoeveelheid van reserves die een verzekering gebruikt om een verzekering te drukken en hoeveel mensen die verzekering afsluiten. De een gebruik bij wijze van 50,- pp om de premie te drukken, de ander 20 en weer een ander 100.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:04

Celiien schreef:
ER heb ik nu al naar 685. Even afkloppen, geen gebruik van gemaakt afgelopen jaar. Kijk iedereen kan een ongeluk krijgen, daar niet van.
Zit er wel over na te denken om mijn eigen risico per maand te gaan betalen. Ja dan betaal ik per maand(even van het hoogste van 885 uitgaan en zonder medische kosten) zo'n 75,- extra, echter heb ik dan in januari 2018 opeens 885.. wat ik anders misschien had opgemaakt aan onzin :+

Begrijp ik dat wanneer je je eigen risico gespreid betaald je het aan het eind van het jaar weer terugkrijgt als je het niet gebruikt hebt?

Het klink uiteraard ook wel heel logisch...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:11

vec schreef:
Celiien schreef:
ER heb ik nu al naar 685. Even afkloppen, geen gebruik van gemaakt afgelopen jaar. Kijk iedereen kan een ongeluk krijgen, daar niet van.
Zit er wel over na te denken om mijn eigen risico per maand te gaan betalen. Ja dan betaal ik per maand(even van het hoogste van 885 uitgaan en zonder medische kosten) zo'n 75,- extra, echter heb ik dan in januari 2018 opeens 885.. wat ik anders misschien had opgemaakt aan onzin :+

Begrijp ik dat wanneer je je eigen risico gespreid betaald je het aan het eind van het jaar weer terugkrijgt als je het niet gebruikt hebt?

Het klink uiteraard ook wel heel logisch...

Klopt :j je betaald het gewoon per maand bij je zorgverzekering, en aan het eind van het jaar krijg je het niet gebruikte gedeelte weer lekker terug. Bij de bank krijg je er ook geen rente voor en anders geef ik het uit, dus zit er wel over na te denken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:18

Een soort verkapte spaarpot. Ben benieuwd hoe lang ze dat leuk vinden.

Heb ooit erge ruzie gehad met energieleverancier. Had een hoog maandbedrag en kreeg aan het einde van het jaar erg veel terug. Dat maand bedrag moest omlaag want ik dacht toch zeker niet dat ze een bank waren? Vrouw was erg gepikeerd haha

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:29

vec schreef:

Heb ooit erge ruzie gehad met energieleverancier. Had een hoog maandbedrag en kreeg aan het einde van het jaar erg veel terug. Dat maand bedrag moest omlaag want ik dacht toch zeker niet dat ze een bank waren? Vrouw was erg gepikeerd haha

Pas maar op, las laatst een verhaal van een vergelijkbaar iemand met een hoog maandbedrag en de energieleverancier die failliet ging. Die had meer dan 1000 euro tegoed en kan nu fluiten naar dat geld. Sinds ik dat heb gelezen ben ik wel voorzichtiger met dit soort dingen. Wil dus ook het eigen risico niet vooruit betalen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:33

Celiien schreef:
verootjoo schreef:

Waarom zouden in vredesnaam de chronisch zieken de dupe moeten zijn van hun ziekte en van steeds hoger wordende zorgkosten? Omdat zij daarvan de schuldige zijn ofzo? :?

Gelukkig heeft DSW eigen risico van 375, scheelt me iig een tientje dit jaar. :+ want ik ga er nu helemaal doorheen.

Ik heb nooit gezegd dat zij schuldig zijn van het ziek zijn. Dat is wat hard gesteld. Maar, als je het zwart-wilt wil doen: Waarom moet de een ander opdraaien voor de ziektes van een ander?

Omdat dat sociaal is en we blij mogen zijn dat we in een sociaal land leven? -O-

Het idee van het sociale stelsel is dat iedereen voor elkaar betaalt. En dat iedereen dus bestaansrecht heeft ook al heb je het niet zo lekker getroffen in je leven.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:37

Celiien schreef:
verootjoo schreef:

Als je het mij vraagt hadden ze gewoon het eigen risico omhoog moeten gooien.. nu is iedereen de dupe ervan, ook degene die nooit iets hebben.
Ik ben ook erg benieuwd wat er met de zorgtoeslagen in 2019 gaat gebeuren. die zullen vast niet evenredig stijgen. Andere kant het schijnt zo te zijn dat door o.a. de verhoging vd arbeidskorting, men er niet slechter vanaf komt, we gaan het zien :+

Weet je wat ik een fijne middenweg vind? Niet een eigen risico, maar een eigen bijdrage. % van de gemaakte ziektekosten. En dan niet een achterlijk percentage zoals 50% uiteraard. Het is al eens aangekaart eerder in de tweede kamer, wat er mee gebeurd is weet ik niet. echter vind ik het niet eens zo'n slecht idee.

