Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:18

Dank je wel voor de lijst !!

Mondy

Re: Curlsys methode/ tips voor krullend haar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:26

Ik gebruik afwisselend de knot today en de novex black voor mijn krullen.
De knot today nog niet helemaal over uit of dat werkt op mn haar maar maak m sowieso op.

Je kan ook zo nu en dan je masker als leave in gebruiken !
Op dagen dat ik denk dat mn haar wat extra nodig heeft/kan gebruiken doe ik nadat ik het masker heb uitgespeeld er weer een klein beetje in scrunchen (ondersteboven op drijfnathaar)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 11:51

Bij haar wat snel vet wordt moet je wat backing soda aan je schampoo toevoegen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:29

marleen_usar schreef:
Bij haar wat snel vet wordt moet je wat backing soda aan je schampoo toevoegen.

Is alleen niet echt gezond voor je huid ....

edit : dit is wat Jeske Ultee erover zegt :
Baking soda, geen goed idee

Omdat het merendeel van de no poo-gangers liever ook niet met een vette haardos rondloopt, wordt het haar bijvoorbeeld gewassen met baking soda. Ik kan je verzekeren dat dát geen verstandige keuze is. Niet alleen mist baking soda verzorgende stoffen, maar door de hoge pH-waarde gaat dit product op den duur echt je hoofdhuid irriteren. Je haar wordt dof, je hoofdhuid gaat jeuken, en er kunnen wondjes ontstaan. ( staat in : https://www.dr-jetskeultee.nl/was-jij-je-haar-te-vaak/ )

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 12:52

Ontzettend bedankt voor de lijst Morrie! Ik zag de afkortingen mhs, mg, ps, heeft iemand een idee wat dit betekent?

Kayleigh__ schreef:
Hier fan van Novex Black masker. Gebruik het als conditioner en blijkt ook al leave in te kunnen, maar dat nog niet geprobeerd. Het is een enorme pot dus doe er lang mee.
Als leave in gebruik ik Aunt Jackies Quench, te koop bij Kruidvat. Of Kinky Curly Knot Today of soms gewoon Kruidvat haarmasker uit bovenstaande lijst. Cantu is ook fijn, maar vind ik zwaar en is niet altijd geschikt.
Las op de Amerikaanse fb groep dat er veel gebruik gemaakt word van glijmiddel. :D Ga ik binnenkort ook eens halen. Blijkt zacht en pluisvrij haar te geven zonder vettig te worden.
En wat heel prettig is; een satijnen kussen. Scheelt veel pluis.

Die heb ik ook open staan op een tabblad, gelezen dat dit goed schijnt te werken.

Baking soda heb ik ook gelezen maar door de nadelen besloten dit niet te doen.

Ik lees wisselende verhalen over wassen met shampoo, conditioner en een leave in conditioner, is een gewone conditioner wel nodig als je een leave in gebruikt?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:53

Ja want met de gewone was je het haar.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:53

C_arola schreef:
Ontzettend bedankt voor de lijst Morrie! Ik zag de afkortingen mhs, mg, ps, heeft iemand een idee wat dit betekent?

Citaat:
WAAR TE KOOP? De meeste producten (waar niks achter staat) zijn online te verkrijgen of in hun fysieke winkels: myhairshop.nl(mhs), megorgeous.nl(mg), pakshop.nl(ps), mynaturalcurls.com(mnc). Daarnaast ook vaak verkrijgbaar in veel toko’s.
Sommige producten zijn bij bijv. Kruidvat (&Trekpleister, Etos) of HollandandBarrett (H&B, voorheen De Tuinen) te verkrijgen.
Kun je het niet vinden, typ het in Google, dan kom je er ook vast wel

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 12:54

Mondy schreef:

En de leave in is om knopen gedurende de dag tegen te gaan? Je merkt denk ik wel dat ik nog echt zoekende en lerende ben :))
De kapper die me de laatste keer knipte adviseerde om geen gewone conditioner te gebruiken maar alleen een leave in omdat deze luchtiger is en minder verzwaard vandaar de vraag.

Bedankt Morrie!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:57

Hou er wel rekening mee dat de lijst slechts een hulpmiddel is en dat je altijd zelf de ingrediënten moet (leren) checken! Producten veranderen namelijk af en toe van formule. Zo had ik een keer een conditioner van Petal Fresh gekocht waarbij de ingrediënten online gewoon CG waren maar toen ik in de douche voor de lol een keer achterop de fles keek zag ik toch een silicone staan...

