Mirena IUD, jullie ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Re: Mirena IUD, jullie ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 12:49

bij mij was ze niet 2 min klaar hoor... ook geen uren.. maar 2 min nee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:05

Ik ben heel blij met de mirena. Ik wil toch graag extra bescherming om niet zwanger te worden en de pil en het gros van de andere anticonceptie is geen optie ivm met longembolie in het verleden.

De eerste heb ik in het ziekenhuis laten zetten. Mijn huisarts adviseerde dat aan vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad. De tweede heb ik laten zetten door zijn dochter die de praktijk over genomen had. De eerste keer deed ontzettend veel pijn. Ik had geen pijnstiller ingenomen en ik wilde het liefst de gynocoloog in haar gezicht schoppen en in blote kont het ziekenhuis uit rennen :') tweede keer was ik voorbereid en had ik thuis een iboprufen ingenomen. Dat hielp wel iets. Bij de eerste had ik nog wel wat bloedingen iedere maand. Bij de nieuwe niet. Super fijn. Ook is bij de nieuwe mijn buikpijn minder. Bij de eerste kon ik soms nauwelijks staan van de krampen.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:13

Hier de tweede mirena. Hierna komt er echt geen meer bij mij. Net na het plaatsen was ik supermoe overprikkeld sjagrijnig noem het maar op. Terug naar de huisarts bloedonderzoek gedaan waar niks mis mee was. Ik denk nog steeds dat het aan de mirena ligt de huisarts deelt hierover een andere mening. Bij de eerste heb ik de eerste twee jaar ook te maken gehad met overeenkomende symptomen. Ik zit deze nog uit en dan steriliseren ze mij of m'n vriend maar. Een kinderwens heb ik niet maar de huisarts wil er niet aan geloven om me door te verwijzen voor sterilisatie aangezien ik te jong zou zijn. Heb nog geregeld "gezellige" buien en ben bijna altijd moe, geregeld gigantische krampen en rugpijn. Het enigste voordeel ervan is dat ik niet meer ongesteld wordt. Waarom laten zitten denken jullie dan? Ivm met een erfelijke ziekte mag ik niks anders en ik wil geen koperspiraal ivm het plaatsen wat me de tweede keer echt gruwelijk tegen gevallen is. Deze gaat eruit en er komt niks meer voor in de plaats.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 13:17

Arzil schreef:
Ik heb 2,5 jaar terug een milena laten plaatsen alleen is dit verkeerd gegaan. Deze heeft mijn baarmoederwand doorboord en die is een week later na een toch-wel-spoed-operatie uit mijn buikholte gevist. Verdere details zal ik jullie besparen. ;)

Inmiddels een halfjaar voorzien van een kyleena en ben er zeer over te spreken. Geen klachten, moodswings of ander hormonaal gedoe what so ever. :)

Dat klinkt echt verschrikkelijk! :wow: deed dat geen helse pijn?

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 14:56

Mijn bevalling (2x) was er niks bij. :P

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:25

Ja dat is echt erg als het zo fout gaat brrrr maar dacht dat bij alle spiralen een risico is die gelukkig weinig voorkomt.
Het zetten is indd helemaal niet fijn maar die weeachtige buikpijn die je erna krijgt vind ik rotter.
En wat helemaal een naar gevoel is als je zwanger bent en ze moeten het spiraal verwijderen wat dus heel goed vast gehecht zit :(
Ik vind het alleen altijd weer zo vervelend om met je benen wijd te gaan maar ik moet sws voor bevolkingsonderzoek dus dan maar alles tegelijk.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:33

Ik moet ook nog keer uitstrijkje doen.. maar dar mocht niet tegelijk met spiraal zetten...

Ga nu maar zo thuis test bestellen. Als dan wat verdachts vinden een uitstrijkje..

Ik wil ook wel steriliseren maar no way dat de dokter daar goedkeuring geeft. Of me vent.. dus ik zing de kyleena uit. En dan is m’n vriend 40 (ik 35) en dan is t 1 van de 2... denk ik

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 15:52

Even gekopierd uit het anticonceptie topic.

Ik heb nu sinds mei 2017 mijn 2e mirena spiraal, met de eerste eigenlijk nergens last van gehad. Ongesteldheid bleef weg wat ik absoluut niet erg vond, voelde me verder prima. Nu bij de 2e spiraal zit ik regelmatig niet goed in mijn vel en heb sinds oktober 2017 last van mijn onderrug, alsof ik de hele tijd ongesteld moet worden/ben. Echter ben ik niet ongesteld. Vorige week wel weer slecht in mijn vel, dag erna een gigantische huilbui en de dag daarna gigantische buikpijn alsof ik ongesteld werd en nog meer last van mijn rug, echter bleef mijn menstruatie weg. De rugpijn is wel iets afgezakt maar nog steeds niet over.

