Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Arzil schreef:Ik heb 2,5 jaar terug een milena laten plaatsen alleen is dit verkeerd gegaan. Deze heeft mijn baarmoederwand doorboord en die is een week later na een toch-wel-spoed-operatie uit mijn buikholte gevist. Verdere details zal ik jullie besparen.
Inmiddels een halfjaar voorzien van een kyleena en ben er zeer over te spreken. Geen klachten, moodswings of ander hormonaal gedoe what so ever.
plutolover schreef:bij mij was ze niet 2 min klaar hoor... ook geen uren.. maar 2 min nee.
CharmingS schreef:plutolover schreef:bij mij was ze niet 2 min klaar hoor... ook geen uren.. maar 2 min nee.
Bij mij heeft het hele proces in totaal niet langer dan een kleine 10 minuten geduurd en daarbij hebben ze ook het oude spiraaltje er uit gehaald. Daarbij is die eendebek natuurlijk ook niet heel erg prettig en het schoonmaken vond ik ook niet echt heel erg fijn. Maar de echte pijn dus dat ze je baarmoedermond vast pakken met die tang is het meest pijnlijke van allemaal en dat heeft echt in totaal nog geen minuut geduurd. Heb namelijk omdat het de 2e keer ook verschrikkelijk veel pijn deed wel eens voor de grap om een narcose gevraagd waarop mijn arts heel serieus vertelde dat ze dat voor deze ingrepen nooit deden.
CharmingS schreef:Mijn HA heeft het bij mij geplaatst, en niets opgemeten, misschien omdat het al mijn 3e is. Maar bij het zetten zelf pakken ze dus die baarmoedermond vast, dat klepje moeten ze openen om dat spiraal er tussen te kunnen zetten.
Azmay schreef:CharmingS schreef:Mijn HA heeft het bij mij geplaatst, en niets opgemeten, misschien omdat het al mijn 3e is. Maar bij het zetten zelf pakken ze dus die baarmoedermond vast, dat klepje moeten ze openen om dat spiraal er tussen te kunnen zetten.
Ik vroeg of het zonder opmeten kon maar moest elke keer opnieuw ingesteld zodat ze het spiraaltje niet dwars door de baarmoeder zouden drukken. Was maar goed ook want die assistente was het anders vast gelukt
CharmingS schreef:plutolover schreef:hier nu paar weken de kyleena. dus kan nog niet echt oordelen. Maar geen slechte ervaring mee. ik vond dit keer het plaatsen minder fijn dan de eerste keer. Maar dat kan ook komen omdat je hersenen nog heel goed weten van de vorige keer. ahah
ik snap waarom sommige het onder narcose doen.
Verder nog geen bloedingen gehad. Met de mirena werdt ik ook niet ongesteld.
daphara: fijn dat de spiraal er nog in zit.
Huh? Onder narcose?!? Voor die 2 minuten dat het even zeer doet? Ik ging ook kapot van de pijn maar voor die 2 min gaan ze je toch niet onder narcose brengen?
Yessy schreef:Ik was zowel bij de eerste spiraal als bij de wissel echt niet jong meer, maar mijn huisarts gaf aan dat hij het liever niet deed als je nog niet zwanger was geweest (ongeacht of je wel of geen kind had voldragen) omdat alles nog wat stugger is en je baarmoeder vaak net wat kleiner. Ook is de houding waarin je zit/ligt vaak net wat onhandiger bij de huisarts (mijn heeft er geen speciale stoel voor zoals de gyn wel heeft). Kortom ik kan me voorstellen dat de huisarts, vooral als ze het niet zo vaak doen, dat (extra) risico niet wil nemen.
Overigens is naar mijn weten het overgrote deel van de (strenge) katholieke kerk nog altijd tegen condoomgebruik en/of seks buiten het huwelijk om, dus dat lijkt me geen argument.
CharmingS schreef:Yessy schreef:Ik was zowel bij de eerste spiraal als bij de wissel echt niet jong meer, maar mijn huisarts gaf aan dat hij het liever niet deed als je nog niet zwanger was geweest (ongeacht of je wel of geen kind had voldragen) omdat alles nog wat stugger is en je baarmoeder vaak net wat kleiner. Ook is de houding waarin je zit/ligt vaak net wat onhandiger bij de huisarts (mijn heeft er geen speciale stoel voor zoals de gyn wel heeft). Kortom ik kan me voorstellen dat de huisarts, vooral als ze het niet zo vaak doen, dat (extra) risico niet wil nemen.
Overigens is naar mijn weten het overgrote deel van de (strenge) katholieke kerk nog altijd tegen condoomgebruik en/of seks buiten het huwelijk om, dus dat lijkt me geen argument.
Buiten het feit of je het wel of geen argument vind, is dit het antwoord wat de arts mij heeft gegeven. Waar het mij om ging was dus vooral de vraag of het de vruchtbaarheid in gevaar kon brengen, en het antwoord daar op was dus duidelijk "nee"
Citaat:De mirena kan de vruchtbaarheid wel in gevaar brengen, bijvoorbeeld als je bacteriën op je baarmoedermond hebt die bij het inbrengen mee de baarmoeder ingaan. Daarnaast kan verkeerd plaatsen de baarmoeder beschadigen, en heb je met de mirena (ongeacht plaatsing) meer kans op cystes op je eierstokken die je vruchtbaarheid kunnen verprutsen als ze draaien of barsten. Vroeger was het voorschrift dan ook om vrouwen met een kinderwens (in de toekomst) geen spiraal te laten gebruiken als anticonceptie. Gelukkig is het risico zo klein dat ze daarop zijn teruggekomen want het is voor veel vrouwen een ideale vorm van anticonceptie.