Mensen met een eetstoornis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 10:38

Cayenne schreef:
Dat klinkt goed ES18! Hoe lang zit je daar nog?

MDH, wat is ARFID precies of heb ik daar overheen gelezen?
Ik hoop dat ze je kunnen helpen! :)

Ik zit nu in het vliegtuig terug naar NL en ben er dan 4 weken geweest.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mensen met een eetstoornis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-18 10:39

Fijn! Heb je er voor je gevoel ook iets aan gehad?
Wil je delen wat je hebt geleerd? :)

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:00

Cayenne schreef:
Fijn! Heb je er voor je gevoel ook iets aan gehad?
Wil je delen wat je hebt geleerd? :)

Ik kan de grote lijnen vertellen maar de details niet.
Ik heb er gigantisch veel aangehad. Met mijn ambulante therapie was ik nooit zover gekomen als nu.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 21:20

Wauw erg blij voor je!

Ik heb veel stress dus zit nu in de niet eten fase, voelt gewoon dat ik nu wel controle over iets heb.

Ambulante therapie heeft mij ook weinig geholpen, als de trauma's die ik heb kan ik nooit vertellen, bij de psycholoog komt het ook niet los

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 16:54

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik heb een vriendin op school die de laatste tijd een beetje aan het doorslaan. Het begon met zeggen gezonder te willen leven. En toen ging het naar opeens brood niet meer lusten en dus maar rijstwafels met avocado eten als lunch, en nu is het niets meer dan een bakje yoguhrt mee naar school en af en toe een stuk fruit, maar ondertussen wel de hele dag zeggen trek te hebben.
Daarnaast is haar vrije tijd gevult met bijbaantjes, school (hoge prestatie drang en spendeert veel tijd aan school) en anders met workouts. Al gaat ze er ooit niet fysiek aan onderdoor dan misschien wel mentaal?

Ze vindt zichzelf aan de zware kant, ze is hooguit ietsiepietsiebeetje steviger gebouwd, en wou 5 kg in 8 weken afvallen (‘eenmalig’). Daarnaast is ze bang dat ze tijdens een trip met school naar een warmer land opmerkingen zou krijgen over haar ‘dikke’ benen. ondanks dat sowieso nooit zou gaan gebeuren.

Verder weet ze precies hoeveel caloriëen in alles zit. En houdt dat haar best wel bezig.
Nu is het zo dat ze laatst eens ‘ongezond’ had gegeten (patat en later een keer gourmet) en dat ze er zo misselijk van werd dat ze moest overgeven.

Slaat dit niet een beetje door? Want voor je het weet kan ze niks meer eten zonder er misselijk van te worden en over te geven.

Ik wil haar niet bang maken of onnodig confronteren (met als gevolg dat ze niks meer zou vertellen), maar we (vriendengroep) maken ons wel een beetje zorgen, we willen het beste voor haar. Wat hebben jullie hierop te zeggen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 17:21

Deni11 schreef:
Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik heb een vriendin op school die de laatste tijd een beetje aan het doorslaan. Het begon met zeggen gezonder te willen leven. En toen ging het naar opeens brood niet meer lusten en dus maar rijstwafels met avocado eten als lunch, en nu is het niets meer dan een bakje yoguhrt mee naar school en af en toe een stuk fruit, maar ondertussen wel de hele dag zeggen trek te hebben.
Daarnaast is haar vrije tijd gevult met bijbaantjes, school (hoge prestatie drang en spendeert veel tijd aan school) en anders met workouts. Al gaat ze er ooit niet fysiek aan onderdoor dan misschien wel mentaal?

Ze vindt zichzelf aan de zware kant, ze is hooguit ietsiepietsiebeetje steviger gebouwd, en wou 5 kg in 8 weken afvallen (‘eenmalig’). Daarnaast is ze bang dat ze tijdens een trip met school naar een warmer land opmerkingen zou krijgen over haar ‘dikke’ benen. ondanks dat sowieso nooit zou gaan gebeuren.