Zou de mirena spiraal die rugpijn kunnen veroorzaken? Wat ik dan wel apart vindt is dat de rugpijn pas na 5 maanden is gekomen en niet meteen/na een paar weken. Meer lotgenoten met rugpijn van de mirena? Hebben jullie dan meteen rugpijn gekregen of ook na een paar weken/ maanden?

Inmiddels heb ik mijn spiraal laten verwijderen en zit ik weer aan de pil. Maar ik ben benieuwd naar jullie "klachten".

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:43

plutolover schreef:

Bij mij heeft het hele proces in totaal niet langer dan een kleine 10 minuten geduurd en daarbij hebben ze ook het oude spiraaltje er uit gehaald. Daarbij is die eendebek natuurlijk ook niet heel erg prettig en het schoonmaken vond ik ook niet echt heel erg fijn. Maar de echte pijn dus dat ze je baarmoedermond vast pakken met die tang is het meest pijnlijke van allemaal en dat heeft echt in totaal nog geen minuut geduurd. Heb namelijk omdat het de 2e keer ook verschrikkelijk veel pijn deed wel eens voor de grap om een narcose gevraagd waarop mijn arts heel serieus vertelde dat ze dat voor deze ingrepen nooit deden.

Je hoort mij niet zeggen dat het geen pijn doet want ik heb echt pijn geleden maar ff 2 minuten tanden op elkaar, mijn vriendje zijn hand kapot geknepen en in mijn hoofd flink gevloekt, het was vooral dat rottige gevoel erna wat mij het meest dwars zat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:46

CharmingS schreef:
plutolover schreef:

Bij mij heeft het hele proces in totaal niet langer dan een kleine 10 minuten geduurd en daarbij hebben ze ook het oude spiraaltje er uit gehaald. Daarbij is die eendebek natuurlijk ook niet heel erg prettig en het schoonmaken vond ik ook niet echt heel erg fijn. Maar de echte pijn dus dat ze je baarmoedermond vast pakken met die tang is het meest pijnlijke van allemaal en dat heeft echt in totaal nog geen minuut geduurd. Heb namelijk omdat het de 2e keer ook verschrikkelijk veel pijn deed wel eens voor de grap om een narcose gevraagd waarop mijn arts heel serieus vertelde dat ze dat voor deze ingrepen nooit deden.

Dat vastpakken vond ik niet prettig maar ook amper pijnlijk, het opmeten en zetten zelf was wel gruwelijk. Maar inderdaad, het rotte was met 2 minuten gedaan. Risico van narcose is me daarvoor echt veel te groot.
Die klungelende assistente deed er wel een half uur over en lukte het nog niet, dat was marteling. Maar nu dat gebeurd is verwacht ik niet dat ze me ooit nog door een assistente durven te laten doen :+

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:48

Mijn HA heeft het bij mij geplaatst, en niets opgemeten, misschien omdat het al mijn 3e is. Maar bij het zetten zelf pakken ze dus die baarmoedermond vast, dat klepje moeten ze openen om dat spiraal er tussen te kunnen zetten.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:50

CharmingS schreef:
Mijn HA heeft het bij mij geplaatst, en niets opgemeten, misschien omdat het al mijn 3e is. Maar bij het zetten zelf pakken ze dus die baarmoedermond vast, dat klepje moeten ze openen om dat spiraal er tussen te kunnen zetten.

Ik vroeg of het zonder opmeten kon maar moest elke keer opnieuw ingesteld zodat ze het spiraaltje niet dwars door de baarmoeder zouden drukken. Was maar goed ook want die assistente was het anders vast gelukt :')

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 16:52

Azmay schreef:
CharmingS schreef:

Ik vroeg of het zonder opmeten kon maar moest elke keer opnieuw ingesteld zodat ze het spiraaltje niet dwars door de baarmoeder zouden drukken. Was maar goed ook want die assistente was het anders vast gelukt :')

:') :') Mijn god, fijn zo'n assistente. Snap dat die het ook moeten leren, maar er zijn op het moment maar 2 personen die aan mijn punani mogen komen en dat is mijn vriend en da HA, geen assistent die daar bij in de buurt komt _O-

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:03

Pff, ik wil me voor heel veel leerprocessen lenen maar niet voor dit. Dat oefenen ze maar op dode schapen ofzo := Bij mijn wissel is ook niet opnieuw gemeten, dat was niet nodig want dat kon ie afleiden uit de oude (geen idee hoe dat werkt). Ik heb beide keren nog geen 3 minuten op die stoel doorgebracht, gelukkig wilde de huisarts er niet eens aan beginnen als je nooit zwanger was geweest.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 17:44

Mijn huisarts meet wel elke keer opnieuw, maar dan was ik alsnog binnen 1 consult van 10 minuten weer buiten, inclusief het eruit halen van de oude en even bijpraten over hoe het verder gaat enzo.
En dat dus ook zonder ooit kinderen gehad te hebben.

