Ervaring bovenarm breuk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslagJarig

Re: Ervaring bovenarm breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 15:18

Ik heb trouwend volgende week maandag weer controle.
Opzich kan ik zo goed als alles maar heb nog wel aardig last.
Ook ben ik wel benieuwd of het bot inmiddels echt tesamen gegroeid is.
Tijdens het paardrijden kan ik teugeldruk bijvoorbeeld absoluut niet verdragen. En mijn elleboog doet flink pijn.

Maar vergeleke met het begin mag ik niet zeuren. Het is misschien 10% qua pijn of ongemak dus tsja daar valt mee te leven

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 15:42

Morganlefay schreef:
En hou je braaf aan de pijnmedicatie. Zenuwen doen er even over om weer alles door te geven.

daar ging de apotheek gister al moeilijk over doen....3x500mg naproxen overschrijdt de maximale dosering, hij moest het overleggen met de apotheker.... Sta ik daar gewoon te janken.... Krijg het natuurlijk echt wel met een duidelijke reden en slaap al nachten beroerd.....

Huisarts belde gister, was zeer onder de indruk van mijn verhaal. Vroeg heel lief hoe het qua slapen ging en of ik geen nachtmerries had enzo. Heeft temazepam voorgeschreven, zodat ik dat kan slikken. Wel fijn om het in huis te hebben en uiteindelijk vannacht toch maar genomen toen ik weer na anderhalf uur slapen wakker werd en dacht minstens halverwege de nacht te zijn...... heeft iets geholpen, maar nog niet magisch....

Ben benieuwd naar je controle hagelslag!

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 16:33

Och meid, das echt flink rot als ze "moeilijk" gaan doen ivm pijnstilling.
Je bent dat zo hard nodig in het begin.
Ik heb de eerste 2 weken ook zo veel te veel genomen. Het was echt niet te doen.
Nachts hielp het mij om mijn arm met kussens "vast" te leggen zodat hij nergens heen kon.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:41

Het is draaglijk met 4x1000mg paracetamol en 3x500mg naproxen. Probeer de oxynorm te laten liggen (vorige week laatste de nacht na de operatie).

Zo, fysio sessie net was pittig, maar hij was niet ontevreden! Nu nog even op de bank, vanavond pony's knuffelen.....

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 17:01

De oxynorm ken ik niet.
Ik had de eerste week in het ziekenhuis tilidin(morfine) 2x per dag en 3x ibbuprofen 800.
Na een week de morfine laten liggen en overgegaan op 4-5 x per dag ibbu 800. Heul slecht maar tsja.
Ik verdraag helaas niet veel.
Ik heb wel maagbeschermers erbij gekregen. En zo snel als het kon qua pijn direct minder genomen.

Waarschijnlijk voelde het op een rare manier heerlijk om bij de fysio je arm te bewegen/laten bewegen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:17

Danseresje schreef:
Het is draaglijk met 4x1000mg paracetamol en 3x500mg naproxen. Probeer de oxynorm te laten liggen (vorige week laatste de nacht na de operatie).

Zo, fysio sessie net was pittig, maar hij was niet ontevreden! Nu nog even op de bank, vanavond pony's knuffelen.....

Even een apothekersassistente. Vaak krijg je als je boven de maximale dosering gaat niet een betere werking maar wel meer last van de bijwerkingen. Paar dagen 3x 500mg naproxen kan wel maar te lang zou ik zeker niet aanraden omdat de bijwerkingen vaak dan alleen maar meer worden.
Als je het in principe niet redt op 4x1000mg paracetamol en 2x 500mg naproxen wat prima kan na zo breuk. Betekend het dus dat je er iets bij moet hebben. Pijnstilling wordt zo opgebouwd paracetamol in maximale doses---> nog pijn nsaid erbij ---> nog pijn opiaat achtige pijnstiller erbij. Waarom wil je de oxynorm niet nemen? als je daar klachten van krijgt gewoon overleg met arts ze kunnen ook een ander opiaat achtig iets voorschrijven (tramadol, morfine, palexia) evt als je wel tegen de oxynorm kan dan de arts om langwerkende oxycodon vragen die werkt 12 uur dus constante spiegel.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 09:58

Ik snap het genja! Doe het ook niet voor mijn lol en het is nu een weekje. Pijn is onder controle, maar merk wel dat ik naar het volgende medicatie moment uitkijk zeg maar, want dan gaat de pijn opbouwen en zeuren. Ik vind mij pijn echter niet heftig genoeg voor oxynorm..... Vorige week in het ziekenhuis wel. Maar nu wil ik de oxynorm voorkomen in te nemen. Word er ook suf van en ben toch maar alleen thuis en moet dus mezelf ook veelal zelf zien te redden.....
Vandaag nog een keer aankijken hoe het gaat en dan misschien morgen wat naproxen halveren (volgens apotheek is 2,5 tablet van 500mg de maximum).