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 12:59

mijn probleem is dat de lettertjes op de verpakking piepklein zijn en dat het licht in de winkels slecht is. Ik kan het gewoonweg niet lezen en om nou met een loep naar de Kruidvat te gaan, gaat me iets te ver.
Ze hadden op een tube van Andrelon wel een sticker geplakt met in grotere letters hoe je het moet gebruiken, helaas niet wat erin zit aan ingerediënten....

met dit weer is er geen eer aan te behalen, ik heb voortdurend een knot op mijn hoofd: 2 x per dag uitmesten en voeren bij de paarden, dan heb ik geen droge har meer van het zweten, vanmorgen paard geschoren, ook al doorweekt......

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:13

C_arola schreef:
Mondy schreef:

En de leave in is om knopen gedurende de dag tegen te gaan? Je merkt denk ik wel dat ik nog echt zoekende en lerende ben :))
De kapper die me de laatste keer knipte adviseerde om geen gewone conditioner te gebruiken maar alleen een leave in omdat deze luchtiger is en minder verzwaard vandaar de vraag.

Bedankt Morrie!

Een conditioner gebruik je om te wassen, eventueel met bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een shampoo. Ongeveer eens in de week gebruik je een masker of deep-co, dat is een goed voedende conditioner die je als masker gebruikt.
Na het wassen gebruik je een leave in. Dit om het haar te voeden/verzorgen. Meestal vermijd je daarmee dus knopen omdat gevoed haar vaak minder knoopt.
Daarnaast kun je je haar nog stylen met bijvoorbeeld gel, mousse of iets anders. Dit maakt het haar hard wat een ‘cast’ veroorzaakt. Als je haar droog is kun je dat harde eruitknijpen waardoor je krullen weer zacht worden. Door stylingsproducten te gebruiken pluist je haar minder.
Dit is globaal hoe het vaak werkt, maar iedereen heeft zijn eigen manier, dus kijk vooral naar hoe het bij jou prettig werkt.

Edit; een leave in en de stylingsproducten kunnen ook verzwaren. Dit is allemaal afhankelijk van je haarsoort. Zo is Cantu vaak zwaarder dan bijv Kinky Curly Knot Today. Cantu is bij mij bijv te zwaar, maar zou bij jou misschien top kunnen werken.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:20

Nice topic! Ik heb ook krullen. Hoorde laatst iemand over de krul knip techniek waardoor je nog meer krul krijgt. Volgens mij methode wat nog niet zo lang bestaat? Vorige keer bleek mijn haar tekort...dus ben het nu ff langer aan het laten groeien

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:51

Curlsys bedoel je denk ik ? Dan knippen ze op droog haar krul voor krul. Elke krul op een manier die beste is voor de krul.
Zeker aan te raden :j

Zelf de unicorn cut uitgeprobeerd. Daarmee kan je zelf laagjes in je haar knippen. Je moet t wel durven :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:53

Ik laat donderdag mijn haar volgens de Curlsys methode knippen, ben erg benieuwd.
Wat is de Unicorn methode? :')

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 13:56

Ik had hier echt nog nooit van gehoord.
Na aanleiding van dit topic een mailtje gestuurd naar een kapper die volgens haar website ook deze methode gebruikt.

Deze foto is na het knippen bij een normale kapper, gefohnt met een difuser en met gebruik van een mousse en wat haarolie.
Nog best wat pluis dus ben heel benieuwd wat die andere kapper er van zegt.

Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:01

Suzanne F. schreef:
Ik laat donderdag mijn haar volgens de Curlsys methode knippen, ben erg benieuwd.

Ja haar ondersteboven kammen (de een zegt liever droog zodat je niet teveel afknipt de ander liever nat na t douchen. Ik de laatste) dan als alles goed naar voren gekamt is maak je een staart op je voorhoofd. Dan een 2e elastiekje in de staart ter hoogte van waar je af wil knippen. Sommige doen daarna ook nog schuin knippen om de haren aan de zijkant korter te maken.
Ikzelf doe nav tips geen elastiekjes gebruiken maar na het naar voren kammen mijn hand gebruiken om te bepalen waar ik t af wil knippen.

Als je op youtube zoekt vind je een aantal filmpjes :j

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:23

billionache schreef:
Hou er wel rekening mee dat de lijst slechts een hulpmiddel is en dat je altijd zelf de ingrediënten moet (leren) checken! Producten veranderen namelijk af en toe van formule. Zo had ik een keer een conditioner van Petal Fresh gekocht waarbij de ingrediënten online gewoon CG waren maar toen ik in de douche voor de lol een keer achterop de fles keek zag ik toch een silicone staan...

