Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:50

gohya schreef:
Quote:Als je gevaccineerd bent ben je toch beschermd dus hoef je je toch niet druk te maken om nog ziektes op te lopen!

Dat schijnt dus niet zo te zijn. Mijn dochter heeft alle entingen gehad toen ze jong was [behalve de K van de DKTP] en ze kreeg op 27 jarige leeftijd de Waterpokken. Waarschijnlijk besmet door iemand uit de omgeving. Je bent dus niet beschermd tegen ziekte's blijkt nu.
Maar ook ik heb de kinderziekte's gehad terwijl ik wel volledig geent was.
je kan dus wel degelijk een ziekte krijgen,alleen in mindere mate als je geent bent.

Waterpokken zit niet in het vaccinatieprogramma?

En het is algemeen bekend dat als ze al bescherming bieden ze niet voor 100% werken.

gohyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:56

Quote:Waterpokken zit niet in het vaccinatieprogramma?
Oeps ja dat is waar. :o :o?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 10:59

gohya schreef:
Quote:Waterpokken zit niet in het vaccinatieprogramma?
Oeps ja dat is waar. :o :o?

Geeft niet :))
Die wordt er wss wel bijgevoegd namelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:00

Voor de levensgevaarlijke ziekte waterpokken ja :P

Ook daar kan je dood aan gaan immers dus het is zó onverantwoord om daar niet tegen te vaccineren!
Onbegrijpelijk dat we dat hier in NL nog niet doen want als ik het me goed herinner is dat vaccin er al langer dan 10 jaar...

[edit] voor de grap even gezocht op Varicella en de website van het CDC (zeg maar het Amerikaanse RIVM) bekeken:

Daar staat over het Varicella / Chicken Pocks / Waterpokken vaccin: https://www.cdc.gov/vaccinesafety/vacci ... ccine.html

Citaat:
Serious side effects after the chickenpox vaccine are extremely rare. The few that have been reported after vaccination include severe rash, infections of the lungs or liver, meningitis, seizures, pneumonia, or general severe infection with the virus strain from the vaccine.

Nou nee bedankt, ik riskeer wel gewoon de waterpokken als je het niet erg vind :oo

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 11:33

henny_w schreef:
Qerty schreef:
Ik vind het inderdaad een heel mooi voorbeeld hoe anti-vacci's de publieke opinie proberen te beinvloeden. Iets neerpleuren wat mooi in je plaatje past en niet de moeite nemen kritisch te kijken naar de context, wachten totdat het zo vaak wordt overgenomen dat je kunt zeggen; zie je wel dat het klopt, (iemand als) Orwell zegt het ook.

En dat doen de pro-vacci's niet? De publieke opinie proberen te beïnvloeden?
Ik vind dat de anti-vacci's veel kritischer kijken en lezen dan de pro-vacci's die braaf oplepelen wat de Farmaceutische industrie ze voorschotelt.

Een klein voorbeeld van een eerlijke opmerking van Prof. J. van der Noordaa in een Zembla documentaire

" ...In een documentaire van Zembla ‘Het omstreden kankervaccin’ (19-10-2008) onderzoeken journalisten de duistere gang van zaken betreffende de opname van het HPV-vaccin in het Rijksvaccinatieprogramma. [3] Een reporter stelt de volgende vraag (niet schrikken van het antwoord):

‘Hoe kun je er zeker van zijn dat de industrie een eerlijk antwoord geeft?’ Antwoord Professor J. van der Noordaa (lid van de Gezondheidsraad): ‘Dat kun je niet. Dat moet je dan maar hopen. We hebben de mensen bevraagd en aangenomen dat wat ze zeggen waar is.’

Dat is dus net zoiets als een 2e hands auto kopen waarbij de garagehouder zegt, hij is echt in orde, Je kunt me volledig vertrouwen. Daarom is garantie ook niet nodig.

Ik vind het wel humor dat de pro's zo bang lijken te zijn voor anti's. De anti's zouden bang moeten zijn voor de gevolgen dat ze niet vaccineren maar het lijkt steeds weer omgekeerd.
Waarom? Als je gevaccineerd bent ben je toch beschermd dus hoef je je toch niet druk te maken om nog ziektes op te lopen!

In onderstaand best wel lange column staat mega veel info waarom vaccineren zinloos is volgens Mr. Drs. Jaap Rameijer.
https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ga ... -mogelijk/

In weze heeft van de Noordaa natuurlijk gelijk, je kan mensen vragen stellen en uiteindelijk zal je aan moeten nemen dat wat zij zeggen waar is. De mensen aan wie je de vragen stelt zoek je uit op hun expertise en op basis van jouw interpretatie van hun expertise geloof je hen of geloof je hen niet.

