Waarom is gewicht zo'n issue?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:32

Ik denk dat het zo'n issue is omdat veel mensen zich schamen voor hun overgewicht door het stigma wat er vanuit de maatschappij wordt opgelegd. Dik wordt over het algemeen geassocieerd met lui, weinig ruggengraat (anders had je het niet zo ver laten komen) dat is waarom het zo gevoelig ligt. En wij leven nou eenmaal in een maatschappij waar iedereen een mening heeft en ook vind dat die maar te pas en te onpas geventileerd moet worden. Als je die 2 samen brengt dan kan dat heel kwetsend overkomen.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:37

SusanH schreef:
Ik denk dat het zo'n issue is omdat veel mensen zich schamen voor hun overgewicht door het stigma wat er vanuit de maatschappij wordt opgelegd. Dik wordt over het algemeen geassocieerd met lui, weinig ruggengraat (anders had je het niet zo ver laten komen) dat is waarom het zo gevoelig ligt. En wij leven nou eenmaal in een maatschappij waar iedereen een mening heeft en ook vind dat die maar te pas en te onpas geventileerd moet worden. Als je die 2 samen brengt dan kan dat heel kwetsend overkomen.

Mag ik het hier zuiver mee eens zijn? Paar maanden geleden melde ik me ook aan voor les en vroegen ze wat mijn gewicht was. Dus ik heel eerlijk opgeschreven 95 (nu 91 kg). Nou mensen, ik werd gelijk op de cancel hoop gegooid. Nieteens een proefles of wat, nee boem, te zwaar. Aju, bekijk het... Zoek maar een andere manege...

;(

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:43

CoonArt schreef:
SusanH schreef:

Mag ik het hier zuiver mee eens zijn? Paar maanden geleden melde ik me ook aan voor les en vroegen ze wat mijn gewicht was. Dus ik heel eerlijk opgeschreven 95 (nu 91 kg). Nou mensen, ik werd gelijk op de cancel hoop gegooid. Nieteens een proefles of wat, nee boem, te zwaar. Aju, bekijk het... Zoek maar een andere manege...

;(

Maar dat is toch heel wat anders? :) Blijkbaar is dat gewicht te zwaar daar voor de paarden, die door manegelessen al zwaar worden belast. Ik vind het alleen maar goed dat ze daar op letten, gaat anders ten koste van de dieren toch? Wel goed dat je al bent afgevallen, komt goed hoor dat paardrijden!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:44

oomens schreef:
Puppetje schreef:
...Het plezier van een keer een ijsje eten was weg kan ik je vertellen.

Blijkbaar helpt zo'n opmerking dus wel, ook al zit men er niet op te wachten.

sorry wat een respectloze opmerking is dit zeg bah. Wat geeft een wildvreemde of uberhaupt iemand het recht om dat tegen een forse iemand te zeggen??

Daar walg ik nog het meest van. mensen die vinden dat ze het mogen zeggen omdat hun niet fors/overgewicht hebben.. Net of ze daar meer recht op hebben..

Net als andersom. Al moet ik wel eerlijk bekenen. Dat ik ook wel eens tegen (wel is waar bekende) slanker mensen gezegd ow jij kan t wel hebben, En niet om te neerbuigend te zijn naar diegenen. maar eigenlijk meer bedoeld als compliment, en misschien een tikkeltje jarloezie, dat diegene eten kan wat ze wilt. En ik daarin wel op moet letten. Maar komt ook omdat ik het ook regelmatig hebt gehoord.. En ik me daar toen niet zo van aantrok.

Onwetend dat ik iemand daarmee kan kwetsen. Daar is dit topic nu voor mij een eyeopener..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:50

@Lante goed verhaal kan ik mij helemaal in vinden!!

Waar ik mij persoonlijk aan erger is wanneer ik in gesprek ben met mensen die "klagen" over hun lichaam/ gewicht en als ik iets zeg krijg ik vaak de reactie: jij hebt makkelijk praten of jij hebt niets te klagen want jij bent super slank!!

WAT!!! Waarom!? Ik ben ook 22 kg zwaarder geweest, let op mijn eten en beweeg veel en leef zo gezond mogelijk, het gaat niet vanzelf. En waarom mag ik dan niet iets zeggen over mijn lichaam! Serieus moet ik medelijden hebben met degenen die ontevreden zijn met hun lichaam?