Hier voel ik me toch wel een klein beetje door aangesproken. Ik ben chronisch ziek. Afhankelijk van dure medicatie anders functioneer ik niet meer en verslechterd het dusdanig dat ik er aan kan overlijden. Ik heb hier niet voor gekozen om ziek te zijn net zoals alle andere chronisch zieken. Als ik dan bij elk ziekenhuis (8x per jaar) bezoek een percentage moet betalen kan ik wel onder een brug gaan wonen want dan hou ik helemaal niks meer over, het is gewoonweg dan te duur en niet te betalen. Ik ben erg blij met het eigen risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:39

x_spekkie_x schreef:
vec schreef:

Pas maar op, las laatst een verhaal van een vergelijkbaar iemand met een hoog maandbedrag en de energieleverancier die failliet ging. Die had meer dan 1000 euro tegoed en kan nu fluiten naar dat geld. Sinds ik dat heb gelezen ben ik wel voorzichtiger met dit soort dingen. Wil dus ook het eigen risico niet vooruit betalen.

Daar ben ik eerlijk gezegd niet zo bang voor. Ging ook niet om meer dan duizend euro, rond de 600.

Dit jaar zit ik daar weer rond denk ik. Het is altijd moeilijk inschatten wat je aan verbruik kwijt gaat zijn.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:42

Nee. dat is niet het idee van het stelsel in NL

Het sociale stelsel in Nederland zorgt voor passende (financiële) ondersteuning wanneer de persoonlijke- of gezinssituatie daarom vraagt. Sociale zekerheid in Nederland is gebaseerd op solidariteit en samenhorigheid: er wordt collectief gezorgd voor alle Nederlanders. Mensen met een hoog inkomen dragen meer bij aan het stelsel dan mensen met een laag inkomen.
Sociale zekerheid in Nederland bestaat uit:

Sociale voorzieningen
Sociale verzekeringen, namelijk: volksverzekeringen en werknemersverzekeringen

Iedereen heeft inderdaad een bestaansrecht in het leven, daar heb ik het toch niet over :+
Ik zeg alleen dat heel veel werkende nederlanders, bij elkaar heel veel geld afdragen aan de sociale verzekeringen en voorzieningen. Moet dat dan ook nog via de zorgpremies? Ik vind persoonlijk van niet. Maar ieder mag zijn mening hebben zonder aangevallen te worden, toch := ?

Terug naar het onderwerp:
Dat is inderdaad wel een risico.. maar goed een grote verzekeringsmaatschappij zal hoop ik niet zo snel omvallen. Jaarcijfers in de gaten houden maar :+
En hoelang ze het gaan tolereren? geen idee, maar het kan al een aantal jaar. Weet het zelf ook nog niet heel lang dat dit kon.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:43

desi92 schreef:
Celiien schreef:

Hier voel ik me toch wel een klein beetje door aangesproken. Ik ben chronisch ziek. Afhankelijk van dure medicatie anders functioneer ik niet meer en verslechterd het dusdanig dat ik er aan kan overlijden. Ik heb hier niet voor gekozen om ziek te zijn net zoals alle andere chronisch zieken. Als ik dan bij elk ziekenhuis (8x per jaar) bezoek een percentage moet betalen kan ik wel onder een brug gaan wonen want dan hou ik helemaal niks meer over, het is gewoonweg dan te duur en niet te betalen. Ik ben erg blij met het eigen risico.

Er gaan dingen fout in jouw quote en nu staan er dingen die ik niet gezegd heb :o

Maar een percentage van je ziekenhuis rekening; dan was ik ook al failliet geweest.
Mijn vorige zwangerschap heeft de verzekering een ton gekost. Was blij dat ik maar 2x375€ hoefde te betalen.

Laat staan als je kanker krijgt. Hoeveel mensen kunnen van die behandelingen ook maar 1% betalen :?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:45

Waarom niet naar inkomen? Mensen die dik een ton per jaar verdienen, of nog meer, kunnen best iets meer missen dan de mensen met een laag inkomen. Als ik zie hoe mensen struggelen om de rekeningen te betalen vind ik dat best een oplossing.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:46

Nog een kleine sidenote:
Ik spreek niemand persoonlijk hierop aan, noem geen namen, wijs naar niemand. Ik mag die mening toch hebben ? Ik weet ook dat ik zeker niet de enige ben hierin, maar goed. Voor iedereen die ik op zijn/haar staart heb getrapt, sorry dat was niet de bedoeling.

Chanica, dat vind ik uiteraard ook een oplossing. Andere kant, is daar niet de zorgtoeslag voor? of bedoel je het eigen risico?