Het pijnlijkst vond ik idd altijd die klem waarmee ze de baarmoeder mond grijpt, dat vindt ze zelf ook het meest nare onderdeel om te doen van het hele plaatsen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 19:56

Ik heb mijn verloskundige geholpen voor haar examen spiraaltjes zetten. Heb er werkelijk niets van gevoeld op wat ongemakkelijke gevoel na. Geen pijn :n

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:25

CharmingS schreef:
plutolover schreef:
hier nu paar weken de kyleena. dus kan nog niet echt oordelen. Maar geen slechte ervaring mee. ik vond dit keer het plaatsen minder fijn dan de eerste keer. Maar dat kan ook komen omdat je hersenen nog heel goed weten van de vorige keer. ahah

ik snap waarom sommige het onder narcose doen.

Verder nog geen bloedingen gehad. Met de mirena werdt ik ook niet ongesteld.

daphara: fijn dat de spiraal er nog in zit.

Huh? Onder narcose?!? Voor die 2 minuten dat het even zeer doet? Ik ging ook kapot van de pijn maar voor die 2 min gaan ze je toch niet onder narcose brengen?

Nou, ik heb mijn 3e dus wel met roesje gedaan, ze hebben het 3x gewoon geprobeerd en het wilde elke keer niet lukken, wat een martelgang was dat elke keer zeg! Die tweede mirena is ruim anderhalf jaar over tijd blijven zitten daardoor. Het roesje viel me hartstikke mee, liep een uurtje na de behandeling al het ziekenhuis uit.
Had na die tijd veel minder klachten dan de vorige keren, omdat je dus niet gespannen bent tijdens de behandeling. Het is me achteraf met roesje echt 100% meegevallen. Geen pijn tijdens de behandeling, veel minder pijn de dagen er na en binnen 10 dagen voelde ik er niets meer van.

De volgende wordt ook met roesje gezet, dat kan ik je wel garanderen!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 15:52

Ben toevallig net terug van de gynaecoloog voor de controle van het spiraal, en heb daar even de vraag gesteld waarom sommige artsen geen spiraal willen plaatsen bij meiden/vrouwen die nog geen kind hebben gehad. Dat heeft namelijk niets met vruchtbaarheid te maken, de arts vertelde dat dit nog van vroeger komt, omdat de katholieke kerk het liefst meiden niet aan de anticonceptie wou hebben, omdat ze bang waren dat meiden dan makkelijker met iedereen het bed in zouden duiken zonder condoom en dan dus soa's/infecties konden oplopen. Verder heeft het dus niets te maken met vruchtbaarheid te maken ;). En blijkbaar zijn hier nog steeds artsen die dit dus liever niet bij jonge meiden willen plaatsen om die reden, mijn arts vroeg zich dan ook af hoe deze verhalen de wereld in geholpen zijn.

Gelukkig zit alles goed op z'n plaats bij mij en was alles gezond *\o/*

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:18

Ik was zowel bij de eerste spiraal als bij de wissel echt niet jong meer, maar mijn huisarts gaf aan dat hij het liever niet deed als je nog niet zwanger was geweest (ongeacht of je wel of geen kind had voldragen) omdat alles nog wat stugger is en je baarmoeder vaak net wat kleiner. Ook is de houding waarin je zit/ligt vaak net wat onhandiger bij de huisarts (mijn heeft er geen speciale stoel voor zoals de gyn wel heeft). Kortom ik kan me voorstellen dat de huisarts, vooral als ze het niet zo vaak doen, dat (extra) risico niet wil nemen.

Overigens is naar mijn weten het overgrote deel van de (strenge) katholieke kerk nog altijd tegen condoomgebruik en/of seks buiten het huwelijk om, dus dat lijkt me geen argument.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:22

Yessy schreef:
Ik was zowel bij de eerste spiraal als bij de wissel echt niet jong meer, maar mijn huisarts gaf aan dat hij het liever niet deed als je nog niet zwanger was geweest (ongeacht of je wel of geen kind had voldragen) omdat alles nog wat stugger is en je baarmoeder vaak net wat kleiner. Ook is de houding waarin je zit/ligt vaak net wat onhandiger bij de huisarts (mijn heeft er geen speciale stoel voor zoals de gyn wel heeft). Kortom ik kan me voorstellen dat de huisarts, vooral als ze het niet zo vaak doen, dat (extra) risico niet wil nemen.