In de meeste gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen gewicht! Irriteer me mateloos aan mensen die klagen en klagen en er niets (te weinig) aan doen. Blijkbaar wil je dan niet graag genoeg.

MAAR in zo'n gesprek ben ik altijd netjes en voorzichtig en geef ik niet ongevraagd kritiek of commentaar maar afhankelijk van mijn relatie met de gesprekspartners leg ik mijn standpunt/ visie wel uit. In een topic oid voel ik echt niet de behoefte om dit onderwerp aan te snijden. Behalve hier dan ;-)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:55

CoonArt schreef:
SusanH schreef:

;(

Zou willen dat er meer van dit soort manege's en ook ruiters/amazone's waren, die zo begaan zijn met het welzijn van hun dieren en mensen of zelf niet opstappen als er teveel gewicht bij komt kijken.. Als deze manege geen geschikte paarden heeft voor iemand van 95 kg, verwacht je dan dat ze je toch op een paard gaan zetten, die daar dan misschien wel onder te lijden heeft?
Waarom zou je dan een proefles moeten krijgen, te zwaar is te zwaar klaar. Dat je daar die manege op aankijkt zegt meer over jezelf als over de manege ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:57

CoonArt schreef:
SusanH schreef:

;(

En terecht lijkt mij. Ook voor een proefles ben je te zwaar voor een paardenrug. In het andere topic met deze discussie krijg je daarover misschien een beter beeld. ;)

SusanH schreef:

Dat is ook het grote probleem. En vaak gaan deze mensen overcompenseren. Hoge hakken aan, kort rokje of jurkje, veel make-up, erg aanwezig zijn etc. Om maar niet de nadruk te leggen op hun gewicht. Alsof ze het zelf niet willen zien.

Of compleet de andere kant op, binnen verstoppen en niet meer naar buiten...

Dat is iets waarvan ik me dan afvraag waarom mensen op dat punt niet hulp zoeken en er iets aan doen.

Als je niet meer lekker in je vel zit door je gewicht, onder of overgewicht, dan hop! Schouders eronder, trots opzij en gaan met die banaan (en ander soorten fruit!).

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:05

Levita30 schreef:
@Lante goed verhaal kan ik mij helemaal in vinden!!

Waar ik mij persoonlijk aan erger is wanneer ik in gesprek ben met mensen die "klagen" over hun lichaam/ gewicht en als ik iets zeg krijg ik vaak de reactie: jij hebt makkelijk praten of jij hebt niets te klagen want jij bent super slank!!

WAT!!! Waarom!? Ik ben ook 22 kg zwaarder geweest, let op mijn eten en beweeg veel en leef zo gezond mogelijk, het gaat niet vanzelf. En waarom mag ik dan niet iets zeggen over mijn lichaam! Serieus moet ik medelijden hebben met degenen die ontevreden zijn met hun lichaam?

In de meeste gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen gewicht! Irriteer me mateloos aan mensen die klagen en klagen en er niets (te weinig) aan doen. Blijkbaar wil je dan niet graag genoeg.

MAAR in zo'n gesprek ben ik altijd netjes en voorzichtig en geef ik niet ongevraagd kritiek of commentaar maar afhankelijk van mijn relatie met de gesprekspartners leg ik mijn standpunt/ visie wel uit. In een topic oid voel ik echt niet de behoefte om dit onderwerp aan te snijden. Behalve hier dan ;-)

Heel erg eens! Ik kan het echt niet uitstaan als met name voorheen op het schoolplein, mensen klagen en dan tegen mij zeggen 'dat ik zo'n geluk heb en geen aanleg heb...' Dat ik daar dan wel in mijn sportkleding stond en al op de sportschool had gestaan, vergaten ze dan voor het gemak even. Mijn hele familie is te zwaar, mijn zus weegt 106 kilo bijvoorbeeld. Ik heb me na 12 kilo afgevallen te zijn voordat ik kinderen kreeg voorgenomen om het NOOIT zo ver te laten komen. Ik eet dus gezond en beweeg veel, heel veel. Het is dus in de meeste gevallen gewoon echt een keuze.

CoonArt: meen je dat nu serieus?? Als je gewoon te zwaar bent voor de paarden, is het het uit oogpunt van dierenwelzijn toch juist heel goed dat ze daar een limit aanstellen? Hoezo zouden ze je dan een proefles aanbieden? Het lijkt me een goede motivatie om als je echt graag wilt paardrijden, dus iets aan het overgewicht te doen. Zo te zien ben je daar mee bezig, hartstikke goed!

