Help mijn vriend is coke verslaafd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Help mijn vriend is coke verslaafd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:23

Is hij momenteel trouwens al 'clean'? Hoe lang heeft hij niet gebruikt?
Want de eerste weken zijn vaak het heftigste en daar is dit gedrag wel heel typerend voor.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 11:24

Zo ver ik weet is hij sinds zaterdag clean, zeker ben ik hier niet van want volgens mij waren de resten in zijn kast meer toen ik ze de laatste keer zag liggen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:25

Schaduw25 schreef:
Zo ver ik weet is hij sinds zaterdag clean, zeker ben ik hier niet van want volgens mij waren de resten in zijn kast meer toen ik ze de laatste keer zag liggen.

Dat klinkt nog niet hoopgevend -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:25

Sterkte ts, blijf bij jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:26

Aangezien dit topic heel erg vanuit één kant geschreven wordt, even als advocaat van de duivel vanuit de andere kant: waar wil hij nu niet met jou over praten? Sterker nog: is het wel bevorderend voor zijn herstel als hij over bepaalde zaken met jou gaat/moet praten?
Jij bent geen therapeut en je huis is geen kliniek. Zelfs al zou je vriend wel in een kliniek zitten dan zou hij slechts een paar uur per dag met zijn problemen in gespreksvorm geconfronteerd worden, de rest van de tijd heeft hij vrij - en die tijd voor ontspanning is enorm belangrijk om alles te laten bezinken. Als jullie thuissituatie nu verandert in een soort therapeutische hel waarin hij elke seconde van de dag door jou wanneer het jou uitkomt met zijn problemen en verleden geconfronteerd kan worden en steeds klaar moet staan om daar doorheen te praten omdat dat beter zou zijn voor hem, dan maak je herstel thuis onmogelijk.
Het feit dat hij een probleem heeft betekent niet dat hij daar door jou mee geconfronteerd hoeft te worden, en als jij hem steeds wanneer het jou uitkomt daarmee confronteert dan is het ontzettend logisch dat hij zich in het nauw gedreven voelt: dan is hij ook letterlijk in het nauw gedreven omdat hij nergens meer thuis en dus veilig kan zijn. Een beetje alsof jouw vervelende collega elke dag met je mee naar huis gaat om daar de rest van de avond aan je te vertellen wat je allemaal fout doet.

Jij hoeft hem niet te confronteren met zijn problemen en zijn verleden en hoe hij daarmee om zou moeten gaan: dan stap je in de rol van een mislukte therapeut. Het enige wat jij hoeft te doen is zijn vriendin te zijn en vanuit jezelf te praten, over te brengen wat jij voelt. Dan heb je namelijk een gelijkwaardige relatie, ook al heeft een van de partners psychische problemen.

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:27

Schaduw25 schreef:
Hij erkent dat hij een probleem heeft maar de confrontatie vindt hij nog eng.

Zo'n confrontatie is natuurlijk ook heftig, echter moet jij daar nu niet onder lijden, als ik wat aan kan raden is dat ook professionele hulp, ik denk dat je een hele sterke wil moet hebben om hier zelfstandig uit te kunnen komen en dat dat (bijna) niet haalbaar is als ik de situatie lees :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:29

xyzutu2 schreef:
Jij hoeft hem niet te confronteren met zijn problemen en zijn verleden en hoe hij daarmee om zou moeten gaan: dan stap je in de rol van een mislukte therapeut. Het enige wat jij hoeft te doen is zijn vriendin te zijn en vanuit jezelf te praten, over te brengen wat jij voelt. Dan heb je namelijk een gelijkwaardige relatie, ook al heeft een van de partners psychische problemen.

Tja, hij kiest er nu zelf voor om het zonder kliniek te doen. Dan zal hij toch de inbreng en vragen van zijn omgeving moeten accepteren.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 11:30

Het kan ook zijn dat ik het me verkeerd herinner, ik heb er geen foto van om het te vergelijken. Als hij toch gebruikt heeft zou het woensdag moeten zijn geweest voor het laatst.

Waar ik zo alleen over wil praten met hem is over hoe hij in onze relatie staat en of hij daadwerkelijk bereid is om te stoppen. Ik ga niet zijn achterliggende problemen opzoeken, dit mag een professioneel iemand doen.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:35

Veel sterkte en wijsheid toegewenst TS, een verslaving is zó moeilijk.
Maar een restje drugs in huis hebben terwijl je clean probeert te worden lijkt me nou ook niet bepaald the way to go :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:40

Het feit dat hij nu niet gestopt is/ nu niet stopt/ niet wilt stoppen/ niet kan stoppen etc staat los van zijn liefde voor jou.
Je vergist je echt in een verslaafde met psychische problemen als jij denkt dat jij/jullie relatie een pressie middel is/kan zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:41