Verder weet ze precies hoeveel caloriëen in alles zit. En houdt dat haar best wel bezig.
Nu is het zo dat ze laatst eens ‘ongezond’ had gegeten (patat en later een keer gourmet) en dat ze er zo misselijk van werd dat ze moest overgeven.

Slaat dit niet een beetje door? Want voor je het weet kan ze niks meer eten zonder er misselijk van te worden en over te geven.

Ik wil haar niet bang maken of onnodig confronteren (met als gevolg dat ze niks meer zou vertellen), maar we (vriendengroep) maken ons wel een beetje zorgen, we willen het beste voor haar. Wat hebben jullie hierop te zeggen?

Allereerst wat lief dat je dit vraagt voor je vriendin! Wat je vertelt over je vriendin is zij naar mijn idee inderdaad (een beginnende) eetstoornis aan het ontwikkelen.
Ik denk dat jullie het beste als vriendinnengroep met haar kunnen gaan praten omdat jullie je (terecht) zorgen maken.
Bij dit soort problemen kun je er maar beter zo snel mogelijk bij zijn. Ik weet niet hoe oud je vriendin is maar ik denk dat het ook handig is om, al dan niet samen met haar, de ouders in te lichten zodat zij samen hulp kunnen zoeken en jullie als vriendinnen dit niet op hoeven te lossen.
Dit soort problemen kunnen heel groot worden en je hele leven beïnvloeden, zo snel mogelijk professionele hulp is heel belangrijk. Mocht je nog vragen hebben of als je wilt dat ik je een beetje op weg help mag je mij altijd een privé berichtje sturen

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 13:13

Hoi allemaal, is er hier iemand die ervaring heeft met U-center en daar iets over kwijt wil? Danwel hier, danwel in pb?

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:08

Ik kom me hier ook melden.. Al een aantal jaar weer 'gezond', gezond gewicht en nauwelijks eetgestoorde gedachten meer. Van genezing durf ik niet te spreken, omdat eten soms toch nog mijn eerste coping lijkt. Ik heb dit veel beter leren herkennen en realiseer me nu vaak dat rommelen met eten staat voor onrust, het is bij mij vaak een signaal dat ik een behoefte aan het negeren ben en daar wat ruimte voor moet maken.

Ik heb rond mijn 12e anorexia ontwikkeld. Veel therapie gevolgd, opnames etc. Anorexia ontwikkelde zich door tot stemmingsproblemen. Vanaf mijn 20e geen therapie meer gehad en ik voel me een stuk sterker nu. Ik werk nu zelf in de psychiatrie en ik begin te merken dat mijn ervaringen me helpen om beter te kunnen afstemmen. Bij sommige collega's merk ik dat het stukje 'zich kunnen verplaatsen in' teveel ontbreekt. Aan de andere kant is het natuurlijk ook een valkuil..

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 17:50

Onlangs werd hier advies gevraagd over een vriendin van iemand, en eigenlijk zou ik ook graag advies willen vragen over een vriendin als dat mag :o Een hele goede vriendin van mij heeft namelijk sinds een aantal weken, zoals ze zelf zegt ‘moeite met eten’. Maar ze weet niet goed wat ze ‘wil’ zegmaar. De ene dag vindt ze zichzelf te dik en eet ze vrijwel niets, de andere dag vindt ze het ook wel weer meevallen en eet ze relatief normaal. Ik zeg relatief, want ze vertelde me dat er dan een heel erg conflict afspeelt in haar hoofd. Wat erop neerkomt dat ze heel graag normaal wil eten, maar het niet kan. En soms overwint dat gedeelte dat het niet kan en soms overwint de wil. Maar bij elke maaltijd is weer dit conflict. Ze valt dus ook niet echt af oid, omdat ze ‘goede’ en ‘slechte’ dagen heeft, maar het geheel baart me wel een beetje zorgen. Wat zou ik hiermee kunnen? We hebben het er dus al enkele keren over gehad, en ze heeft me dit allemaal toevertrouwd. Maar graag zou ik jullie advies willen over of dit een eetstoornis is/kan worden en wat ik daarin voor haar kan betekenen. Zelf ziet ze overigens in dat ze een probleem heeft/aan het ontwikkelen is, maar dat conflict weerhoudt haar ervan ‘gewoon normaal’ te eten. Afspraak met een psycholoog staat al, wel voor iets anders, maar die zou haar ook zeker kunnen helpen natuurlijk. Maar graag zou ik willen weten wat jullie visie hierop is en wat mijn rol hierin dus kan zijn.

