AD(H)D, lotgenoten & tips?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Re: AD(H)D, lotgenoten & tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:46

Autorijden, praat me er niet van := Ik ben al meer dan een jaar bezig met rijlessen en het gaat ontzettend moeizaam. Heb nu al meer dan een maand geen les gehad omdat ik vakantie had. Inmiddels is de vakantie al 2 weken voorbij en heb ik nog steeds mijn instructeur niet gebeld om weer een les in te plannen (uitstelgedrag, ook zo iets...)

Goed dat je de huisarts gaat bellen Marley, kan nooit kwaad! Zeker als het je in de weg zit in het dagelijks leven, is dat wel een reden om er iets aan te gaan doen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-18 23:49

Bij mij was het ook een heel traject hoor. Eerst een paar lessen gehad in Utrecht, toch geen geld, toch niet leuk, gestopt. Toen bij m'n ouders weer gaan wonen en opnieuw opgepakt. Daar wel doorgepakt maar 2 keer gezakt om domme fouten/zenuwen. Nu een rijbewijs en eigen auto en ik wil echt nooit meer zonder. Die vrijheid scheelt echt zo veel. Als ik opgefokt ben of ik moet m'n hoofd even leegmaken ga ik gewoon even een rondje rijden, heerlijk.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:02

Hier een ADDer zonder stempel label, Psycholoog heeft het wel kenbaar gemaakt. Bij mij ligt t waarschijnlijk te ingewikkeld ivbm medisch verleden. sociaal vaardig ben ik makkelijk maar erg scherp gevoelig. Heb een extreme paard-gerelateerde focus! Bepaalde medicatie een half jaar geslikt, hier mee gestopt omdat t mijn reactie vermogen verslapte wat niet handig is tussen de paarden.

Ik merk dat mijn inzinkingen heb, waar ik dan een weg in vindt door iets minder van mijn zelf te vragen.

Organisatorisch ben ik niet sterk, dat brengt wel een frustraties meeh.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:05

Ik heb ook heel lang gedaan over het halen van mijn rijbewijs (2 rijscholen versleten voor het lukte, en dan ook nog naar een rustigere stad gegaan)
Ik vind het juist eng dat het me zo makkelijk gaat, ik doe het snel op de automatische piloot en dan zit ik soms echt van "oliebol, stond er nou eigenlijk iemand bij dat zebrapad?"
Ik heb buiten wat blikschade in het begin gelukkig nooit ongelukken veroorzaakt (ook niet bijna) dus ik ga er vanuit dat het uitkijken voor medeweggebruikers ook in die automatische piloot zit ingebakken. Maar ik zit vaak wel gespannen achter het stuur. Als er iemand bij me is gaat het stukken beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:08

Oef nee ik rij liever in m'n eentje. Ik rijd een best lastige auto qua koppeling en mijn vriend heeft er een handje van om bij elke keer dat ik opschakel en hij strubbelt een beetje een opmerking te maken. Hij heeft niet eens een rijbewijs :+ In mn eentje rij ik rustiger. Moet wel zeggen dat ik vrij agressief ben in het verkeer. Zal het nooit laten merken aan andere weggebruikers (ben geen klever en rij ook niet idioot snel ofzo) maar zit wel altijd te tieren met m'n raampjes dicht.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 00:13

Zoveel herkenbare dingen, haha. Denk trouwens dat ik alleen rijden ook prettiger zou vinden, puur omdat focussen op de weg en tegelijkertijd met iemand praten en het gesprek blijven volgen erg lastig zou zijn voor mij :+

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:44

A ja, auto rijden, wat een drama die lessen. Tel er nog eens bij op dat ik maar niet kon voelen in welke versnelling die auto zat en waar hij naar toe moest. Ik liet regelmatig de motor afslaan...
Uiteindelijk voor automaat rijbewijs gekozen. En man, binnen 3 lessen was ik klaar om af te rijden. Wat geweldig. Niet meer denken aan schakelen, koppeling en wanneer je door moet schakelen. Nu kan ik eindelijk opletten op het verkeer. Ben uiteindelijk ook geslaagd voor mijn inzicht (hyperfocus ging licht aan tijdens het examen en had een paar gevaarlijke situaties eerder door dan de afnemer) Speciale verrichtingen gingen wat moeilijker maar omdat ik praatte tijdens die verrichtingen hoorde hij dat ik wel wist hoe en wat heeft hij eht door de vingers gezien.