In dit geval is dat ook zo. Eerst zet je van de Noordaa weg als 'niet schrikken van het antwoord' om daarna een link te plaatsen naar een artikel van een andere 'expert'. Een artikel wat bol staat van de stemmingmakerij ('Waarom besteedt het ministerie niet meer aandacht aan veel schrijnender gevallen') en drogredenen ('Daar aandacht aan besteden zet veel meer zoden aan de dijk dan het dwangmatig opleggen van vaccinaties', waarin daar verwijst naar 'huiselijk geweld, pedofilie, verkeersongelukken, ernstige ziekten als kanker en leukemie, slechte voeding, slechte eetgewoonten, luchtvervuiling, weinig sport en de gevaren van elektromagnetische straling om nog maar te zwijgen van alcohol- en drugs verslavingen').
Dit artikel is een blog; iemands mening! (zeker omdat ik de onderbouwde verwijzingen naar wetenschappelijke onderzoeken/artikelen mis).

Waarom vind jij dat we moeten schrikken van het antwoord van van de Noordaa, als jij vervolgens precise hetzelfde doet; ervan uitgaan dat iemand die iets zegt de waarheid spreekt.

germie

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 17:52

Ik zou als ik kinderen zou hebben ze gewoon laten inenten, maar niet voor hpv. Over dat vaccin hoor je te veel nare verhalen.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:44

pmarena schreef:
Voor de levensgevaarlijke ziekte waterpokken ja :P

Ook daar kan je dood aan gaan immers dus het is zó onverantwoord om daar niet tegen te vaccineren!
Onbegrijpelijk dat we dat hier in NL nog niet doen want als ik het me goed herinner is dat vaccin er al langer dan 10 jaar...

[edit] voor de grap even gezocht op Varicella en de website van het CDC (zeg maar het Amerikaanse RIVM) bekeken:

Daar staat over het Varicella / Chicken Pocks / Waterpokken vaccin: https://www.cdc.gov/vaccinesafety/vacci ... ccine.html

Citaat:
Serious side effects after the chickenpox vaccine are extremely rare. The few that have been reported after vaccination include severe rash, infections of the lungs or liver, meningitis, seizures, pneumonia, or general severe infection with the virus strain from the vaccine.

Nou nee bedankt, ik riskeer wel gewoon de waterpokken als je het niet erg vind :oo

Mijn kind is bijna doodgegaan aan de waterpokken.........
Doe er maar lekker lollig over.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:00

Dat is dan eerder uitzondering dan regel. Oa waterpokken kan je prima doormaken als kind zijnde. Tenzij er andere factoren in hef spel zijn dan zou dat misschien anders kunnen liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:03

Dat is knap balen :(:) Hopelijk wel weer helemaal opgeknapt?

Maar het is wel extreme pech natuurlijk en het is niet voor niets dat we er met zijn allen over het algemeen niet zo van onder de indruk zijn en kinderen er gewoon mee naar school laten gaan als ze de normale variant hebben die niet zo enorm spannend is.

Er mag ook best wat meer benadrukt worden dat je bvb. bij waterpokken ook geen Ibuprofen e.d. medicatie gaat geven die de kans op problemen vergroot.

Maar wel schrikken zeg als het je overkomt dat jouw kind net die ene is die er veel meer last van heeft dan normaal. Dat gun je niemand, niet door ziektes maar ook niet door ingrepen die deze juist zouden moeten voorkomen :(:)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:10

Ibuprofen mag helemaal niet aan kinderen gegeven worden(anders dan op doktersrecept)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:12

Denk dat pmarena bedoeld nurofen.

Maar sowieso is PCM vaker geen goed idee dan wel. Ook voor de koortsstuipen enzo.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:15

quera schreef:
Dat is dan eerder uitzondering dan regel. Oa waterpokken kan je prima doormaken als kind zijnde. Tenzij er andere factoren in hef spel zijn dan zou dat misschien anders kunnen liggen.

Kán je prima doormaken ja, maar het Kán ook heel erg mis gaan, daar hoeven geen andere factoren bij in het spel te zijn (daarmee insinueer je een beetje dat het aan de situatie/ouder/kind heeft gelegen en dat komt niet zo prettig over).

quera schreef:

Maar sowieso is PCM vaker geen goed idee dan wel. Ook voor de koortsstuipen enzo.

Ik begrijp dat jij medisch geschoold bent?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:17

Polly schreef:
quera schreef:

Kán je prima doormaken ja, maar het Kán ook heel erg mis gaan, daar hoeven geen andere factoren bij in het spel te zijn (daarmee insinueer je een beetje dat het aan de situatie/ouder/kind heeft gelegen en dat komt niet zo prettig over).

quera schreef:

Ik begrijp dat jij medisch geschoold bent?

Ik werk in de zorg :j

Ik bedoel er mee te zeggen dat er iets met het kind kan zijn waardoor het doorkomen van de ziekte moeilijker/gevaarlijker is. Zoals bepaalde ziektes bijvoorbeeld. Ik bedoel niet dat het door de ouders komt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:21

quera schreef:

Nurofen is hetzelfde. Dat is gewoon ibuprofen.

Paracetamol gaf ik juist als de koorts opliep.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:23

En dat alles hoeft niet he. Het kan ook gewoon een kerngezond kind zijn. Dat is dan ‘ de pech’ maar over het algemeen kan een kindje prima de waterpokken doormaken.