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:30

Ik denk dat jou vriendin al een heel eind op weg is met het erkennen van haar probleem. Als ik het zo lees zoals je schrijft vermoed ik wel dat er een ES aan het opspelen is. Ik zou het persoonlijk heel vervelend vinden als een vriendin zich met mijn ES zou bemoeien. Ik zou dus ook vooral een luisterend oor zijn voor haar en niet het willen oplossen, dat moet ze echt zelf doen.

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:24

Vrij laat, maar nog even inhakend op jouw bericht, WithinYuuri, ik denk dat ES18 wel een waar punt te pakken heeft: irritatie speelde (speelt) bij mij gauw op als iemand anders zich ermee ging bemoeien of er zelf over begon. Ik vond en vind het fijn om te weten dat er mensen zijn bij wie ik terechtkan als ik het er wel een keer over wil hebben en ik hoop dat anderen het vertrouwen in mij hebben dat ik dat ook zal doen, mocht het nodig zijn.
Anderzijds snap ik het machteloze gevoel heel goed (ik ken het verhaal namelijk ook vanaf de andere kant) en de wens om iets te kunnen doen is zó sterk... Je vriendin lijkt me zich wel al heel goed bewust van (een deel van) haar gedrag, ik hoop dat ze er bij de psycholoog toch ook iets mee kan :)

Even een klaagzangupdate, pathetisch geneuzel, over hoe het met mijzelf gaat. Nog altijd niet heel erg lekker. Mijn therapie is 14 september afgerond, daarna ging het vrij vlot bergafwaarts op zowel het gebied van stemming als het gebied van eten. Heel kort gezegd gaat het nu zo slecht dat ik heb moeten stoppen met school en dat doet heel veel pijn. Ik kan er moeilijk mee omgaan dat ik 'te ziek' ben om mijn opleiding te kunnen volgen...
Verder wilde ik me (na oorlog, woede, ruzie en ook goeie gesprekken over waarom ik geen motivatie meer had om beter te worden) laten verwijzen naar Human Concern, maar daar kan ik tot januari in ieder geval niet terecht omdat ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis en ze aan hun max Zilveren Kruispatiënten zitten dit jaar. Hup, op zoek naar een tussentijdse oplossing (die hoofdzakelijk gericht zou zijn op mijn depressie en angst), maar die doen geen overbruggingscontracten -O- . Mag morgen lekker weer terug naar de huisarts dus.

Ik ben er de laatste tijd ook achtergekomen dat mijn eetstoornis zich al veel eerder heeft ontwikkeld én geuit dan ik eigenlijk altijd gedacht heb. In mijn vroege puberteit kon ik al dagen vasten en dan aan het einde van de dag alle calorieën aanvullen met eetbuien. Toen had mijn hoofd daar alleen nog niet zo'n bewuste last van :(:)

Ik zit nu trouwens, na heel intens restrictieve weken/maanden weer vaak aan de eetbuien en die moeten compenseren. Word er echt niet goed van (voor zover ik dat nog was haha).

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 22:43

Hier helaas ook een eetstoornis. Vorig jaar begonnen in een kliniek en het "stempeltje" NAO gekregen. Ben er hard mee aan het werk maar het frustreert vreselijk dat er dingen niet lukken. Ik weet dat het niet ineens allemaal goed moet gaan, maar ik ben zo een streber dat ik dat juist wel gelijk wil...... :(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:04

Zelf gelukkig geen eetstoornis en schrik toch van de hoeveelheid mensen die zich hier al gemeld hebben. Zeker mensen waar je het, gezien hun mededelingen in veel andere topics eigenlijk nooit verwacht had. Ik heb er wel veel documentaires over gezien en vind het heftig en zeer treurig dat je geest je zo beïnvloed dat je jezelf de vernieling ( niet verkeerd bedoeld ) in helpt . Ik kan niets doen maar hoop zo dat jullie er bovenop komen .

