Jolien87 schreef:"Toen ik je leerde kennen was je de meest positieve persoon die ik kende". En nu ben ik één hoopje ellende. Het kan niet zo zijn dat ik de ellende verkies boven het geluk en optimisme maar voor mij is alles nu moeilijk. En ik wil niet kiezen voor moeilijk.
Depressie is niet kiezen. Jij kiest niet voor moeilijk. Het is moeilijk. Je kiest er voor het gevecht daarmee aan te gaan. Maar jij kiest niet voor moeilijk, dat overkomt je!
Jolien87 schreef:Overigens valt het me op dat hier vaak het woord burn-out valt en ik merk dat ik dat woord ook met enige regelmaat gebruik maar het gaat hier in eerste instantie dus om een depressie.
Depressie en burn-out hebben wel veel raakvlakken met elkaar maar ze moeten op verschillende wijzen worden aangepakt.
Zo ging ik vorige week googlen op 'sporten met een burn-out' en 'sporten met een depressie' en in het eerste geval wordt het ten strengste afgeraden en in het tweede geval is sporten juist één van de betere methoden om een depressie tegen te gaan.
Ik snap wat je zegt hoor, alleen ik denk dat het niet zo simpel het een of het ander is. Even heel kort door de bocht gezegd: Ik denk dat bij jou allebei speelt. En dat maakt het misschien wel extra ingewikkeld. Ik ga natuurlijk af op wat jij schrijft, en ik ben geen therapeut oid dus daarom ook ik "denk" en presenteer ik het niet als feit. Maar als dat inderdaad zo is, kan 1 van de 2 negeren je uiteindelijk tegen werken.
Ik denk dat "sporten" op zich geen kwaad kan, ik denk alleen wel dat het goed is om "ontspannende" sport te kiezen. Al klinkt dat een beetje gek. Wandelen is daar een mooi voorbeeld van. Maar ik denk dat bijvoorbeeld ook iets als Yoga, of Tai Chi best geschikt zouden zijn. Ze zijn fysiek wel uitdagend, maar echt tot het gaatje is het ook niet. Uiteindelijk draaien beiden om balans en rust. Concentratie. In contact komen met je lichaam. Rust vinden in je zelf. Zoiets lijkt me voor jou op dit moment heel erg geschikt. Jou grootste probleem is denk ik op dit moment dat je hebt afgeleerd naar je lichaam te luisteren. Dit soort activiteiten kunnen je er echt bij helpen om er juist weer mee in contact te komen. Kwa doorslaan, zou je met jezelf kunnen afspreken op welk vast tijdstip je gaat, en alleen dat klasje mag doen en daarna naar huis moet. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om waar je jezelf het fijnste bij voelt
! Dat is het allerbelangrijkste.
Fijn dat het bezoek aan de school je goed heeft gedaan! Vandaag even extra lief voor jezelf, om het te verwerken.