Overigens is naar mijn weten het overgrote deel van de (strenge) katholieke kerk nog altijd tegen condoomgebruik en/of seks buiten het huwelijk om, dus dat lijkt me geen argument.

Buiten het feit of je het wel of geen argument vind, is dit het antwoord wat de arts mij heeft gegeven. Waar het mij om ging was dus vooral de vraag of het de vruchtbaarheid in gevaar kon brengen, en het antwoord daar op was dus duidelijk "nee" ;)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 16:23

Hier nooit problemen gehad.

Ik kreeg zelf voor geschreven door de arts omdat ik van de pil gewoon depri werdt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:39

Mijn eerste huisarts deed het bij vrouwen/meisjes die niet zwanger waren geweest niet zelf, dat liet hij aan de gynaecoloog over.
Niet omdat het de vruchtbaarheid in gevaar zou brengen, maar idd om wat Yessy schrijft, als je nog niet zwanger bent geweest is de baarmoedermond strakker/stugger en de baarmoeder kleiner en dan liet hij het plaatsen liever aan vakmensen over, zoals hij dat zelf omschreef.

Het argument over vruchtbaarheid ook heb ik echt nog nooit gehoord, als reden om bij vrouwen die nog niet zwanger zijn geweest geen mirena te willen plaatsen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 17:49

CharmingS schreef:
Yessy schreef:

Buiten het feit of je het wel of geen argument vind, is dit het antwoord wat de arts mij heeft gegeven. Waar het mij om ging was dus vooral de vraag of het de vruchtbaarheid in gevaar kon brengen, en het antwoord daar op was dus duidelijk "nee" ;)

De mirena kan de vruchtbaarheid wel in gevaar brengen, bijvoorbeeld als je bacteriën op je baarmoedermond hebt die bij het inbrengen mee de baarmoeder ingaan. Daarnaast kan verkeerd plaatsen de baarmoeder beschadigen, en heb je met de mirena (ongeacht plaatsing) meer kans op cystes op je eierstokken die je vruchtbaarheid kunnen verprutsen als ze draaien of barsten. Vroeger was het voorschrift dan ook om vrouwen met een kinderwens (in de toekomst) geen spiraal te laten gebruiken als anticonceptie. Gelukkig is het risico zo klein dat ze daarop zijn teruggekomen want het is voor veel vrouwen een ideale vorm van anticonceptie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 00:18

Ik had allang een kind bij eerste koper, dus ook bij de eerste mirena. Beiden door huisartsen geplaatst. Mn huisarts is veel langer bezig geweest met meten en alles.
Deze is door gyn geplaatst en die deed hem er zo hupsakee in en klaar. Deed wel even pijn, maar is zoooo kort.
Het voordeel is dat een gyn met een inwendige echo staaf de controle doet en goed kan beoordelen na 4-6wk hoe die zit.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 08:50

Citaat:
De mirena kan de vruchtbaarheid wel in gevaar brengen, bijvoorbeeld als je bacteriën op je baarmoedermond hebt die bij het inbrengen mee de baarmoeder ingaan. Daarnaast kan verkeerd plaatsen de baarmoeder beschadigen, en heb je met de mirena (ongeacht plaatsing) meer kans op cystes op je eierstokken die je vruchtbaarheid kunnen verprutsen als ze draaien of barsten. Vroeger was het voorschrift dan ook om vrouwen met een kinderwens (in de toekomst) geen spiraal te laten gebruiken als anticonceptie. Gelukkig is het risico zo klein dat ze daarop zijn teruggekomen want het is voor veel vrouwen een ideale vorm van anticonceptie.

Daarom word er ook 9 van de 10 keer een uitstrijkje gedaan voor de mirena word geplaatst. Dat is bij mij in ieder geval wel altijd het geval geweest. Ook word er niet voor niets alles goed schoongemaakt (dus ook de baarmoedermond) voor het spiraal word geplaatst, dus ik denk als je gewoon een goede arts hebt die zich netjes aan het protocol houd dat allemaal wel mee valt. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen waar het wel mis gaat, maar dat is toch bij iedere medische ingreep.
Ik vertrouw op mijn arts, zei heeft er jaren voor in de boeken gezeten dus ik ga me geen zorgen maken. Neem aan als er echt een groot risico aan zou zitten ik dat ten eerste al wel gemerkt zou moeten hebben aangezien ik de mirena al vanaf mijn 16e heb. En ten tweede zou mijn arts het echt niet hebben geplaatst als het risico erg groot was dat ik daardoor onvruchtbaar zou worden..