Ik ga zelf na de zomervakantie naar de HA om mij nu officieel in het traject te zetten om ADD te laten vaststellen. Ik weet het zelf al langere tijd dat ik het heb maar ik ben er nu klaar voor om het officieel te laten vaststellen. Ik kan dan waarschijnlijk begeleiding krijgen voor mijn geldzaken want dat kost mij zoveel moeite en dat gaat soms echt verkeerd.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 07:49

Dat vind ik ook lastig, als ik met mijn instructrice praat en dan ook moet opletten. Het gaat wel steeds beter, maar na zo’n 20 lessen in het verleden en ruim 20 nu weer zou ik mezelf toch al liever ‘makkelijker’ zien rijden. :') Nu leer je ook pas echt rijden als je je roze kaartje hebt, dat weet ik ook wel, maar toch. Het is best frustrerend af en toe.
Oh ja, met schakelen kan ik ook klooien als het maar een beetje te chaotisch is. Daaraan merkt mijn instructrice dat ze me even stil moet zetten tussendoor. Of ik geef het zelf aan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:35

Heb mijn rijbewijs gehaald en eigenlijk nooit meer gereden :o
Vind mezelf gevaarlijk op de weg, heb naast mijn dat ook chronische vermoeidheid dus mis echt te veel voor mijn gevoel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 08:46

Emmaa_ schreef:
Oef nee ik rij liever in m'n eentje. Ik rijd een best lastige auto qua koppeling en mijn vriend heeft er een handje van om bij elke keer dat ik opschakel en hij strubbelt een beetje een opmerking te maken. Hij heeft niet eens een rijbewijs :+ In mn eentje rij ik rustiger. Moet wel zeggen dat ik vrij agressief ben in het verkeer. Zal het nooit laten merken aan andere weggebruikers (ben geen klever en rij ook niet idioot snel ofzo) maar zit wel altijd te tieren met m'n raampjes dicht.

Dit. Echt precies dit. Ik werk in de buitendienst (zo'n 60.000 km per jaar) en ik zit elke dag wel een keer scheldend in de auto. Ik rijd verder heel braaf en verre van agressief, maar het is maar goed dat de raampjes dicht zitten.. := :o

Ik heb 4x af moeten rijden voor mijn rijbewijs. Ik heb nooit last van faalangst gehad maar toen... Godsallemachtig. Ik was zo, zo zenuwachtig. Totale black-out. Anderhalf jaar geleden mijn E-rijbewijs gehaald en hoewel ik het rijden met die immense combinatie (en de Dodge RAM <3) fantástisch vond was het afrijden echt een ramp. Gelukkig wel in 1x geslaagd maar man man man.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:06

Ik ben in 1x afgereden, wel met automaat want schakel werd ik nerveus van. Rij nu al bijna 3 jaar rond dus het kan wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 09:30

Hier ook in 1 keer afgereden.
Heb er wel 9 maanden over gedaan, maar dat kwam vooral doordat ik niet elke week kon lessen dus als je naar het aantal lessen kijkt dan valt het allemaal weer reuze mee :)

Ik kwam er trouwens door mijzelf achter. Ik liep stage op een middelbare school waar veel kinderen met een rugzak zaten.
Na dat ik een paar keer bij het afnemen van bepaalde testjes had gezeten (hier deden ze testen bij een vermoeden, deze testen waren opgesteld en goedgekeurd door een psycholoog) mocht ik hem eens zelf afnemen bij de kinderen.

Het was bizar dat ik zelf op bijna elke vraag ja kon beantwoorden :+
Dus daar ben ik maar eens mee naar mijn psycholoog gegaan en zo is het balletje gaan rollen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 10:39

purny schreef:
Ik ben nu echt boos en word nog bozer als ik eraan denk.
Kennis van mij wil vanuit Drenthe via kamertraining naar Den haag komen. Op zich niks mis mee denk ik. Heeft ie hier iemand die ie kent. Jongen heeft een beperking.
Toch ben ik bang dag ie het hier niet gaat redden ivm de grote verschillen.
Paar weken geleden vertelde ik hem dat ik opzoek was naar een nieuwe baan.
Vraagt ie aan me: in welke winkel werk jij dan kan ik dat doorgeven aan m'n jobcoach. Want dan kan ik jouw werk overnemen als jij weg bent.
M'n bloed kookt werkelijk.
Morgen wil ik hem dan ook bellen om te zeggen hoe ik erover denk en dat als hij zegt dat Drenthe geen werk voor hem heeft het denk ik aan zijn instelling ligt.
En dat ik dus ook klaar met hem ben

Maar.. wat is nou het probleem?
Het is niet jouw pakkie-an of hij het gaat redden of niet toch?