Wat zijn de ingrediënten die er niet in mogen zitten? Ik weet iig siliconen en alcohol. En staan die dan ook altijd onder dezelfde naam op de fles, of hebben ze nog 'schuilnamen'?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-18 14:24

billionache schreef:

Ik zag inderdaad producten in dit topic en op de list langskomen die niet volledig CG zijn :j

@ Morrie, de ingrediënten staan vaak ook online, dan kun je het thuis opzoeken.

Parabenen schijnen ook niet goed voor je haar te zijn. De afkortingen daarvoor weet ik niet meer uit mijn hoofd. Dit kun je wel op internet vinden als je zoekt op Curly girl methode.

@ Kayleigh Het voeden en verzorgen doet een gewone conditioner toch ook? Daar koop ik het tenminste voor en om ervoor te zorgen dat ik minder knopen heb.

Spannend Suzanne, ik ben benieuwd hoe jij het vind.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:34

Ingrediënten die vermeden worden:

- Sulfaten: eindigen op 'sulphate' (en behalve voor de final wash)
- Siliconen: eindigen op '-cone', '-conol' of '-xane' (maar als er iets van 'PEG' voorstaat is het wel oké, want dan is het wateroplosbaar)
- alcohol en die uitdrogen, welke slecht zijn kan je via Google terugvinden want sommigen zijn wel gezond voor je haar
- mineral oil / parafinnum liquidum
- bees wax

Dit zo even uit het hoofd :') parabenen zijn een discussiepunt omdat ze in principe wel CG zijn maar ze niet heel gezond zouden zijn (kankerverwekkend)

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:50

Weten jullie of er een shampoo/conditioner bestaat voor deze methode die vrij is van cocamidopropyl betaïne? Hier ben ik namelijk allergisch voor. Ik gebruik nu Dermolin. Daar zitten alleen wel sulfaten in.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 18:34

Mondy schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja haar ondersteboven kammen (de een zegt liever droog zodat je niet teveel afknipt de ander liever nat na t douchen. Ik de laatste) dan als alles goed naar voren gekamt is maak je een staart op je voorhoofd. Dan een 2e elastiekje in de staart ter hoogte van waar je af wil knippen. Sommige doen daarna ook nog schuin knippen om de haren aan de zijkant korter te maken.
Ikzelf doe nav tips geen elastiekjes gebruiken maar na het naar voren kammen mijn hand gebruiken om te bepalen waar ik t af wil knippen.

Als je op youtube zoekt vind je een aantal filmpjes :j

Oh dat ziet er handig uit! Ik heb filmpjes gekeken. Doe jij het dus met nat haar? En dan schuin knippen zodat je meer lagen krijgt of gewoon recht knippen en dan beetje inknippen?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:03

Recht knippen en dan het inknippen.
Het schuine doe je als laatste om zo ook bij de voorplukken korter te maken maar dat doe ik zelf niet.
Ik knip ook liever nat dan droog maar hou er dan rekening mee dat je voorzichtig moet knippen omdat het met drogen natuurlijk korter wordt.
Je moet je haar nl borstelen dus als ik dat droog doe zie ik ook niet hoe t krult plus krijg ik gigantisch veel pluis.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 19:05

Mondy schreef:
Recht knippen en dan het inknippen.
Het schuine doe je als laatste om zo ook bij de voorplukken korter te maken maar dat doe ik zelf niet.
Ik knip ook liever nat dan droog maar hou er dan rekening mee dat je voorzichtig moet knippen omdat het met drogen natuurlijk korter wordt.
Je moet je haar nl borstelen dus als ik dat droog doe zie ik ook niet hoe t krult plus krijg ik gigantisch veel pluis.

Oké ik ga dat later ook nog eens proberen. Maar ik blijf er nu even af voor de kapper. Maar ik ga dat Unicorn gedoe zeker ook eens proberen de volgende keer.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:19

Ik heb net mijn haar gewassen met die kokos conditioner van de Action en daarna Gliss kur total repair, Kruidvat mousse en een klein beetje Kruidvat gel erin gedaan. Mijn haar is nu nog een beetje nat maar zo op het eerste gezicht zitten de krullen er mooi in en geen pluis :D
Wel vraag ik me toch af of alle producten op die lijst van die Curly girl Facebook pagina helemaal siliconen en sulfaten vrij zijn.. als ik de ingrediënten nalees staat er op sommige styling producten toch namen die eindigen op 'one'. Of zijn het alleen siliconen als het eindigt op 'cone' :o?

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 20:29

Carola; een conditioner verzorgd idd ook. Een leave-in verzorgd vaak meer en spoel je niet uit waardoor het haar meer gevoed blijft en minder pluist. Dat heb ik altijd begrepen.

Aranel; sommige siliconen zijn ook wateroplosbaar waardoor ze alsnog niet schadelijk zijn voor het haar.