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:07

Gewicht blijft iets moeilijk. Ik had vroeger ook het geluk dat ik mocht eten wat ik wou en er kwam niets bij. Jammer genoeg is die periode ook gepasseerd en was ik toch best wel wat aangekomen waar ik mijzelf eigenlijk niet meer goed bij voelde.

Op zich was het eigenlijk nog niet echt een heel groot probleem en had ik nog geen echt overgewicht maar ik voelde mijzelf er niet meer goed bij. En toch heeft mij dat serieus moeite, inspanning en discipline gekost om effectief de stap te zetten om er iets aan te doen en het dan ook vol te houden! Ik eet heel graag en geniet ook echt van mijn eten. Ik probeer nu algemeen gewoon gezond te eten, kleinere porties en veel te bewegen. De lekkere dingen (en ook vaak ongezond) probeer ik te beperken maar ik ontzeg mij niet alles, dat zou ik niet volhouden.

Ondertussen ben ik ook weer een heel aantal kilo's kwijt maar het blijft wel aandacht hebben voor wat en hoeveel je eet en voldoende beweging. Het duurt namelijk ook even voor je echt resultaat begint te zien en dat maakt het nog eens zo moeilijk om vol te houden. Maar zoals velen hier zeggen, we verwachten dat onze paarden in conditie staan en sporten, dan moet dat voor mezelf ook tellen. Ik voel mij nu terug beter in mijn vel en ik heb ook een veel betere conditie. Dat merk ik ook gewoon heel duidelijk met het rijden dat dat een pak fijner en beter gaat! En natuurlijk ook heel fijn om weer gewoon in mijn kleren van vroeger te passen :D

Het kost je veel werk en discipline om die kilo's kwijt te spelen. En dan moet je er gewoon volledig zelf achter staan dat je dat echt wil, anders lukt het volgens mij niet. Het is wel fijn als mensen dicht bij je, ook helpen. Mijn vriend is ook gewoon gezonder gaan eten, wij haalden geen chips of frisdrank meer in huis bijvoorbeeld. Als je het niet hebt, kan je er ook niet aan zitten :) Opmerkingen over 'zou je dat wel eten?' e.d. dat helpt niet echt. Zeker als je dan eens 1x 'mag' zondigen, dan wil je daar ook echt van genieten dan moet het gewoon de moeite zijn om te zondigen. Jammer als anderen daar zonder de rest van je verhaal te kennen, daar een oordeel over vellen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:08

plutolover schreef:
oomens schreef:

sorry wat een respectloze opmerking is dit zeg bah. Wat geeft een wildvreemde of uberhaupt iemand het recht om dat tegen een forse iemand te zeggen??

Ik heb mij niet uitgelaten over de vraag of de opmerking op zijn plaats was, en ook niet of het aan degene die hem maakte was om hem te maken. Ik constateerde alleen dat de opmerking, wat we daar persoonlijk ook van vinden, wel effect had.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:12

Wat ik dan weer heel interessant vind is, waarom men zich zo aangevallen voelt door deze conclusie.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:14

CoonArt schreef:
SusanH schreef:

;(

Gelukkig dat er maneges zijn die het welzijn van hun paarden voorop stellen. En daar kun je dan heel boos of verdrietig over zijn maar je bent gewoon te zwaar voor hun paarden. Klaar. Ik schrik eigenlijk vooral van jouw reactie, de ontkenning van wat jouw gewicht doet met een paardenrug.

Onali

Re: Waarom is gewicht zo'n issue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:21

KimD het heeft helemaal NIETS te maken met trots opzij te zetten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:24

Natuurlijk heel jammer als een manege je afwijst maar als ze geen paarden hebben die dat volgens hen aan kunnen is het alleen maar goed dat ze daar eerlijk in zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:25

Waarmee dan wel?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:26

Onali schreef:
KimD het heeft helemaal NIETS te maken met trots opzij te zetten.

Matter of speaking. Twee vriendinnen hebben een maagverkleining gehad, zij vonden dat gevoel het meest passen in wat zij ervaarde.

Zichzelf niet meer voorliegen, niet meer ontkennen, niet meer 'Ja maar'.

Zij beide ervaarde het als een soort trots die ze aan de kant moesten schuiven.