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-18 23:11

Helaas kun je het ook niet altijd aan iemand zien....De meesten snappen het niet dat ik een eetstoornis heb. Ze zeggen dan altijd: Maar jij bent echt niet extreem dun....

Veel mensen kijken niet verder dan Anorexia, helaas. Want ik mag dan best wat wegen, maar niemand denkt dat ik soms weken achter elkaar worstel om iets van eten binnen te krijgen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 06:45

Och wat een update Avis. Wat ontzettend vervelend dat je je zo voelt en wat een raar gedoe bij zilveren kruis. Als jij die hulp nodig hebt en ervoor verzekerd bent moet je het kunnen krijgen...
Goed dat je naar de huisarts gaat, wellicht heeft die nog een goede tussenoplossing en blijf praten. Je bent niet alleen <3 je mag mij altijd een pb sturen.

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:48

Avis schreef:
Vrij laat, maar nog even inhakend op jouw bericht, WithinYuuri, ik denk dat ES18 wel een waar punt te pakken heeft: irritatie speelde (speelt) bij mij gauw op als iemand anders zich ermee ging bemoeien of er zelf over begon. Ik vond en vind het fijn om te weten dat er mensen zijn bij wie ik terechtkan als ik het er wel een keer over wil hebben en ik hoop dat anderen het vertrouwen in mij hebben dat ik dat ook zal doen, mocht het nodig zijn.
Anderzijds snap ik het machteloze gevoel heel goed (ik ken het verhaal namelijk ook vanaf de andere kant) en de wens om iets te kunnen doen is zó sterk... Je vriendin lijkt me zich wel al heel goed bewust van (een deel van) haar gedrag, ik hoop dat ze er bij de psycholoog toch ook iets mee kan :)

Even een klaagzangupdate, pathetisch geneuzel, over hoe het met mijzelf gaat. Nog altijd niet heel erg lekker. Mijn therapie is 14 september afgerond, daarna ging het vrij vlot bergafwaarts op zowel het gebied van stemming als het gebied van eten. Heel kort gezegd gaat het nu zo slecht dat ik heb moeten stoppen met school en dat doet heel veel pijn. Ik kan er moeilijk mee omgaan dat ik 'te ziek' ben om mijn opleiding te kunnen volgen...
Verder wilde ik me (na oorlog, woede, ruzie en ook goeie gesprekken over waarom ik geen motivatie meer had om beter te worden) laten verwijzen naar Human Concern, maar daar kan ik tot januari in ieder geval niet terecht omdat ik ben verzekerd bij Zilveren Kruis en ze aan hun max Zilveren Kruispatiënten zitten dit jaar. Hup, op zoek naar een tussentijdse oplossing (die hoofdzakelijk gericht zou zijn op mijn depressie en angst), maar die doen geen overbruggingscontracten -O- . Mag morgen lekker weer terug naar de huisarts dus.

Ik ben er de laatste tijd ook achtergekomen dat mijn eetstoornis zich al veel eerder heeft ontwikkeld én geuit dan ik eigenlijk altijd gedacht heb. In mijn vroege puberteit kon ik al dagen vasten en dan aan het einde van de dag alle calorieën aanvullen met eetbuien. Toen had mijn hoofd daar alleen nog niet zo'n bewuste last van :(:)

Ik zit nu trouwens, na heel intens restrictieve weken/maanden weer vaak aan de eetbuien en die moeten compenseren. Word er echt niet goed van (voor zover ik dat nog was haha).

Ach Avis, dat is zeker niet leuk om te horen :-( ook omdat je nog lang moet wachten totdat je naar HC kan. Ik word ook bij HC behandeld en ben erg blij dat ik daar ook meteen begonnen ben. Ik heb 5 maanden op de wachtlijst gestaan voordat ik terecht kon. Heb je je wel alvast aangemeld? Je hebt ook het Leontienhuis waar ze inloop dagen hebben mss kan je daar terecht ter overbrugging?