Het hoeft geen pressiemiddel te zijn, maar TS mag best grenzen stellen.
Dat hij een probleem heeft, betekent nog niet dat ze alles maar moet slikken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:45

xyzutu2 schreef:
Aangezien dit topic heel erg vanuit één kant geschreven wordt, even als advocaat van de duivel vanuit de andere kant: waar wil hij nu niet met jou over praten? Sterker nog: is het wel bevorderend voor zijn herstel als hij over bepaalde zaken met jou gaat/moet praten?
Jij bent geen therapeut en je huis is geen kliniek. Zelfs al zou je vriend wel in een kliniek zitten dan zou hij slechts een paar uur per dag met zijn problemen in gespreksvorm geconfronteerd worden, de rest van de tijd heeft hij vrij - en die tijd voor ontspanning is enorm belangrijk om alles te laten bezinken. Als jullie thuissituatie nu verandert in een soort therapeutische hel waarin hij elke seconde van de dag door jou wanneer het jou uitkomt met zijn problemen en verleden geconfronteerd kan worden en steeds klaar moet staan om daar doorheen te praten omdat dat beter zou zijn voor hem, dan maak je herstel thuis onmogelijk.
Het feit dat hij een probleem heeft betekent niet dat hij daar door jou mee geconfronteerd hoeft te worden, en als jij hem steeds wanneer het jou uitkomt daarmee confronteert dan is het ontzettend logisch dat hij zich in het nauw gedreven voelt: dan is hij ook letterlijk in het nauw gedreven omdat hij nergens meer thuis en dus veilig kan zijn. Een beetje alsof jouw vervelende collega elke dag met je mee naar huis gaat om daar de rest van de avond aan je te vertellen wat je allemaal fout doet.

Dit is wel heel erg waar inderdaad.
En daarom is het zo moeilijk om met hem in één huis te wonen en/of een relatie te hebben. Beter zou zijn, denk ik, als hij eerst aan zijn verslaving gaat werken en jullie daarna kijken wat de relatie nog inhoud en of je er mee verder wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:47

Cayenne schreef:
xyzutu2 schreef:

Tja, hij kiest er nu zelf voor om het zonder kliniek te doen. Dan zal hij toch de inbreng en vragen van zijn omgeving moeten accepteren.

Ja, maar vooral nee. Als een psychiatrisch patient (en dat is een verslaafde) ervoor kiest om zijn problemen zelf aan te pakken dan betekent dat nog steeds niet dat zijn omgeving dus therapeut moet worden. Dat is a) slecht voor de omgeving zelf, en b) slecht voor de patient omdat geliefden verschrikkelijk slechte therapeuten zijn. Zelfs afgestudeerde therapeuten mogen niet hun eigen familie of geliefden behandelen.
Natuurlijk moet je er met elkaar over spreken, maar je moet vooral met elkaar spreken over hoe je er met elkaar over gaat praten. Als een patient elk moment van de dag door de geliefde met zijn ziekte geconfronteerd mag worden en als de geliefde therapeutische ingrepen mag verzinnen (het is goed voor je als we nu even door dat trauma gaan praten) dan weet je zeker dat het zelfstandig afkicken (wat in sommige gevallen wel degelijk lukt) gaat mislukken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:49

Maar ik zeg ook niet dat zijn omgeving als therapeut moet functioneren :+
Het vergt aanpassingen in de relationele sfeer en daarbij mogen er best van beide kanten eisen gesteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:57

Het is nog beter als je dat niet formuleert als eisen aan de ander, maar als wat jijzelf nodig hebt. Dus bijvoorbeeld 'Ik heb een vriend nodig die altijd clean is als hij bij mij is en die ik kan vertrouwen in dat hij mij zegt hoe hij zich voelt in plaats van mooi weer te spelen, want anders kan ik geen relatie hebben.
Dan spreek je vanuit jezelf en als partner.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:02

Potato/potato. Uiteindelijk bedoel je hetzelfde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:06

Het is de toon die de muziek maakt, en zeker bij psychisch instabiele mensen is die toon nog veel belangrijker. Dat is het verschil tussen tegen iemand die depressief is zeggen 'ik vind het leuk om je weer te zien' en 'je komt nooit meer langs'. Voor gezonde mensen is dat potato/potato, voor mensen die psychisch ziek zijn en ook nog eens lijden over al hun eigen vooroordelen over het feit dat ze zo zwak zijn dat ze aan deze ziekte ten prooi zijn gevallen is dat een essentieel verschil tussen je geliefd voelen en je een nog grotere loser voelen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:07

TS, waarom je spullen pakken, terwijl hij naar zijn moeder gaat?

Je moet toch juist dan zijn spullen pakken?

Denk dat het gezien de situatie niet handig is dat hij blijft zitten en jij er uit gaat.
Sowieso kan hij ergens heen en hopelijk kan zijn moeder hem steunen in het proces van afkicken (al heb ik daar een hard hoofd in zonder opname)
Maar goed, dat kan je hopelijk zelf inschatten.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:08

xyzutu2 schreef:
Het is de toon die de muziek maakt, en zeker bij psychisch instabiele mensen is die toon nog veel belangrijker. Dat is het verschil tussen tegen iemand die depressief is zeggen 'ik vind het leuk om je weer te zien' en 'je komt nooit meer langs'. Voor gezonde mensen is dat potato/potato, voor mensen die psychisch ziek zijn en ook nog eens lijden over al hun eigen vooroordelen over het feit dat ze zo zwak zijn dat ze aan deze ziekte ten prooi zijn gevallen is dat een essentieel verschil tussen je geliefd voelen en je een nog grotere loser voelen.