Ik ben dus echt nooit boos ;-)

Yonah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-18 11:16

Ikzelf heb nooit problemen gehad met autorijden.. ook niet met lessen. Maar toen wisten we nog niet van mijn adhd haha *\o/*

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 12:44

Oké, dus omdat ik bellen altijd uitstel (ik haat bellen), heb ik digitaal even een afspraak gepland met de huisarts. Kan daardoor wel pas over een krappe maand terecht, maar zo'n spoed heeft het nou ook weer niet.

Ik ga in september als het goed is afrijden. Heb ook een tussentijdse toets gepland staan, dus hopelijk haal ik dan al mijn speciale handeling. Dan hoeft die niet op het echte examen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:13

Matheno schreef:
purny schreef:
Ik ben nu echt boos en word nog bozer als ik eraan denk.
Kennis van mij wil vanuit Drenthe via kamertraining naar Den haag komen. Op zich niks mis mee denk ik. Heeft ie hier iemand die ie kent. Jongen heeft een beperking.
Toch ben ik bang dag ie het hier niet gaat redden ivm de grote verschillen.
Paar weken geleden vertelde ik hem dat ik opzoek was naar een nieuwe baan.
Vraagt ie aan me: in welke winkel werk jij dan kan ik dat doorgeven aan m'n jobcoach. Want dan kan ik jouw werk overnemen als jij weg bent.
M'n bloed kookt werkelijk.
Morgen wil ik hem dan ook bellen om te zeggen hoe ik erover denk en dat als hij zegt dat Drenthe geen werk voor hem heeft het denk ik aan zijn instelling ligt.
En dat ik dus ook klaar met hem ben

Maar.. wat is nou het probleem?
Het is niet jouw pakkie-an of hij het gaat redden of niet toch?

Ik ben dus echt nooit boos ;-)

De vraag dat hij op m'n werk zit te azen

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:44

Maar wat maakt dat uit als je daar toch weg gaat...
Ik snap het probleem niet zo, ik zou een vriend alleen maar willen helpen :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 16:49

Nee. Ik vind het asociaal om te vragen in welke winkel ik werk om mijn werk over te nemen als ik er nog werk. Bovendien heeft meneer denk ik niet zo'n goede reputatie binnen het uwv aangezien hij zegt dat hij niet meer in Drenthe aan het werk kan komen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:04

Ik heb altijd het gevoel dat je met add tussen wal en schip valt op het gebied qua werk. Wil je hulp kost het je geld. Maar ik ben te goed om een wajong uitkering te krijgen. Maar een baan behouden is lastig.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:06

purny schreef:
Nee. Ik vind het asociaal om te vragen in welke winkel ik werk om mijn werk over te nemen als ik er nog werk. Bovendien heeft meneer denk ik niet zo'n goede reputatie binnen het uwv aangezien hij zegt dat hij niet meer in Drenthe aan het werk kan komen

Maar als jij er toch weg gaat, dan is het toch geen probleem?

fjordjes schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat je met add tussen wal en schip valt op het gebied qua werk. Wil je hulp kost het je geld. Maar ik ben te goed om een wajong uitkering te krijgen. Maar een baan behouden is lastig.

Ik denk dat het aan de mate van ADD en wat voor baan je hebt. Ik werk al jaren (meer dan) fulltime als (senior) hypotheekadviseur, dat wil best. Baan met veel afleiding, dan weer hier en dan weer daar en elke dag is anders. Dat blijft motiveren. 40 uur van 9 tot 5 tussen dezelfde muren.. %)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 17:29

@berdien. Ik werk er nog steeds maar weet niet hoelang ik er nog blijf. Kan een maand zijn maar ook nog anderhalf jaar(dit is de max aangezien ik half ziektewet zit)
Hoe het over kwam was mij gewoon asociaal gezegd

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:15

fjordjes schreef:

Ja daar heb ik nu tijdens mijn studie heel veel last van. Een deel van mijn studievertraging is 100% zeker te wijten aan moeite met het managen van werk en studie naast elkaar (zonder na te denken teveel diensten inplannen waardoor er weinig tijd overblijft voor studeren, geen rekening houden met dat je moe bent na werk, vergeten dat er tentamens of deadlines zijn...)
Maar ja, je moet toch rondkomen. Lenen mag ik niet meer, daarvoor studeer ik te lang. Ik ben wel het traject in om een extra jaar prestatiebeurs plus diplomatermijnverlening aan te vragen.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 18:26

Ik ben op mijn 19e gediagnosticeerd met ADD, met impulsiviteit. Eerste jaren methylfenidaat in de vorm van ritalin geslikt, heeft mij ontzettend geholpen nadat mijn middelbare school zo moeizaam ging (blijven zitten, gezakt, 4 verschillende scholen gehad). Ook de eerste 2 jaren van mijn studie veel baat bij gehad.