En de opbouw ken ik inderdaad als verpleegkundige ook. Paracetamol, nsaid, opiaat achtige en de afbouw gaat ook weer terug. Dus eerst opiaat achtige eraf, dan nsaid, dan paracetamol.
Helaas weet ik als Endoscopie verpleegkundige ook de gevolgen van teveel, te lang en verkeerd nsaid gebruik.... Heb voldoende zweren gezien in het maagdarmkanaal. Iedereen heeft het altijd over de maag, maar kan ook zweren geven in dunne en dikke darm.....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 20:45

Zo dan..... Zit/lig gewoon rustig op de bank, krijg ik ineens steken in mijn bovenarm..... Ze komen en gaan, voelt heel naar! Iemand die dit herkent?

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 20:59

Zo erg dat je door de grond gaat?
Jup herkenbaar. Echt helse pijnsteken.
Iets met bot wat tesamen groeit/heelt.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:04

Ja, helse steken, vanuit het niets. Ze komen en gaan.....

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 21:46

Vandaag veel of weinig gedaan?
Ik kreeg zulke steken vaak als mijn arm rust kreeg nadat ik bij de fysio geweest was.
Maar ook gewoon omdat het kan.
Helaas meer als je arm rust gunnen kan je op dit moment niet. En die pijn is echt niet fijn.
Ik geloof zo uit het hoofd dat ik de eerst 2-3 weken daar "vaak" last vN had rn daarna voornamelijk als ik te ver gegaan was qua beweging

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 21:54

Omdat ik gister beetje over mijn grenzen was gegaan, vandaag heel rustig aan gedaan.... Lag ook gewoon rustig op de bank toen het gebeurde.
Nu wel weg getrokken, maar heb het gevoel alsof er nog een strakke band om mijn arm zit op die plek..... Over uurtje pijnstilling en naar bed....

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 05:20

Dan zit er niks anders op als rustig aan te doen.
Het hoort welniets bij het heelproces maar als je teveel gedaan hebt is de pijn erger

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 14:36

De arts is opzich tevreden. Bewegelijkheid is top.
Maar 100% geheeld is het nog niet.
Verklaard dus ook de pijn die ik nog wel eens heb.
Over 3 maanden weer een controle
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:47

Overwegend positief dus!
Nu hopen dat het de komende tijd helemaal heelt!

Hier gaat het redelijk.... Vannacht pas om vier uur voor het eerst wakker. Mijn eerste wandelrondjes gelopen (2,5km en daarna best kapot gister..... Drie weken terug liep ik fluitend 25km).
Wond ziet er goed uit. Fysio ging best redelijk vandaag, alleen af en toe liep het vast in mijn schouder ..... Weet niet of dat dat losse fragmentje is.....

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 12:15

Redelijk nieuws.
Alleen had ik gehoopt dat het wat beter geheeld was al. Maar ik moet nog meer geduld hebben _-:(

Fijn dat je hebt kunnen wandelen. Dat is zeer goed voor de bloedsomloop.
Over een tijdje kun je wel wat meer zonder problemen. Het heelproces rooft flink veel energie.
Hoe staat het qua pijn nu ervoor?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:09

hagelslag schreef:
Redelijk nieuws.
Alleen had ik gehoopt dat het wat beter geheeld was al. Maar ik moet nog meer geduld hebben _-:(

Fijn dat je hebt kunnen wandelen. Dat is zeer goed voor de bloedsomloop.
Over een tijdje kun je wel wat meer zonder problemen. Het heelproces rooft flink veel energie.
Hoe staat het qua pijn nu ervoor?

geduld..... Daar heb ik ook wat moeite mee, haha!
Vandaag is het twee weken geleden dat ik geopereerd ben.... Voorlopig nog wel ff te gaan dus....