Joh, ik kon gewoon even niet de juiste bewoording vinden en had haast, maar uiteraard moet je het IRL anders verwoorden. Dat snap ik zelf ook wel :D :+

En TS, even afstand nemen kan voor jezelf ook fijn zijn! Even aan jezelf denken. Daar is niets verkeerds aan.

Schaduw25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-18 12:18

MarliesV schreef:

Denk dat het gezien de situatie niet handig is dat hij blijft zitten en jij er uit gaat.
Sowieso kan hij ergens heen en hopelijk kan zijn moeder hem steunen in het proces van afkicken (al heb ik daar een hard hoofd in zonder opname)

Hij kan vanaf zondag avond pas terrecht bij zijn moeder, we hebben allebei even tijd nodig om het allemaal even te laten bezinken. Ik weet dat hij hier niet alleen is, we hebben namelijk ook nog zijn huisgenoot die ervan op de hoogte is en hem in de gaten houdt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:19

Overigens - klinieken zijn niet de gouden oplossing hoor. Ambulante begeleiding hoeft beslist niet minder te zijn, zeker niet als iemand een veilige thuisbasis heeft.

Verslavingen zijn moeilijk, maar ook mensen met een verslaving zijn mensen, doen het beter als ze een beetje support krijgen en niet alleen maar als mislukt probleemgeval gezien worden, als er al op voorhand besloten wordt dat iemand toch nooit herstelt weet je wel ongeveer dat dat de uitkomst is.

Advies aan de TS dat ik zou geven is vooral: aard jezelf. Hou naast de steun voor je partner vooral een eigen leven met andere contacten, hou je eigen financieen op orde, laat je niet meezuigen, geef de steun die je kunt en wilt geven maar laat je niet meezuigen om meer dan dat te doen.

Ik denk in alle eerlijkheid dat het niet veel zin heeft om je vriend te vragen hoe hij in de relatie staat. Want ook als het gaat zoals gewenst, dat hij hard met zichzelf aan de slag gaat en zijn trauma's onder ogen komt enzo, dan verandert hij, en dat is een situatie waarin de relatie anders kan worden. Daar is nu niets over te zeggen.

Ik denk dat je zowel jezelf als je vriend het meest kan helpen door het open te houden. Nu zijn jullie bij elkaar - en vanaf nu zijn het de acties en de veranderingen die laten zien hoe het verder gaat. Beloften en woorden over de toekomst hebben geen zin want daarvoor is er teveel onzeker. Het heeft dan ook niet zoveel zin om daar iets in af te dwingen. Dit is iets wat de toekomst moet uitwijzen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 12:23

Cayenne schreef:
Het hoeft geen pressiemiddel te zijn, maar TS mag best grenzen stellen.
Dat hij een probleem heeft, betekent nog niet dat ze alles maar moet slikken.

Zo bedoelde ik mijn berichtje niet. Ik bedoelde:
Een verslaafde met een psychisch probleem zal niet beter kunnen en willen afkicken als dat bijvoorbeeld een eis is om TS als vriendin te behouden.

Dus als het hem niet lukt zegt dat niets over hoe gek hij op TS is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:03

Schaduw25 schreef:
MarliesV schreef:

Hij kan vanaf zondag avond pas terrecht bij zijn moeder, we hebben allebei even tijd nodig om het allemaal even te laten bezinken. Ik weet dat hij hier niet alleen is, we hebben namelijk ook nog zijn huisgenoot die ervan op de hoogte is en hem in de gaten houdt.

Ah zo, dan snap ik dat je ff rust en afstand neemt. Even ruimte nemen allebei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:06

Sterkte Ts, ik denk dat je er goed aan doet om grenzen te stellen. Hij heft een hoop goed te maken, of zijn gebruik nou komt door misbruik of door iets anders. Hij zal ervoor moeten vechten, maar een beetje spartelen is natuurlijk niet raar nu.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 13:17

Stap 1 voor je vriend is: Ik erken dat ik machteloos sta tegenover coke en dat ik de controle over mijn leven heb verloren.

Ik denk dat hij daar is. Dit is ongeveer de grootste stap die hij moet zetten om "clean" te worden.

Afkicken is een ontzettend traag moeizaam traject, waarbij je alleen maar steun kan zijn, dus praten als hij wil praten, niets afdwingen. Jij staat in je recht als je daar geen zin in hebt.

Accepteer wat je niet kan veranderen, heb de moed om te veranderen wat je kan veranderen en de wijsheid om dit verschil te weten. :(:)

(Side note: Hij heeft nog resten coke in de kast liggen?? Waarom?? )