Ik ben gestopt vanwege de bijwerkingen (heel veel last van de rebound, maar ook hartkloppingen, gejaagd, niet meer normaal kunnen eten, afvallen terwijl ik al heel dun was). Dat was rond dezelfde tijd dat ik mijn huidige vriend leerde kennen en dat heeft mij eigenlijk het meest geholpen qua structuur, leven op orde brengen en motivatie behouden. Ik trok bij zijn werkende leven vol ritme in dito huis in en dat heeft mij veel rust gebracht.

Nadat ik 2 studies niet heb afgemaakt heeft mijn vriend mij heel erg geholpen de motivatie behouden en mij gestimuleerd mijn laatste studie wel af te maken. Pas in het laatste jaar kreeg ik gevoel voor plannen en hoe ik moest leren. Ik werk nu 3 dagen in de week in een mentaal belastende baan waar enorm veel van mijn concentratie en flexibiliteit wordt gevraagd. Ik merk dat ik er goed in ben, maar het kost mij wel enorm veel energie en heeft ertoe geleid dat ik afgelopen maart in een soort burn-out ben beland.

Autorijden heb ik geen problemen mee, wel gezakt voor de theorie maar praktijk was ik in 1x geslaagd. Ik heb in de auto vooral moeite met langere tijd achter het stuur zitten, bijvoorbeeld als we op vakantie gaan. Mijn vriend tuft zo 4 uur achter elkaar door en ik hou het voor gezien na 1.5 tot 2 uur. Voel me dan altijd heel slap dat toe te geven, maar dan ben ik gewoon op.

Stemmingswisselingen ben ik zeker bekend mee, ik kan echt in een milliseconde omslaan. Zwaar vermoeiend en voor mijn omgeving heel verwarrend. Vroeger heel veel ruzie gehad met mijn moeder, die exact zo is :Y)

Annee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-18 21:10

Wauw, grappig om te zien dat er best veel mensen ook problemen ervaren met de rijlessen... O:)
Ik ben gelukkig niet de enige.
Ja Unseen, ik snap je wel hoor.
Bij mij ook 2, misschien 2,5uur max. en dan moet ik echt aan de kant. Ff een break.

Het onder de knie krijgen van de handelingen, dat was een dingetje, maar nu ik het allemaal beheers, rij ik fluitend met mn wagentje overal naartoe!
Muziekje op eventueel tomtom of Flitsmeiser aan en gaan!
We rij ik het liefst alleen, maar de keren dat er nu mensen bij mij zaten ging vrij goed.
Nou moet ik wel zeggen dat het goede vrienden of familie zijn die ik wel vertrouw en die mij erg goed kennen en met een blik zien of het wel of niet gaat (dat kletsen dan, of dat ze me toch maar even op de weg moeten laten concentreren). :=

Met paardrijden (of gewoon de omgang met paarden) ervaar ik echt een soort van rust.
In m'n lijf, in m'n hoofd. Heerlijk! Pure ontspanning! 8-)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-18 09:27

Ik ben zonder al te veel problemen door de opleiding gelopen. Al had ik wel last van uitstel gedrag. Dan moest er maandag een groot werkstuk worden ingeleverd en daar kwam ik dan zondag "achter" Maar dan ging de hyperfocus aan dan was het zo klaar (oke, eerlijk is eerlijk het werd dan een mager 6je maar hey, ik heb mijn dipolma)

Hoe meer structuur ik om mij heen heb, hoe beter het gaat. Ik heb juist nu moeite met het huishouden. Ik heb geen vaste dag meer dat het schoon MOET zijn (mijn moeder sliep door de weeks bij haar vriend en kwam vrijdags thuis, dus toen moest het schoon zijn) en als ik zelf die dag plan werkt het niet.....
Al heb ik nu wel weer een stok achter de deur. Voor het topic Bokkers uit Flevoland ga ik een bbq organiseren. Dus dan moet de huiskamer, keuken en tuin schoon wezen. En dan kan ik echt in een dag bergen verzetten.

Baan vasthouden is niet echt een probleem. Mijn baas merkte dat ik in de avond (afsluitende dienst) op mijn best was dus ik werk nu alweer 10 jaar bij dezelfde baas. 10 jaar lesgeven en 7 jaar op stal (ik ben er op stal 3 jaar uit geweest) Wel kost het sommige mensen tijd om aan mijn stemmingswisselingen te wennen. Zeker de jonge meiden omdat het ene moment ben ik heel streng en het volgende moment kom ik raar uit de hoek en als ze dan eindelijk mee doen wordt ik weer heel streng want het gaat ten koste van de klussen op stal. Maar dan ben ik in mijn hoofd gewoon al een paar passen/klussen verder in mijn hoofd.