Vandaag al weer 4,2km gelopen. Moest naar de apotheek en heb dat met een omweg en alternatieve route gedaan. Ben niet zo kapot als van de week, dus gaat steeds iets beter *\o/*!

Heb al een heel lijstje vragen voor de chirurg maandag.... Ben benieuwd of er nu ook foto gemaakt wordt.

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 17:59

Kijk aan, over 4 weken kun je alweer een fatsoenlijk rondje lopen.

En ja geduld en rustig aan doen.... Lukt ook aardig, not

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:11

Als ik zo random lees omtrent gebroken botjes dan hebben we allemaal een ding gemeen, iets met geduld }>

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 18:14

M'n moeder is gister geopereerd aan een bovenarm breuk

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 19:09

hagelslag schreef:

een fatsoenlijk rondje... Tegen die tijd wil ik al weer twee dagen 20/25 kunnen lopen :')! We gaan wel zien of dat lukt :+

Morganlefay schreef:
Als ik zo random lees omtrent gebroken botjes dan hebben we allemaal een ding gemeen, iets met geduld }>

hahaha!
Wat ik vooral ook lastig vind.... Twee weken geleden deed ik alles zelf en deed ook veel...... Nu ben je met heel veel dingen afhankelijk en ben ik beetje aan huis gekluisterd..... Dat helpt dan ook niet mee voor dat geduld. In mijn hoofd kan ik alles nou zeg maar....

purny schreef:

wat heeft ze gedaan dat ze hem gebroken heeft? Sterkte iig ook voor je moeder!

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 19:41

Geduld :wave: :wave: :wave:

Hahaha ehm ja _O-
Maar inderdaad, normaal ben ik ook erg onafhankelijk en dan ineens gewoon echt niks zelf fatsoenlijk kunnen. Je gaat gewoon dood.
Ik ben ook vaak genoeg geflipt ondat iets niet lukt wat normaal wel kon.

@purny, is de operatie goed gegaan?
En zeg je moeder maar dat ze geduld moet hebben _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 21:18

Danseresje schreef:
hagelslag schreef:

een fatsoenlijk rondje... Tegen die tijd wil ik al weer twee dagen 20/25 kunnen lopen :')! We gaan wel zien of dat lukt :+

Morganlefay schreef:

hahaha!
Wat ik vooral ook lastig vind.... Twee weken geleden deed ik alles zelf en deed ook veel...... Nu ben je met heel veel dingen afhankelijk en ben ik beetje aan huis gekluisterd..... Dat helpt dan ook niet mee voor dat geduld. In mijn hoofd kan ik alles nou zeg maar....

purny schreef:

wat heeft ze gedaan dat ze hem gebroken heeft? Sterkte iig ook voor je moeder!

Onderuit gegaan met de scooter. Dank je wel.
@Danseresje: operatie is goed gegaan. Ze heeft nu ook een pin in de bovenarm met een plaat.
Zal het doorgeven van de week

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:52

Dat kapot zijn kan ook van de narcose komen die weer je lijf uit moet.
Volgens mij reed ik met 2 week alweer auto. Geduld had ik niet en pijn ook niet. Nu na 5 jaar nooit ergens last van. En til dagelijks zakken van 25 kilo en jerrycans van 25 liter. Zelfs vaten van 60 liter krijg ik mijn bus in.

@ danseresje: ik weet niet wanneer je weer terug moet, maar pas met een week of 6 kan je pas wat botaanmaak zien op de foto.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:56

Vajramani schreef:
Dat kapot zijn kan ook van de narcose komen die weer je lijf uit moet.
Volgens mij reed ik met 2 week alweer auto. Geduld had ik niet en pijn ook niet. Nu na 5 jaar nooit ergens last van. En til dagelijks zakken van 25 kilo en jerrycans van 25 liter. Zelfs vaten van 60 liter krijg ik mijn bus in.

ik mag zes weken niet rijden.... Schijnt standaard zo te zijn verzekeringstechnisch..... Bovenburen moet ik nog niet aan auto rijden denken..... Dat zou nog niet eens gaan lukken!

Fysio is gelukkig heel tevreden. Passief komt mijn arm met doorbewegen op 90 graden!
Ben benieuwd naar controle maandag!

Wel goed te horen dat jij nu gewoon alles kan tillen!