Edit: verkeerd gelezen. Nee op basis van inkomen... Rijkere dragen de zwaarste lasten wordt het dan. Vind ik ook niet terecht, zij betalen vaak al heel veel belasting (dus veel aan het sociale stelsel) + IB zal ook niet mis zijn..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 09-11-18 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:47

chanicha schreef:
Waarom niet naar inkomen? Mensen die dik een ton per jaar verdienen, of nog meer, kunnen best iets meer missen dan de mensen met een laag inkomen. Als ik zie hoe mensen struggelen om de rekeningen te betalen vind ik dat best een oplossing.

Kankerbehandelingen (en ook andere) gaan al naar inkomen; mensen die tonnen per jaar verdienen kunnen naar het buitenland en betalen dat zelf. Daar krijg je namelijk wel behandelingen die goed werken ipv de goedgekeurde behandelingen in NL.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:47

Je weet dat degene die dik een ton per jaar verdienen ook veel meer belasting betalen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:50

Nou ik vind net zoals met de belastingschalen, tot veel verdiensten weinig betalen enz enz... maar het mooiste zou zijn als “gewoon” het ziekenfonds weer terugkomt :j
Nu ga ik verder dromen!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:50

Charaz schreef:
Je weet dat degene die dik een ton per jaar verdienen ook veel meer belasting betalen?

Ja dat weet ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:51

Gewoon het ziekenfonds gaat in deze tijd ook niet meer werken.

‘Rijken’ nog meer laten betalen is ook niet eerlijk.

Een herstructurering van de zorg en heel goed kijken waar bespaard kan worden lijkt me noodzakelijk. Want er is wel echt nog een hoop verspilling van geld.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:55

Verootje excuus er is idd iets mis gegaan met quoten. Het was een reactie op celiien

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:55

Ik vind het ook niet eerlijk dat de ‘rijken’ hetzelfde betalen dan de mensen met laag inkomen.
Mensen die 3 ton per jaar verdienen betalen hetzelfde als een gezin met kinderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 14:57

chanicha schreef:
Ik vind het ook niet eerlijk dat de ‘rijken’ hetzelfde betalen dan de mensen met laag inkomen.
Mensen die 3 ton per jaar verdienen betalen hetzelfde als een gezin met kinderen.

Mensen die 3 ton per jaar verdienen kunnen ook kinderen hebben :P
En die betalen meer dan de helft belasting en krijgen geen zorgtoeslag.

Mensen die weinig verdienen krijgen zorgtoeslag en betalen niet de helft belasting van hun inkomen.
Mensen die echt arm zijn krijgen kwijtschelding van een aantal vaste lasten die anderen wel hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:02

Mensen die niet zoveel (kunnen) verdienen krijgen netto soms meer binnen dan mensen die wel goed verdienen maar de helft afdragen aan de belasting. En dan heb ik het niet over de 'rijken' (want wat is rijk..), maar de middeninkomens. Dat vind ik niet eerlijk. Komt inderdaad door kwijtschelding van lasten, toeslagen etc

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:03

Als je de helft van je inkomen aan de belasting moet betalen heb je sowieso al een flink inkomen hoor dus heb ik geen medelijden mee, krijgen ook gewoon kinderbijslag, ik blijf het oneerlijk vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:03

Ja, je zit dan net met die grensgevallen. Die zijn ook lastig. Sommige mensen vallen net overal buiten de boot en hebben nergens recht op en houden net (niet) het hoofd boven water.

Chanicha: de hele wereld is oneerlijk verdeeld. Volledig alles nivelleren is onmogelijk. Waarom mogen mensen niet meer verdienen? Vaak zitten die ook in de topfuncties waar niet iedereen geschikt voor is en met grote verantwoordelijkheden die niet iedereen wil dragen.

Ik begrijp niet zo goed de jaloezie: zolang je je hoofd boven water kunt houden is het toch goed? Waarom dan kijken naar mensen die het beter hebben? Er zijn ook nog zoveel mensen ter wereld die het slechter hebben.

Ik word ook niet altijd vrolijk van belasting betalen, maar besef wel dat we in een goed land wonen. En nu ik even noodgedwongen weer zwanger in de ziektewet zit ben ik maar wat blij dat ik niet gelijk mijn inkomen kwijt ben :o En dat er goede zorg voor mij is. Waar ik dan wel €375 voor moet betalen, en waarschijnlijk 2x. Maar ja :+
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 09-11-18 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:05

chanicha schreef:
Als je de helft van je inkomen aan de belasting moet betalen heb je sowieso al een flink inkomen hoor dus heb ik geen medelijden mee, krijgen ook gewoon kinderbijslag, ik blijf het oneerlijk vinden.

Vanaf 20k per jaar is het al bijna 41%.. in tegen stelling tot 36% als je eronder zit. Daarom is ook maar goed dat we straks naar een twee schijven stelsel gaan ( vanaf 68k, bijna 50%, anders 37%)