Het gevoel is voor iedereen ander waarschijnlijk.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:30

OK, dan ben ik de uitzondering denk ik..... Ik heb overgewicht. Ja. Ik ben te dik. Als in te zwaar. Als in Er moet 10 kilo af.
Ja, dat mag gezegd worden. En ja, daar mag iedereen van vinden wat hij of zij wil vinden. Want weet je, het is gewoon zo. Ik ben geen licht poppetje. Dingen benoemen zoals ze zijn, dat vinden mensen moeilijk. Moeilijk om te zeggen, moeilijk om te horen. Dus tja.... als ik te dik ben (en dat ben ik dus) kan je dat wel "mollig" of "vol" of "tijdelijk niet zo geschikt voor de pony van mijn dochter" noemen. Of je kan het "te dik" noemen. Ik geef de voorkeur aan dat laatste. Lekker duidelijk.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:31

Lang getwijfeld of ik hier wel zou gaan reageren, maar daar komt ie dan.
Waarom voelt iemand met een minder ideaal gewicht zich aangevallen als daar iets van gezegt wordt.
1 - natuurlijk gaat elk pondje door het mondje, maar mensen met een minder ideaal gewicht hebben vaak hier al wat aan proberen te doen. Door extreme inspanningen wordt het gewicht dan wat idealer. Om dit vol te houden moet de boog dan voortaan altijd gespannen staan. Laat je die boog even los, zie je dit onmiddellijk in grote stappen in je gewicht, en altijd in negatieve zin. voorbeeld, 5 kilo afvallen, 7 kilo aankomen. Doe dit vaak genoeg en je weegt veel te veel.
2- Als je als dikkertje even het ijsje van je dochtertje vasthoud omdat die even naar het toilet moet, roepen willekeurige voorbijgangers naar je dat je je dikke kop zo wel zult houden. Hetzelfde gaat op als de te dunne mens een blaadje sla eet.
3- er wordt in media niets anders vertoont als ideale gewichten, voorbeeldPrinces Diana was te dun, gevolg een hele pers over zicht heen, onze kroonprinses is niet zo mager en krijgt, jawel hoor, ook hiervan berichten te lezen in krant en ziet er berichten van op het nieuws.

De grootste reden waarom ik me aangevallen voel , je wordt overal afgespiegeld als ...niet goed genoeg.

sommige mensen vinden je vies, lelijk, dom. Je wordt benoemd als, die dikke, of men spreekt zelfs over" hele vette( zie 1e pagina van dit topic). Mensen om je heen vinden zich allemaal beter, zij hebben namelijk geen over of onder gewicht. Zij kunnen het wel, jij niet, je bent dus ook nog een loser. Oh en je hebt geen doorzettingsvermogen en sommige zijn er zelfs van overtuigd dat je dik bent en dus stinkt.

Dit wordt je te pas en te onpas vertelt door willekeurige mensen die je niet eens kent.
Hoe dit gewicht heeft kunnen afdwalen wordt slechts door een enkeling op een eerlijke manier gevraagd. Degene met het minder ideale gewicht is er echter vaak al zo vaak op aangevallen dat deze gelijk in de verdediging schiet.

Moet je met overgewicht nog op een paard stappen ? Daar ging dit topic geloof ik niet over, daar zijn al genoeg andere topics over.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:32

Zelf denkt ik dat een ieder gelukkig moet zijn met hoe die is. Gewicht zou niet uit mogen maken. Toch is er in onze westerse wereld een duidelijk beeld over wat goed is en wat niet. Het begint al op basisscholen. De schoolarts begint al jonge kinderen in het vakje te zwaar te plaatsen en laat de kinderen meteen weten dat dit dan slecht is.

Zelf heb ik een eetstoornis en telt het gewicht voor mij heel sterk ( voor mij persoonlijk, mijn lichaam )
Het gewicht van anderen maakt mij helemaal niets uit. Wat mij dan wel uit maakt is als je mens of dier er last van laat hebben. Zoals dus rijden met overgewicht. Dat vind ik niet oké. Er zijn gewoon dingen die je niet kunt doen met sommige lichamelijke dingen. Ik heb heel weinig kracht in mijn benen ( Door ongeluk ) niets aan te doen. Maar het zorgt dat ik sommige dingen niet (goed) kan. Ik denkt dat dit met overgewicht net zo is. Wel ben ik persoonlijk van mening dat als ik mijn pony goed aan het lopen wil hebben en goed in haar lijf. Dat ik dat zelf ook moet zijn.