En zo is het ook met inentingen. Een kind kan dat vaak prima doormaken. Maar een gedeelte niet en kan te maken met zgn vaccinatieschade.

Een ouder moet dus kiezen tussen ziektes eventueel door laten lopen met kans op complicaties en vaccineren met kans op complicaties. Het zijn dus geen 2 goede of slechte keuzes.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:24

NatasjavE schreef:
quera schreef:

Nurofen is hetzelfde. Dat is gewoon ibuprofen.

Paracetamol gaf ik juist als de koorts opliep.

Nurofen is gewoon beschikbaar hoor.

Pcm is alleen ‘veilig’ als je een spiegel opbouwt. Anders is het risico op koortsstuipen juist vergroot.

lieflampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:25

Met mijn kind was, en is niets aan de hand.
Kerngezond.
De waterpokken sloegen alleen naar binnen toe waardoor het ook net leek alsof hij hersenvliesontsteking had.

Ben stiekem toch wel blij dat ik jou dan niet in de zorg had :=
Juist door de PCM is hij er doorheen gekomen. Door een spiegel op te bouwen konden we zijn temperatuur lager krijgen en houden waardoor hij niet iedere 5 tot 10 minuten in een koortsstuip kwam.

Kind is nu inmiddels 5 en nog steeds kerngezond. En dat ondanks de vaccinaties :D :P

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:27

lieflampje schreef:
Met mijn kind was, en is niets aan de hand.
Kerngezond.
De waterpokken sloegen alleen naar binnen toe waardoor het ook net leek alsof hij hersenvliesontsteking had.

Ben stiekem toch wel blij dat ik jou dan niet in de zorg had :=
Juist door de PCM is hij er doorheen gekomen. Door een spiegel op te bouwen konden we zijn temperatuur lager krijgen en houden waardoor hij niet iedere 5 tot 10 minuten in een koortsstuip kwam.

Kind is nu inmiddels 5 en nog steeds kerngezond. En dat ondanks de vaccinaties :D :P

Daarom zeg ik ook dat er een spiegel opgebouwd moet worden ;)
Wat mensen vaak doen is 1 pcm geven en dan zakt de koorts. En dan denken mensen ooo geen koorts dus hoef niets te geven. Terwijl dan een stuip op de loer ligt.

En als je mij in de zorg krijgt dan heb je iets niet goed gedaan :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:32

quera schreef:
[Nurofen is gewoon beschikbaar hoor.

Pcm is alleen ‘veilig’ als je een spiegel opbouwt. Anders is het risico op koortsstuipen juist vergroot.

Zeg ik dat het niet beschikbaar is? sterker nog het is OTC.

Maar het mag niet bij kinderen. dat is wat ik zeg.

Hoe te handelen bij koort en pijn weet ik. :)

Ik ben ook medisch geschoold(doktersassistente MBO en AMK. Dat laatste is HBO+ niveau)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-08-18 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:33

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:37

quera schreef:
https://www.kruidvat.nl/nurofen-voor-ki ... e/p/766760

Ik bedoel dat het gewoon beschikbaar is overal. Dus niet op doktersrecept

Dat zei ik ook helemaal niet.

Het advies is om het niet aan kinderen te geven.

Tenziij de dokter zegt dat dat moet.

OTC betekend Over the counter...dus inderdaad zonder recept.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:39

Ik weet dat je dat niet moet geven. Maar hoeveel ouders lezen alleen op de verpakking. Vanaf 3 maanden. En geven het dus wel vrij makkelijk.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:42

Zullen we anders even niet meer off-topic gaan hierover? Heeft niets meer met het onderwerp te maken geloof ik.
En doe alsjeblieft geen uitspraken over of paracetamol wel of niet veilig is, straks denken mensen nog dat ze hun kind geen paracetamol kunnen geven.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:45

Tanya schreef:
Zullen we anders even niet meer off-topic gaan hierover? Heeft niets meer met het onderwerp te maken geloof ik.
En doe alsjeblieft geen uitspraken over of paracetamol wel of niet veilig is, straks denken mensen nog dat ze hun kind geen paracetamol kunnen geven.

Bijzonder dat dit je eerste bericht in dit topic is en zelf ook off-topic gaat. :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:46

quera schreef:
Ik weet dat je dat niet moet geven. Maar hoeveel ouders lezen alleen op de verpakking. Vanaf 3 maanden. En geven het dus wel vrij makkelijk.

Mooi.

Maar ik reageerde aanvankelijk op pnamera dat ze het geen goed idee vond om het bij waterpokken te geven.(wat dus klopt)

Ik gaf daarop aan dat je het helemaal niet aan kinderen moet geven.(dus ook niet bij andere ziektes of pijnen)

Waarop jij kwam met Nurofen(waarom snap ik nog niet want dat is een merknaam voor ibuprofen) Op de verpakking staat niet vanaf 3 maanden.

Bij jonge kinderen dus paracetamol(of finimal, of panadol etc) in een gepaste dosering.