Waar ik wel erg veel moeite mee heb is dat ik vrij veel ben aangekomen nadat ik weer ‘normaal’ ben gaan eten. Ik had ook nog mijn eetbuien bovenop het normale voedingspatroon. Kost me vreselijk veel energie om dit zo vol te houden en mijn lange termijn doel voor ogen te houden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 08:53

Ik zou iedereen met een eetstoornis aanraden het boek de Verslaving voorbij , Jan Geurtz te lezen.
Met name zijn deel, hoe verslavingen ontstaan, is zo helder.

Het heeft mij geholpen een aantal hardnekkige verslavingen, boulimia en annorexia, en roken af te helpen.

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:28

Dank voor de tip A3a1, daarbij inhakend, ik vind de boeken van Brene Brown ook erg goed. Ik ben nu bezig in het boek ‘de moed van imperfectie’.
Laatst heb ik oo YouTube ‘Dove real beauty sketches: your more beautiful than you think’ gekeken. Ik vind het zo bijzonder hoe wij, maar ook in het algemeen, zo negatief over ons zelf denken.

ES18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:31

Donkydonkje schreef:
Hier helaas ook een eetstoornis. Vorig jaar begonnen in een kliniek en het "stempeltje" NAO gekregen. Ben er hard mee aan het werk maar het frustreert vreselijk dat er dingen niet lukken. Ik weet dat het niet ineens allemaal goed moet gaan, maar ik ben zo een streber dat ik dat juist wel gelijk wil...... :(

Niet leuk -O- Gun jezelf ook echt de tijd he, van een ES herstellen gaat niet zo snel en makkelijk. Je bent het ook echt waard! Ik had mijzelf ook als doel gesteld dat ik afgelopen september al klaar zou zijn. Helaas niet gelukt :+ maar eigenlijk is dat ook maar goed ook. Anders zou ik niet de funderingen van mijn ES aanpakken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 09:34

Sterkte Avis...!

En 'de hulpverlening' maakt het weer eens bont!

Een therapie die in mijn woordenboek 'afgerond' is, maakt dat je jarenlang vooruit kunt zonder therapie of grote problemen.
En ik heb goede dingen over HumanConcern gehoord - maar ook daar zijn practische obstakels....

Maar hetzij een goede maatschappelijk werkster hetzij een eerstlijns psycholoog kan steun geven, je moed inspreken en wat tips bij angst geven. (En dan niet vissen en hengelen en peuteren mbt ES.)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 10:15

ES18, bedankt :) Ja ik moet mezelf echt de tijd gunnen. Moet echt leren dat ik de tijd MAG nemen en dat er niks meer MOET. En dat is voor mezelf nog echt mega moeilijk. Ik raak daardoor nog vaak gefrustreerd, en dat reageer ik af op anderen, (echt heel fout!) en dan lijk ik echt een kreng, (bijv. hier op bokt), terwijl ik zo totaal niet ben. Ik wil mezelf weer terug, dus dat is een goede stimulans.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 12:18

;) het is zo'n paradox:'moeten moet weg'.

(Je kunt stommere dingen uit je leven willen bannen!)

En zien dat je allerlei dingen wil en dat het momenteel niet lukt is frustrerend en verdrietig.
(...en nodigt uit tot 'de beuk er in! Ik moet...')

Avis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 19:25

Dank voor jullie woorden! :)
Ik wil me deze week nog aanmelden bij Human Concern, alles ging de afgelopen weken een beetje te snel om dat (die stap zetten) ook nog gedaan te hebben. Verder heeft mijn huisarts me nu geadviseerd 'gewoon' tot die tijd naar de praktijkondersteuner te gaan en te kijken hoe dat gaat. Mocht dat onvoldoende blijken... Dat zien we dan wel. Naar het Leontienhuis ga ik overigens even kijken, dank je wel!

Oh, ES18, dat lijkt me inderdaad heel moeilijk: eetbuien bovenop je normale voedingspatroon en dan daardoor zo aankomen. Lukt het wel om de moed alsnog vast te houden?

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 20:36

Dapper van je Avis! Het gaat je lukken! Succes

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 08:35

Heb je een fijne praktijkondersteuner?