Buiten het sporten heb ik echt geen oordeel over mensen met over of ondergewicht. Ik weet hoe moeilijk de strijd met gewicht kan zijn, op wat voor manier dan ook.

Niemand heeft naar mijn mening ook het recht om iemand aan te spreken over zijn persoonlijk dingen. Het gaat de ander niets aan en je laat ieder inzien waarde. Ookal heeft de ander persoon een heel andere mening. Dat kan en mag!

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:36

oomens schreef:
Puppetje schreef:
...Het plezier van een keer een ijsje eten was weg kan ik je vertellen.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het juist averechts werkt: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10. ... 891/pdf%20

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:51

Maar weet je wat ook niet helpt... dat je dan eindelijk op de sportschool staat je hebt je angst overwonnen. En dan krijg je vieze blikken en word je nog net niet uitgelachen. Dus je doet super erg je best en wilt heel graag. En nog steeds word je afgekeurd. Het werkt ook 2 kanten op jij weet niet wat voor moeite die persoon doet. 1x in de maand beloon ik mezelf met een ijsje/frietje/kroket/macdonalds of iets anders slechts. De hele maand heb je gegeten volgens het plan van de diëtist en dan maakt iemand een banketstaaf opmerking. Nou die had van mij dat ijsje in zijn smoel gekregen. Houd gewoon je mond zonder dat je weet wat voor moeite een andere persoon doet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:58

Lau schreef:
Maar weet je wat ook niet helpt... dat je dan eindelijk op de sportschool staat je hebt je angst overwonnen. En dan krijg je vieze blikken en word je nog net niet uitgelachen. Dus je doet super erg je best en wilt heel graag. En nog steeds word je afgekeurd. Het werkt ook 2 kanten op jij weet niet wat voor moeite die persoon doet. 1x in de maand beloon ik mezelf met een ijsje/frietje/kroket/macdonalds of iets anders slechts. De hele maand heb je gegeten volgens het plan van de diëtist en dan maakt iemand een banketstaaf opmerking. Nou die had van mij dat ijsje in zijn smoel gekregen. Houd gewoon je mond zonder dat je weet wat voor moeite een andere persoon doet.

Krijg je echt vieze blikken en denk je dat je word uitgelachen? Of is dat ook echt zo..
Als ik namelijk in de sportschool sta, en ik ben aan het sporten en zie iemand binnenkomen, ben ik direct afgeleid namelijk en kijk ik wie er binnenkomt.. Er zijn mensen die een smerig gezicht trekken tijdens inspanning. Dus bij wie of waar ligt het probleem? Bij je eigen interpretatie of bij een ander waarvan je DENKT dat die jou vies of smerig aankijken of uitlachen. En als het wel zo is heb je toch een mond om er iets van te zeggen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 09:59

Lau schreef:

Dat vind ik ook echt schandalig. Net zoals mensen die dan de stap maken en beginnen met hardlopen. Wat ik dan soms hoor, echt ernstig.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:02

CharmingS schreef:
Lau schreef:

Krijg je echt vieze blikken en denk je dat je word uitgelachen? Of is dat ook echt zo..
Als ik namelijk in de sportschool sta, en ik ben aan het sporten en zie iemand binnenkomen, ben ik direct afgeleid namelijk en kijk ik wie er binnenkomt.. Er zijn mensen die een smerig gezicht trekken tijdens inspanning. Dus bij wie of waar ligt het probleem? Bij je eigen interpretatie of bij een ander waarvan je DENKT dat die jou vies of smerig aankijken of uitlachen. En als het wel zo is heb je toch een mond om er iets van te zeggen?

Oh mij hebben ze het ook maar 1x geflikt. Ik ben het type als je wat verkeerd zegt krijg je dat echt wel te horen. Maar ze staan dan bijv in een groepje en tikken elkaar aan en wijzen dan naar je. Ik zeg er dan wel wat van, maar bijv mijn schoonzus niet en die heeft dus ook daarom een maagverkleining laten doen. Dan hoeft ze letterlijk haar woorden niet perse naar de sportschool.
Mijn punt is gewoon dat mensen je altijd veroordelen zelfs als je eraan werkt. Terwijl je iemand ook kan stimuleren, maar nee ze moeten altijd iemand naar beneden halen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 10:03

Sws als iemand zijn best doet te beginnen met sporten snap ik niet waarom je dan rare blikken naar een ander gooit. In een sportschool kom je toch voor jezelf?